NJEMAČKI RADIO - RDW
3. IX. 1998.
Pregled tiska
"Brojni novinski komentatori rezimiraju rezultate dvodnevnog
posjeta američkog Predsjednika Moskvi.
Berlinski dnevnik 'Tageszeitung' smatra da je i samom Clintonu u
međuvremenu moralo postati jasno da ga je Jeljcin zadnji put primio
u svojstvu predsjednika države. 'O tome svjedoče ne samo prazne
floskule i prisege o nastavljanju gospodarskih reformi. U cijelu
realizaciju s Jeljcinom na čelu Clinton sigurno više ne može
vjerovati. Stoga se američki Predsjednik sastao i s potencijalnim
nasljednicima na predsjedničkom položaju. Posebice razmjena
mišljenja sa Zjuganovim, kojega su zapadni predstavnici do sada
izbjegavali, signalizira spoznaju da ni jedan put ubuduće ne može
voditi mimo šefa komunističke partije, bez obzira koju funkciju
obavljao', primjećuje berlinski 'Tageszeitung' dok moskovski
dnevnik 'Kommersant Daily' konstatira da na jučerašnjim
pregovorima s Clintonom Jeljcin više nije govorio o novcu: 'Jučer
se Kremlj potrudio da dobije potporu Bijele kuće u slučaju
konfrontacije s Dumom. Clinton je, međutim, svom ruskom kolegi
predložio da se sporazumi s oporbenim parlamentom. Time je dao na
znanje da Washington više nije spreman ruskog Predsjednika
podupirati u onoj mjeri kao 1993.', piše 'Kommersant Daily'.
Liberalni poljski list 'Gazeta Wyborcza' primjećuje da je Clinton
posjetio Rusiju jer bi otkazivanje putovanja imalo još gore
posljedice. 'Bio bi to znak međunarodnog nepovjerenja spram
Jeljcina i time očita greška Zapada. Jer za sada je Jeljcin još
uvijek ruski predsjednik. Do sada je Zapad učinio sve što je morao
učiniti. Bez zapadne pomoći, situacija u Rusiji bila bi još gora.
Poraz nije doživjela strategija Zapada nego ruska vlada koja je
bila nesposobna iskoristiti tu pomoć', ustvrđuje varšavski list
'Gazeta Wyborcza'.
Jučerašnja rasprava u njemačkom Bundestagu o državnom proračunu za
1999. bila je za brojne komentatore razočaranje. Tako münchenski
'Süddeutsche Zeitung' piše da govornički maraton nije bio ni od
kakve pomoći još neodlučnim biračima za koga da glasuju 27. rujna.
'Bila je to u prvom redu smotra političkih crno-bijelo slikara koji
ovih tjedana danomice na stotine nastupaju na gradskim trgovima i
tamo najčešće dokazuju svoju nesposobnost da građanima razumljivo
i pošteno objasne što namjeravaju promijeniti u gospodarskoj,
poreznoj i socijalnoj politici i zašto bi baš oni sve to mogli
provesti bolje od njihovih političkih protivnika', ustvrđuje
'Süddeutsche Zeitung'.
Nacrtom državnog proračuna za 1999., što ga je iznio ministar
financija Theo Weigel, bavi se dresdenski dnevnik 'Sächsische
Zeitung' i primjećuje sljedeće: 'Za svoj proračun Weigel je kao i
uvijek pretpostavio najbolje preduvjete, ali koji se najčešće
tijekom budžetske godine ne pokažu takvima. Nacrt proračuna za '99.
uljepšan je stoga jer polazi od 3 postotnog gospodarskog rasta u
ovoj i sljedećoj godini. Međutim, tih tri posto rasta samo su
planovi bez pokrića, oni su takoreći pretpostavljeni sretni
slučaj', zaključuje dresdenski dnevnik 'Sächsische Zeitung'.
Berlinski dnevnik 'Die Welt' komentira najavu jugoslavenskog
predsjednika Slobodana Miloševića o mogućoj uspostavi djelomične
autonomije na Kosovu. Citiramo: 'Politička igra tehničara moći
Miloševića ponovno je uspjela: Svojom ponudom da Kosovu dodijeli
određeni stupanj autonomije, ponovno je preuzeo režiju djelovanja
u svoje ruke i ujedno kosovske Albance, kao i Zapad, doveo pod
pritisak protupoteza. Ukoliko se Albanci pokazu skeptičnima, bit
će prikazani kao oni koji žele nastavak borbi. A Zapad se mora
pozabaviti pitanjem kako bi se mogao nadzirati taj oblik djelomične
autonomije. Na kraju rata u Bosni Milošević se morao oprostiti od
svog velikosrpskog sna. Na kraju rata na Kosovu morat će izgubiti
mitsku prazemlju Srba, Kosovo polje. Međutim, mitovi i snovi nisu
još nikad bili ono što je doista zanimalo Slobodana Miloševića,
političara koji je došao iz hladnoće socijalističke partijske
birokracije. Njemu je uvijek bilo stalo samo do održanja svoje
osobne vlasti. Da je Srbija krenula nespektakularnim putem
demokratizacije, političar Miloševićeva kalibra ne bi mogao
preživjeti'.
Dnevnik 'Märkische Allgemeine' iz Potsdama smatra da Milošević
djeluje iz pozadine katastrofalnoga gospodarskog stanja u Srbiji.
Iako njegova ponuda Albancima o uspostavi djelomične autonomije
nije konkretizirana, jedno je jasno: 'Autonomija Kosova može ići
tako daleko da budu što opreznije osigurana prava tamošnjih Srba,
načelo koje ostavlja mnogo prostora za pregovore. Na kraju će
proizaći bosanski model, naime da ni jedna narodna skupina ne smije
biti nadglasana. Jedan takav ustav, koji nacionalnost stavlja
iznad svega, na duže vrijeme ne može funkcionirati. Ali dobilo bi se
već mnogo da barem, kao u Bosni, bude obustavljeno pucanje',
zaključuje 'Märkische Allgemeine'".
(RDW)
BRITANSKI RADIO - BBC
3. IX. 1998.
Pregled tiska
"U Europi, a što je zbog visokog rizika kojemu je trenutno izložen
njihov kapital u Rusiji razumljivo - osobito u Njemačkoj - ruska
financijska kriza i dalje je u prvom planu. Münchenski 'Süddeutsche
Zeitung' i berlinski 'Die Welt' gotovo da i ne bilježe bilo koji
drugi događaj u svijetu.
U komentaru kojeg je u 'Süddeutsche Zeitungu' napisao Thomas Ürban
upozorava se kako bi daljnja financijska pomoć Rusiji, osobito
upućivanje novih količina svježeg novca, paradoksalno, moglo
donijeti više štete nego koristi. Autor kaže kako se iz osobnog
iskustva uvjerio da veliki dio ruskog naroda s prezirom gleda na
tzv. financijsku pomoć Zapada, koju ocijenjuju negativno, nešto
poput sredstva za kolonizaciju Rusije, te dodaje kako su američki
obavještajni i diplomatski krugovi sad počeli uzimati u obzir
činjenicu da veliki dio Rusa, zapravo, ne želi primati milostinju
od nekakvog svemogućeg, tobožnjeg bogatog rođaka sa Zapada.
