FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

NEW YORK TIMES 21. X. PAPA FILOZOF

SJEDINJENE AMERIČKE DRŽAVE THE NEW YORK TIMES 21. X. 1998. Papa filozof "Snažna enciklika koju je prošloga tjedna objavio papa Ivan Pavao II. neće biti predmet otvorene rasprave kao njegovi pozivi na društvenu pravdu u materijalističkome svijetu. Nije vjerojatno ni da će potaknuti vjerske rasprave oko njegovog čvrstog stava glede crkvene doktrine ili njegova stava protiv abortusa, eutanazije i žena kao svećenica. Umjesto toga, ova obznana, u 20-toj godini njegovog papinstva, jest poslanica vjerskoga filozofa svjetskoj inteligenciji. To je poziv na okončanje odvajanja vjere i razuma te argument protiv 'filozofije ničega', kako naziva različite oblike nihilizma koji se ukorijenio u stoljeću umornom od ratova. Napisan za biskupe Katoličke crkve, dekret nazvan 'Fides et Ratio' (Vjera i razum) govori kako se ove dvije vrste ljudskih nastojanja ne moraju međusobno isključivati u potrazi za istinom. Znanost i racionalna misao ne brišu istraživanje 'temeljnih pitanja koja prožimaju ljudski život", napisao je Ivan Pavao II. Slično, vjera, osobito katolička, treba težiti racionalnoj raspravi koja bi spriječila da se takve duhovne stvari 'izvitopere u mit ili praznovjerje.' Unutar crkve, enciklika bez sumnje označava povratak istraživanju filozofije unutar svećenstva, predmet koji je posljednjih godina bio često zanemarivan u korist sociologije i ostalih aktualnijih disciplina. Papa težnjama prema znanstvenim spoznajama želi vratiti i pitanja moralnosti - pitanje koje odjednom izgleda srednjovjekovno kao Galileo i suvremeno kao Hirošima. Ako se znanost ne bude pomicala izvan dosega utilitarizma, tvrdi Papa, uskoro bi se mogla pokazati 'nehumanom, a mogla bi čak i uništiti ljudski rod." Konačno, enciklika govori protiv modernih filozofija (post- prosvjetiteljskog realizma, marksizma, nihilizma) koji potragu vide kao cilj, tako da je 'sve nestalno i privremeno', piše. Ivan Pavao II. u svojoj trinaestoj i najdubljoj osobnoj enciklici, poznaje te filozofe, a o njihovim je doktrinama već raspravljao. Kao Poljak, razumije i probleme svoga stoljeća, uključujući i svjetske ratove, holokaust, godine Staljinove vladavine, kapitalizam koji je zamijenio komunizam. Ova enciklika možda neće preobratiti nihiliste, ali govori da, čak i ako razum ne vodi uvijek prema vjeri, razumna osoba kao što je znanstvenik ili filozof ipak može biti vjernik", stoji u uvodniku The New York Times-a. 212353 MET oct 98

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