NJEMAČKI RADIO - RDW
24. IX. 1998.
Pregled tiska
U središtu pozornosti njemačkih medija danas je rezolucija Vijeća
sigurnosti o Kosovu. Komentatori upozoravaju na različita
tumačenja mogućnosti provedbe vojne intervencije na Kosovu. Dok
Rusija tvrdi da rezolucija ne pruža takvu mogućnost, zapadne zemlje
zastupaju suprotno uvjerenje. "Heilbronner Stimme" piše:
"Posljednje upozorenje Beogradu dolazi kasno, možda prekasno. Već
su na Balkanu pale prve pahuljice snijega, a na brdovitom Kosovu
uskoro će početi zima. Tamo se 70 tisuća ljudi skriva po šumama, a
bez ikakve zaštite oni bi bili izloženi hladnoći. Krajnje je
vrijeme, dakle, da Milošević zaustavi svoj prljavi rat protiv
albanskog stanovništva u toj srbijanskoj pokrajini i pusti
izbjeglice da se vrate u svoja sela. Bi li ga na to trebale prisiliti
bombe? Iz rezolucije Ujedinjenih naroda to se ne da pročitati. Ali,
ona predstavlja zaokret u raspoloženju. Milošević će doživjeti da
se sve više vodećih zapadnih političara i bez mandata Ujedinjenih
naroda sad izjasni za napade NATO-a."
"Fuldaer Zeitung" zastupa drugačije mišljenje:
"Rezolucija Vijeća sigurnosti Ujedinjenih naroda teško da će se
dojmiti Beograda. Iskustva iz bosanskog rata govore protiv toga.
Zapad je još jednom iz obzira prema Moskvi morao odustati od
konkretne prijetnje vojnom silom. Svakim danom Milošević se sve
više približava svom cilju, stvaranju "etnički čiste" pokrajine, a
četvrt milijuna ljudi pobjeglo je iz svojih sela zbog borbi, pa
deseci tisuća njih sada žive u šumama. Sredinom listopada mora se
računati s početkom zime na Balkanu. Prijeti humanitarna
katastrofa, a ipak se ne može primijetiti da UN djelotvorno rješava
tu krizu."
Austrijski dnevnik "Der Standard" kritizira mlakost rezolucije:
"Što bi točno trebale značiti "daljnje mjere" isto je tako
nedorečeno kao što nije izrečena ni konkretna prijetnja. Svatko u
tome spisu može pročitati upravo ono što mu odgovara. Ali, zlo na
Balkanu ima konkretno ime - Slobodan Milošević - i tom se čovjeku
doista trebalo malo jasnije govoriti. Jedini jezik koji je
Milošević razumio u prošlosti bio je jezik uvjerljive prijetnje
vojnom silom."
Hamburški tjednik "Die Zeit" raščlanjuje mogućnosti ishoda
nedjeljnih izbora i mogućih koalicija:
"Izbor je težak zato što u svim strankama ima reformista i
tvrdoglavaca. U kojem će se obliku reformske snage najbolje naći i
razvijati? Jedno se može predvidjeti - samo su stabilne koalicije
dobre koalicije. Poslije izbora to mora biti odlučujuće načelo."
"Allgemeine Zeitung" iz Mainza osvrće se na jučerašnji interview
Helmuta Kohla, na Drugom programu njemačke televizije, u kojemu
nije isključio ni mogućnost velike koalicije, iako je izrazio
uvjerenje da ona neće biti nužna.
"Zar Helmut Kohl više ne vjeruje u svoju pobjedu na izborima za
Bundestag? Njegov interview, u kojemu on načelno drži mogućim
stvaranje velike koalicije s SPD-om, ostavlja puno prostora za
nagađanja. Stari politički profesionalac ne vjeruje više
liberalima, koji samo što nisu nestali. Novu koalicijsku ponudu
Kohl čak više ne povezuje s nekim uvjetima. Ponuda
socijaldemokratskog kandidata za kancelara, Gerharda Schrödera,
da u nuždi stupi u koaliciju s Unijom i kao slabiji partner, čini se
da je urodila plodom. Iz jasnog "ne" nastalo je "možda" kod
konzervativaca. Možda čak i s Kohlom? Ništa nije nezamislivo."
22. IX. 1998.
"Undercover. Der BND und die deutschen Journalisten"
Autor: Erich Schmidt-Eenboom
Knjiga "Tajno. Savezna obavještajna služba i njemački novinari"
izazvala je u Njemačkoj kontroverze i prije službenog
objavljivanja, u kolovozu ove godine. Napisao ju je Erich Schmidt-
Eenboom, voditelj Instituta za istraživanje mira u Weilheimu,
inače dobar poznavatelj rada tajnih služba. Autor opisuje
ponajprije zapadnonjemački medijski krajolik u 70-im i 80-im
godinama, kad su brojni novinari, navodno, surađivali sa Saveznom
obavještajnom službom, BND-om. Na listi BND-a iz 1970., koja je
objavljena u knjizi, navodi se 230 takozvanih "veza s novinstvom".
Međutim, autor iznosi i primjere iz novijeg vremena. Brojni
imenovani novinari proturječe tvrdnjama Schmidt-Eenboona i 17. je
rujna privremenom sudskom odlukom nakladniku zabranjeno da i dalje
prodaje knjigu u sadašnjoj inačici. To je postignuto na zahtjev
glavnog urednika lista "Bild" i bivšeg vladinog glasnogovornika
Petera Boenischa. Osvrt Bettine Burkart.
Ono što je u Njemačkoj zanimljiv i djelomice zabavan spor oko jedne
knjige, na drugom se mjestu instrumentalizira kao argument za
ograničavanje slobode novinstva. Nakon što su iz Jugoslavije
protjerani njemački novinari Erich Rathfelder i Friedhelm Brebeck,
srpski su mediji pisali o njihovoj vezi s njemačkim tajnim službama
kao i "Politika" u članku od 1. rujna. Da pojasnimo: njihova se
imena ne pojavljuju u knjizi Ericha Schmidta-Eenboona. Ali obojica
su izvješćivala o srpskim napadima na sela na Kosovu i time se
suprotstavila službenim jugoslavenskim prikazima. O svom izgonu iz
Jugoslavije Erich Rahefelder je našoj radijskoj postaji izjavio:
"Osobno sam, naravno, pogođen. Znam kako funkcioniraju takvi
mehanizmi. Osobu se diskreditira na taj način da je optuže za
suradnju s tajnim službama. No, ovdje se radi o profesionalnom
ubojstvu, o diskreditiranju mojeg rada, što je neugodno, i mojeg
znanja, što je također neugodno. Beogradski promidžbeni stroj je na
djelu, vrlo je aktivan, kao što je bio i za vrijeme rata u Hrvatskoj
i Bosni i Hercegovini. Dezinformacijama pokušava odvratiti
pozornost od politike etničkog čišćenja na Kosovu, odvratiti
pažnju od onoga što se zapravo događa. Podsjetimo se da se nedavno
pucalo na izbjeglice na granici prema Crnoj gori. Za to se slučajno
saznalo. Ali što se događa u selima, to ne znamo zato što je sloboda
novinstva ograničena. Novinskom kampanjom pokušava se odvratiti
pozornost od takve neljudske politike, pa i kampanjom protiv mene,
u tome je tajna mog izgona".
Bez obzira na to hoće li opet smjeti putovati u Jugoslaviju ili ne,
Rathfelder drži da novinari moraju uživati slobodu djelovanja. I to
svuda. Jugoslavija je potpisala odgovarajuće međunarodne
sporazume i mora ih se pridržavati. Na to je u Beogradu želio
podsjetiti opunomoćenik OESS-a, Freimut Duve, ali mu je
Jugoslavija početkom mjeseca uskratila ulaznu vizu. Duve je u
Beogradu htio službeno razgovarati i o protjerivanju dvojice
njemačkih novinara. Za našu radijsku postaju Duve je izjavio da mu
je jugoslavenski veleposlanik u Austriji u otkaznom pismu skrenuo
poornost i na knjigu "Savezna tajna služba i njemački novinari",
napomenuvši mu da je svakako pročita. Friedhelm Brebeck, dopisnik
prvog programa njemačke televizije, djelomice je bio iznenađen
protjerivanjem, ali zapravo i nije.
"Postojala je predigra našem protjerivanju, dva tjedna ranije na
televiziji, a zatim u novinama, a pri svemu je marljivo sudjelovao
Tanjug. Tu su kritizirana netočna izvješćivanja međunarodnih
medija, govorilo se o mržnji prema Srbima i o tome da sva izvješća i
izvjestitelje treba staviti pod povećalo i reagirati na njih.
Dakle, sve je bilo najavljeno".
Brebeck primjećuje da od jugoslavenske strane još nije dobio
službeno objašnjenje svojeg izgona, iako mu je to bilo najavljeno
kad mu je na makedonskoj granici vraćena putovnica. Umjesto toga, u
jugoslavenskom je tisku oklevetan, između ostaloga, optužen je i za
kontakte s njemačkom tajnom službom. U jednom je članku čak
proglašen dvorskim izvjestiteljem saveznog kancelara Helmuta
Kohla.
"Nažalost, i takvi su članci mogući. To bi se, naravno, u Beogradu
moglo protumačiti kao sloboda tiska. A zapravo se iza svega ne
nalazi slučajnost, nego prema mišljenju tih novina i časopisa, ako
se nešto takvo objavi u određenom trenutku, to ima poseban
smisao".
(RDW)
BRITANSKI RADIO - BBC
24. IX. 1998.
Pregled tiska
U rubrikama domaćih vijesti britanski listovi danas obrađuju velik
raspon tema - od antiterorističkih akcija pripadnika policije i
tajne službe MI-5, u kojoj je uhićeno nekoliko osoba za koje se
sumnja da su planirale bombaški napad na London, preko priznanja
bivšeg konzervativnog premijera Edwarda Heata da je bio
zapovjednik streljačkog odreda koji je u II. svjetskom ratu
strijeljao jednog poljskog vojnika zbog silovanja, do vijesti o
tome da bi britanska crvena vjeverica uskoro mogla potpuno
izumrijeti.
Gotovo sva ozbiljnija britanska glasila donose danas i pokoju,
barem kratku, vijest o glasovanju u Vijeću sigurnosti Ujedinjenih
naroda, koje je jučer prihvatilo rezoluciju o žurnom prekidu
nasilja na Kosovu. Pod naslovom 'NATO prikuplja udarne snage za
Kosovo', list 'The Independent' donosi članak Ruperta Cornwella,
koji piše da je nakon više mjeseci neodlučnosti NATO jučer poduzeo
prve korake prema osnivanju međunarodnih snaga za zračne udare kako
bi se zaustavile sve žešće ofenzive predsjednika Miloševića na
albansko pučanstvo na Kosovu. Ta, naizgled nova odlučnost, da se
spriječi već ionako golema humanitarna katastrofa, dolazi u
trenutku kad srbijanske snage nastavljaju granatiranje dreničkog
područja. Autor dalje podsjeća čitateljstvo na to da je sinoć
Vijeće sigurnosti prihvatilo rezoluciju čiji su nacrt načinile
Velika Britanija i Francuska, i u kojoj se zahtijeva prekid sukoba
te pokretanje pregovora o političkom rješenju. 'The Independentov'
novinar ističe da se u tekstu rezolucije kaže da će, ako se to ne
dogodi, biti poduzeta daljnja akcija i dodatne mjere kako bi se
uspostavio mir. Premda se u tekstu rezolucije izrijekom ne spominje
uporaba sile, nastavlja dalje Cornwell u 'The Independentu', NATO-
ovi planeri već su počeli sastavljati snage koje će napasti ciljeve
jugoslavenske vojske na Kosovu, a ako ni to ne bude dalo rezultata,
onda i ciljeve u samoj Srbiji, stoji u 'The Independentu'.