Njemački novinar ocjenjuje kako je Washington sada počeo
primjenjivati strategiju njemačkog kancelara Kohla koji
jednostavno odbija pružiti bilo kakvu novu pomoć Rusiji. Ali je
javno priznao da Rusija ima ulogu svjetske supersile, enormno
kulturno bogatstvo, te je obećao da će Njemačka Rusiju uvijek
tretirati kao jednakog partnera. U tekstu gospodina Ürbana ne
spominje se, međutim, činjenica da su njemačke banke i privatni
investitori, upravo ponukani jamstvima kancelara Kohla, u rusko
gospodarstvo tijekom proteklih pet godina uložili gotovo tri puta
više kapitala nego sve druge europske zemlje zajedno i dvostruko
više od SAD-a, što možda djelomično objašnjava potrebu gospodina
Kohla da u sadašnjim prilikama bude nešto ljubazniji prema Rusiji.
U Francuskoj, pariški 'Le Monde' bavi se ekonomskim izgledima za
budućnost. Autor analize Erick Lessiere počinje svoj tekst
tvrdnjom. 'Kada bi vjerovali prognozama za budućnost, a osobito
onima koje nam upućuju Anglosasi, gospodarstvo 21. stoljeća
obećava nam pristup u novo 'zlatno doba'. Takav ekonomski
optimizam, nastavlja monsieur Lessiere, ne samo potpuno negira
postojanje sadašnjih financijskih kriza, već se isključivo oslanja
na globalizaciju i eksploziju informatičke tehnologije koju bi
trebali realizirati u eru napretka i razvoja diljem zemaljske
kugle. Postoji, međutim, jedna zapreka ostvarenju tog utopijskog
cilja, a to je kompjutorski krah koji će se dogoditi kada se u
elektronskim kalendarima 2000. godine pojave dvije ništice. U
najvećem dijelu informatičkih programa koji su rađeni po obrascu
nadnevaka u kojima se u kategoriji za godinu pojavljuju samo dvije
zadnje znamenke, godina koja završava s dvije ništice jednostavno
ne postoji i kompjuter će se sam od sebe ugasiti jer će zaključiti da
je došao kraj svijeta. 'Le Monde' prenosi ocjenu financijskih
stratega njemačke investicijske banke Deutsche Morgan Gretnel kako
postoji 75 posto rizika da će 2000. godine svijet zapasti u globalnu
recesiju jer će veliki broj kompjutora 1. siječnja te godine
jednostavno prestati raditi. Dio rečenog teksta koji je objavio
pariški 'Le Monde' u svojim je kasnijim izdanjima prenio i
londonski 'The Times', a neposredno uz njega objavljen je i plaćeni
oglas britanskog ministarstva za trgovinu i industriju koji
reklamira besplatnu knižicu toga ministarstva naslovljenu 'Kako
pobijediti grešku tisućljeća', a koja korisnicima kompjutorskih
mreža, sustava i osobnih računala, pruža potanke upute o
jednostavnim doradama koje trebaju obaviti na svojim uređajima
kako bi izbjegli da im oni 1. siječnja 2000. prestanu raditi".
(BBC)
FRANCUSKI MEĐUNARODNI RADIO - RFI
3. IX. 1998.
Pregled tiska
"Francuskoj desnici nije išlo dobro preko ljeta i sada sebi polaže
prve račune, konstatira na prvoj stranici 'Le Monde', u povodu
jučerašnjeg isključenja iz parlamentarne skupine lidera Charlesa
Millona, bivšeg ministra obrane, zbog toga što je kao predsjednik
regije Rhone Alpes prihvatio glasove ekstremne desnice. Otvaranje
istrage protiv vođe liberala Francoisa Leotarda, zbog sumnjivog
financiranja svoje Republikanske stranke, i protiv bivšega
premijera Alaina Juppea zbog fiktivnog zapošljavanja funkcionara u
pariškoj gradskoj kući, kompromitirale su desnicu u javnosti.
Sadašnji obračuni u njoj samoj prijete da je kompromitiraju kod
vlastitih kadrova. Millon, koji je pred ljeto osnovao stranku pod
nazivom 'Desnica', predbacio je bivšim kolegama iz 'Unije za
francusku demokraciju' da su ga izbacili na staljinistički način,
bez saslušanja ili konzultacija s članstvom, iako je sedam godina
bio vođa parlamentarne skupine ove unije.
Istodobno, na čemu posebno ustraje 'Liberation', u jednoj od
stranaka ujedinjene desnice, tzv. 'Liberalnoj demokraciji',
ostaje Jacques Blands predsjednikom regije Languedoc-Roussillon,
iako je također prihvatio potporu 'Nacionalnog fronta'. Kakofonija
i borbe malih šefova u oporbi se nastavljaju, dok dobar vjetar ne
prestaje puhati u jedra vladajuće koalicije ljevice, rezime je
ocjena u tisku.
Na međunarodnoj sceni pozornost i dalje najviše privlači stanje u
Rusiji i završeni, u očima mnogih nepotrebni, rusko-američki
summit u Moskvi. 'Liberation' kao primjere nadrealne atmosfere na
summitu daje Jeljcinovo spominjanje budućeg i sasvim imaginarnog
susreta na vrhu Atlantskog pakta u Varšavi, kao i njegovu ocjenu:
'Mi nismo uspjeli na mnogo planova u posljednje vrijeme, ali ćemo
morati nastaviti reforme do kraja. Na što je Clinton odgovorio:
'Vjerujem da je to dobro obećanje'. 'Le Figaro' na prvoj stranici
objavljuje da bi Jeljcin mogao proglasiti izvanredno ekonomsko
stanje u Rusiji, koje bi omogućilo vlastima da preuzme kontrolu nad
deviznim prometom, nacionalizira neke od velikih banaka i donese
više protekcionističkih mjera. Pri čemu, kao izvor za ovakva
nagađanja, list prenosi glasine koje kruže u financijskim
krugovima u Moskvi".
(RFI)
INOZEMNI TISAK
NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
3. IX. 1998.
Svjetskopolitički uskogrudno
"Svi su još tu: Castro, Gadafi, Sadam Husein, Milošević. Ni Indijci
ni Pakistanci ne daju se impresionirati nego čekaju s atomskim
djelima. Svima je zajedničko što se sankcijama, ili prijetnjom
njima, ne daju odvratiti od svojih nakana. Dvojbe u djelotvornost
sankcija u biti su stare koliko i sankcije. Pod kritikom su među
ostalim postojećim osobito jednostrane Sjedinjenih Država protiv
mrskih vlada.
Prigovori koje dobivaju Amerikanci imaju težinu ponajprije ako ih
daju države članice Europske unije. U njima uglavnom lebdi kritika
stvaranja vodeće uloge 'neizbježne nacije'. Sjedinjene Države drže
da su optužene zbog neopravdanog prisvajanja, moraliziranja ili
uskogrudnih obzira spram lokalnih birača, čiju naklonost
osiguravaju financiranjem izbora dok izopćuju države poput Kube.
Osim toga, da je američka politika sankcija dvostrukog morala koji
zapostavlja borbu za ljudska prava ako se radi o osiguranju tržišta
u Kini.
