SL-SUSJEDSKI ODNOSI +delo-sezona obećanja-30. X. ++SLOVENIJA+DELO+30. X. 1998.+Sezona obećanja+"Krajnje suzdržane izjave slovenskih i hrvatskih predstavnika +posljednjih tjedana dopuštaju malo dvojbe da su velika očekivanja +koja su
pratila kolovoški sastanak ministara vanjskih poslova i +gospodarstava, nakon što su susjedski odnosi sredinom ljeta +dosegli vjerojatno najnižu točku u minulih sedam godina, opet +prazna. Obećanje o dogovoru glede teškoća u međususjedskim +pitanjima - rješenje duga zagrebačke podružnice Ljubljanske banke +hrvatskim štedišama, konačan prijedlog imovinsko-pravnog +sporazuma i međudržavni sporazum o nuklearnoj elektrani Krško - u +tromjesečnom se roku još od početka činilo malo realnim. Usput, a i +što bi trebao biti onaj novi moment koji bi najedanput omogućio +dogovor o onom o čemu se države niz godina nisu mogle sporazumjeti? +A čini se da su se susjedi još više zaletjeli s najavom da će +prijeporna pitanja ako o njima sporazum ne bude moguć, prepustiti +međunarodnim stručnjacima (slučaj Ljubljanske banke) i arbitraži +(nuklearna elektrana).+S istjecanjem najavljenoga roka komentari su postajali sve
SLOVENIJA
DELO
30. X. 1998.
Sezona obećanja
"Krajnje suzdržane izjave slovenskih i hrvatskih predstavnika
posljednjih tjedana dopuštaju malo dvojbe da su velika očekivanja
koja su pratila kolovoški sastanak ministara vanjskih poslova i
gospodarstava, nakon što su susjedski odnosi sredinom ljeta
dosegli vjerojatno najnižu točku u minulih sedam godina, opet
prazna. Obećanje o dogovoru glede teškoća u međususjedskim
pitanjima - rješenje duga zagrebačke podružnice Ljubljanske banke
hrvatskim štedišama, konačan prijedlog imovinsko-pravnog
sporazuma i međudržavni sporazum o nuklearnoj elektrani Krško - u
tromjesečnom se roku još od početka činilo malo realnim. Usput, a i
što bi trebao biti onaj novi moment koji bi najedanput omogućio
dogovor o onom o čemu se države niz godina nisu mogle sporazumjeti?
A čini se da su se susjedi još više zaletjeli s najavom da će
prijeporna pitanja ako o njima sporazum ne bude moguć, prepustiti
međunarodnim stručnjacima (slučaj Ljubljanske banke) i arbitraži
(nuklearna elektrana).
S istjecanjem najavljenoga roka komentari su postajali sve
oprezniji i usmjereni na smanjivanje očekivanja. Slovenski
ministar vanjskih poslova Boris Frlec za neugodna pitanja najčešće
ima izgovor da je unaprijed teško govoriti o rezultatima, a da bi
dojam bio bolji, poziva se na profesionalni optimizam kojega se kao
diplomat nikada ne može odreći. Kad mu ponestane uobičajenih
diplomatskih objašnjenja, utekne se izjavama, primjerice da će
države srediti odnose do one mjere do koje se mogu srediti. Budući
da već zna da su se službena Ljubljana i Zagreb izrečenim rokom same
uhvatile u zamku, a i da sada dogovaranje protječe manje glatko nego
što se očekivalo, tu i tamo samo naznači o čemu se radi. Kad je vođa
diplomacije pa isteku jedne godine na ministarskom položaju slušao
novinarske prigovore da je Slovenija relativno uspješna na
multilateralnom području, a bitno manje u bilateralnim stvarima (a
ovo zadnje je posebno aktualno za odnose s Hrvatskom), Frlec je
izjavio da vanjska politika ne može biti nadomjestak za političku
volju.
Budući da potonje kronično nedostaje na obje strane granice i
budući da su idealni trenutak za sređenje odnosa propustile i
Slovenija i Hrvatska - zacijelo je najprimjerniji trenutak za to
bio 1992. godine, tj. u doba pobjedničke euforije, a jedna od
zadnjih propuštenih prilika 1995. kad je ponuđen takozvani
mariborski prijedlog o granici u Piranskom zaljevu - nema razloga
za rješavanje paketa zamršenih političkih, finacijskih,
imovinskih i graničnih pitanja u grču. Ipak je poznato da je
politika u međuvremenu postala krajnje nervoznom - premijer tobože
u svezi s Hrvatskom poglavito nije zadovoljan radom ministra
vanjskih poslova - te da pritišće, ma kakav bio rezultat. No instant
rješenja u diplomaciji nema, a žurba tu nije najprikladniji
suputnik. Dojam je doduše da i međunarodni okoliš pritom sve manje
prigovara, ako uopće. Europska unija, recimo, koja se čini sve
udaljenijim ciljem.