Prema pisanju 'The Independenta', Njemačka je već obećala 14
zrakoplova tipa Tornado, dok je Nizozemska navodno ponudila jednu
eskadrilu zrakoplova F-16. U prošlosti je Milošević takvu vrstu
ultimatuma otvoreno zanemarivao. No ovaj put, piše novinar 'The
Independenta', zemlje članice NATO-a sasvim su svjesne činjenice
da se na kocki nalaze posljednji ostaci njihova kredibiliteta. I to
je možda njihova posljednja prigoda da napokon i izvrše svoja
opetovana obećanja prema kojima, bez obzira na to što se dogodilo,
neće dopustiti ponavljanje onoga što se zbilo u Bosni. Umjesto
toga, događaji se odvijaju na sličan način. Stoga su u nastojanjima
da se ovaj put povjeruje njihovoj prijetnji, američki dužnosnici u
sjedištu NATO-a iznijeli neobično podrobne podatke o tome kako bi
mogli izgledati mogući napadi, a počeli bi lansiranjem krstarećih
projektila na srpska komunikacijska središta i skladišta na
Kosovu, čitamo među ostalim u današnjem 'The Independentu'.
Autor teksta u 'The Timesu', međutim, nije tako siguran da će doći
do nekakve vojne intervencije, barem ne u doglednoj budućnosti.
James Bone, koji se javio iz New Yorka, ističe da u tekstu
rezolucije o Kosovu postoje jasni nagovještaji da će se Vijeće
sigurnosti morati ponovno okupiti radi rasprave o daljnjim
akcijama i dodatnim mjerama. A 'The Daily Telegraph' pojašnjava ovu
nejasnoću i piše kako rezolucija Ujedinjenih naroda ističe da
situacija na Kosovu 'predstavlja prijetnju miru i sigurnosti u toj
regiji'. U tom kontekstu, Ujedinjeni narodi imaju sve ovlasti za
intervenciju u skladu sa svojom Poveljom. Američki diplomati
vjeruju da, sa zakonskog stajališta, više nije potrebna nikakva
nova rezolucija koja bi opravdala vojnu akciju. Rusija zauzima
suprotno stajalište. Velika Britanija je zato namjerno bila
neodređena u tekstu rezolucije, stoji, između ostaloga, u
današnjem 'The Daily Telegraphu'.
***
U povodu zakona o uporabi jezika manjina i posljednjih
međustranačkih nesuglasica vezanih uz problem dvojezičnosti u
Istri, Tim Radovani razgovarao je s Damirom Kajinom i upitao ga
objašnjava li mlaku potporu oporbe IDS-ovim stajalištima strahom
od HDZ-ova napada po nacionalnoj liniji.
= "HDZ to čini, i čini to vrlo uspješno. To čini uglavnom preko HRT-a
i svojih dirigiranih medija. Oni sada maksimalno zaoštravaju odnos
s IDS-om i upravo u tome treba tražiti i napad na ostalu oporbu - u
činjenici da na taj način i oni dijele sudbinu napadanja.
- Dakle, očito je, na neki način, da oporba nije na zadovoljavajući
način riješila nacionalno pitanje, da bi se njemu na neki način
moglo jedinstveno pristupiti?
= Pa, vidite, neke pa i vodeće oporbene stranke - sada nikoga ne
imenujem posebno - čak nisu iskoristile mogućnost da progovore
ispred kluba - do ovoga trenutka, do tri sata. Iako se o ovom zakonu
vodi rasprava od 9.30 h, nitko od njih nije progovorio. Još nekoliko
oporbenih stranaka također se nisu javile za riječ ni ispred svojih
klubova. Nas je to, u jednom dijelu, malo iznenadilo. Nismo
očekivali takvo postupanje, prvenstveno imajući na umu praksu
oporbe da je međusobno uglavnom solidarna i da je prvi i drugi
prijedlog manjinskog zakona, točnije Zakona o jezicima, također
poduprla zajedno s IDS-om. Točnije, suprotstavljala se onim
rješenjima kojima se suprotstavljao i IDS.
- Neki kažu da IDS zapravo možda malo previše napinje po ovoj
nacionalnoj liniji, naime, da udara HDZ tamo gdje je on
najosjetljiviji kako bi izazvao oštru reakciju vladajuće stranke.
= Upravo suprotno. Naime, takav jedan konflikt nikada nije bio
potreban i nitko ga nije niti izazivao. O ovome se, ako izuzmemo
recimo 'Sexgate', koji pratimo uredno svaku večer na tv-ekranima,
već duže vrijeme isključivo raspravlja kao o jednom banalnom činu
dvojezične ploče na pročelju Skupštine Županije istarske. Suština
je u sljedećem: hoćemo li mi kao građani, kao ljudi, priznati našim
susjedima, ponajviše imajući na umu jednu tragičnu sudbinu koju smo
i jedni i drugi podijelili u našoj nedavnoj prošlosti, ubuduće
pokušati jedni s drugima se solidarizirati.
- Kako očekujete da će sve ovo završiti?
= Pa, mislim da će ovaj zakon, nažalost, dobiti dvotrećinsku
većinu. Nažalost, to je uvertira u zadržavanje određenih stečenih
prava i da ono što je HDZ htio to je, vjerojatno, i uspio. Iako želim
vjerovati da ima kudikamo više razuma u oporbi i da taj napad na IDS
neće pri ostalim političkim čimbenicima oporbe ni, dakle,
preostalom petoricom, biti naprosto konstruiran na način da se IDS-
u zatvaraju vrata te suradnje. Jer to je kao, recimo, političku
Istru amputirati od ostatka Hrvatske, a mislim da i o tome treba
voditi računa".
(BBC)
FRANCUSKI MEĐUNARODNI RADIO - RFI
24. IX. 1998.
Iz Beograda izvješćuje Stojan Cerović:
"Vijest iz New Yorka da je Vijeće sigurnosti Ujedinjenih naroda
donijelo oštru rezoluciju o Kosovu, u Beogradu je u medijima
prenijeta s uočljivim naporom da joj se umanji značenje. U
režimskim medijima rezolucija je selektivno prepričana tako da se
može razabrati samo da se zahtijeva prekid paljbe i miroljubivo
rješenje, uz naglašavanje da se od rukovodstva kosovskih Albanaca
zahtijeva da osudi terorizam i odbaci nasilje. Prešućuje se dio
rezolucije u kojemu se od Jugoslavije traži zaustavljanje svih
operacija protiv civilnog stanovništva i povlačenje snaga koje
provode represiju.
U službenim komentarima ističe se da rezolucija ne spominje
mogućnost uporabe sile protiv Jugoslavije, a kao potvrda navode se
pomalo neodređene izjave ruskog ministra vanjskih poslova, kao i
kineskog veleposlanika pri Ujedinjenim narodima, koji se jedini
suzdržao od glasovanja o rezoluciji. Međutim, najvažnije je to da
domaćoj javnosti nije rečeno da je rezolucija donijeta na temelju
člana 7. Povelje Ujedinjenih naroda, koja odobrava uporabu sile u
slučajevima ugrožavanja regionalnog mira i sigurnosti.
Budući da se u zapadnim komentarima koje prenose nezavisni mediji
ističe da je učinjen velik korak i da su vrata NATO-ovoj
intervenciji sada otvorena, jugoslavenski ministar vanjskih
poslova Živadin Jovanović očito nije uvjerio nikoga da se na Kosovu
stanje popravilo i da nema razloga za donošenje takve rezolucije.
Ali ovdašnjim medijima njegove izjave o suverenitetu i
miroljubivosti SR Jugoslavije imaju prednost u odnosu na
rezoluciju Vijeća sigurnosti.
U takvu kontekstu, vijest da je NATO počeo pripreme za moguće zračne
napade protiv SR Jugoslavije zvuči neobjašnjivo agresivno i
neopravdano. Sad će, vjerojatno, uslijediti i izazivačke izjave
ovdašnjih militantnih ekstremista, poput potpredsjednika
srbijanske vlade i šefa radikala Vojislava Šešelja, koji je i do
sada prijetio izjavama da Srbija može nanijeti NATO-u gubitke
dovoljne da obeshrabre intervenciju.
Takve izjave mogu samo izazvati NATO, a malo je vjerojatno i da će
uskoro doći do prekida sukoba na Kosovu. I kad bi srpska strana bila
spremna na to, nakon takve rezolucije Oslobodilačka vojska Kosova
će svakako biti ohrabrena za nastavak akcija. Borbe bi se, dakle,
mogle čak i pojačati, unatoč tome što u Beogradu svakako ima i
realnog straha od intervencije. I sam Milošević uvijek je ranije
reagirao na ozbiljne prijetnje i znao se povući, ali sada to neće
biti lako. Srbija je duboko zaglibila u ekstremizam i svaki ustupak
izgledao bi kao kukavičluk i izdaja.
Službeni komentari ističu da Zapad pokušava razbiti i ovu
Jugoslaviju i Srbiji oteti Kosovo. Šešelj u vezi s rezolucijom, u
kojoj se zahtijeva povlačenje policijskih snaga s Kosova, kaže da
će Srbija sama odlučivati koliko je gdje potrebno policije te da će
braniti svaki pedalj svojeg teritorija. Međutim, istovremeno se
mogu čuti i uvjeravanja da se stanje na Kosovu ubrzano normalizira,
što govori o tome da u vrhu vlasti ima neslaganja oko toga kako
odgovoriti na ozbiljnu prijetnju NATO-ovom intervencijom.
Ta prijetnja, i sama moguća intervencija, mogle bi utjecati na
strukturu ovdašnje vlasti otvarajući sukob između popustljive i
ratoborne struje, a to znači između Miloševića i Šešelja. Ali za
sada izgleda vjerojatnije da će se oni ipak nastaviti držati
zajedno, vezani zajedničkim interesom: samoodržanjem. To znači da
će i Miloševićevi ljudi pojačati borbenu retoriku, ako se ocijeni
da prijetnje nisu dovoljno ozbiljne, tj. da će se Šešelj smiriti ako
se uvjeri da do intervencije stvarno može doći. Prazna prijetnja
bila bi najgori potez međunarodne zajednice i za prilike na Kosovu i
za budućnost same Srbije."
(RFI)
INOZEMNI TISAK
AUSTRIJA
DIE PRESSE
24. IX. 1998.
Rezolucija s mnogim tumačenjima
"'Iščitajte iz nacrta što god želite', odgovorio je britanski
veleposlanik pri UN sir Jeremy Greenstock novinarima na pitanje
predviđa li rezolucija UN o Kosovu i vojne mjere. Upravo to čine
očigledno svi koji su nacrt rezolucije o Kosovu podnijeli Vijeću
sigurnosti UN: predsjedatelj Vijeća EU Schüssel naglasio je da je
posrijedi mirovni program te da vojne akcije nisu sadržane u
rezoluciji, iako se ona izričito poziva na poglavlje VII. Povelje
UN, posvećeno mjerama vojne prisile.
Zapadni diplomati smatraju pak u prvom redu da netom prihvaćena
rezolucija ipak predviđa mjere vojne prisile - odbije li Beograd
poziv na primirje i na povlačenje svojih policijskih snaga.