Unatoč svim kritikama koje se sve više opažaju i u Sjedinjenim
Državama, Washington i dalje pobuđuje dojam da su sankcije
najvažniji instrument njegove vanjske politike poslije hladnoga
rata. Od stupanja na dužnost predsjednika Clintona 1993. godine, na
snagu je stupilo više od 60 saveznih zakona i propisa. Sada je pod
američkim gospodarskim sankcijama ništa manje nego 75 zemalja ili
moraju računati na proglašenje takvih mjera. U kongresu čeka
raspravu 26 novih sankcija protiv deset zemalja - Kine, Rusije,
Vijetnama, Azerbejdžana, Sirije, Meksika, Hrvatske, Jugoslavije,
Nigerije i Sudana.
Razloga za proglašenje sankcija ima mnogo. One slove, kako je to
formulirao voditelj odjela za gospodarska pitanja u ministarstvu
vanjskih poslova Eizenstat, kao primjereni odgovor 'vodeće
svjetske sile' na novo svjetskopolitičko stanje poslije hladnoga
rata. Kao obrazloženje navode državni sigurnosni interes -
nuklearno širenje, međunarodni terorizam - ili napore za očuvanje
ljudskih prava i demokratskih načela. Sankcije mogu sezati od mjera
protiv financijskih transakcija preko zabrana ulaganja do potpunog
trgovačkog embarga.
Osobito oblikovanje doživjele su sankcije Washingtona dometom
zloglasnog Helms-Burtonovog zakona protiv Kube 1996. godine i
istodobnih sankcija protiv Irana i Libije. Tim zakonima ne
stavljaju se samo američka poduzeća u službu američke vanjske
politike. Prijetnjom kaznama za inozemna poduzeća - i ona iz
prijateljskih zemalja - koja trguju s izopćenim zemljama ili tamo
ulažu, Washington želi iznuditi široku 'koaliciju' za svoj
vanjskopolitički režim sankcija. Neraspoloženje, poglavito u
Kanadi i u Europskoj uniji, prijeteći trgovački rat i moguće
razilaženje u Svjetskoj trgovačkoj organizaciji (WTO) s teškim
posljedicama, uvijek su poticali predsjednika Clintona na
suspenziju kaznenih mjera.
Sklonost kongresa sankcijama u međuvremenu je dala krila pojedinim
saveznim državama, gradovima i općinama da si pridaju
vanjskopolitički predznak. Nekih 30 mjesnih uprava donijelo je
zakone koji zabranjuju da se u javnim natječajima narudžba dade
tvrtkama koje održavaju trgovačke odnose s nevoljenim režimima.
Takve inicijative u vrtlogu washingtonske sankcijske politike
dovele su već i do unutarnjopolitičkih zapleta oko
vanjskopolitičkih ovlasti.
Kritičari upozoravaju na usitnjavanje američke vanjske politike, a
time i na rizike za poduzeća u globalnom tržišnom gospodarstvu.
Dok su Sjedinjene Države, argumentira primjerice organizacija 'USA
Engage' (udruga šesto američkih tvrtaka koje su se posvetile borbi
protiv jednostrane politike sankcija), proteklih godina sve više
rabile sankcije kao najjači vanjskopolitički instrument, troškovi
američke vanjske politike sve više i više se prebacuju na poduzeća,
radnike i poljoprivrednike. Jer da njihove trgovačke odnose vlada
rabi kao poluge utjecaja na neposlušne režime. Po izračunima
Instituta za međunarodno gospodarstvo, poduzeća su 1995.
pretrpjela gubitak od 15 do 19 milijarda dolara zbog sankcijama
ograničenog izvoza u 26 zemalja. Osim toga su sankcije, često u
inozemstvu shvaćene kao dobrovoljno prihvaćene, dovele u dvojbu
pouzdanost američkih trgovačkih partnera. U slučaju sumnje strani
bi partneri dali prednost neameričkim poduzećima jer je njihovo
ponašanje uračunljivije.
Da li bi slobodan razvitak poduzetničkih aktivnosti u ophođenju s
mrskim državama bio bolja politika (...), nije sigurno. Bijela kuća
i kongres dakako ne odbijaju više sasma takve prigovore. Poslije
automatskih sankcija protiv Indije i Pakistana zbog atomskih
pokusa u svibnju, kongres je izuzeo izvoz prehrambenih proizvoda da
bi američkim poljoprivrednicima omogućio ponudu pšenice Pakistanu
u vrijednosti od 37 milijuna dolara. Potkraj srpnja jedan je odbor
senata stavio na led prijedlog zakona koji je predviđao sankcije
protiv zemalja - među njima i Kine - u kojima su ljudi izloženi
vjerskim progonima.
Kako bi se američku politiku sankcija donekle uskladilo s poslovnim
interesima, republikanski je senator Lugar iz Indiane već prošle
godine predočio prijedlog reforme o kojemu senat treba odlučiti
ovih dana. Lugar se u svojem prijedlogu zakona načelno drži
sankcija kao vanjskopolitičkog instrumenta. No upozorava na
opasnosti jednostranog postupka i naglašava da je u takvim
slučajevima nužno proglasiti sankcije zajedno s drugim zemljama,
inače bi američka poduzeća mogla ostati bez dobitka, radna bi
mjesta bila ugrožena i pokopana sposobnost za humanitarnu pomoć.
Katalog smjernica trebao bi u buduće pomoći da se opreznije
odlučuje o uvođenju sankcija: jesu li prikladne predviđene
jednostrane sankcije da bi se postigao jasno određeni politički
cilj? Što su gospodarski troškovi? Treba li računati s ozbiljnim
posljedicama na humanitarne, sigurnosne ili vanjskopolitičke
ciljeve i može li se suradnja sa saveznicima dovesti u težak
položaj? U svakom bi slučaju jednostrane sankcije - ako ipak budu
uvedene - trebale isteći nakon dvije godine, osim ako predsjednik
ili kongres donesu odluku o njihovu produljenju.
Prema stajalištu senatora Hagela, američka će vodeća uloga doći u
opasnost ako se ne bude obazirala na interese prijateljskih država
i ako drugima pokušava nametnuti svoj životni stil. Sankcije su
ionako do sada samo iznimno bile uspješne. One koje je proglasila
međunarodna zajednica, primjerice protiv Južne Afrike, koje su na
posljetku pridonijele padu režima apartheida, bile su takva
iznimka" - piše Richard Wagner.
FRANKFURTER RUNDSCHAU
3. IX. 1998.
Prazna obećanja
"U drugim bi se vremenima rezultate sastanka Billa Clintona i
Borisa Jeljcina obilno hvalilo. Sporazum o razgradnji plutonija i o
razmjeni podataka o startu raketa širom svijeta zvuče
nespektakularno jer se hladni rat čini dalekom prošlošću.
Istraživanja događaja iz 1995. kad su Rusi start istraživačke
rakete protumačili kao napad na Rusiju, pokazala su da je opasnost
od atomskog udara tada bez daljnjega bila stvarna. Stoga je
značajna svaka uspješna suradnja na tom području.
