ZAGREB, 26. rujna (Hina) - Ponovni dolazak Svetoga Oca u Hrvatsku i beatifikacija kardinala Stepinca od golemoga je, povijesnog značenja, kazao je hrvatski predsjednik dr. Franjo Tuđman u razgovoru za list katoličke mladeži "MI". U
razgovoru, upriličenom u povodu drugoga pastirskog i državnog pohoda pape Ivana Pavla II. Hrvatskoj, predsjednik Republike se založio za zajednički rad državne vlasti i Katoličke crkve na mnogim područjima te iznio niz prosudbi o političkom trenutku Hrvatske i o njenom međunarodnom okruženju.
ZAGREB, 26. rujna (Hina) - Ponovni dolazak Svetoga Oca u Hrvatsku i
beatifikacija kardinala Stepinca od golemoga je, povijesnog
značenja, kazao je hrvatski predsjednik dr. Franjo Tuđman u
razgovoru za list katoličke mladeži "MI". U razgovoru, upriličenom
u povodu drugoga pastirskog i državnog pohoda pape Ivana Pavla II.
Hrvatskoj, predsjednik Republike se založio za zajednički rad
državne vlasti i Katoličke crkve na mnogim područjima te iznio niz
prosudbi o političkom trenutku Hrvatske i o njenom međunarodnom
okruženju.#L#
Govoreći o uspostavi suverene i neovisne hrvatske države, naglasio
je da je hrvatski narod za svih četrnaest stoljeća na ovom području
sačuvao svoju nacionalnu i državnu samobitnost ali državotvorna
ideja nije u cjelini prevladavala. Tek je u našim danima ta ideja do
kraja osmišljena i ostvarena. Unatoč početnom stanju "podvojenog
hrvatstva" i malodušnosti u Hrvatskoj, bez stranih prijatelja i bez
podrške međunarodnih čimbenika izvojevane su političke,
diplomatske i ratne pobjede i stvorena hrvatska država.
Opovrgavajući tvrdnje da nas je vodila Njemačka, dr. Tuđman je
rekao da su "i Europa i Amerika .. i Njemačka.. bile za održanje
Jugoslavije.. Niti u idejno-političkom pristupu, niti kasnije u
borbi za uspostavu Hrvatske nikakve pomoći nismo imali ni od koga.
Štoviše, budući da je Njemačka bila pod hipotekom Trećeg Reicha,
nismo mogli u Njemačkoj kupiti ni čizme". Ipak, "ako je neki narod
imao razumijevanja za nas, ali nije smio to reći, to je bio njemački
narod".
Predsjednik Republike procjenjuje da sada sve treba usredotočiti
na sačuvanje postignutoga: "Moramo spriječiti da, nakon svih tih
pobjeda, u miru ne doživimo Bleiburg, a to nije nemoguće". Određena
međunarodna središta moći pokušavaju Hrvatsku ugurati u različite
balkanske okvire ili integracije jugoistočne Europe a iza toga se
kriju "neki dublji povijesni, ali i suvremeni razlozi. Međunarodni
poredak se zasniva na pobjedi antifašističkih sila i na diktatu
tobože demokratskih sila, a ŠkojeĆ provode krajnje nedemokratske
metode, što se vidi i danas na Hrvatskoj.
Francuska, Engleska i Amerika vode takvu politiku da ne dopuštaju
jačanje Srednje Europe, Njemačke, zemalja od Baltika do Jadrana, a
budući da smatraju da je Hrvatska sastavni dio njemačke politike,
automatski žele da ne budemo sastav te i takve srednjoeuropske
politike, nego nas bacaju na Balkan... i žele balkanske i
srednjoistočne europske integracije... nasuprot ovakve Europe,
Europske unije i nasuprot Rusije".
Ocijenjujući da se Hrvatska "nalazi u veoma delikatnom položaju,
gotovo u škripcu" predsjednik Tuđman je podsjetio da su Hrvati od
XV. do XVIII. stoljeća branili katoličanstvo od osmanlijske
najezde, a da je Europa za to vrijeme međusobno ratovala ili im
vraćala nezahvalnošću, pogibijom hrvatskih velikaša Zrinskih i
Frankopana, itd. "Danas opet ne pristaju da nas oslobode od te
vezanosti za Balkan iz svojih razloga i sve je do nas hoćemo li
sačuvati tu nacionalnu svijest i jedinstvo većine naroda, većine
jer ne može se nikad imati stopostotno jedinstvo, jer u svakom
narodu ima manji dio lutanja. Budemo li sačuvali to jedinstvo i
unutarnju društveno-političku snagu i gospodarsku stabilnost te
vojnu snagu koju smo stvorili u ratu, neće nas moći ugroziti. Ali,
ako bi uspjeli da nas rastroje, budućnost samostalne i suverene
Hrvatske nije sigurna".
Protivnici HDZ-a predbacuju HDZ-u, hrvatskoj državi i njenom
predsjedniku nacionalizam iako su "u stranku uključeni ljudi od
desnice do ljevice" a država je pokazala otvorenost i prema
povratku ljudi koji su joj nanijeli žrtve. "Znači, ne vodimo
nikakvu ekstremnu nacionalističku politiku. Osim toga Srba ima 40
tisuća u Zagrebu, u Hrvatskoj do 300 tisuća. Ali za taj i takav
soroševski svijet, soroševsko slobodno društvo, za jednostrana
socijalistička shvaćanja, za masonska shvaćanja, mi smo zemlja,
koja je loš primjer drugima".
