VELIKA BRITANIJA
THE ECONOMIST
12. IX. 1998.
Njemačka socijalna politika
"Provođenje sveobuhvatnih reforma u Njemačkoj može biti bolno. U
području socijalne politike, to je mučno. Svi znakovi govore da će
se to tužno pravilo pokazati istinitim, bez obzira na to tko će
pobijediti na izborima 27. rujna. Socijalni demokrati grme da će
ako pobijede smjesta poništiti pokusne socijalne reforme vlade
kršćanskih demokrata, u sklopu kojih su smanjene mirovine i
bolovanja, a poslodavcima se olakšalo otpuštanje. Zapravo, moguće
je vratiti manje nego što bilo koja strana priznaje.
Uzmite primjer mirovina, koje su najosjetljivije pitanje. Za
vrijeme 'gospodarskog čuda', poslije Drugoga svjetskog rata,
Nijemci su uspostavili obvezni mirovinski sustav u koji se
uplaćivalo prema zaradi. Taj je sustav, u usporedbi sa svjetskim
mirovinskim fondovima, nudio gotovo najvelikodušnije mirovinske
povlastice. S rastom očekivanog životnog vijeka, ovih se dana taj
sustav pokazao daleko prevelikodušnim, no teško onom političaru
koji u tome ozbiljno pokuša nešto poduzeti. A daljnji je problem taj
što je čuda davno nestalo. Sad je javno financiranje mirovina
otežano, s manjim gospodarskim rastom, nekih 4,1 milijuna
nezaposlenih Nijemaca (10,6%) i više ljudi koji rade pola radnog
vremena. Zbog niske stope nataliteta nakon sedamdesetih, unutar
jednog naraštaja jedva se može naći jedan aktivni radnik na jednog
umirovljenika. Da se sustav održi solventnim, doprinosi bi trebali
uvelike premašiti već ionako bolno visoku razinu - 20,3% plaće, od
čega poslodavac i zaposlenik svaki plaćaju polovicu.
Drugi obvezni doprinosi, primjerice osiguranje od nezaposlenosti,
povećavaju ukupne obveze na rekordnih 42% plaće. Gotovo nitko
ozbiljno ne tvrdi da bi se ta brojka trebala povisiti. Već to
njemačke radnike čini skupljima od većine njihovih konkurenata u
inozemstvu, što potiče porast broja nezaposlenih i povećava jad
mirovinskog sustava.
Norbertu Blumu, ministru rada otkad je Helmut Kohl postao kancelar
1982., treba priznati da je u rješavanju tog problema zadao
nekoliko udaraca. Malo po malo povisuje se dob odlaska u mirovinu za
žene na 65 godina, koliko sada iznosi za muškarce. Povećanja u
mirovinama donekle su zaustavljena njihovim povezivanjem s neto
umjesto bruto zaradama. G. Blum je također progurao novi zakon,
koji će sljedeće godine stupiti na snagu, s ciljem smanjenja visine
mirovina sa sadašnjih 70% neto plaće prije mirovine na konačnih
64%.
Socijalni demokrati kažu da će opozvati ovaj posljednji korak. I ne
samo da neće smanjiti socijalnu skrb; kažu da će povisiti mirovine
za žene. A otkud će uzeti novac? Djelomično iz onog što nalikuje
vježbama u knjigovodstvu: neke od sadašnjih obveza mirovinskog
fonda odijelit će se i zatim podmiriti iz općeg oporezivanja.
Djelomično će mirovine financirati hvatanjem onih koji izbjegavaju
plaćanje i na posljetku, tjeranjem svakog Nijemca da plati
doprinose. U uspjeh toga sumnjaju čak i Zeleni, koji se nadaju da će
sastaviti vladu sa socijalnim demokratima.
Osim toga, ništa od toga ne zadire u korijen problema, a to je
činjenica da se Njemačka gotovo posve oslanja na državni mirovinski
sustav, koji guta gotovo 11% BDP-a i čija metoda plaćanja prema
zaradi zastarijeva. Mnogi stručnjaci kažu da će privatni
mirovinski fondovi morati preuzeti daleko veću ulogu, kao što je
već slučaj u Britaniji i Sjedinjenim Državama.
Glavna kvaka je to što bi promjena sustava, iako postupna,
sadašnjim obveznicima desetljećima podastirala dva računa: jedan
za vlastite buduće mirovine u sklopu privatne sheme, a drugi za
starije koji su pravo na mirovinu ostvarili u sklopu državne sheme.
Slobodni demokrati, njemački liberali, više su se približili
suočavanju glasača s tom neugodnom istinom, no čak ju i oni malo
uljepšavaju.
G. Blum uspijeva održavati veseo osmijeh i sposobnost britkog
odgovaranja, što govori da možda još uživa u svom poslu. To nije
slučaj s njegovim kolegom Horstom Seehoferom, koji se prije šest
godina živahno prihvatio posla ministra zdravstva i otad izgleda
sve deprimiranije.
Nije ni čudo. S više od 4 milijuna zaposlenih, godišnjom potrošnjom
koja je narasla na nekih 400 bilijuna maraka (231 milijardi dolara,
više od 10% njemačkog BDP-a), njemačka je zdravstvena služba
carstvo koje je skoro nemoguće nadzirati. Barem to nijedan ministar
zasad nije uspio.
G. Seehofer je započeo s treskom, sprječavajući skok u troškovima
osoblja i lijekova i smanjujući zloporabu 'lijekova'. (...) No on
se suočava s dvije velike zapreke, a to će se dogoditi i njegovu
nasljedniku. Jedna je ta što su Nijemci skloni hipohondriji, a
zdravlje smatraju ne toliko nečim u čemu treba uživati, koliko
stanjem koje prethodi bolesti. U prosjeku, oni potroše više na
zdravlje i imaju više liječnika nego ljudi gotovo bilo koje bogate
zemlje. Druga je zapreka velik utjecaj liječničkih lobija u
političkim strankama.
U svojim programima kampanje, i kršćanski i socijalni demokrati
verglaju o potrebi kako za konkurencijom, tako i za štedljivošću;
slobodni demokrati traže da se u bolnicama i ambulantama više ne
čeka; zeleni kažu da se zalaže za 'stanje fizičkog, mentalnog i
društvenog blagostanja'. Nemojte previše očekivati poslije
izbora", zaključuje uvodničar lista.
160419 MET sep 98
ZKM najavio izvedbu dramskog teksta "Sin, majka i otac sjede za stolom i dugo šute"
Gong Ministarstvu obrazovanja: Omogućite svim učenicima da uče o demokraciji
Bugarski parlament potvrdio novu vladu
HDZ: Sisačkim odgojiteljicama se nezakonito obračunavaju plaće
Inflacija u prosincu 3,4 posto - druga procjena
Renault blago povećao prodaju u 2024.
ISPRAVAK VIJESTI: Najava događaja - kultura - za četvrtak, 16. siječnja
Benetton zatvara tvornicu u Osijeku, otkaz za više od 260 radnika - sindikat
Čak 600 policajaca na ogledu košarkaške Eurolige u Parizu
Više od 150 osoba učilo hrvatski jezik na Sveučilištu Magellanes u Čileu