No povijesni trenutak odigrao je u Moskvi dakako drugorazrednu
ulogu. Rusija je do grla u gospodarskom neredu. Američki je
Predsjednik stalno inzistirao da Rusija nastavi putem reforma, a
Jeljcin je svom 'prijatelju Billu' to i obećao. Time su obojica
uvježbavali bacanje prašine u oči. Puta reforma, o kojemu su
obojica pričali, u Rusiji zasad uopće nema. Poslije olujnog početka
1992./93. reforme su u Rusiji stavljene na led dok mladi Kirijenko
nije okušao svoju sreću. Da je Boris Jeljcin htio reforme, mogao je
poduprijeti Kirijenka.
Jeljcinova jamstva stoga u ušima mnogih Rusa odzvanjaju šuplje kao
i Clintonove riječi. Za njih je riječ reforma diskreditirana.
Clintonove opomene kod zapadnog općinstva zacijelo padaju na
plodno tlo - u Moskvi su zvučale jako udaljene od stvarnosti" -
zaključuje Florian Hassel.
DIE TAGESTZEITUNG
3. IX. 1998.
Pedeset godina čekanja suda
"Genocid su pravno prvi put kaznila dva međunarodna vojna suda koja
su četiri pobjedničke sile Drugoga svjetskog rata (SAD, Sovjetski
Savez, Velika Britanija i Francuska) ustrojile 1945. u Nuernbergu i
Tokiju. Ti su postupci osim toga obuhvatili i 'zločine protiv mira'
(planiranje i provedba napadačkog rata), kao i 'ratne zločine',
zabranjene haaškom konvencijom iz 1907. 'Genocid' je tada još
spadao u 'zločine protiv čovječnosti'.
U 'konvenciji o genocidu' glavne skupštine UN-a iz 1948., nastaloj
uglavnom pod dojmom holokausta, genocid je kao samostalan 'bitan
zločin' definiran jednoznačno i pravno. Već je tom konvencijom bio
predviđen ustroj stalnoga međunarodnog kaznenog suda (ICC) za
kažnjavanje budućih genocida. No svi pokušaji glavne skupštine UN-
a da se usuglasi glede ICC-a, propadali su u idućih 50 godina zbog
hladnoratovskog suparništva i temeljne nesklonosti brojnih država
UN-a da suverena prava prepuste novoj međunarodnoj ustanovi. Pod
dojmom ratnih strahota u Hrvatskoj i Bosni, Vijeće sigurnosti UN-a
ustrojilo je 1993. haaški ad hoc sud za ratne zločine u bivšoj
Jugoslaviji. Budući da su takvi zločini stalnih članica od 60-ih
godina - primjerice u Afganistanu, Vijetnamu ili Alžiru - ostali
nekažnjeni, taj je sud, ne samo u Srbiji, optužen za 'selektivnost'
i 'povijesnu nepravednost'.
Haaški sud svoje zadaće može obavljati samo uvjetno jer mu države
članice UN-a uskraćuju potrebna financijska i kadrovska sredstva.
Stoga sud ne može posredovati u svim slučajevima koji su poznati iz
izvješća stručnog povjerenstva UN-a, kao i posebnih izvjestitelja
o stanju ljudskih prava u bivšoj Jugoslaviji. Također, svjedoci i
žrtve ratnih zločina koje je sud pozvao, zbog nedostatnih sredstava
dobivaju nedovoljnu zaštitu. Vlade u Washingtonu, Parizu i Bonnu i
dalje sudu ne daju važne spoznaje i dokaze koje su njihove tajne
službe prikupile tijekom osvajanja enklave UN-a Srebrenice u
srpnju 1995. Vlade pet sila jamstva Daytonskog sporazuma (SAD,
Rusija, Velika Britanija, Francuska i Njemačka) osim toga pritišću
na sud i njegova glavnog tužitelja da ne povedu postupak protiv
predsjednika ostatka Jugoslavije i Hrvatske, Slobodana Miloševića
i Franje Tuđmana, iako sud već odavno za to ima dovoljno dokaza.
Sud ustrojen 1994. za Ruandu u Arushi ipak manje trpi od takvih
političkih interesa i obzira važnih država UN-a. No također
nedostatna sredstva, veliki kaos u upravi i pravno djelomično
dvojbeni postupak, sudu su donijeli znatne kritike. Koncem srpnja
jedan je švedski sudac iz prosvjeda dao ostavku.
Stoga je prijeporno mogu li ta dva suda biti uzor budućim sličnim
ustrojima. Doduše, postoji konsenzus da je potreban pritisak za
ustroj stalnog međunarodnog kaznenog suda čiji je statut prihvaćen
u srpnju ove godine u Rimu protiv glasa SAD-a. SAD su odlučne
spriječiti ratifikaciju od strane 60 zemalja koja je potrebna da bi
statut stupio na snagu. U tim okolnostima imaju malo izgleda na
uspjeh i razmišljanja Clintonove administracije da se u Vijeću
sigurnosti zatraži ustroj novih ad hoc sudova - među ostalim za
Kambodžu ili Irak" - piše Andreas Zumach.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
3. IX. 1998.
Rusko povlačenje sa Zapada
"Jedino što je u sadašnjoj ruskoj krizi sigurno jest da ona
obilježava kraj jednog razdoblja - u svakom slučaju, Jeljcinova
razdoblja, a najvjerojatnije i kraj teorije (glasno veličane prije
samo jednog desetljeća) o pobjedi tržišne demokracije kao
univerzalne zamisli", piše Martin Malia, umirovljeni profesor
ruske povijesti na fakuletetu Berkeley i autor djela 'Sovjetska
tragedija: Povijest socijalizma u Rusiji 1917. - 1991.'
"Godine 1991. bilo je jasno da će komunizam u Rusiji biti srušen. A
činilo se jasnim da će Rusija i druge poslijekomunističke zemlje
slijediti zapadne norme u nekom obliku. No sad nije moguće
predvidjeti oblik Rusije poslije Jeljcina.
Zašto? Pogledajmo tri modela za shvaćanje poslijekomunističke
Rusije, od kojih se sada sva tri izvlače da bi se utvrdio krivac za
krizu i predložili lijekovi.
Prvi model, tržišna demokracija, zagovaraju Clintonova vlada i MMF
uz potporu svih zapadnoeuropskih vlada.
Izraz 'reforme' označava prijelaz u tržišnu demokraciju putem
liberalizacije cijena, privatizacije i stabilnog rublja. Tijekom
vremena će, predviđali su zagovornici, takva politika donijeti
restrukturaciju Rusije duž zapadnih linija.
Predsjednik Boris Jeljcin se, usprkos svim nedostacima, držao
neophodnom osobom za provedbu takve politike, jer je samo on mogao
braniti reformiste od nacionalističkih i neokomunističkih snaga.
Pa ipak se ruski liberalni eksperiment slomio na spektakularan i
potpuno neočekivan način, ostavljajući zemlju u bankrotu i bez
vlade - na neki način u gorem stanju nego poslije sloma komunizma.
Zbog tih je događaja drugi model, koji prihvaća tržišno
gospodarstvo zajedno sa socijalnom državom, vjerodostojniji.
Zagovornici tog modela dugo su tvrdili da je brz prijelaz u strogo
tržišno gospodarstvo neprimjeren kako ruskoj tradiciji tako i
poslijekomunističkim uvjetima.
