DE-MEĐUNARODNO I LJUDSKO PRAVO +nj - fr-slučaj pinochet-29. X. ++NJEMAČKA+FRANKFURTER RUNDSCHAU+29. X. 1998.+Slučaj Pinochet+"Bila je to politička nezgoda s posljedicama. Iza uhićenja bivšega +diktatora Pinocheta u Londonu prvotno
nije stajala ni politička +volja niti pravna računica. Stvari su se slučajno poklopile: +energičan istražni sudac u Madridu koji do kraja rabi nove +paragrafe španjolskoga pravnog sustava i ide dalje; +socijaldemokratska vlada u Velikoj Britaniji koja se barem +retorički odlučila za 'etičnu vanjsku politiku'. I svjetska +savjest koja u pohodu globalizacije postaje sve većom i sve češće se +pod svjetlima medija protivi kršenju ljudskih prava.+Pinochet, bivši šef države, našao se u tom spletu okolnosti. Jučer +još podsjećao se s lady Thatcher na 'tea for two' trijumfa u +Falklandskom ratu. Danas ga uhićuje policija britanskog ministra +unutarnjih poslova koji je u Allendeovo doba još pjevao radikalne +studentske slogane. Staro Ujedinjeno Kraljevstvo udvaralo se +generalu kao kupcu oružja, a Blairova 'cool Britannia' otvoreno ga +naziva 'okrutnim diktatorom'. Čini se da još samo britansko +pravosuđe sa svojim skandaloznim stajalištem želi još jedanput
NJEMAČKA
FRANKFURTER RUNDSCHAU
29. X. 1998.
Slučaj Pinochet
"Bila je to politička nezgoda s posljedicama. Iza uhićenja bivšega
diktatora Pinocheta u Londonu prvotno nije stajala ni politička
volja niti pravna računica. Stvari su se slučajno poklopile:
energičan istražni sudac u Madridu koji do kraja rabi nove
paragrafe španjolskoga pravnog sustava i ide dalje;
socijaldemokratska vlada u Velikoj Britaniji koja se barem
retorički odlučila za 'etičnu vanjsku politiku'. I svjetska
savjest koja u pohodu globalizacije postaje sve većom i sve češće se
pod svjetlima medija protivi kršenju ljudskih prava.
Pinochet, bivši šef države, našao se u tom spletu okolnosti. Jučer
još podsjećao se s lady Thatcher na 'tea for two' trijumfa u
Falklandskom ratu. Danas ga uhićuje policija britanskog ministra
unutarnjih poslova koji je u Allendeovo doba još pjevao radikalne
studentske slogane. Staro Ujedinjeno Kraljevstvo udvaralo se
generalu kao kupcu oružja, a Blairova 'cool Britannia' otvoreno ga
naziva 'okrutnim diktatorom'. Čini se da još samo britansko
pravosuđe sa svojim skandaloznim stajalištem želi još jedanput
sijedom diktatoru zajamčiti stare slobode.
Tako inače klasični prijepor između država oko izručenja
počinitelja kaznenog djela u ovom slučaju uzmiče pred raspravom
između vječnih jučerašnjih i još nesigurnih predstavnika nove
svjetske unutarnje politike. To je prijepor među naraštajima
realpolitičara koji su svoje sporazume s često okrutnom stvarnošću
sklapali pod zaštitom državne suverenosti i novih praktičara
vlasti za koje obrana ljudskih prava više ne završava na
granicama.
Somalija, Ruanda, Bosna, Kosovo - polja su na kojima se povlače nove
granice između drskosti i miješanja. Sukob između međunarodnog
prava i ljudskih prava jasno pokazuju postupci prema Miloševiću i
Pinochetu. Smije li primjerice baš Španjolska, gdje Francovi
krvnici nikad nisu bili pozvani na odgovornost, demokratski
izabranoj vladi u Čileu diktirati postupak s njezinom prošlošću?
Smiju li se šefovi europskih vlada koji su upravo u Pekingu sklopili
gospodarski sporazum ili se u Portu rukovali s Fidelom Castrom,
optužiti nekoga poput Pinocheta dok oružnici drugih režima
godinama uživaju u svojem izgnanstvu u Parizu ili Londonu? Zašto
ratni huškači Milošević i Tuđman primaju zapadne emisare umjesto da
budu dovedeni pred sud UN-a u Den Haagu? Ne dijele li etička vanjska
politika i klasična realpolitika na posljetku isti oportunizam?
Ministri vanjskih poslova Cook i Fischer tek će morati dokazati
suprotno.
Ali, bez 'novog međunarodnog prava', koje sada zahtijeva i savezni
predsjednik Roman Herzog, zapadna će zajednica vrijednosti sa
svojim 'humanitarnim intervencijama' i dalje operirati na rubu
zakonitosti ako se nacionalna pravosuđa natežu oko diktatora a
postrojbe NATO-a moraju djelovati bez mandata. Povelja Ujedinjenih
naroda sa svojim uzajamnim priznanjem suverenosti poslije Drugog
svjetskog rata bila je povijesno veliki napredak. No danas, kada
većina svih sukoba izbija unutar država, ona je anakronizam jer
potrebno jednoglasje u Vijeću sigurnosti UN-a faktički cementira
načelo nemiješanja i time, kao na Kosovu, tolerira unutardržavne
zločine nad manjinama. No od nužnih reforma UN-a za stvaranje
zajedničkog i svrsishodnog monopola sile, međunarodna je zajednica
još jako daleko.
Ono što postoji mali su mukotrpni koraci za promjenu
međunarodnopravnih struktura. Stvaranje stalnog međunarodnog
kaznenog suda, primjerice kao zastrašivanje potencijalnih
kršitelja ljudskih prava. Ili rad španjolskog istražnog suca koji
je sada primjerno prepleo različite elemente nacionalnog i
internacionalnog prava u solidan temelj za kazneno gonjenje
počinitelja Pincheta. Protiv intervencije NATO-a na Kosovu može se
prigovoriti da bi se time stvorio slučaj negativnog presedana koji
bi dugoročno više štetio nego koristio ugledu međunarodnoga prava.
Optužba u slučaju Pinocheta bila bi naprotiv pozitivan presedan za
međunarodno miješanje: pravno opravdan i politički poželjan. Tamo
gdje međunarodna zajednica godinama oklijeva dati zeleno svjetlo
sudu UN-a u Den Haagu za optužnicu protiv Miloševića, sada je jedan
španjolski istražni sudac pokazao kako svjetski ustav malim
koracima prilagoditi uznapredovaloj svjetskoj savjesti. Kad u
londonskom High Courtu ne bi bilo sudaca koji Pinocheta još gledaju
s pogledom unatrag Margaret Thatcher" - piše Rolf Paasch.