Američki ministar obrane Cohen otputovao je u Bruxelles kako bi
okupio partnere u NATO-u i podijelio zadaće: na današnjem sastanku
ministara obrane članica obrambenog saveza u Portugalu trebala bi
biti izrečena službena prijetnja vojnom akcijom.
Rusi pak smatraju da rezolucija ne sadrži ni tračak navještaja
vojne akcije na Kosovu koju i dalje tvrdoglavo odbijaju. Takvom su
politikom dosad blokirali jasan nastup međunarodne zajednice u
krizi na Kosovu.
Rezolucije s tako brojnim mogućim tumačenjima polaze očito u vrlo
velikoj mjeri od dobre volje onih koje treba potaknuti na određeni
oblik dobrog ponašanja. No, postoji li uopće na Kosovu dobra
volja?
U svakom slučaju, jugoslavenski predsjednik Slobodan Milošević
izjavio je već prije odluke UN da na Kosovu nema ni traga
humanitarnoj katastrofi te da su sve takve tvrdnje tek izlika za
podvrgavanje Jugoslavije pritisku. Većina ljudi koji su privremeno
ostali bez doma odavno se vratila svojim kućama, tvrdi Milošević.
Međunarodne organizacije govore pak o najmanje 270 tisuća
izbjeglica - 15 posto kosovsko-albanskog stanovništva.
Potpredsjednik jugoslavenske vlade Zoran Lilić, Miloševićev
pomagač, pozvao je čak bez ikakva sustezanja separatističke
kosovske Albance da isele. Neka osnuju svoju republiku u nekoj
zemlji-domaćinu koja im to dopušta, kazao je Lilić.
Rezolucija UN ipak očituje da sukob na Kosovu dotiče dvije
(zaraćene) strane te da i ilegalna vojska kosovskih Albanaca mora
prihvatiti primirje. Ni to nije sada pretjerano vjerojatno: s jedne
su strane Srbi upravo protiv njih otvorili novu bojišnicu u brdima
između Prištine i Kosovske Mitrovice, a s druge su strane vojni
neuspjesi OVK očito zatrli i posljednji trag reda u njezinim
redovima. Naoružane frakcije bore se međusobno - u Tirani su
nepoznate osobe upravo ubile 'ministra obrane' i suparnika OVK -
ili zarobljavaju pripadnike civilnog političkog vodstva iz
Prištine kako bi ga izložile pritisku (OVK je zarobio 13
skupštinskih zastupnika kosovskih Albanaca). Možda ih žele
potaknuti da podupru zahtjev OVK da svi vojno sposobni kosovski
Albanci moraju pristupiti njihovim redovima.
U takvim su okolnostima bezube rezolucije UN vjerojatno posljednja
stvar koja može pomoći ljudima na Kosovu. Pitanje je koje će se
tumačenje nametnuti sljedećih tjedana?", napominje Irene Miller na
kraju komentara.
Tko je zapovijedio ubojstvo Krasniqija - OVK ili Beograd?
"Mnogi su bili zainteresirani za smrt Ahmeda Krasniqija - od srpske
obavještajne službe do ilegalne postrojbe kosovskih Albanaca,
'Oslobodilačke vojske Kosova' (OVK). No, još nije poznato tko je
zapravo u noći na utorak ubio 50-godišnjeg 'ministra obrane'
albanske 'Republike Kosovo'. Po izvješću jednog svjedoka, dva
maskirana muškarca vrebala su na Krasniqija koji se vraćao kući u
predgrađe Tirane. Oružje su ostavili kod žrtve - što se obično čini
u slučaju krvne osvete.
Ahmed Krasniqi postao je slavan 1991. kao pukovnik tadašnje
Jugoslavenske narodne armije: predao je svoju vojarnu u hrvatskom
gradu Gospiću Hrvatima, da bi ga neposredno nakon toga njegova
vlastita vojska, tada već pod srpskom dominacijom, uhitila i odvela
u Beograd odakle je uz pomoć prijatelja uspio pobjeći.
Otada je živio u egzilu u Hrvatskoj, ali je održavao kontakte s
političkim vodstvom kosovskih Albanaca.
Za razliku od mnogih vojno neiskusnih zapovjednika OVK, Krasniqi je
kao diplomant beogradske vojne akademije bio upućen u strategiju.
Kada je OVK u proljeće ove godine potkopao autoritet ilegalno
izabranog albanskog predsjednika Ibrahima Rugove, ovaj je
Krasniqija u ožujku imenovao 'ministrom obrane' i 'načelnikom
glavnog stožera oružanih snaga' svoje ilegalne republike.
Krasniqi je uživao reputaciju umjerenog političara i Rugovina
stranačkog kolege. Radikalnim vođama OVK bio je prijetnja - posebno
zato što je nakon imenovanja ministrom obrane razvio živu
aktivnost. Radikalna politika emigranata, utjecajnih u OVK i
sklonih Krasniqijevoj postrojbi u nastajanju, sve je više smetala u
prvom redu postrojbe OVK i lokalne zapovjednike koji su stupili u
redove ilegalne albanske vojske tek za vrijeme policijske
ofenzive.
Pojačana radikalizacija i cjepkanje OVK vjerojatno su krajem
tjedna potaknuli kosovskog političara Adema Demaqija, koji je tek
prije mjesec dana imenovan 'političkim predstavnikom' OVK, da dade
ostavku na sve dužnosti.
Njegov mandat, o kojem su zapovjednici OVK putem faksa obavijestili
javnost, bio je nejasan od samog početka: po jednom je tumačenju taj
62-godišnjak s gotovo 30-godišnjim stažem u jugoslavenskim
zatvorima trebao zastupati oslobodilačku vojsku općenito a po
drugom tumačenju samo tijekom formiranja vlade.
Demaqi se neprekidno suočavao s raznoraznim suprotnim izjavama
raznih zapovjednika OVK i njegova je ljutnja bila sve očitija.
Nakon što je glavni stožer OVK prije dva tjedna objavio da će Kosovo
biti oslobođeno ili će nestati u prahu i pepelu, Demaqi je otvoreno
očitovao distancu: 'Ljudi s bojišnice' 'nemaju osjećaj za
politički marketing', kazao je Demaqi. Doduše, kao razlog svoje
ostavke naveo je samo zdravstvene razloge", piše Norbert Mappes-
Niediek.
NJEMAČKA
DIE WELT
24. IX. 1998.
Schumacher: "Izbori stabiliziraju mir"
"Danas će OESS objaviti rezultate izbora u Bosni. Njemački diplomat
Hanns Heinrich Schumacher, zamjenik Visokog predstavnika Carlosa
Westendorpa sa sjedištem u Sarajevu, odbacio je u razgovoru za list
bojazni da su nacionalisti zabilježili izbornu pobjedu na širokoj
fronti. Štoviše, uspjeh su postigle multietničke snage te se
mirovni proces može dalje stabilizirati, ustvrdio je Schumacher.
Sa zamjenikom Visokog predstavnika razgovarao je novinar Rüdiger
Moniac.
- Kada će biti poznati konačni rezultati skupštinskih izbora,
održanih u Bosni i Hercegovini 13. rujna ove godine?
= Vjerojatno ovog četvrtka, dakle bitno prije nego nakon prošlih
izbora. To dokazuje djelotvoran rad OESS-a.
- Ipak, zašto prebrojavanje glasova traje tako dugo - dulje od deset
dana?
= Ove je godine udio glasova, stiglih putem pošte, veći no što se
očekivalo. Njihovo je prebrojavanje jako teško zbog provjere
korektnosti upisa u biračke popise. Nadalje, valja isključiti
mogućnost višestrukog glasanja birača. Sve to oduzima dosta
vremena.
- Je li jasno da na izborima nije bilo ozbiljnih nepravilnosti?
= Po mom mišljenju jest. Problemi su preuveličani. Na početku
izbora birački su popisi pojedinim biračkim uredima dostavljeni sa
zakašnjenjem. Općenito gledano, izbori su protekli bez problema te
su pohvale na račun OESS-a opravdane.
- Iz Sarajeva već danima stižu neprovjerene informacije o pobjedi
srpskih nacionalista. Možete li ih već potvrditi?
= Objavu službenih konačnih rezultata treba prepustiti OESS-u.
Usprkos tome, brojke su objavljene jer su strane imale vlastite
promatrače pri prebrojavanju glasova. Proglašeni su trendovi
djelomični. Usprkos tome, pokazuje se - što je zadovoljavajuće za
nas - da se trend iz nedavne prošlosti nastavlja: nacionalisti su
oslabljeni dok su multientičke snage ojačane. Nadalje, nazire se
jačanje skupštinske strukture na državnoj razini Bosne i
Hercegovine. To će vjerojatno olakšati nastavak mirovnog procesa.
- Dakle, srpski nacionalist Nikola Poplašen nije jedan od izbornih
dobitnika?
= Pokazuje se da će gospodin Poplašen vjerojatno postati
predsjednikom republike srpske umjesto Biljane Plavšić, ali da
neće bezuvjetno imati većinu u skupštini. To znači da će mu ostati
pravo predlaganja premijera koji će potom u skupštini morati
pridobiti većinu, nužnu za sastavljanje vlade. Takav odnos snaga
trebao bi međunarodnoj zajednici dati dovoljno manevarskog
prostora za utvrđivanje daljnjih poteza u procesu uspostave
stabilnog političkog poretka. Načelno gledano, čini mi se da su
snage, koje tvore sadašnju vladajuću koaliciju premijera Dodika u
republici srpskoj, lagano ojačane.
- Kako će izborni rezultat utjecati na spremnost izbjeglica -
ponaprije u Njemačkoj - da se vrate svojim domovima?
= U pogledu repatrijacije izbjeglica mi smo u jasnom zaostatku.
SVaka vlada - pa i ona u republici srpskoj - mora biti ocjenjivana
sukladno svojoj spremnosti na suradnju s međunarodnom zajednicom i
na omogućavanje povratka izbjeglica.
- Može li se reći da je naznačeni izborni rezultat korak na putu
prema stabilizaciji mira u Bosni i Hercegovini?
= Uz određenu ogradu usuđujem se reći da je takva konstatacija
dopuštena na temelju dosad objavljenih trendova.
SÜDDEUTSCHE ZEITUNG
24. IX. 1998.
Novi predsjednik republike srpske
"Otpadnička stranka iz Tuzle i njezin muslimanski kandidat za
predsjedničku dužnost u republici srpskoj nehotice su osujetili
nade koje su predstavnici međunarodne zajednice polagali u izbore u
Bosni. Naime, štićenica međunarodne zajednice, predsjednica
Biljana Plavšić, poražena je u borbi protiv srpskog radikala i
četničkog vojvode Nikole Poplašena zato što je 90 tisuća
muslimanskih izbjeglica svoj glas radije dalo potpuno nepoznatom
supatniku Zulfi Nišiću iz redova Bosanske stranke (BOSS) nego da
izabere Plavšićku kao 'manje zlo' od dva srpska kandidata za
najvišu dužnost u republici srpskoj. Priča se da se američki
povjerenik za Bosnu Robert Gelbard pjenio od bijesa.
Stranka BOSS privukla je pozornost predizbornim tv-spotovima, u
kojima je kao rješenje bosanskih problema preporučivala povratak
socijalizmu. Njihova televizijska propagandna poruka bila je
popraćena slikom bivšeg šefa jugoslavenske države i partije
maršala Tita i pjesmom komunističkih partizana 'Druže Tito, mi ti
se kunemo'. Za razliku od prvih bosanskih poslijeratnih izbora,
održanih 1996., šef BOSS-a Mirnes Ajanović osvojio je na netom
završenim izborima mjesto u skupštini muslimansko-hrvatske
federacije.