Guranje Rusije u tržišno gospodarstvo, prema tom stajalištu, znači
jeftino predavanje državne industrije i prirodnih bogatstava
staroj nomenklaturi i novim pljačkaškim oligarhima, s istovremenim
rasipanjem ušteda i mirovina. Najistaknutiji pobornik tog
stajališta unutar Rusije jest Grigor Javlinski, vođa političke
stranke Jabuka, a na Zapadu ga podupiru naprednjaci nezadovoljni
revolucijom Reagan - Thatcher.
Drugi model, međutim, nikad nije iskušan u čistom obliku. Poljski i
mađarski glasači sredinom devedesetih, nezadovoljni preokretom na
liberalno gospodarstvo, vratili su komuniste na vlast. Vođa
stranke Solidarnost Adam Mišnik to je nazvao 'baršunastom
restauracijom'. Poljski su komunisti prosperitetu (stvorenom
uspješnom liberalnom 'šok terapijom') dodali razumnu sigurnosnu
mrežu. Drugim riječima, drugi model može biti djelotvoran samo ako
je gospodarska liberalizacija već stvorila potrebne fondove.
Treći model, posebno razvijen u socijalističkim i akademskim
krugovima, radikalniji je od drugog. Prema toj teoriji, Mihail
Gorbačov je već postigao prijelaz iz staljinističkog komunizma u
tržišnu socijalnu demokraciju. Stvarne bi reforme trebale dakle
nastaviti tim smjerom dok se na posljetku ne postigne 'socijalizam
s ljudskim licem'.
Promatrano s tog gledišta, g. Jeljcin je sve pokvario, jer se
okrenuo razuzdanom kapitalizmu i time uništio zemlju. Taj je model
fantazija čije je vrijeme prošlo: mađarski i istočnonjemački
komunistički režimi pokušali su to 1989. i 1990., i to ih je odvelo u
propast.
Gledajući unatrag, jasno je da je rasprava o ta tri modela jednako
nadmetanje različitih zapadnih gospodarskih i socijalnih
ideologija, kao i rasprava o ruskim problemima, upravo kao što je
rasprava o komunizmu između zapadnih sokolova i golubova uvijek
djelomično bila rasprava o tome kako bi daleko na desno ili lijevo
zapadna društva trebala otići.
U praksi, međutim, liberalni je Zapad mogao poduprijeti samo
liberalnu tržišnu demokraciju u Rusiji. Sada kad je taj put propao,
nemamo djelotvornog modela za rješavanje ruskih problema.
Ipak, isprva se činilo da bi liberalni model mogao uspjeti u Rusiji,
koja je pokušala provesti stvarni prijelaz u privatizirano
gospodarstvo, kako god taj prijelaz bio pun korupcije i razvodnjen
trampom. U isto vrijeme, sloboda izražavanja i izbori prihvaćeni su
kao pravilo, bez obzira na manipulacije oligarha. A mlađi naraštaji
Rusa, barem iz urbanih sredina, postali su istinski privrženi tim
načelima. Nadalje, ukupni zaključak dvadesetog stoljeća je jasan:
dugoročno, postoji jasna povezanost između slobodnih tržišta i
slobodne politike.
Pa zašto je put Jeljcina i MMF-a vodio ovom slomu? Zašto Jeljcinov
poredak nije bio u stanju ubirati poreze, isplaćivati dohotke,
regulirati banke i vraćati dugove? Zasigurno, to nije isključivo
rezultat pogrješne fiskalne i monetarne politike. Dublji razlog je
ostavština države sovjetske Partije. Kad se raspala, ona je iza
sebe ostavila upravno i gospodarsko rasulo, bez ikakvih
ustanovljenih sudskih, računovodstvenih i policijskih postupaka
neophodnih svakom modernom društvu - nedostatak ustanova koji nije
bio prisutan u zemljama istočne i srednje Europe kad su one
prelazile na tržišno gospodarstvo.
To naslijeđe, zajedno sa sporadičnim doktrinarnim liberalizmom
donijelo je slom Jeljcinova eksperimenta. Kriza u Aziji bila je
samo posljednji udarac.
Pa što bi moglo nastati iz ruševina poslijeliberalne Rusije?
Zasigurno će doći do pomaka od slobodnih tržišta do državnog
gospodarstva; to zasigurno neće biti pravi povratak komunizmu, ali
će mu se mnogo više približiti nego što je to bio slučaj u prethodnim
'baršunastim restauracijama' istočne Europe. A taj novi put trajat
će dugo, možda godinama.
U kretanju tim putem, komunisti (kao glavne organizirane snage
antiliberalizma) zasigurno imaju najveći utjecaj. Čak su i
poslovni oligarhi odbacili Jeljcinov eksperiment, prestravljeni
ratobornim liberalizmom premijera Sergeja Kirijenka i društva.
Tako se, gotovo točno sedam godina nakon što što je Jeljcin prognao
staru komunističku stranku, novi komunisti osjećaju spremni za ne
tako baršunast povratak.
Na nesreću, ne postoji stvarna alternativa. Liberalni zapadni
model nije doživio uspjeh - možda ne zbog svojih urođenih mana, no
većini Rusa to nije ni važno. Poslijekomunistički eksperiment
svejedno je propao. A nakon tmurnog summita, jasno je da se američki
Predsjednik (koji je izgubio na ugledu) i poražen ruski Predsjednik
teško mogu suprotstaviti toj struji."
THE WASHINGTON POST
3. IX. 1998.
Kohl se pouzdaje u svoj imidž velikog državnika
William Drozdiak piše o izbornoj kampanji u Njemačkoj: "(...)
Visoka nezaposlenost i opći zamor dugom vladavinom okrenuli su
raspoloženje javnosti protiv kancelara Helmuta Kohla. On sad igra
na svog asa u rukavu, računajući s reputacijom najuglednijeg
političara ovog kontinenta u svom pokušaju da pretekne
socijaldemokratskog izazivača Gerharda Schroedera.
Peter Hintze, glavni tajnik Kohlovih vladajućih kršćanskih
demokrata, izjavio je da metež u Rusiji i na Kosovu te na svjetskim
burzama postaju presudna pitanja izborne kampanje koja bi mogla
preokrenuti stanje u Kohlovu korist budući da se on doživljava kao
'sidro stabilnosti' u nemirnim vremenima.
No za razliku od godine 1990., kad je Kohl pobijedio na temelju
postizanja ponovnog ujedinjenja Njemačke, neki intelektualci sada
tvrde da bi se Kohlova sadašnja strategija isticanja
vanjskopolitičkih uspjeha mogla osvetiti budu li glasači njegovo
prisno prijateljstvo s ruskim predsjednikom Jeljcinom držali
teretom.
Oporbeni socijalni demokrati tvrde da se Kohl teško kockao kad je
njemačke interese temeljio na Jeljcinovoj političkoj sudbini te se
suzdržavao od svake kritike svog 'druga iz saune', čak i kad je on
pokrenuo katastrofalni rat u Čečeniji. Oni također tvrde da je Kohl
protraćio 42 milijarde dolara poreznih obveznika, nudeći državna
jamstva za kredite koji možda nikad neće biti vraćeni budući da je
Rusija obustavila isplaćivanje dugova.