Naglašavajući važnost pomirbe i nacionalnoga jedinstva u očuvanju
hrvatske državnosti, Predsjednik je istaknuo ulogu svih slojeva
hrvatskoga naroda. Posebno je upozorio na Hrvate u BiH, poglavito
na one koji su u Hercegovini bili izvrgnuti jugokomunističkoj i
srpskoj agresiji. Samosvijest Hercegovaca se pokazala kad su
godine 1991. obični ljudi stali na ceste pred jugokomunističke
tenkove da im spriječe prolaz prema Splitu. Hercegovci, raseljeni i
neraseljeni, sudjelovali su u svim borbama od Dubrovnika do
Vukovara. Naglasivši kako su Hercegovci dali razmjerno najveće
žrtve, Predsjednik je dodao da danas, oni koji se protive hrvatskoj
suverenosti nama "nameću kompleks da Hercegovci vladaju
Hrvatskom".
Odgovarajući na pitanje o aktualnim pritiscima, Predsjednik se
osvrnuo i na slučaj Šakić. "Imali su ga pedeset godina a nisu ga
pozvali na odgovornost, niti su nam ga prije spočitavali, nego to
čine sada u okviru općega pritiska" kojim Hrvatsku treba
destabilizirati. Šakić bi trebao poslužiti da bi nas se podsjetilo
na NDH, procijenio je dr. Franjo Tuđman.
"Međutim, mi smo apsolutno, i ja osobno, i demokratska Hrvatska,
osudili ustaške zločine. Ali smo isto tako kazali da čitav hrvatski
narod nije bio ni ustaški, niti je odgovoran za zločine koji su
počinjeni. Prihvatili smo suđenje Šakiću i to ćemo suđenje
iskoristiti da se dokaže istina koliko je žrtava bilo u Jasenovcu i
u Hrvatskoj u cjelini".
Govoreći o ulozi Crkve, Predsjednik je upozorio na njezinu golemu
povijesnu ulogu koju i danas ima. "Ova se demokratska vlast osniva
na načelima kršćanske civilizacije" pa državna vlast i Katolička
crkva imaju mnogo zajedničkoga posla. "Moramo ujediniti snage,
prije svega na odgojnom području, od vrtića do najvišeg
obrazovanja, u njegovanju moralnih i etičkih načela", smatra
Predsjednik te spominje mogućnosti zajedničke borbe protiv droge,
kriminala i one kulture koja propagira zločin i nasilje.
"Katolička crkva i ova država moraju udružiti napore za uvažavanje
obitelji kao osnovne stanice društva i nacije, za njegovanje i
postizanje duhovnoga preporoda hrvatskoga naroda", kazao je
predsjednik Tuđman i dodao da Katolička crkva i demokratska vlast
Hrvatske, imaju veliko područje zajedničke djelatnosti na polju
moralnog, duhovnog i demografskog preporoda hrvatskoga naroda.
"Nesumnjivo je Katolička crkva, kao i Sveti Otac, jedini moralni
autoritet, i to priznati autoritet u današnjem svijetu, u današnjoj
civilizaciji" što ponovnom dolasku Svetoga Oca u Hrvatsku daje
veliku i povijesnu važnost.
Predsjednik Tuđman je kazao da je beatifikacija kardinala Stepinca
od goleme važnosti i za hrvatski narod i za Katoličku crkvu u
Hrvata, pa i za katoličanstvo u cjelini. Prigoda je da se u
hrvatskim glasilima podsjeti na Stepinčevu izjavu na suđenju:
"Hrvatski se narod plebiscitarno izjasnio za hrvatsku državu i ja
bih bio ništarija kad ne bi osjetio bilo hrvatskoga naroda, koji je
bio rob u bivšoj Jugoslaviji". "Znači, ne za ustaštvo, ne za
fašizam", kazao je predsjednik Tuđman ističući značaj te
Stepinčeve ideje.
Stepinac je jedna od najistaknutijih ličnosti u razdoblju Drugoga
svjetskog rata i nakon toga. Stao je na stranu prava hrvatskoga
naroda na svoju nacionalnu državu, ali se odlučno suprotstavio
ustaškim, fašističkim metodama. Suprotstavio se provedbi
rasističkih zakona i zločinima, ali isto tako se suprotstavio i
komunističkom režimu, rekao je dr. Tuđman.
"Posjet Svetoga Oca može poslužiti kao potpora i u odnosu na
pritiske međunarodne zajednice, onih krugova koji nisu skloni ne
samo hrvatskoj samostalnosti, nego koji nisu skloni niti onoj
Hrvatskoj koja se zauzima, evo, za načela koja sa sobom propovijeda
i nosi, za koje se zauzima i Katolička crkva i Vatikan".
"Mislim da je i beatifikacija kardinala Stepinca, dolaskom Svetog
Oca, potpora demokratskoj Hrvatskoj, ne samo Katoličkoj crkvi u
Hrvata, nego uspostavi takve demokratske Hrvatske u kojoj
Katolička crkva ima punu širinu i puno pravo djelatnosti u duhu
svojih načela i u korist naroda u kojem živi".
(Hina) mk/mb mć
262034 MET sep 98