US-INTEGRACIJE-Trgovina +US IHT 28. X. EU ++SJEDINJENE DRŽAVE+THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE+28. X. 1998.+Sablast Europske unije: nova inačica stare podjele između Istoka i +Zapada+"Veliki plan Europske unije da prihvati do deset
zemalja bivšega +komunističkog bloka namjerava povezati europsku obitelj, no neki +analitičari vjeruju da bi to moglo pridonijeti stvaranju nove +podjele", piše Barry James.+"Ako se to dogodi moglo bi se pokazati u gospodarstvu gdje se stanje +pogoršava, izjavili su analitičari. Zemlje koje nisu kandidati za +članstvo u EU ili nemaju nikakvih nada da će postati članice, +odbacuju zapadno slobodno tržište i demokratski model. Gospodarski +metež u Rusiji naginje prema nacionalizmu, državnom gospodarstvu i +poziva na oživljavanje staroga sovjetskog kruga utjecaja. +Razmirice koju su izazvale prijetnje NATO-a Jugoslaviji zbog +Kosova, pokazale su da postoji mogućnost stvaranja nove europske +podjele.+Rusija je, kao srpska saveznica, zaprijetila da će za vojnu akciju +iskoristiti svoje pravo veta u Vijeću sigurnosti UN-a.+Prema Margot Light, profesorici međunarodnih odnosa na londonskom
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
28. X. 1998.
Sablast Europske unije: nova inačica stare podjele između Istoka i
Zapada
"Veliki plan Europske unije da prihvati do deset zemalja bivšega
komunističkog bloka namjerava povezati europsku obitelj, no neki
analitičari vjeruju da bi to moglo pridonijeti stvaranju nove
podjele", piše Barry James.
"Ako se to dogodi moglo bi se pokazati u gospodarstvu gdje se stanje
pogoršava, izjavili su analitičari. Zemlje koje nisu kandidati za
članstvo u EU ili nemaju nikakvih nada da će postati članice,
odbacuju zapadno slobodno tržište i demokratski model. Gospodarski
metež u Rusiji naginje prema nacionalizmu, državnom gospodarstvu i
poziva na oživljavanje staroga sovjetskog kruga utjecaja.
Razmirice koju su izazvale prijetnje NATO-a Jugoslaviji zbog
Kosova, pokazale su da postoji mogućnost stvaranja nove europske
podjele.
Rusija je, kao srpska saveznica, zaprijetila da će za vojnu akciju
iskoristiti svoje pravo veta u Vijeću sigurnosti UN-a.
Prema Margot Light, profesorici međunarodnih odnosa na londonskom
ekonomskom fakultetu, bombardiranje bratske pravoslavne zemlje
nije ono što je Moskva očekivala kad je nevoljko pristala na
proširenje NATO-a prema istoku.
Rusija i Bjelorusija već imaju carinsku uniju, a bilo je nedavno
pokušaja da se Ukrajinu kooptira u proces reintegracije.
Glasnogovornik Dume Genadij Seleznev obratio se članovima
ukrajinskog parlamenta, pozivajući na slavensku uniju Rusa,
Bjelorusa i Ukrajinaca. Osvojio je pljesak komunističkih članova,
no predsjednik Leonid Kuchma izjavio je da se 'kategorički' protivi
tom prijedlogu.
G. Kuchma je ovaj mjesec otišao u Beč da bi zamolio vođe EU-a da ne
stvaraju zapreke putovanjima i trgovini. Kad se Poljska priključi
Europskoj uniji, Ukrajincima će trebati vize za prijelaz granice
koja im je dugo bila otvorena.
G. Kuchma je izjavio da je s 'velikom radošću' uočio da je Austrija,
koja je sada predsjednica EU, poduprla njegove pokušaje za
integracijom Ukrajine u Europu.
Austrijski predsjednik Thomas Klestil izjavio je da je 'postoje
dugoročni europski izgledi i za Ukrajinu.'
No 'dugoročno' je rastezljiv pojam. Europska unija će u
predvidljivoj budućnosti biti posve zaokupljena prihvaćanjem
deset zemalja istočne i srednje Europe.
Estonija, Poljska, Republika Češka, Mađarska i Slovenija na
takozvanoj su brzoj cesti za ulazak početkom sljedećega
desetljeća, zajedno s Ciprom. Pet drugih zemalja - Litva, Letonija,
Slovačka, Rumunjska i Bugarska na sporijoj su cesti.
Iako je EU otvorena svakoj demokratskoj europskoj zemlji, nije
određeno što točno znači 'europskoj'. To je pitanje iskušano samo
jednom. Maroko se sedamdesetih godina prijavio za članstvo, ali je
odbijen. EU je držala Tursku na odstojanju, odobravajući joj
pridružen status, no ostavljajući neriješenim pitanje konačnog
članstva.