'Kohl vrijeđa inteligenciju glasača, pokušavajući iskoristiti
rusku krizu', izjavio je Franz Muentefering, vođa kampanje
socijalnih demokrata. 'To je zapravo izraz njegove nemoći u ovoj
kampanji.'
Direktor istraživačke skupine Mannheim, Dieter Roth, kaže da
ispitivanja govore kako ljudi još poštuju Kohla i gaje sigurnosne
bojazni u vezi s Rusijom, no sumnjaju da je mudro ulijevati toliko
financijske pomoći u nešto što izgleda kao propalo gospodarstvo.
Ipak, Kohlovi suradnici pokušavaju prikazati kancelara kao jedinog
svjetskog vođu koji ima dovoljnu moć i razumijevanje povijesti da
bi bio u stanju povesti Njemačku i Europu u novo tisućljeće. (...)
Viši njemački dužnosnici kažu da se Kohl priključuje drugim
zapadnim vođama u izražavanju daljnje potpore tržišnim reformama u
Rusiji. No Kohl je u svom govoru ovoga tjedna također istaknuo da je
važnija 'kvaliteta reformi od brzine s kojom se one uvode.'"
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
3. IX. 1998.
Rusija treba vremena za istinske reforme
"Razgovori Clintona i Jeljcina ovaj tjedan počivali su na
pretpostavci da je Rusija dosad zaista bila na putu istinskih
reforma", piše William Pfaff. "G. Clinton je g. Jeljcinu poručio da
ne posrne na tom putu, upravo kao što je MMF-ov Michel Camdessus
nekoliko dana prije toga rekao Viktoru Černomirdinu. Kao odgovor,
g. Černomirdin i g. Jeljcin ponovno su potvrdili svoju predanost
gospodarskim programima koje su nametali Washington i ustanove
međunarodne zajednice.
No u Rusiji je zapravo bilo malo, i bit će malo (pod ovim uvjetima)
istinskih reforma, čak i ako g. Černomirdin uz potporu 'biznismena'
Borisa Berezovskog postane premijer, na što nikako ne treba
računati.
Cilj zapadnih zagovornika reforma uvijek je bio da se Rusija
uključi u globalizirano gospodarstvo. Rusiju (...) sad treba
poštediti novih inozemnih šokova. Također treba spriječiti da
ruski financijski slom donese daljnju štetu drugim gospodarstvima.
(...)
Sjedinjene Države i međunarodna zajednica u proteklih su osam
godina zahtijevali da Rusi raspuste vladu, rasprodaju državni
imetak i napuste propise. Dajući takve savjete, inozemni
savjetnici morali su se pretvarati da u Rusiji postoji građansko
društvo, sposobno krenuti putem slobodnog gospodarstva.
Ili, što je vjerojatnije, ti savjetnici nisu bili svjesni činjenice
da Rusija nema takvog građanskog društva, a to im je mogao reći
svaki povjesničar koji se bavi modernom Rusijom.
Građansko društvo kakvo je postojalo među krhkim trgovcima
carističke Rusije 1917. uništio je komunizam. Njegovo ponovno
stvaranje, u kaotičnim uvjetima suvremene Rusije, posao je koji
zahtijeva promjenu bar jednog naraštaja.
Zapadni se savjetnici također pretvaraju da vjeruju kako će
privatizacija izazvati spontan nastanak slobodnog tržišta,
usprkos osamdesetgodišnjem iskustvu dirigiranoga gospodarstva,
nedostatku ikakvoga tržišnog iskustva, posredničkih gospodarskih
ustanova te trgovačkog zakona i ugovora.
Savjetnici su krivi zbog činjenice što su na živo društvo
primijenili netestiranu ideološku hipotezu da takva gospodarska
promjena može biti nametnuta.
Gospodarski model koji su inozemni reformisti ponudili Rusiji bio
je stvoren da privuče strana ulaganja na uštrb ruske javnosti, a pod
pretpostavkom da bi dolazak tih ulaganja, zajedno s većom trgovinom
s vanjskim svijetom, sam po sebi mogao nametnuti moderno
gospodarstvo. Bio je to još jedan eksperiment utemeljen u
ideologiji.
Jeljcinova je vlada sve te savjete slušala te se pretvarala da ih
prihvaća. Međunarodna se zajednica pretvarala da vjeruje kako Rusi
provode reforme. Tijekom prošla dva tjedna ta je maska pala.
Rezultat jest da je tržišni kapitalizam izgubio moralnu
vjerodostojnost u Rusiji, a takvo će stanje bez sumnje potrajati
još nekoliko godina.
Pa ipak, Rusija očajnički treba reforme. Ona treba vladavinu
zakona, banke koje ne peru novce, proizvodne pogone koji plaćaju
svoje radnike, seljake koji dobivaju nadoknadu za svoju robu. No
Rusija ne treba daljnju 'privatizaciju' u korist oligarha, koji su
praktički obični pljačkaši.
Rusija treba propise, a ne daljnje ukidanje propisa. Ona treba
regulirati trgovinu, norme i rad, a to je u Americi učinjeno za
vrijeme Rooseveltovog predsjedništva te pod drugim Rooseveltovim
New Dealom. Rusija treba reformiranu vladu - energičnu i
nekorumpiranu, koja će izgraditi i održavati infrastrukturu,
regulirati financijska tržišta i štititi potrošače.
No ništa od tog ne podsjeća na reforme o kojima se govorilo na
ovotjednom summitu Clintona i Jeljcina. Neki ekonomisti na Zapadu
još govore o novim ruskim 'biznismenima' kao ekvivalentu američkih
'pljačkaških barona' iz 19. stoljeća. No Andrew Carnegie stvorio je
američku industriju čelika. John D. Rockfeller osnovao je američku
industriju nafte. Obitelji Vanderbilt, Huntington i Harriman
izgradile su velike željezničke pruge. Oni su se prilikom toga
obogatili, i uništavali su druge, ali su svoja bogatstva ostavili
na raspolaganje čovjekoljublju.
Što je Boris Berezovski izgradio u Rusiji? Što su ti 'biznismeni'
učinili za Rusiju, osim što su prisvojili njezino bogatstvo? No g.
Berezovski je možda najvažnija osoba u sadašnjoj 'reformističkoj'
koaliciji. On je financirao posljednju predsjedničku kampanju g.
Jeljcina, a danas podupire g. Černomirdina.
Vođa komunista Genadij Zjuganov u ponedjeljak se obratio
'poslovnim ljudima, poduzetnicima i rađajućoj buržoaziji' Rusije.
Izjavio je: 'Vaši prethodnici, u prvih 15 godina ovog stoljeća,
nisu znali dijeliti moć i imovinu. Zapad je prije 200 godina shvatio
potrebu da se dijeli. Onima koji nisu dijelili skinuta je ili kruna
ili glava. Sad se vi ponašate upravo tako.' Bilo je to opravdano
upozorenje."
Rusija mora prestati odbijati otvorenu i poštenu konkurenciju
"Upitan što misli o zapadnoj civilizaciji, Mahatma Gandi je kazao
kako zvuči kao dobra zamisao i kako bi jednom trebala biti iskušana.
