FRANCUSKA
LIBERATION
5./6. IX. 1998.
Europska unija: smetenost šefova diplomacije
"Ministri vanjskih poslova nalaze se u laganoj melankoliji. Pitaju
se služe li uopće još nečemu unutar Europske unije. A to je dobro
pitanje budući da njihovi mjesečni sastanci, iako bi trebali
odrediti ritam kojim će se odvijati život u toj zajednici, postaju
sve prazniji i besmisleniji. Osim toga, broj novinara koji prate te
dosadne diplomatske sastanke, poput onoga na kojemu je čitano dugo
službeno izvješće o poštovanju ljudskih prava u Uzbekistanu
(slučajno je bila baš ta tema), sve je manji. Šef francuske
diplomacije Hubert Vedrine i sam to priznaje u razgovoru za
Liberation: 'Teme o kojima se razgovara ne dolaze nikakvim redom,
nisu dovoljno pripremljene i dotjerane. To je zaista postao
ozbiljan problem'. A žali se i na to da petnaest ministara mora
putovati na te sastanke kako bi na kraju 'proizveli deklaracije
koje često ni specijalizirani novinari ne žele ponavljati. To je
apsurdno'. U okviru institucionalnog sustava Europske unije,
Vijeće za opća pitanja (CAG - Conseil des Affaires generales) - a to
je ime vijeća ministara vanjskih poslova, već je na glasu kao
'kružok za brbljarije', kako ga je podrugljivo nazvao jedan
njemački dužnosnik ministarstva financija. To je stvarno stanje,
ali ga šefovi diplomacija država petnaestorice, koji se
'neformalno' ovoga vikenda sastaju u Salzburgu (na to obvezuje
činjenica da je Austrija predsjednica Europske unije), žele
popraviti. Što se time želi postići? Vratiti njihovu moć i utjecaj
na pregovore koji su sada u tijeku: o proširenju, o reformama na
području zajedničke agrarne politike, o regionalnoj pomoći, o
financiranju Europske unije u razdoblju od 2000. do 2006. godine.
U prošlosti su mjesečni sastanci, održavani u Bruxellesu,
određivali ritam odvijanja događaja u Europi. Jer Vijeće za opće
poslove (CAG) zapravo je, u teoriji, instancija koja bi trebala
donijeti konačnu odluku o svim važnim problemima koji se prije toga
nisu mogli riješiti kako bi se, bez obzira o kojemu je području
riječ, pred Europsko vijeće šefova država i vlada uputili samo oni
problemi čije rješavanja zahtijeva arbitražu najviše instancije. I
tu je ulogu igralo sve do 1993. godine, što se moglo vidjeti i
tijekom pregovora o trgovinskom sporazumu Gatt.
Od tada, to je vijeće gotovo u stanju kliničke smrti, i to zbog više
razloga. Glavni je razlog, nema sumnje, to što od tada Europa ima
sve više 'unutarnjih poslova' (određivanje valute, transporta,
gospodarske politike, poljodjelstva, pitanje useljenika itd.), a
sve manje 'vanjskih poslova'. Diplomati su svoje mjesto postupno
morali prepustiti tehničarima koji se mogu bolje pozabaviti tim sve
zamršenijim problemima. Stoga je logično da se sve važnije odluke
donose na sastancima vijeća europskih ministara specijaliziranih
za svoja područja (poljodjelstvo, transport, industrija,
pravosuđe itd.), a osobito na sastancima Vijeća ministara
gospodarstva i financija. Jer, ne treba zaboraviti da sve odluke
koje budu donesene podrazumijevaju i velike obveze za proračun pa
moraju dobiti zeleno svjetlo onih koji raspolažu novcem... Takvo je
stanje pojačalo i uvođenje zajedničke valute, budući da je euro
uspjeh gotovo na razini federacije pa su u tome diplomati posve
odsutni.
Osim toga, Vijeće za opće poslove dopustilo je da ga preoptereti
zajednička vanjska i obrambena politika (PESC - Politique
etrangere i de securite commune). Ili, bolje reći, toliko se
iscrpilo na tome da sada više nema nikakve čvrste točke.
Diplomatske radne metode na kraju su posve paralizirale Vijeće za
opće poslove. Dnevni red pretrpan je desecima točaka, beskrajnim
monolozima (ako svatko govori samo pet minuta, to znači da će govori
trajati sat i petnaest minuta), a izaslanstva imaju brojne članove,
itd.
Nijedna država ne niječe činjenicu da Vijeće za opće poslove više
nije djelotvorno. A takvo stanje, drži Hubert Vedrine, ne može više
dugo potrajati. On smatra da bi ministri vanjskih poslova opet
mogli igrati ulogu koordinatora rada europskih ustanova u cilju
osiguravanja usklađivanja politika europskih država. 'U pitanju je
sposobnost Europske unije za djelovanje, kao cjeline', drži
Vedrine. U očekivanju globalne reforme europskih ustanova, Vedrine
zahtijeva 'da dio rasprava Vijeća za opće poslove sustavno bude
posvećen koordinaciji'. A treba odustati i od okruglog stola kao
radne metode. 'Ja sam sklon rezerviranju vremena za govore samo u
pravim raspravama, i to tako da smije govoriti samo ministar'.
Ukratko, čarobna bi formula bila: manje brbljavi i djelotvorniji
diplomati", piše posebni dopisnik iz Strasbourga Jean Quatremer.
070154 MET sep 98
Frankfurtska zračna luka i u 2024. ispod pretpandemijske razine
Državna matura: Učenici Međimurske najbolji, Ličko-senjske najčešće zadnji
Pula: Hotel Valkane predao zahtjev za izdavanje građevinske dozvole
Kekin traži hitno rješavanje krize upravljanja u KBC Zagreb
Plinacro: Uskoro započinju radovi na magistralnom plinovodu Zabok-Lučko
Papa pao i natukao ruku, ali je nije slomio
Božinović: Zasad nema novog traga djetetu u Savi
Rashford bi do kraja tjedna trebao odlučiti gdje će nastaviti karijeru
Beograd: Teško ozlijeđena studentica u naletu automobila tijekom blokade
DHK raspisao natječaj za nagrade Juditu, Davidiasa i Slavića