Dominantna muslimanska stranka SDA pod vodstvom dosadašnjeg
predsjedatelja bosanskog predsjedništva Alije Izetbegovića
preporučila je izbjeglicama iz republike srpske, smještenim u
inozemstvu i na području federacije, da svoj glas dadu 'manjem
zlu'. No, izbjeglice su pokazale da nisu sklone osigurati reizbor
upravo Plavšićke, bivše zamjenice nekadašnjeg srpskog vođe
Radovana Karadžića.
Čini se da je slučaj socijalista Živka Radišića drugačiji:
neslužbeno se potvrđuje da bi taj umjereni političar zahvaljujući
dodatnim glasovima nesrpskih izbjeglica mogao poraziti
Karadžićeva sljedbenika Momčila Krajišnika. U slučaju takvog
ishoda Radišić će zamijeniti Krajišnika na položaju predstavnika
republike srpske u bosanskom predsjedništvu.
BOSS-ov kandidat Nišić potječe iz Bijeljine, grada na sadašnjem
teritoriju republike srpske. Po navodima predsjedatelja njegove
stranke Ajanovića, Nišić je prije bijega bio prisiljen služiti u
srpskim postrojbama, a kasnije je zatvoren u logor. 'Poplašen i
Plavšićka isti su proizvod u različitom omotu', izjavljuje
Ajanović. Međunarodna zajednica ne treba u Bosni 'glumiti
demokraciju' već mora priznati što Srbi uistinu žele - 'makar to
bilo četništvo', ističe on.
Organizacija za europsku sigurnost i suradnju (OESS) namjerava
sutra, u četvrtak, službeno objaviti rezultate izbora u Bosni,
izjavio je njezin glasnogovornik u Sarajevu. OESS je objavu prvih
djelomičnih rezultata, najavljenu neposredno nakon izbora (...),
iznenada otkazao kako bi spriječio zaoštravanje ionako labilne
političke klime, istaknuto je" na kraju izvješća Bernharda
Küppersa.
Mračni izgledi: broj nezaposlenih i dalje raste širom svijeta
"U izvješću o svjetskom tržištu rada 1998./1999., predstavljenom u
srijedu u Ženevi, Međunarodna organizacija za rad (ILO -
International Labour Organization - op. prev.) skicirala je
krajnje mračnu sliku. Po navodima te organizacije u sastavu UN,
nezaposleno je 210 milijuna radno sposobnih osoba dok su radni
kapaciteti 750 do 900 milijuna ljudi vrlo slabo iskorišteni. ILO
računa da će kriza u jugoistočnoj Aziji i Rusiji izazvati novi
porast broja nezaposlenih. Samo g. 1998. posao je navodno izgubilo
više od 10 milijuna osoba.
'Stanje na globalnom tržištu rada sve je drugo samo ne pozitivno, a
budućih mjeseci prijeti i dodatno pogoršanje', izjavio je glavni
ravnatelj ILO-a Michel Hansenne prilikom objave izvješća o
svjetskom tržištu rada. Globalna financijska kriza već danas
toliko blokira trend globalizacije da valja strahovati da će brojne
vlade odustati od hitno potrebnih ekonomskih reforma. Reforme su
pak nužne za očuvanje konkuretnosti pogođenih nacionalnih
privreda, naglašava Hansenne. Ne bi trebalo odustati od reforma već
poduzeti mjere za promicanje izobrazbe i nastavka izobrazbe radnih
snaga, naglasio je Hansenne.
Nažalost, sadašnji trend proturiječi ILO-vim prognozama,
objavljenim krajem 1996., nastavio je Hansenne i objasnio da je
umjesto laganog oporavka na svjetskom tržištu rada zabilježeno
novo pogoršanje. Doduše, početkom ove godine brojne su zemlje
zabilježile gospodarski rast, ali ti su uspjesi samo u SAD i u
ograničenom opsegu u EU pozitivno utjecali na brojčane podatke o
zaposlenosti. Visoka stopa nezaposlenosti i - ponajprije u
zemljama Trećeg svijeta - jako raširenja slaba iskorištenost
radnih kapaciteta potiče bojazan od daljnje socijalne izolacije
najslabijih skupina poput mladeži, žena, starih osoba, loše
obrazovanih i dugotrajno nezaposlenih osoba, dodao je Hansenne.
Po procjenama ILO, 60 milijuna od 210 milijuna nezaposlenih pripada
dobnoj skupini od 15 do 24 godine, čiji pripadnici nisu nikad dosad
imali redoviti posao. Nezaposlenost mladih ne pogađa samo zemlje u
razvoju već i praktički sve industrijske države, istaknuto je u
izvješću o svjetskom tržištu rada. U raznim zemljama-članicama
OECD 20 posto nezaposlenih pripadalo je toj skupini, napomenuli su
autori izvješća. Dok je mladim ljudima u zapadnoeuropskim zemljama
uskraćen pristup tržištu rada zbog slabog gospodarskog rasta, u
istočnoeuropskim i središnjoeuropskim zemljama krivac za
uskraćivanje tog pristupa jest restrukturiranje privrede.
Proteklih je mjeseci među raznim regijama svijeta negativan trend
snažno pogodio ponajprije jugoistočnu Aziju. ILO računa da će u
Indoneziji stopa nezaposlenosti dosegnuti 12 posto dok je 1996.
iznosila samo četiri posto. U Tajlandu se očekuje porast stope
nezaposlenosti s jedan na dva posto, u Južnoj Koreji na sedam posto,
u Hongkongu na više od tri posto, a u Kini na 3,5 posto. Po
procjenama ILO-a stopa nezaposlenosti ostat će visoka - 7,4 posto -
i u južnoj Americi. U južnoameričkim zemljama dobar gospodarski
razvoj iz proteklih godina nije pozitivno utjecao na brojčane
podatke o zaposlenosti.
Broj nezaposlenih u zemljama istočne i srednje Europe također će
vjerojatno ostati na visokoj razini, smatra ILO. Ta međunarodna
organizacija smatra da zapadne industrijske države neće
zabilježiti zajednički trend. Dok u Japanu treba očekivati jak
porast broja nezaposlenih, u EU i SAD može se - zahvaljujući ukupno
pozitivnom gospodarskom trendu - očekivati novo lagano opadanje
nezaposlenosti. Doduše, u tim zemljama i dalje zabrinjava položaj
ljudi koji su dulje vrijeme bez zaposlenja, napominju autori ILO-ve
studije. Napomenuto je da u EU 60 posto nezaposlenih nema
zaposlenje više od dvije godine", prenosi novinar.
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
24. IX. 1998.
Kosovo - priča bez kraja
"Za tri do pet tjedana na Kosovu treba očekivati početak zime, a
time i dodatno pogoršanje položaja tamošnjih izbjeglica, koji već
sada zaslužuje sažaljenje. Osim toga, za tri do pet tjedana Bonn
mora donijeti odluku i o njemačkom sudjelovanju u mogućoj vojnoj
akciji NATO-a u pokrajini, izloženoj srpskom maltertiranju,
naglašava izričito ministar obrane Rühe nekoliko dana uoči izbora
za njemačku skupštinu. No, zahtjev koji gledano iz vremenske i
humanitarne perspektive možda djeluje logično i hitno, zvuči
disonantno u vanjskopolitičkoj sferi. Ministar vanjskih poslova
Klaus Kinkel ne skriva svoju ljutnju zbog Rüheovih izjava. Napokon,
Zapad upravo danas posreduje dojam da je napornim diplomatskim
filigranskim radom napokon uspio pridobiti Rusiju za oštriji
nastup u odnosu prema boegradskom vodstvu i njegovu čelniku
Miloševiću.
Kao dokaz tog navodnog uspjeha istaknuta je rezolucija UN koju je
izradila Kontaktna skupina za Balkan. Doduše, tekst rezolucije
nije pretjerano uvjerljiv: o mogućem vojnom udaru može se govoriti
samo utoliko što je neodređeno spomenuto poglavlje VII. Povelje UN,
posvećeno hitnim slučajevima. U svakom slučaju, rezolucija UN ne
nudi međunarodnopravnu osnovu za NATO-ovu intervenciju. U
najboljem slučaju, taj dokument tek službeno formulira prijetnju
koja je već tako često upućivana jugoslavenskom Predsjedniku da je
on očito više i ne zamjećuje. Oko političkog i vojnog tumačenja
rezolucije spore se čak i njezini zapadni autori. Rusija je pak
uvjerena da je potreban daleko određeniji mandat Vijeća sigurnosti
te i dalje odbija svaki oblik oružane sile u dokončanju srpske
prisilne vladavine na Kosovu. Kolikogod su vojne pripreme NATO-a u
međuvremenu uznapredovale, čak ni Pentagon nije neograničeno
spreman na intervenciju.
Budućnost će pokazati hoće li brojne prijetnje i pripreme NATO-a na
kraju ipak razviti nešto nalik odvojenoj dinamici u procesu
kroćenja Beograda. Dosadašnja iskustva upućuju na zaključak da će
za tri do pet tjedana položaj kosovskih Albanaca biti još gorči, još
beznadniji", smatra Werner Adam.
ŠPANJOLSKA
EL PAIS
24. IX. 1998.
Pretposljednje upozorenje
"Čini se da je međunarodna zajednica napokon spremna poslati
ozbiljno upozorenje Miloševiću kako bi on započeo dijalog i
pregovarao o nekakvom poštenom rješenju problema na Kosovu. NATO se
žurno priprema na prihvaćanje plana vojnog djelovanja na Kosovu,
budući da je to jedini jezik koji, kako izgleda, razumije
jugoslavenski Predsjednik, a NATO ima i potporu Vijeća sigurnosti
Ujedinjenih naroda. Ovo, pretposljednje upozorenje, ne dolazi
prekasno, ali ipak dolazi dosta kasno. Jer, uz pasivnu međunarodnu
zajednicu, jugoslavenski je Predsjednik dobro iskoristio prošlo
ljeto. Ofenzivama u srpnju i kolovozu postigao je svoje glavne
vojne ciljeve na Kosovu, strategijom proširivanja sukoba na koju je
Felipe Gonzalez, tada poslanik Europske unije i OESS-a, na zadatku
u bivšoj Jugoslaviji koji nikada nije uspio dovršiti, upozoravao
već u srpnju.
Prijetnja međunarodne zajednice postaje sve vjerodostojnija,
budući da je NATO sve spremniji na pokretanje raznih vojnih
operacija, od zračnih napada do intervencije kopnene vojske, kako
bi se postigao nekakav mogući mirovni sporazum i kako bi spasio
živote desecima tisuća izbjeglica koji su, sa zimom pred vratima,
na putu prema golemoj humanitarnoj katastrofi. Osim kiše
krstarećih raketa, predviđa se i napad zrakoplovima na srpske snage
koji bi prije toga uništio srbijansku protuzračnu obranu. U tom
kontekstu, poruka koja danas treba biti upućena sa sastanka
ministara obrane NATO-ovih članica u Portugalu, mora biti jasna i
glasna. I mogla bi je pratiti odluka nekoliko država da vlastitim
snagama sudjeluju u vojoj intervenciji.
NATO će tako pokazati zube koji nedostaju Vijeću sigurnosti UN-a,
koje je prošle noći donijelo rezoluciju o Kosovu i pozvalo na
postizanje primirja i početak dijaloga između sukobljenih strana.