Ista je stvar i s kapitalizmom u Rusiji.
Politički i financijski preokreti koji su ovoga tjedna u Moskvi
dočekali Billa Clintona samrtne su muke hibridnog nacionalnog
gospodarstvenog sustava koji je u Rusiji od 1991. prevladavao, i
nije uspio. Taj sustav sad prolazi onoliko bolnu fazu destrukcije
koliko je to potrebno.
Nastavljajući tragom azijskih država koje je prošle godine
zadesila slična nevolja, Rusija pokazuje opasnosti pokušaja
skupljanja vrhnja s globalizirane ekonomije bez prihvaćanja
provjera i nadzora kako bi se obuzdali ljudski apetiti i ambicije. U
Aziji i Rusiji nedostajalo je poštivanja otvorene i poštene
konkurencije koja je potrebna da bi se kapitalizam održao i bio
uspješan.
Osnovni problem u Rusiji, Indoneziji, Maleziji i drugdje nije da su
otišle predaleko prihvaćajući kapitalizam američkoga tipa, kao što
su to počeli tvrditi ideolozi. Te države nisu otišle dovoljno
daleko. Tražile su udobne pristupe na pola puta koji su se vrlo brzo
pokazali neodrživima.
Ta društva sada moraju izabrati između tri opcije: vratiti se
natrag, odvajajući se od međunarodnog tržišta kapitala i slobodne
trgovine; uravnotežiti stanje u kojem se nalaze i pokušati
nastaviti dalje; ili prihvatiti odgovornosti i ograničenja koje sa
sobom nosi unaprijeđeni kapitalizam, kao i nagrade, uranjajući
dublje u globalna tržišta. Prve dvije opcije su slijepe ulice.
Ruska situacija je posljedica nepopustljivih snaga globalizacije i
podijeljenog i neprikladnog političkog vodstva. Kriza ne može biti
pripisana naslijeđenim manama kapitalizma niti neuspjehu Zapada
pri nastojanju da pruži dovoljnu količinu pomoći i savjeta ruskoj
vladi.
Od revolucije 1991., Rusija nije razvijala poduzetničku tržišnu
ekonomiju koja je zasnovana na riziku, niti njezine institucije
(...).
Boris Jeljcin, Viktor Čenomirdin, komunisti predvođeni Genadijem
Zjuganovom, pa čak i mladi reformisti koji su zaslužni za
financijsku pomoć iz inozemstva(...) nikada se nisu sasma
posvetili takvu modelu modernog kapitalizma.
U presudnim trenucima Jeljcinova vlada uvijek bi zastala, u namjeri
da zaštiti barune kradljivce (...).
Ono što bi moglo biti Jeljcinovo zadnje povlačenje ovoga je ljeta
došlo u obliku pada cijena nafte, nepostojanja djelotvornog
poreznog sustava, kao i povlačenja ulagača, što je ispraznilo
nacionalne blagajne i uzrokovalo ponižavajuću devalvaciju
rublja.(...)
Jelcinova neprikladnost pokazala se tako što je javnosti nanesena
šteta dok su tajkuni ostali zaštićeni, što je potkopalo njegove
šanse za ostanak u predsjedničkom uredu do kraja mandata, 2000.
godine.
Černomirdin sad mora pregovarati s Dumom oko prijelaznog
političkog aranžmana koji će uključivati Jeljcinov uredan odlazak,
ustupanje znatnih predsjedničkih ovlasti Dumi, kao i simultane
predsjedničke i parlamentarne izbore u bliskoj budućnosti. Sve su
to koraci koje treba poduzeti prije nego što zapadna financijska
pomoć može početi pritjecati, a nov se naraštaj političara,
gospodarstvenika i poduzetnika počeo hvatati u koštac s enormno
velikim ruskim problemima.
No, ovoga puta vanjska pomoć mora biti usmjerenija na
ukorjenjivanje zakonodavstva i autentični sustav slobodnog
tržišta u Rusiji. Jedina šansa zemlje da stvori dovoljno prihoda
kako bi bolan ekonomski prijelaz učinila lakšim, leži u njezinoj
industriji nafte i plina, kojima su potrebna velika strana ulaganja
kako bi postala opća sila.
Jeljcinova vlada oduvijek je odbijala otvoriti sektor nafte i plina
u komercijalno održivom smislu stranim tvrtkama. To je bio vitalni
i presudni trenutak u odbijanju Moskve da se uskladi s globalnim
tržištem. Balansirajući na rubu katastrofe, Moskva sada mora
prihvatiti nova velika strana vlasništva u tom osjetljivom
području i svijetu pokazati da konačno prihvaća kapitalizam",
zaključuje svoj članak Jim Hoagland.
AUSTRIJA
DIE PRESSE
4. IX. 1998.
Opsjenar
"Opsjenari rado barataju iskušanim trikom: uvijek kad općinstvo
vjeruje da će otkriti njihovo majstorstvo, dočekaju ga s novim. A
gledatelji rado vjeruju u čaroliju.
Slobodan Milošević je sjajan opsjenar. Uvijek kad se otkriju
njegove zadnje laži (za što ne treba puno), kad srpska nasilja
izvrgnu ruglu njegova obećanja, jugoslavenskom Predsjedniku padne
na um nov trik - a u međunarodnoj zajednici ima dosta gledatelja
koji mu rado vjeruju. Tako je bilo tijekom svih godina balkanske
tragedije, a nije se promijenilo ni na Kosovu. Ni poslije stotina
mrtvih, masovnih grobnica i 230 tisuća prognanih.
Sada je Milošević očito razabrao glasine iz Moskve da veto na vojnu
intervenciju protiv Beograda nije baš čvrst (što Moskva
opovrgava). I srpskoj je pokrajini brzo i maglovito ponudio
'stanovitu mjeru samoodređenja'; konkretno je američkom
pregovaraču dao pristanak 'da nastavi napore za sporazum'. No
pitanje konačnog statusa, tako se Milošević dogovorio sa
slomljenim Rugovinim kosovskim Albancima, treba biti odgođeno do
neodređenih godina.
U nekim zapadnim državnim uredima to već bilježe kao znatan
napredak; čak je i Madeleine Albright govorila o 'koraku naprijed',
iako se u njezinu glasu mogla čuti sumnja. A Milošević se - opet -
može potajno smijati: ozbiljnu prijetnju da bi ga se pokrenulo na
ozbiljne ustupke, opet je odgodio za neko vrijeme svojom najnovijom
'spremnošću na razgovor'. U tome može potpuno računati na EU koja
tako ponosno ukazuje na zajednički smjer u pitanju Kosova, a
zapravo je u pitanju vojnog pritiska na Beograd - Madeleine
Albright dopustila je da se osjeti njezina ljutnja zbog toga -
potpuno raskoljena.
Na Kosovu su se borbe inače ovih dana jako pojačale. Ali se
pregovara. Ili ne" - piše Anreas Schwarz.
FRANCUSKA
LE FIGARO
3. IX. 1998.
Bosna: Francuska 'posreduje' za dobru stvar
Iz Sarajeva izvješćuje Badouin Bollaert: "Malena siva škoda brzo
juri sarajevskim ulicama nedaleko od turske četvrti. Naljepnica na
stražnjem dijelu ima dva slova 'YU' (Jugoslavija). Znak vremena:
njezini su putnici izbjeglice s Kosova... Preko deset tisuća došlo
ih je u Bosnu pred sukobima u toj malenoj pokrajini.
