HR-plima-Slikarstvo-Društvo-Trgovina +francuska-liberation od 27.10.98.picasso ++FRANCUSKA+LIBERATION+27. X. 1998.+Redovi za Doru Maar+"U nedjelju poslijepodne, dok je pljuštala kiša, ljudi su stajali u +redu koji je bio dug 150
metara, od Maison da la chimie do Trga +Invalida: prije puštanja u prodaju, izložba 'Picassova Dora Maar' +izazvala je ovog vikenda umjetničku gužvu, a to nije sve: ova +poznata zbirka koja do sada gotovo i nije bila pokazivana, još se +može vidjeti do 16 sati, nakon čega više neće biti na jednom mjestu. +Svih devetsto mjesta u amfiteatru u kojemu će se zatim održati +dražba, već je rezervirano, a izložbena dvorana, opremljena +videomonitorima, omogućit će 'ljubiteljima' koji su ostali izvan +amfiteatra da izdaleka prate proceduru. Dok čeka, brojna se publika +i dalje gura.+Ponedjeljak, 14 sati. Prolazimo čekaonicu bez čekanja, ali u sobi +1930 u neprekidnoj se povorci mimoilaze oni koji ulaze i oni koji +izlaze. U dnu glavne dvorane, ispred šesterih velikih slika - +bisera zbirke (Profil Dore Maar koja sjedi, Dora Maar na plaži, Žena +koja plače, Dora Maar sa žutim noktima, Dora Maar nagnute glave sa +žutim rupcem), trenutno je samo jedan red posjetitelja, pa se k
FRANCUSKA
LIBERATION
27. X. 1998.
Redovi za Doru Maar
"U nedjelju poslijepodne, dok je pljuštala kiša, ljudi su stajali u
redu koji je bio dug 150 metara, od Maison da la chimie do Trga
Invalida: prije puštanja u prodaju, izložba 'Picassova Dora Maar'
izazvala je ovog vikenda umjetničku gužvu, a to nije sve: ova
poznata zbirka koja do sada gotovo i nije bila pokazivana, još se
može vidjeti do 16 sati, nakon čega više neće biti na jednom mjestu.
Svih devetsto mjesta u amfiteatru u kojemu će se zatim održati
dražba, već je rezervirano, a izložbena dvorana, opremljena
videomonitorima, omogućit će 'ljubiteljima' koji su ostali izvan
amfiteatra da izdaleka prate proceduru. Dok čeka, brojna se publika
i dalje gura.
Ponedjeljak, 14 sati. Prolazimo čekaonicu bez čekanja, ali u sobi
1930 u neprekidnoj se povorci mimoilaze oni koji ulaze i oni koji
izlaze. U dnu glavne dvorane, ispred šesterih velikih slika -
bisera zbirke (Profil Dore Maar koja sjedi, Dora Maar na plaži, Žena
koja plače, Dora Maar sa žutim noktima, Dora Maar nagnute glave sa
žutim rupcem), trenutno je samo jedan red posjetitelja, pa se k
njima razmjerno lako može prići. Cijena nije tako dostupna:
procjene se, prema katalogu, kreću od osam do trideset milijuna
franaka. Komadi papira (brze sjene, miš s očima načinjenim opuškom
cigarete...) leže na zelenoj površini (razlika u odnosu na crvenu i
žućkastosmeđu podlogu Drouota): držeći ih zbirkom po prirodi
stvari, država nije dala dopuštenje za njihov izvoz. Sitni
predmeti, osobna i improvizirana djela (savijeni čepovi, gravirani
obluci) izazivaju proturječne reakcije, i podsmjeh, i
oduševljenje.
Najniža cijena procjenjuje se na oko 4000 franaka za apstraktnu,
kratku kompoziciju (krug i nekoliko crta). Dražbeni izvršitelji,
gospoda Solanet i Mathias, koji misle da je 'samo u nedjelju bilo
osam tisuća, a ukupno petnaest tisuća posjetitelja', promijenili
su svoja početna predviđanja: 'Od prodaje očekujemo 150 milijuna
franaka, a možda i 250'.
Jedna se gospođa nervozno raspituje: 'Zašto se sve prodaje
odjednom?' Mlada suradnica u uredu g. Mathiasa strpljivo
obrazlaže: 'Dora Maar je umrla ne ostavivši nasljednika. Javni su
se bilježnici obratili rodoslovcima koji su našli dvoje dalekih
rođaka. No, nasljednici u petom koljenu imaju pravo na samo 60 posto
nasljedstva. Dakle, da bismo ih isplatili, nemamo puno izbora...'
Vani se u međuvremenu opet stvorio red", piše A.-D. Bouzet.
* Picassa je s Dorom Maar (pravo ime Dora Marković, hrvatskog
podrijetla) upoznao pjesnik Paul Eluard u kavani 'Aux Deux Magots'
1936. Njihova je burna veza trajala osam godina. Zbirku Dore Maar
čine Picassova djela (slike i crteži) iz tog razdoblja i predmeti
koje je sam načinio.