Nije to bilo formalno dopuštenje za primjenu sile, ali gotovo da se
takvim može smatrati, budući da se spominje 7. poglavlje Povelje
UN-a, kojim se predviđa i takva mogućnost. Stoga se sada već može
govoriti o tome kao o pretposljednjem upozorenju, na samo korak od
konačne odluke. A činjenica da je Rusija prihvatila tekst
rezolucije pokazuje da vjetar polako prestaje puhati u
Miloševićeva jedra.
No, on ipak drži važne adute u svojim rukama. Zna da se međunarodna
zajednica nezavisnog Kosova boji kao kuge, zbog regionalne
nestabilnosti koja bi nastala, i da se zadovoljava dijalogom o
uspostavi velike autonomije za kosovske Albance, koji čine 90 posto
stanovništva i kojima je Milošević ukinuo status autonomije unutar
Republike Srbije. To može biti prijelazno rješenje, tako dugo dok
se ne dogovori konačni status, a to je i mogućnost za koju se sada
odlučio američki posrednik u tom području Christopher Hill. Unatoč
tome, činjenica da su kosovski Albanci jako podijeljeni nikako ne
pogoduje početku dijaloga. Oslobodilačka vojska Kosova ne želi
pregovarati, a umjereni Rugova svakoga je dana sve usamljeniji.
Intervenirati na Kosovu ili istinski zaprijetiti kako bi se iznudio
početak pregovora, prijeko je potrebno i mora se žurno učiniti.
Jer, Kosovo bi se moglo pretvoriti u mnogo veću tragediju od one
koja se događala sve do sada, a i zato što to nije izolirani sukob.
Rezultati izbora u Bosni, barem jednim dijelom, baš i ne pogoduju
mirovnom procesu, budući da su srpski radikali pobijedili, a
Albanija ulazi u ozbiljnu unutarnju krizu. Cijelo je područje jako
eksplozivno. I bolje bi bilo nadzirati ga", stoji u uvodniku
lista.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
24. IX. 1998.
Otuđeni istočni Nijemci hladni su prema Kohlu
"Možda je to najveća ironija u političkoj karijeri Helmuta Kohla.
Njegovo krunsko postignuće, ujedinjenje Njemačke, moglo bi mu
sljedeće nedjelje donijeti poraz na izborima", piše Peter Ford.
"U najnapetijim njemačkim izborima od Drugoga svjetskog rata,
složeni izborni proračuni novim istočnim pokrajinama daju
odlučujuću težinu u izboru nove vlade ove države. A u opustošenom
krajobrazu istoka, gdje nezaposlenost iznosi gotovo 20%, g. Kohl je
veoma nepopularan čovjek.
'Zašto bih ja trebao biti zahvalan Kohlu?', pita se Klaus Morhin,
bivši željeznički radnik prisiljen na prijevremenu mirovinu, dok
sjedi na trgu u predgrađu istočnog Berlina, Hellersdorfu.
'Istočnoj Njemačkoj nitko nije ništa dao. Uništili su sve naše
poslove i tvornice', izjavio je on.
Prije osam godina, kad je Kohl svoje konzervativne kršćanske
demokrate poveo u pobjedu na prvim izborima ujedinjene Njemačke, on
je ovdje obećavao 'rascvjetali krajobraz'. U euforiji ujedinjenja
i izljevu zahvalnosti za kancelarovu ulogu u rušenju željezne
ograde, Kohl je na istoku osvojio 39% glasova.
Dio krajobraza zaista je procvjetao: kuće i stanovi izgrađeni su
ili obnovljeni, otvorile su se nove trgovine, ceste su obnovljene,
telefonski je sustav jedan od najnovijih u Europi. No kršćanski
demokrati, prema nedavnim ispitivanjima, imaju samo 25% potpore.
'Ljudi poriču stvarnost', žali se Gunter Nooke, kandidat
kršćanskih demokrata za berlinski izborni krug. 'Oni ne shvaćaju
koliko im je dobro. Sit sam stalnog jadanja.' Nevolja je, tvrdi g.
Nooke, 'što ljudi ne glasuju prema svojim interesima, već prema
raspoloženju.'
A u Hellersdorfu prevladava sumnjičavost. Sam gradski trg
novosagrađeni je 'rascvjetali krajobraz' - atraktivan sklop
trgovačkih prostora, ureda i kina sagrađenih da bi se stvorilo
središte za okolne visoke zgrade. No to nije dovoljno za Andreasa i
Birgit Tollkuhn, mladi par koji na trgu promatra igru svoje dvoje
djece.
I g. i gđa Tollkuhns imaju poslove, izgradili su vlastiti dom. Oni
izgledaju poput školskog primjera ljudi koji su imali koristi od
ujedinjenja te imaju mnogo razloga zahvaliti Kohlu za njegov trud.
No oni se boje budućnosti. Andreas namjerava glasovati za
Shroederove socijalne demokrate, dok Birgit podupire bivše
komuniste.
'Što se obitelji tiče', izjavila je ona, 'znam da u DDR-u nikad ne
bismo bili u mogućnosti izgraditi vlastitu kuću', obrazlaže
Birgit. 'No kao majka', dodaje, 'radi sigurne budućnosti svoje
djece, radije bih se vratila u vrijeme kad je tu bio Berlinski
zid.'
'Ljudi shvaćaju da im se životni standard poboljšao, no u isto
vrijeme, njihova srca i mentalitet nisu time zadovoljni', izjavio
je Andre Brie, koji vodi kampanju bivših komunista. 'Zaboravili su
loše stvari iz svojih nekadašnjih života i navikli se na stvari
poput demokracije i slobode putovanja.
'No njih su oblikovale vrijednosti DDR-a: socijalna pravda,
socijalna sigurnost i socijalna jednakost', dodaje on. 'Za osam
godina, nisu se bili u stanju prilagoditi zapadnonjemačkim
vrijednostima.'
Ako je to općenito točno, to je još istinitije među redovima vojske
nezaposlenih u istočnim područjima. (...)" Ford nastavlja kako je
njemačka vlada uložila mnogo novca u istočni dio zemlje, ali nije
uspjela stvoriti poslove.
THE WASHINGTON POST
24. IX. 1998.
Nespreman da postane prošlost
"Kao vođa koji se najduže nalazi na vlasti jedne moderne
demokracije, njemački kancelar Helmut Kohl zna da mu je mjesto u
povijesnim udžbenicima osigurano", piše William Drozdiak.
"Čovjek kojega su nekad smatrali provincijskim političarem razvio
se za 16 godina na položaju u vizionara koji je ponovno ujedinio
svoj narod i zatim ponudio žrtvovati marku, tu gordu ikonu
njemačkog gospodarskog uspjeha, u korist jedinstvene europske
valute za koju se nada da će voditi stvaranju Sjedinjenih Država
Europe.
No dok u posljednjem tjednu svoje najteže izborne kampanje juri
zemljom, obraćajući se narodu dva ili tri puta dnevno u borbi da
pridobije glasače, Kohl priznaje da ga najviše motivira osveta
kritičarima.
'Želim dovršiti stvaranje europske kuće i poboljšati životni
standard na istoku, tako da bi ljudi u bivšem komunističkom dijelu
naše države mogli živjeti jednako dobro kao i oni na zapadu',
obrazložio je Kohl u nekoliko nedavnih televizijskih intervjua.
'No najviše od svega, želim svima onima koji su me otpisali pokazati
da sam još ovdje i da čvrsto stojim.'
Poput Churchilla, de Gaullea i drugih europskih državnika
odbačenih od sugrađana koji su smatrali da je predugo na vlasti,
Kohl zna da je u nepovoljnoj situaciji i da priziva rizik neugodnog
poraza za sebe i vladajuće kršćanske demokrate.
Ispitivanja pokazuju da socijalni demokrati i njihov kaniddat
Gerhard Schroeder još imaju malu prednost, oko 2 - 5%, iako se Kohl
primiče. Mnogi njemački glasači to obrazlažu umorom od oca
njemačkog ujedinjenja.
'Nije zdravo da zemlja tako dugo vremena ima jednu te istu osobu na
čelu', izjavio je Jascha Dopp (20), student koji će ove godine prvi
put glasovati, nakon kancelarova izbornog govora u Schwerinu u
utorak. 'Mnogo mojih prijatelja jednostavno je zasićeno Kohlom. On
je tu gotovo čitavog njihova života i za promjenu, oni žele nekog
drugog.'
No Kohl je odlučio da neće otići bez borbe. (...) Od preuzimanja
vlasti 1982., Kohl je pobijedio u tri uzastopna izbora protiv
nesretnih kandidata socijalnih demokrata. On je također gurnuo u
stranu ambiciozne stranačke takmace poput Kurta Biedenkopfa i
Lothara Spaetha. No s više od 4 milijuna nezaposlenih i razbijenim
iluzijama na istoku, čini se da je popularni Schroeder ugrozio
Kohlovu pobjedničku sreću. Protiv Kohla radi i obeshrabrenost
glasača njegovim rezultatima.
Početkom ove godine, Kohl je bio prisiljen odreći se svojeg
obećanja da će do 2000. smanjiti nezaposlenost na polovicu. On je
također priznao da obnova istočne Njemačke, u koju je uloženo 700
milijardi dolara vladinih subvencija, nije ispunila njegova
nadanja. Kohl za neuspjeh krivi svoje pogrešno vjerovanje da
zapadne kompanije neće pokupovati i zatvoriti svoje konkurente na
istoku, što je fenomen koji je uništio radničku snagu na području i
povećao ovisnost o državnoj pomoći.
Godine 1994., Kohl se obranio od svojih protivnika iz socijalno
demokratske stranke kapitalizirajući na snažnoj potpori istoka,
gdje je još bio pozdravljan kao prvak njemačkog jedinstva. Ovog
puta, međutim, Kohl se susreće s neprijateljskim prijamom na gotovo
svakom skupu u istočnoj Njemačkoj, čiji bi otuđeni glasači, kažu
analitičari, mogli biti presudni u ovogodišnjim izborima. (...)"
Novinar navodi kako je Kohl, u svrhu osvajanja potpore istočnih
glasača, u području organizirao privremene poslove koje financira
država.
"On je govorio protiv bivših komunista, sad poznatih kao stranka
demokratskih socijalista, koji su se preinačili u branitelje
istočnih interesa. On je također aludirao na opasnosti desničarske
stranke njemačkog naroda, koja provodi snažnu kampanju protiv
stranaca te se nada ući u parlament. (...)
Usprkos hladnom prijamu na koji nailazi, Kohlovi zagovornici u
području vjeruju da njegova poruka počinje razblaživati dio
istočnog neprijateljstva, posebice s obzirom da mnogi glasači
sumnjaju u Shroedera i ne znaju u kojem bi ih smjeru on poveo.
(...)"
Saveznička međuigra
"Clintonova vlada proširenje NATO-a na srednju Europu smatra
dramskom izvedbom u tri čina, punom slavljeničkih govora i
klicanja. No proširenje NATO-a pretvorilo se u misterij, u kojem se
najvažniji dijelovi priče nalaze u sjeni događaja koji izmiču
nadzoru budućih dramskih redatelja u području", piše Jim
Hoagland.
"Čin prvi dogodio se u Madridu prije 14 mjeseci kad je
šesnaestočlani savez odlučio prihvatiti Republiku Češku, Mađarsku
i Poljsku u svoje redove godine 1999., ostavljajući vrata otvorena
za druge bivše sovjetske satelite. Čin drugi bila je jednako
blistava Clintonova pobjeda u Senatu, kojom je prošlog proljeća
ratificirano proširenje.