Diplomatsko bavljenje ministarstva vanjskih poslova zamršenim
slovensko-hrvatskim dossierom možda je doista ispod optimalnog, no
sadašnje stanje nije samo stvar sposobnosti Gregorčičeve 25. U
svakom slučaju uvelike nadilazi domet njezina aparata i ima posla i
s neodluč(e)nom politikom kao i s ultimativnim mandatom kojeg je
pregovaračima odredio parlament.
Bez obzira na to što veći dio razloga za mrtvu utrku u odnosima
izvire s druge strane granice, ponešto ima veze i sa slabostima s
ove strane. Budući da su odnosi naslijeđeni i da niz godina nije
bilo napravljeno gotovo ništa, ne bi bilo pošteno za stanje stvari
okrivljavati postojeću koaliciju. Unatoč svemu, aktualni je
'narodni' doprinos uređenju slovensko-hrvatskih odnosa
neusporediv s prijašnjima, iako se povremeno činilo da je
premijerov pristup bio razumljiv samo njemu. Izjave u stilu da
Slovenska narodna stranka ima nedvojbena stajališta i argumente za
očuvanje cjelovitosti Piranskoga zaljeva, naznačuje da ih struka,
diplomacija i svi ostali ne shvaćaju. Tvrdi način govora još
nadopunjuje baš takvo ponašanje. Primjerice, u ljetnoj odluci o
iskapčanju elektrike koja najvjerojatnije nije daleko od gledišta
potpredsjednika vlade kako od sada uređivati međudržavne odnose.
Čini se da toplo-hladni tuš, mješavina liberalno-narodnog pristupa
neće najbolje ispasti, iako je najteže ograničenje nezanimanje
sugovornika. Ljubljana se već nekoliko puta prevarila kad je
računala na naznake druge strane da je na posljetku došlo vrijeme za
rješavanje neriješenih poglavlja. Jedanput je previše očekivala da
će unovčiti proeuropske ambicije Hrvatske (ponajprije njezinih
strategijskih ciljeva poput uključenja u CEFTA-u i Partnerstvo za
mir, zatim željeno članstvo u Svjetskoj trgovinskoj organizaciji),
drugi put je vjerovala spretno serviranim zagrebačkim najavama,
recimo u vezi s dugo najavljivanim dolaskom hrvatskog državnog
poglavara Tuđmana u Sloveniju.
Opća slovenska ocjena da bi se moglo i zbog svestrane potpore južnoj
susjedi u međunarodnoj zajednici poboljšati pregovarački položaj,
za sada nije potvrđena. Kao podsmijeh tomu mogli bismo shvatiti čak
i činjenicu da je Slovenija kao članica Vijeća sigurnosti
Ujedinjenih naroda poduprla hrvatski prijedlog za rješenje
problematike Prevlake (stajalište da se radi o sigurnosnom, a ne
teritorijalnom pitanju), na čemu je druga strana samo uljudno
zahvalila. Općenito se pokazalo da su takvi aduti, jer hrvatski put
na Zapad zemljopisno a i politički vodi preko Ljubljane, bili
precijenjeni te da logika čekanja i poboljšavanja pregovaračkih
pozicija za slovensku stranu nije uspjela.
Hrvatska se u tim manevrima svakako pokazala spretnijom
partnericom, iako najčešće ponašanjem koje joj ne može služiti na
čast. Minulih godina bilo je obilje primjera jednostranih mjera, od
imovinsko-pravnih (neplaćanje obveza za isporučenu elektriku iz
NEK, useljavanje izbjeglica u ispražnjena slovenska odmarališta)
preko graničnih (posezi u cjelovitost Piranskog akvatorija,
utvrđivanje hrvatske jurisdikcije na prijepornom području) do
ustavnopravnih (promjena statusa slovenske manjine u Hrvatskoj).
Takve je poteze druga strana više puta unosila u proces pregovora
kao 'adute'. Bila je i vještija pri lansiranju određenih naznaka,
namijenjenih samo povećanju očekivanja protivne strane. I ne na
kraju, treba primijetiti spretnost i pri medijskom trženju
slovensko-hrvatskih odnosa. Nedavni sastanak u Mokricama prvi put
je za javnost bolje unovčila slovenska strana.
Manje galantnosti, iako katkad samo naizgled, nego na
multilateralnom području, može se primijetiti u neposrednom
kontaktu. Prava neljubaznost još prevladava u međudržavnoj igri u
kojoj se jedna strana stalno žali da na drugoj nema spremnosti za
poštivanje njezina vitalnog interesa glede izlaza na otvoreno
more, a ponekad bježi od odgovornosti u bankarskim pitanjima.
Međutim druga strana drži stegnutu zemljopisno prikraćenu državu i
glede morske granice neprestano prijeti arbitražom te se u
međuvremenu ubrzano priprema za alternativne izvore elektrike, jer
bi s vremenom zatvaranje nuklearne elektrane moglo ostati na
slovenskim leđima" - piše Saša Vidmajer.