Rašireno je mišljenje da se deset zemalja istočne i srednje Europe
koje čekaju na priključenje nalaze na putu da ponovno osvoje mjesto
na zemljovidu koje im pripada, nakon brisanja umjetne podjele
uspostavljene na Jalti.
Slučajno, sve kandidatkinje, s iznimkom Bugarske i istočne
polovice Rumunjske, leže zapadno od povijesne crte između
rimokatolika i protestanata, s jedne strane, i sljedbenika
pravoslavlja i islama, s druge. Europsko povjerenstvo kaže da se u
procjeni mogućih kandidatkinja ne oslanja na kulturne ili vjerske
sudove. Ono što je važno njihova je sposobnost da gospodarski
konkuriraju i njihova predanost demokraciji.
Ustanovama EU odveć je teško upravljati čak i sa zajednicom od 27
zemalja i stanovništvom od gotovo 600 milijuna ljudi. Najbolje čemu
se zemlje iza te crte mogu realno nadati jest moguć pridruženi
status. Vijeće im nije u stanju ponuditi konkretnija jamstva, no
istodobno ne želi raspršiti njihove nade.
'Proširenje ostaje čvrsto zacrtano', izjavio je Hans van den Broek,
povjerenik zadužen za proširenje. 'No moramo posvetiti dovoljno
pozornosti i vezi između proširenja i buduće vanjskopolitičke i
gospodarske uloge Unije. Proširenje (...) treba voditi jačanju
odnosa između Unije i novih susjeda u svim krugovima.'
On je izjavio da EU mora očuvati svoj visok stupanj integracije i
izbjeći primanje 'članica drugog reda'. Odnosi s većinom zemalja
bivšeg Sovjetskog Saveza, uključujući i Rusiju i Ukrajinu,
određeni su Dogovorom o partnerstvu i suradnji koja je usmjerena na
smanjenje zapreka trgovini i ulaganjima te podupiranje demokracije
i tržišnih gospodarstava. Politika povjerenstva 'šalje sljedeću
poruku - igrate li prema našim pravilima i prihvatite li naše norme,
na kraju krajeva postoji nada za ulazak u Uniju, izjavila je
glasnogovornica Lousewies van der Laan.
Dogovori, međutim, ne jamče ništa. 'To je ni da, ni ne', izjavila je
Karen Smith, stručnjakinja za međunarodne poslove pri londonskom
ekonomskom fakultetu. 'EU ostavlja otvorenom mogućnost da će se
jednoga dana zemlja pridružiti Uniji. Crta negdje mora biti
povučena. No u čijem je interesu reći gdje bi ona trebala biti
povučena?' Tako dugo dok su pitanja dvosmislena, zemlje se barem
mogu oslanjati na nadu o mogućem članstvu. To Uniji daje golemu moć
u ohrabrivanju reforma, izjavila je ona.
'Problem je da se povratak u Europu izjednačuje s članstvom u EU',
dodala je. A dogovor o pridruženom članstvu ne izjednačuje se s
europskim identitetom. Izrael, primjerice, ima taj status.
Zemlje kandidatkinje zajedno čine 28% stanovništva sadašnje EU. No
njihov je zajednički bruto domaći proizvod veličine belgijskog -
barem prema službenim brojkama, koje ne obuhvaćaju sivo
gospodarstvo tih zemalja, koje je rašireno.
Oni su učinili goleme pomake prema integraciji, sa do 60% njihove
trgovine s inozemstvom ponovno usmjerene prema EU. Neke su zemlje
zaglavile u povijesne trgovačke obrasce s Rusijom, ili međusobno,
te riskiraju da budu povučene slomom ruskog gospodarstva.
'Velika briga većine pridruženih zemalja jest da će Rusija postati
nestabilna', ustvrdio je Alan Mayhew, međunarodni stručnjak pri
Katoličkom sveučilištu Louvaina, u eseju za Europsko političko
središte.
'To bi moglo voditi posebno teškim situacijama u tri baltičke
zemlje', dodao je on. 'Stupanje u zajednicu očito je nesavršena
sigurnosna politika za baltičke zemlje, no ona je jedina moguća'
Isto do manjeg stupnja vrijedi za druge zemlje u području, izjavio
je g. Mayhew.
G. van den Broek izjavio je da se EU suočava s tri glavne zadaće.
Prva je uspjeh njezine zajedničke valute i reforma njezinih
ustanova. Druga je dovršiti sadašnji proces proširenja. Treća je
'surađivati sa svojim udaljenim partnerima prema prisnijim
političkim vezama, dubljoj trgovini i gospodarskoj
integraciji.'"