Vlada sad radi na sceni trećega čina: u travnju će se prve tri
srednjoeuropske zemlje službeno priključiti NATO-u, prilikom
obilježavanja pedesetgodišnjice saveza. Pljusak konfeta, provale
samočestitajuće retorike: svi ulaze u vječno mirnu Europu.
Tomu se nadamo. No travanjski bi summit mogao istaknuti propadanje
savezničkog autoriteta i nedostatni osjećaj svrhe u europskoj
sigurnosti, umjesto gizdanja novom snagom koju obećavaju prodavači
proširenja.
Opasnost će biti pojačana pripremi li vlada travanjski summit kao
kombinaciju slavljenja američke pobjede u hladnom ratu i zaštite
Clintonovog predsjednikovanja.
Zahvaljujući vladi, NATO će uskoro biti veći. No hoće li biti išta
bolji u primjeni vojne moći za rješavanje sigurnosnih problema? To
je teško pitanje na koje Clintonova momčad za nacionalnu sigurnost
tek treba uvjerljivo odgovoriti.
Clinton i njegovi pomoćnici opetovano su govorili da će proširenje
saveza neizbježno učiniti Rusiju sigurnijom (čak i ako to Rusi ne
razumiju), stabilizacijom demokracije u srednjoj Europi.
No tijekom 14 mjeseci od sastanka u Madridu, Rusija je iskočila s
tračnica. U srpskoj pokrajini Kosovo izbio je građanski rat;
Milošević je svojom kampanjom krvave represije pokazao da su
savezničke prijetnje intervencijom šuplje. Prošli su tjedan
umjereni srpski politički vođe u Bosni pretrpjeli neugodan izborni
poraz.
Nijedan od tih događaja nije izazvan proširenjem NATO-a. Niti je
njime odvraćen. Pokazuje se da je proširenje saveza, u svom
sadašnjem obliku, nevažno za velike europske sigurnosne probleme
budućnosti.
Do proširenja službeno neće doći još sedam mjeseci. No planiranje
novog strateškog koncepta proširenog saveza sad doseže svoju
presudnu točku, i izranjaju oštre razlike u budućim misijama
organizacije. Zadaća uvjeravanja Miloševića i drugih
grabežljivaca da proširenje neće razvodniti savezničku koheziju ne
može se odgoditi za razdoblje poslije travanjskog slavlja.
Te su teme prošli tjedan bile u središtu rasprava između Clintona i
češkog predsjednika Vaclava Havela, disidenta i dramskog pisca
koji je stigao na vlast baršunastom revolucijom 1989.
'Travanjski summit ne može biti samo komemorativno okupljanje
pobjednika hladnog rata', izjavio je Havel. 'Pred savezom je
povijesni izazov da postane instrument zajedničke obrane, i
zajedničke sigurnosti, usredotočenjem na svoje nove zadaće...
Pogledajte Kosovo danas. Događa li se tamo rat ili terorizam? Kako
će NATO odgovoriti? To su pitanja na koja treba odgovoriti bez
odgode.'
U razgovoru sa mnom, Havel mi je objasnio da se zalaže za trenutačnu
intervenciju na Kosovu. Taj sukob sve brže postaje 'prijetnja miru
i sigurnosti Europe. Ovo je izniman slučaj koji zahtijeva iznimnu
akciju', iako član peti savezničke povelje odobrava vojnu
intervenciju samo za obranu teritorija zemalja članica, izjavio je
on. (...)
O tom se pitanju on ne slaže s Francuskom, Britanijom i drugim
članicama NATO-a, koje tvrde da je za intervenciju na Kosovu nužno
odobrenje UN-a. Čini se da je Havel pokušavao postići kompromis
između njih i Washingtona. (...)
Rat na Kosovu i kriza u Rusiji nisu bili dio scenarija koji su
Clinton i njegovi pomoćnici napisali. Oni snose veliku odgovornost
- trebaju spriječiti da proširenje saveza (koje su prodali kao
glavni čin europske sigurnosti) postane nevažan međučin koji
odvraća pažnju."
FRANCUSKA
LE FIGARO
24. IX. 1998.
Francuska inicijativa za borbu protiv terorizma
Posebni dopisnik lista Baudouin Bollaert iz New Yorka piše:
"Poslije Billa Clintona i Tonya Blaira koji su, obojica, u
ponedjeljak zatražili dodatne napore u borbi protiv terorizma,
francuski ministar vanjskih poslova Hubert Vedrine jučer se za
govornicom Glavne skupštine Ujedinjenih naroda, na njezinoj 53.
sjednici, založio za pojačavanje pravnih sredstava potrebnih za
lov na 'naručitelje terorističkih napada'.
On je jasnije od američkoga ili britanskoga premijera predložio
pregovore o 'potpisivanju svjetske konvencije o borbi protiv
financiranja terorizma'. Inače, šef francuske diplomacije već je u
interviewu za naš list, krajem kolovoza, izjavio da se pokazalo da
su postojeće međunarodne konvencije nedovoljne za borbu protiv te
pošasti.
'Riječ je o određivanju konkretnih mehanizama za pravno suzbijanje
terorizma i međusobno pomaganje u borbi protiv financiranja
terorizma', objasnio je Vedrine. 'Trebale bi se predvidjeti i
djelotvorne sankcije poput zapljene ili zamrzavanja imovine
organizacija ili pojedinaca koji su sudjelovali u terorističkom
djelovanju. Treba donijeti i inovativne mjere, kao što je mogućnost
izdavanja povjerljivih podataka o stanju na bankovnim računima
sudskim vlastima zaduženima za istragu o nekom atentatu', kaže
Vedrine.
Francuska želi da se odmah po završetku sjednice u UN-u prihvati
rezolucija, kako bi se mogli započeti pregovori o njezinih 26.
članaka koji, kažu Vedrineovi suradnici, bi opet mogli poslužiti
kao temelj za daljnje pregovore, osobito pregovore stručnjaka
skupine G-8 ili Europske unije. Tony Blair najavio je da će se ti
stručnjaci sastati u Londonu što je moguće prije. (...)
U trenutku kad je Vijeće sigurnosti, predvečer, trebalo prihvatiti
rezoluciju o Kosovu u kojoj bi se prvi put pozivalo na 7. poglavlje
Povelje UN-a o mogućoj primjeni sile, Hubert Vedrine je podsjetio
da će toj ustanovi očuvati 'monopol na zakonitu uporabu sile' svaki
put kad mir bude ugrožen.
Prema njegovu mišljenju, osim slučajeva legitimne obrane, 'ništa
ne može opravdati mogućnost da neka država ili skupina država, bez
obzira na njihovu snagu, primijeni silu, a da prije toga nije dobila
dopuštenje UN-ova Vijeća sigurnosti'. Iako je, u vezi s Kosovom,
Vedrine čuo i 'više glasova' koji su se zalagali za početak akcija i
bez tog dopuštenja, on tvrdi da 'se moramo držati toga načela kako
nam se ne bi dogodili i neki drugi 'izuzeci'.
Tako će zaista biti prihvaćena rezolucija o Kosovu koja će, kako
kaže Vedrine, 'označiti jačanje odlučnosti'. Rusija, iako odbija
bilo kakvu vojnu intervenciju protiv svojih saveznika Srba, i SAD
koji želi očuvati slobodu djelovanja NATO-a, nisu željeli
spriječiti prihvaćanje teksta rezolucije u kojoj se zahtijeva
prekid sukoba i obnova pregovora između Miloševića i kosovskih
Albanaca pod prijetnjom razmatranja 'novih, oštrijih mjera'.
Francuska drži da je bilo jako važno očuvati jedinstvo kontaktne
skupine uoči sastanka ministara obrane NATO-ovih članica u
Portugalu, budući da je NATO zaista dovršio planove provedbe
mogućih zračnih udara ako bude trebalo iznuditi početak pregovora
na Kosovu. (...)"
ITALIJA
LA STAMPA
24. IX. 1998.
Oprez ribara duša
"Bertrand Russell jednom je prilikom kazao: 'Ribarima s brodovima
na jedra puno je lakše vjerovati u Boga nego ribarima s motornim
brodovima'(...)
Danas i u Crkvi (brodu kojega vode ribari duša) nedvojbeno postoje
ribari s motornim barkama koji teško mogu vidjeti ukazanja ili
čudesne kipove. Takvih ribara, očito, ima u svetom Uficiju, s
obzirom na to da je Kongregacija za nauk vjere, kojom predsjeda
kardinal Ratzinger, jučer objavila izjavu u kojoj se kaže,
odgovarajući na pitanja jednog francuskog biskupa, da se za sada ne
može kazati da u 'pretpostavljanim ukazanjima' Gospe u Međugorju,
koja su se dogodila 1981., ima nečeg natprirodnog: 'Na temelju do
sada provedenih ispitivanja nije moguće potvrditi da se radi o
nadnaravnim ukazanjima'. Jedan je katolik, naravno, obvezan
vjerovati u mogućnost čuda, a njegova kršćanska vjera mu govori da
postoji božanska i nadnaravna komunikacija i putem ljudskih i
zemaljskih kanala, i da se u Božjem kraljevstvu 'sveta zajednica'
može ostvariti na tisuću načina. I obični kršćani, kao što su
djevojke iz Međugorja, imaju mogućnost sve to iskusiti. To ostaje u
sferi osobnog iskustva. Crkvena hijerarhija, općenito, ne niječe,
ali uvijek revno iskazuje svoj oprez kada se dogode određene pojave
označene kao nadnaravne.(...)", piše Domenica del Rio.
Rizici istoga modela za Europu
"Na njemački dvostranački sustav, s jasnom podjelom na desni centar
i lijevi centar, pozivale su se mnoge zemlje, uključujući i
Italiju, čak dotle da je usmjeravao skupine zastupnika u europskom
parlamentu. Što će se dogoditi ako Njemačka, kao što je vjerojatno,
nakon saveznih izbora krene u Veliku koaliciju?
Ne treba se čuditi što se na nedjeljno glasovanje gleda kao na
europski, a ne samo njemački događaj. Radi se o prvim izborima u
Europi nakon porinuća jedinstvene valute, kao i dolasku nove
zajedničke stvarnosti u kojoj slabost jedne zemlje može samo
kratkoročno ići u prilog drugoj europskoj zemlji. Srednjoročno i
dugoročno, sudbine i nacionalni interesi već su isprepleteni.
Slaba Njemačka značila bi slabu Europu. Kako su imenovanja Chiraca
i Jospina već bila promijenila glavnu europsku osovinu, francusko-
njemačku, može se zamisliti kakve posljedice nosi njemački izbor.
Samo čekanje glasovanja već mjesecima paralizira zajedničke
inicijative. Od ponedjeljka će se tražiti nova ravnoteža između
europskih desnica i ljevica i, ponajprije, ponovno će se tražiti
njemačko vodstvo koje je podupiralo europske inicijative sve do
pokretanja predizborne kampanje prije 18 mjeseci. U prvom
šestomjesečnom razdoblju 1999. Bonn će predsjedati Europskom
unijom, a jedno slabo njemačko polugodište bilo bi zlokoban
predznak preustroju europskih institucija, otvaranju na Istok,
poreznom usklađivanju i potpori euru. G. 1999. Bonn će predsjedati
i skupini G7. Sljedećem kancelaru, dakle, pripast će izvanredne
zadaće u ne samo europskoj već i globalnoj koordinaciji, za kojom se
upravo u ovim kriznim mjesecima osjeća potreba.
