ZAGREB, 30. listopada (Hina) - Štednja, razvoj i socijalna +sigurnost temeljna su načela Hrvatske udruge poslodavaca (HUP) za +izradu državnog proračuna za 1998. godinu. Predsjedništvo HUP-a na +svojoj je jučerašnjoj sjednici
prihvatilo Načela i naputke za +izradu proračuna za iduću godinu, koji će biti predočeni kao HUP-ov +prijedlog i poticaj za raspravu na sljedećoj sjednici Gospodarsko +socijalnog vijeća (GSV), najavljenoj za utorak, 3. studenoga.
ZAGREB, 30. listopada (Hina) - Štednja, razvoj i socijalna
sigurnost temeljna su načela Hrvatske udruge poslodavaca (HUP) za
izradu državnog proračuna za 1998. godinu. Predsjedništvo HUP-a na
svojoj je jučerašnjoj sjednici prihvatilo Načela i naputke za
izradu proračuna za iduću godinu, koji će biti predočeni kao HUP-ov
prijedlog i poticaj za raspravu na sljedećoj sjednici Gospodarsko
socijalnog vijeća (GSV), najavljenoj za utorak, 3. studenoga. #L#
Time HUP odgovaraju na izazov potpredsjednika Vlade RH i ministra
financija Borislava Škegre da izradi svoj prijedlog proračuna
prije saborske rasprave o državnom proračunu za 1999., koja bi se
trebala održati sredinom studenog, rekao je za Hinu glavni
ravnatelj HUP-a Željko Ivančević.
U prijedlogu HUP-a stoji da trošak države odnosno javna potrošnja
mora biti usklađena s objektivnim mogućnostima i kapacitetima
gospodarstva. Tako bi državni proračun za 1999. godinu trebao biti
manji od 40 milijardi kuna, odnosno na ovogodišnjoj razini, prije
njegova rebalansa.
U prihodnoj strani proračuna moraju biti ugrađena rasterećenja,
koja će se postići korekcijom porezne politike i to prije svega u
odnosu na porez na dobit, porez na dohodak i porez na dodanu
vrijednost, ali i širenjem porezne osnove.
U HUP-u predlaže hitnu racionalizaciju i reorganizaciju državne
uprave na svim razinama. Najradikalnije zahvate treba učiniti u
preobrazbi resora obrane i javnog reda i sigurnosti. Resori obnove
i privatizacije mogli bi se transformirati u manje funkcionalne
dijelove unutar resora gospodarstva, odnosno graditeljstva. Treba
otvoriti također i novi selektivni pristup poziciji javnih službi.
Unutar državne uprave treba napraviti platežne razrede koji će
uvažiti i posebnosti pojedinih javnih službi i potrebu vidnijeg
stimuliranja kvalitetnog rada.
Predlaže se i da se u Ministarstvu gospodarstva stvore mogućnosti
za vođenje jasne industrijske politike i realizaciju strategije
razvoja. U Ministarstvu vanjskih poslova, pak, trebalo bi, po
njihovom prijedlogu, uvesti moratorij na kapitalne izdatke za
kupnju i uređenje prostora te zatvoriti ona predstavništva koja
nisu primjerena objektivnim i stvarnim mogućnostima gospodarstva
zemlje. Najvažnija aktivnost tog ministarstva trebala bi biti
promocija hrvatskih gospodarskih interesa.
U HUP-u smatraju da se velike uštede mogu postići u nabavi
kapitalnih sredstava. Ta stavka bi trebala biti najmanje
prepolovljena, a iz HUP-a predlaži i da se na pojedine podskupine,
kao primjerice, nabavku uredskog namještaja, prijevozna sredstva i
sl., proglasi moratorij.
Treba također reducirati i sve kapitalne rashode, ali i moguće
transfere koji bi bili vezani za kupnju ili izgradnju objekata koji
nisu u izravnoj funkciji gospodarskog razvoja ili zadržavanja
razine socijalne sigurnosti. U stavci tekućih izdataka za
materijal i usluge najmanje za 30 posto treba smanjiti izdatke za
reprezentaciju.
Korisnici državnog proračuna trebaju precizno odrediti razinu
sredstava potrebnih za podmirivanje dospjelih dugova prema
gospodarstvu i pridržavati se financijske discipline u idućoj
proračunskoj godini.
Uštede realizirane na prije navedene načine trebaju primarno biti
usmjerene za vraćanje dugova gospodarstvu. Ministarstvo financija
bi trebalo voditi strogu kontrolu poštivanja ugovornih i zakonskih
obveza plaćanja i po potrebi uvoditi instrumente plaćanja
(mjenica, obveznice...), kojima bi se moglo premostiti eventualne
kratkoročne nemogućnosti plaćanja.
Preraspodjela sredstava unutar proračuna i kvalitetnija uporaba
raspoloživih sredstava, uz usmjeravanje aktivnosti prema
stvaranju uvjeta i poticanja razvoja gospodarstva, osnovni su
elementi razvojnog načela proračuna.
Mjerama aktivne politike zapošljavanja treba jednim dijelom suziti
krug korisnika mjera socijalne skrbi te posebnu pozornost dati
reformi mirovinskog i invalidskog sustava te upravljanja
pripadajućim fondovima.
Korekcijama carinske i porezne politike, koje bi bile i na tragu
približavanja pravilima koje nameće Svjetska trgovinska
organizacija (WTO), trebalo bi utjecati na destimuliranje
individualne potrošnje u inozemstvu te vraćanje potrošnje u domaću
trgovinu, čime bi se stvorio prostor za uštede u proračunu i širenje
porezne osnovice, odnosno omogućilo smanjenje poreznih stopa.
Jadranka Šević
(Hina) js sbo