Njemačka je više od drugih zemalja izložena ne samo gospodarskim
fenomenima globalizacije i povjeravanja nacionalnog
suvereniteta. Njezino je gospodarstvo najotvorenije za trgovinu,
marka je druga valuta štednje na svijetu, istočne granice izložene
su tegobnom prelasku bivših komunističkih zemalja na tržišno
gospodarstvo. Njemačke političke, diplomatske, i vojne
odgovornosti prvi su put postale globalne.(...)
Udaljenost između globalnih problema i nacionalnih rješenja je
prevelika, a kvaliteta politike prema nematerijalnim pitanjima,
kao što su osobna sigurnost i kulturalni identitet, nedovoljno je
mjerljiva. Tako se velika koalicija pojavljuje kao logičan odgovor
na globalizaciju. No je li ona i ispravan odgovor?
Iskustvo velike koalicije 1966.-1969. bilo je da je donijela
političku djelotvornost u provedbi reforma, financijsku reformu,
zakon o stabilnosti, pa čak i zakonske odredbe o izvanrednom
stanju. Danas bi obveze vlade sa širokom potporom bile još i veće;
porezna i mirovinska reforma, revizija federalnog sustava, reforma
školstva, a uz to, i sve velike međunarodne obveze. Mnogo manje
pozitivan bio je zaključni račun demokratske djelotvornosti:
oporba je prebačena ekstremnim strankama, prvenstveno
nacionalističkoj desnici. Treba se upitati što bi se, uz rastuće
nepovjerenje prema strancima, uz istočna područja gdje samo 17
posto građana u potpunosti priznaje njemačko državljanstvo, uz
otklon mladih od politike, a koji ide u smjeru primitivnih
nostalgija, moglo dogoditi sutra.
Velika koalicija bi, stoga, predstavljala rizik kinezizacije
europske politike, djelotvorne u prilagođavanju zemlje na
globalizaciju, no nedjelotvorne u smislu demokracije. To rješenje
je, dakle, prihvatljivo, možda, samo na određeno vrijeme, onoliko
koliko je potrebno da se stvori nužna kritična masa za provedbu
potrebnih reforma, a koje ne nose nikakve političke prednosti. To
je, uostalom, priroda velikih koalicija koje nisu spojive sa
stabilnošću, već se u njima udružene stranke stalno nastoje vratiti
malim koalicijama, kao što se to bilo dogodilo upravo u Njemačkoj
1969. Prije no što se draž velikih koalicija raširi po Europi,
slijedeći prirodni ekspanzionizam mnogih njemačkih ideja, treba
uvidjeti velike rizike koje nosi sa sobom. Ne samo temeljno
proturječje iz kojega se rađa, već i nadanje da se još mogu davati
nacionalni odgovori na probleme koji se već rađaju, rastu i umiru
predaleko od dosega nama poznate politike, a za koje je potrebno
imati dozu europske hrabrosti kako bi se suočilo s njima", piše
Carlo Bastasin.
Comencini: za dvije će godine Veneto biti slobodan
"'Škotski zagovornici nezavisnosti nisu ni uz laburiste ni uz
konzervativce', zaključuje Fabrizio Comencini koji, 1500
kilometara jugoistočnije, sanja o venetskoj naciji. Zastava s
lavom Svetog Marka i zbogom, sada konačno i nepovratno, Legi Nord
Umberta Bossija.
- Onda Comencini, pravite li jednu Ligicu, kako to kaže Bossi?
= Ne želim govoriti o brojkama, tek se organiziramo, nemamo niti
sjedište, niti telefon.(...) Ali uopće nismo zbunjeni, kao što
tvrdi Bossi. Nakon devet godina ponovno smo stvorili stranku
Veneta.
- Zašto baš sada?
= Zajedno s Legom smo se borili dvije godine, referendumom i
štandovima, za samoodređenje i odcjepljenje. Ovdje kod nas ima
ljudi koji su cijeli život proveli lijepeći plakate. A što čini
Umberto Bossi? Kaže da smo pogriješili u svemu i, sada nam predlaže
da budemo uz Cossigu, Mastelu i Berninija. Mnogo je bolje, onda,
ostati ovdje među nama. Imamo ideal naše venetske domovine, imamo
zastavu...(...)
- Više nemate kontakata s Legom Nord?
= (...)No, tko da više ima povjerenja. Mi nikoga ne isključujemo,
što i nije u tradiciji venecijanske republike koja je imala
duždeve, a ne Ducea, sada idemo našim putem.(...)
- Prije ili kasnije morat ćete računati s drugim političkim
snagama. Imate li neke pretpostavke o savezima?
= Mi djelujemo u Venetu i na sjeveru. Ne stojimo na raspolaganju tko
zna čijim strategijama. Želimo zajednički dom Veneta, koji nije ni
Forza Italia niti Forza Milan. Tko hoće neka pođe s nama, ako neće,
neka ostane s Bossijem.(...)
- Mada se lombardijski tajnik Roberto Calderoli zaklinje da vas je
vrlo malo. Manje od deset...
= Kada bih bio sam, vratio bi se obrađivati svoj vrt. Činjenica je da
naša zastava ima više od 1200 godina i lava Svetoga Marka, mnogi će
nas priznati.
- No, na stranu odcjepljenje, koji je vaš program?
= Mi smo za samoodređenje Veneta. Na kongresu ćemo predstaviti naš
politički manifest. Mi ne želimo nauditi Legi Nord, no sada imamo
svoj plan. Biti će potrebne, možda, dvije godine... .", piše Fabio
Poletti.
LA REPUBBLICA
24. IX. 1998.
Novi apostoli trećeg puta
"Zvijezde nisu posebno naklonjene toliko najavljivanom skupu
svjetskih čelnika u New Yorku posvećenom trećem putu. Sastanak se
održao, kako je bilo zacrtano, u ponedjeljak na pravnom fakultetu
sveučilišta u New Yorku, no predstava je bila zaklonjena
Clintonovim videom, koliko god da se Hillary Clinton, koja je
sjedila u prvom redu, trudila da nazočni na njega zaborave.(...) A
predsjednik švedske vlade Persson nije uspio umaknuti činjenici da
na nedjeljnim izborima i nije baš uspio postići pobjedu. Kao
predsjednik vlade Jospin u Francuskoj, i, naravno, kao Romano
Prodi, Persson sada ovisi o jednoj stranci koja se u političkoj
lepezi smješta na krajnju ljevicu, što ih mora podsjetiti na
krhkost njihovog novog projekta.
Što je uostalom taj projekt? O njemu se mnogo pisalo, no dinamika
trećeg puta nije postala jasnija. Kratkom pamfletu Tonyija Blaira,
objavljenom istodobno s newyorškim sastankom, u podnaslovu stoji
'Nove politike za novo stoljeće'. Za nove laburiste sada sve mora
biti 'novo', a što opravdava sumnju da je omot važan koliko i
sadržaj. Što se tiče sadržaja on zvuči kao univerzalna sinteza:
'Moje viđenje 21. stoljeća predviđa politike koje će omogućiti
pomirenja gledišta koja su u prošlosti pogrešno smatrana
protivnima, domoljublje i internacionalizam, prava i
odgovornosti, promicanje poduzetništva i obračun sa siromaštvom i
diskriminacijom'.
Te bi Blairove riječi mogle biti i dobra sinteza nove knjige
njegovog gurua Anthonyija Giddensa iz londonske 'Scool of
Economics'. Ipak, Giddensova knjiga sadrži jedan element koji je
iznenadio promatrače koji prate Blaira. Posljednjih mjeseci Blair
i njegovi savjetnici su treći put, vjerojatno, smještali između
neoliberalizma i socijal-demokracije. Giddens govori o 'obnovi
socijaldemokracije', i sada je socijaldemokracija povratila
njihovu naklonost. Taj je stav usmjeren prema onima na ljevici koji
bi inače mogli stati uz neku novu stranku koja bi mogla
predstavljati prijetnju, kao što je Škotska nacionalne stranka
koja se katkada naziva 'pravim laburistima', no na koju se ne odnosi
činjenica da treći put sada predstavlja neku vrstu 'obnove
socijaldemokracije'.
Rezultat toga je pojava nove političke strukture. Tiskajući se oko
centra dva projekta međusobno si konkuriraju. Prvi je projekt onaj
neoliberalni, malo, mada ne i previše, promijenjen u odnosu na
verziju Reagan-Thatcher. Drugi je onaj Clinton-Blairov
neosocijaldemokratski. Oba odgovaraju izazovu globalizacije,
jedan nekom vrstom tržišnog fundamentalizma, drugi umjerenom
tržišnom filozofijom s elementima solidarističke naravi. Na obje
strane preživjeli su, i štoviše dobivaju na snazi, mnogo
radikalniji stavovi. Vjerojatno bi ih bilo pretjerano nazvati
obnovljenim komunistima i obnovljenim fašistima, no jasno je da
socijalistička ljevica i nacionalistička desnica igraju jaku ulogu
na novoj političkoj pozornici.(...)
U politici, dakle, postoji novi duh sporazumijevanja, odnosno,
otklon od neoliberalističkog produbljivanja razlika.
Neosocijaldemokrati sada se više brinu kako bi zauzeli mjesto na
centru. Ili bi se trebalo kazati kako se sam centar malo pomaknuo na
lijevo.
Predstavlja li sve to ostariv temelj za novi međunarodni savez? Taj
je novi duh nesumnjivo nazočan na mnogim mjestima. Stranke koje su
ga preuzele često su tradicionalne stranke ljevice. No ono što sada
zagovaraju nije toliko novo koliko njihovi protagonisti vole
tvrditi. Kombinacija vrijednosti i pragmatizma koje zagovara Tony
Blair bila je svojstvena, osim novima, i starim socijal-
demokratima. Stoga stare organizacije, uključujući i
socijalističku internacionalu, mogu prilično dobro poslužiti
cilju povezivanja neosocijaldemokrata odasvuda. A ostaje i dosta
prostora za manje isključiva gledišta, možda i liberalna, koja
možda ne mogu naći odgovarajuću stranku, no koja su začin
političkoj raspravi dok se polako ustoličije novo pravovjerje.",
piše Ralf Dahrendorf.
RUSIJA
IZVESTIJA
24. IX. 1998.
Komunisti opet spremni za veliki Oktobar
"Na sastanku CK KPRF-a, održanom 19. rujna odlučeno je da započne
priprema i provedba sveruskog prosvjeda radnika koji je predviđen
za 7. listopada 1998., a komunisti ga smatraju glavnom, neposrednom
zadaćom stranke i svih njezinih podružnica. Provedba te odluke
odmah je počela. Iako konačan plan rada KPRF-a još nije gotov, prema
podacima kojima raspolažemo, možemo zamisliti što nas čeka 7. X.
Sveruski stožer za provedbu prosvjeda koji je osnovao KPRF, već je
počeo slati upute i zapovijedi svojim područnim organizacijama
koje postoje u gotovo svim dijelovima Federacije. Komunisti svojim
osnovnim organizacijama savjetuju da počnu dijeliti letke, plakate
i drugi promidžbeni materijal 'namijenjen različitim društvenim i
stručnim skupinama pučanstva' u kojima bi se izložile zadaće
prosvjeda i glavni zahtjev oporbe, a to je Predsjednikova ostavka.
To geslo mora biti glavno tijekom predviđenih okupljanja i
prosvjeda.
Područnim je stožerima i mjesnim organizacijama KPRF-a izdana
zapovijed da već uoči 7. X. ispred zgrada područnih, pokrajinskih i
okružnih uprava organiziraju straže. Zanimljivo je da će se veća
zaposjedanja ulaza organizirati i ispred Predsjednikovih
rezidencija. Tako komunisti žele usmjeriti pozornost na pitanje
opoziva. Rad povjerenstva Dume za impeachment zapao je u slijepu
ulicu, stoga zahtjev za ostavku B. Jeljcina treba odmah
'preinačiti' u 'poticaj odozdo'.
Posebna provjera spremnosti lijeve oporbe da 7. X. nastupi dostojno
i masovno bit će niz akcija posvećenih petoj obljetnici događaja iz
1993. Prema podacima koje ima list, sve su glavne organizacije CK
KPRF-a dobile nalog da organiziraju žalobna okupljanja i povorke,
'počasne straže'; 3. i 4. X. te će se akcije pokrenuti u čitavoj
Rusiji da bi zatim prerasle u sveruski prosvjed.
Osobitu ulogu u ovim prosvjedima lijeva oporba daje prosvjedima u
prijestolnici. Ukoliko KPRF i FNPR ne postignu dogovor o
zajedničkoj akciji u Moskvi, komunistička stranka, ako dobije na
radikalizmu, može u natjecanju sa sindikatima izgubiti na
masovnosti. Ako glavni odbor KPRF-a i dovede na ulicu svih dvadeset
tisuća registriranih članova, ni to neće biti dovoljno za
natjecanje sa sindikatima. Očito, shvativši to, CK KPRF odlučio je
da broj Moskovljana koji budu prosvjedovali 'dopuni' ljudima iz
unutrašnjosti. Radi sudjelovanja u prosvjedima u prijestolnicu će
biti poslani predstavnici pojedinih područja.
Prosječne građane ne brine toliko masovnost prosvjeda koje su
planirale različite političke snage, ni njihovi konačni rezultati,
već vlastita sigurnost. Komunisti tvrde da mogu 'osigurati
poštovanje važećih zakona i javnog reda'. Istina, slična su se
uvjeravanja čula i 1993., uoči 1. svibnja i događaja od rujna do
listopada. (...)", izvješćuje Aleksandar Sadčikov.
NEZAVISIMAJA GAZETA
24. IX. 1998.
Sudbina Rusije zavisi od regionalnih vođa
"Politička kriza o kojoj su toliko govorili u Moskvi nije
zaustavljena. Kraj sastavljanja Primakovljeve vlade s pouzdanjem
očekuju još samo moskovski birokrati. Politička se napetost iz
Moskve širi na unutrašnjost. Sve se jasnije očituju najozbiljnije
posljedice krize vlasti, točnije bezvlašća koje je savezno
središte pogodilo koncem ljeta i početkom jeseni. Regionalni vođe
potpuno svjesno, i ne više radi samoodržanja kao što je bilo u
početku krize, počinju oduzimati ovlasti oslabljenom središtu.
Riječi i postupci pojedinih gubernatora govore u prilog činjenici
da je već počelo samovoljno rušenje saveznih mehanizama Ruske
Federacije. Pri tome se ruši u svim smjerovima - od ustroja uprave
do sustava ubiranja poreza. Krenuo je drugi val izjava gubernatora
koji više ne žele doznačivati novac u savezni proračun. (...)
S približavanjem sveruskog prosvjeda regionalno čelništvo
pokušava nekako smiriti stanje na licu mjesta. Boris Jeljcin može
misliti da je dovoljno ministarstvu vanjskih poslova dati
'ozbiljne zapovijedi' o zabrani masovnih nereda koji bi 'mogli
uzdrmati zemlju', ali gubernatori će 7. listopada morati izići pred
narod. Mjesna vlast koristi se nedoznačenim novcem za isplatu
zakašnjelih plaća i mirovina, opravdavajući se kako samo središte
ne ispunjava obveze prema regijama. (...) 'Nije riječ o
separatizmu, ali regije moraju nekako preživjeti, a drugih načina
nemaju', kaže Viktor Išajev, i s njime se moramo složiti.
Kemerovski gubernator Aman Tulejev kaže da središte samo 'pretvara
gubernatore u svoje neprijatelje' i drži da savezne vlasti svjesno
potiču nemire uoči 7. listopada. Gubernator je u krivu - središte
više nije u stanju bilo što poticati. (...)
Regionalna elita koja je izgubila povjerenje u zadnjeg zajedničkog
vođu - predsjednika Jeljcina, otvoreno traži od središta
preraspodjelu ovlasti u svoju korist. Ne samo Aleksandar Lebed,
nego i gubernatori koji su prije bili odani Moskvi, sada govore ne
samo o potrebi veće gospodarske samostalnosti regija nego i o tome
da je vrijeme da se težište izrade porezne i zakonodavne osnovice
prenese na regije. Nade da će gubernatori, kad uđu u predsjedništvo
vlade, misliti samo na državne interese i zaboraviti samostalnost,
varave su. (...)
Kako se god razvijali događaji sljedećih mjeseci, regionalna će
elita biti važan čimbenik ruske politike. Savezna će vlast zbog
jačanja gospodarske krize i neizvjesnosti glede sudbine Borisa
Jeljcina i predsjedničkih ovlasti općenito, biti prisiljena da
sama daje regijama sve veća prava. Svaki novi krug političke krize u
Moskvi (borba za predsjedničko prijestolje neće dati moskovskim
političarima ni trenutak predaha) pridonosit će jačanju položaja
gubernatora i slabljenju svih ustanova saveznog središta. Uz
slabog predsjednika i koalicijsku vladu, već koncem godine možemo
dobiti konfederaciju. Sadašnja vlast nema snage da zaustavi
raspad. Jedino što još može spasiti zemlju od propasti jest
politička volja državnih čelnika. Njihova imena pri tome nisu
važna", piše Pjotr Akopov.
KOMMERSANT DAILY
24. IX. 1998.
Ispaljivanje u 'Rosvooruženiju'
Ilja Bulavinov komentira veliki pad izvoza ruskog oružja: "Nakon
što su objavljeni rezultati rada 'Rosvooruženija' za 1997. godinu i
nakon što se pokazalo da je Rusija, u usporedbi s prošlom godinom,
izgubila osamsto milijuna dolara, ostavka glavnog direktora tvrtke
Jevgenija Ananjeva činila se neizbježnom. No, sredinom srpnja
kremaljski je načelnik za vojno-tehničku suradnju, zamjenik
predstojnika Predsjednikova ureda Aleksej Ogarev, koji podupire
Ananjeva, uspio organizirati njegov susret s Borisom Jeljcinom.
Ananjev je izvijestio Predsjednika da je u prvoj polovici 1998.
prodano za tristo milijuna dolara više oružja nego u istom
razdoblju 1997. Rusija se probila na nova tržišta i
'Rosvooruženije' općenito radi vrlo uspješno. Pitanje o
smjenjivanju Ananjeva bilo je skinuto s dnevnog reda.
No, sada se pokazuje da su pobjednička izvješća bila daleka od
stvarnosti. Koncem kolovoza glavna je nadzorna uprava (GNU)
završila provjeru 'Rosvooruženija'. Pokazalo se da je za sedam
mjeseci Rusija od prodaje oružja dobila tek 1,1 milijardu dolara, a
predviđa se da do konca godine obujam izvoza oružja i vojne tehnike
neće biti veći od dvije milijarde.
Dapače, ugrožena je provedba već potpisanih ugovora, među kojima je
i rusko-indijski ugovor o isporuci 40 zrakoplova Su-30K i Su-30MKI
u vrijednosti od 1,5 milijarde dolara. Do danas je Delhi dobio samo
osam Su-30K (to su u biti školski i bojni Su-27UB). Ako Rusija ne
ispuni obveze iz toga ugovora, Indija može odustati od nakane da kod
kuće organizira licencnu proizvodnju Su-30MKI, što bi Rusiji moglo
donijeti oko tri milijarde dolara.
U samom 'Rosvooruženiju', 'u vezi sa smanjenjem poslova i
pogoršanjem financijskog položaja', počinje davanje otkaza.
Uprava za uvoz i izvoz smanjit će se za polovicu, a ukupni broj
službenika bit će manji za dvadeset posto. Upola će se smanjiti i
broj inozemnih zastupništava 'Rosvooruženija' - s 35 na 15. Također
se ukidaju uredi u zemljama koje puno obećavaju kad je riječ o
izvozu oružja, kao što je Kuvajt, Ujedinjeni Arapski Emirati,
Egipat, Indonezija, Malezija i Južna Koreja. Osim toga, zatvorit će
se zastupništva u Angoli, Mađarskoj, Gvineji, Njemačkoj, Koreji,
Laosu, Mongoliji, Poljskoj, Rumunjskoj, Siriji, Slovačkoj,
Turskoj, Finskoj, Češkoj i Etiopiji.
'Rosvooruženije' će ustvari sačuvati položaj samo u Kini, Indiji,
Vijetnamu i Iranu. Simbolična će zastupništva, s dvoje do troje
ljudi, ostati u Alžiru, Bjelorusiji, Bugarskoj, Brazilu, Iraku,
Kolumbiji, na Kubi, Cipru, u Libiji, Peruu i Jugoslaviji.
Ipak, položaj samog Ananjeva dosta je čvrst. Prema podacima koje
ima list, direktor službe za vanjsko obavještavanje Vjačeslav
Grubnjikov nagovorio je Jevgenija Primakova da pristane da Ananjev
ostane na dužnosti glavnog direktora 'Rosvooruženija'. To se
tumači time što su u banci MAPO (gdje je Ananjev bio direktor prije
dolaska u 'Rosvooruženije', ljeti prošle godine), a koja je u
Ananjevljevoj nadležnosti, zamrznuti računi službe za vanjsko
obavještavanje. Obavještajci se nadaju da će im Ananjev pomoći da
spase novac. (...)
Ipak, Ananjeva će posebne službe najvjerojatnije trebati samo dok
ne riješe svoje financijske probleme. U svakom slučaju, u
'Rosvooruženiju' se priča da služba za vanjsko obavještavanje
planira zamijeniti Ananjeva Vladimirom Rjabinjinom, bivšim
obavještajcem, a sada prvim zamjenikom generalnog direktora
'Rosvooruženija'. Tu će zamisao očito poduprijeti i Primakov, koji
je do sada bio u vrlo dobrim odnosima s obavještajcima (premijer,
naime, još uvijek živi u Jasenjevu, u vili koja pripada službi za
vanjsko obavještavanje). A materijali glede provjere GNU-a mogu
biti dobar razlog za smjenjivanje Ananjeva."
250401 MET sep 98
Renault blago povećao prodaju u 2024.
ISPRAVAK VIJESTI: Najava događaja - kultura - za četvrtak, 16. siječnja
Benetton zatvara tvornicu u Osijeku, otkaz za više od 260 radnika - sindikat
Čak 600 policajaca na ogledu košarkaške Eurolige u Parizu
Više od 150 osoba učilo hrvatski jezik na Sveučilištu Magellanes u Čileu
Počinje energetska obnova zgrade gradske uprave u Grubišnom Polju
Francuska: Predsjednica parlamenta upozorava na rizik izglasavanja nepovjerenja vladi
Sabor: Raste broj članova dobrovoljnih mirovinskih fondova
MojPosao: "Lead developeri" lani s najvišim plaćama, najpotplaćeniji frizeri
Izrael optužio Hamas za odustajanje od dijelova sporazuma o primirju