Sarajevo živi u miru, kao i Banja Luka (prijestolnica republike
srpske). Terase kafića uvijek su pune. Lijepo je i toplo vrijeme.
Ipak, ta razglednica može prevariti. 'Kosovo ne smije zasjeniti
Bosnu, kaže jedan vojnik. Njezini problemi nipošto nisu
riješeni.'
Deset dana prije općih izbora Charles Josselin došao je na lice
mjesta. 'Nije običaj dolaziti u stranu zemlju uoči važnog
glasovanja', priznaje. Ali, k vragu neupletanje, Francuska je
previše umiješana u Bosni (tu je u šest godina izgubila šezdeset i
sedam vojnika) da bi bila nijema.
Dakle, francuski ministar za odnose s inozemstvom došao je u javni
posjet onima koji se čine najspremniji da će poštovati daytonske
mirovne sporazume potpisane u Parizu u prosincu 1995. - Biljani
Plavšić i njezinu premijeru Miloradu Dodiku, na bosanskosrpskoj, i
Selimu Bešlagiću, tuzlanskom gradonačelniku, na muslimanskoj
strani.
Prvoj je predao pismo Jacquesa Chiraca. Vrlo srdačnim tonom,
državni poglavar izražava u njemu svoje 'uvjerenje' da će reforme i
demokratizacija RS 'od sada biti bitan čimbenik mirovnog procesa' u
'izmirenoj, multikulturalnoj i demokratskoj' Bosni. On joj obećava
'sigurnu pomoć' i nada se njezinu uspjehu na izborima.
Okružena ikonama, s dvama križevima oko vrata, Biljana Plavšić
svjedoči o vjerskom, koliko i o političkom žaru. Njezin nadimak
'željezna dama' nije doveden u pitanje. Ona ne popušta puno Carlosu
Westendorpu, visokom predstavniku međunarodne zajednice u Bosni
kada je riječ o osjetljivim pitanjima kao što je povratak
izbjeglica ili preustroj redarstvenih snaga. Prijatelji Radovana
Karadžića nisu odustali i ne treba im dati previše povoda...
Ipak, ona zna, napominje zapadni diplomat, da 'međunarodna pomoć
zavisi od toga hoće li promijeniti svoj govor'. Dakle, ona daje
jamstva. Dok je prije nekoliko mjeseci RS dobivala samo dva do tri
posto međunarodne pomoći, danas dobiva trećinu, što odgovara
njezinu demografskom udjelu.
Bosna je jedna od zemalja koje dobivaju najviše pomoći u svijetu.
Glavni donator, Europska unija, sudjeluje sa 45 posto, ili 2,4
milijarde dolara od ukupno 5 milijarda koje daje međunarodna
zajednica. To bi trebalo biti dovoljno za obnovu i za život: od
Sarajeva do Bihaća preko Banje Luke, Charles Josselin mogao se u to
uvjeriti. No, iako je rast velik (30 posto), nezaposlenost
premašuje 50 posto, a političko-etničke blokade i dalje su jake.
Selim Bešlagić, muslimanski gradonačelnik Tuzle i predsjednik
socijaldemokrata, požalio se zbog toga francuskom ministru: 'U
ovoj zemlji ne postoje građani, već etničke skupine koje se ne
podnose.' Vodoinstalater se ne bira prema stručnosti, već prema
nacionalnosti. Kada je riječ o školskim udžbenicima za male Hrvate,
Muslimane i Srbe, oni nemaju istu sliku povijesti...
G. Bešlagić pripada toj multietničkoj oporbi koja se na izborima
nije uspjela ujediniti. On, primjerice, neće predložiti svog
kandidata za zajedničko predsjedništvo protiv nedodirljivog Alije
Izetbegovića. Zato su njegovi i izgledi njegovih prijatelja veći na
parlamentarnoj i kantonalnoj razini. Njihove će rezultate pod
povećalom raščlanjivati oni koji još sanjaju o jedinstvenoj
Bosni.
Za sada provedba daytonskih sporazuma stoji na mjestu. Zajedničko
predsjedništvo ne djeluje kako treba, a četiristo tisuća od milijun
i osamsto izbjeglih i raseljenih osoba koje su se vratile svojim
kućama (zemlja je imala četiri milijuna stanovnika prije rata),
učinile su to samo zato da 'ojačaju svoju etničku zajednicu', tvrdi
jedan vojni dužnosnik.
U jednoj tvornici za preradu drva u Drvaru, koji je nekada bio
srpski 98 posto, uzalud je tražiti posao ako nisi Hrvat. U blizini
Banje Luke, jedan Musliman nema izgleda da se vrati u svoju kuću i na
svoja polja. U Sarajevu je nemoguće dobiti plinski brojač u stanu
ako ne pripadaš pravoj zajednici... 'Ja to zovem etničkim
zakrečenjem', dodaje.
Je li moguće da bi Bosna ponovno eksplodirala bez SFOR-a
(stabilizacijskih snaga sa 32.500 vojnika pod vodstvom NATO-a) i
otprilike dvjesto nevladinih organizacija koje djeluju na licu
mjesta? Mnogi strahuju da bi. Svakako, međunarodna zajednica može
činiti financijski pritisak, i prema nekim znakovima čini se da je
zemlja u stanju osloboditi se tutorstva i sama se brinuti o sebi.
Tako su nedavno u okolici Bihaća međunarodnu ekipu za čišćenje mina
u potpunosti zamijenili Bošnjaci.
No, Francuzi drže da to ne rješava pitanje 'slabosti središnjih
ustanova...'"
ITALIJA
LA STAMPA
3. IX. 1998.
'Uložimo u diplomaciju'
"Italija je privrjedila svoje mjesto u geopolitičkoj ravnoteži
poslijehladnoratovskog razdoblja, i sada naša vanjska politika
treba nove instrumente i veća sredstva kako bi naše diplomatsko
djelovanje učinila prodornijim. To je smisao govora predsjednika
vlade Romana Prodija, kojega je izrekao na kraju skupštine
veleposlanika, tijekom kojega je obećao 'brze odluke' u tri smjera:
organizacijska reforma ministarstva vanjskih poslova, jačanje
upravnih tijela i povećanje državnih izdvajanja.
'Proučit ćemo reformu što je prije moguće jer osjećam potrebu za
ulaganjem u tom pravcu', dodao je Prodi odredivši 'hitnom'
reorganizaciju diplomacije, kao i odobravanje 'novih sredstava',
jer je 0,28 posto iz javnog proračuna, koja su danas predviđena, 'po
mojem mišljenju nedovoljno'. Prije Prodija govorio je ministar
Franco Bassanini, koji je pred 125 veleposlanika prihvatio reformu
koju je predočio ministar vanjskih poslova Lamberto Dini: 'Došao je
trenutak da se s prijedloga prijeđe na njihovo ostvarivanje i
vrjednovanje pojedinačnih zasluga', kazao je Bassanini,
potvrdivši da će uredba 59 o reformi administracije biti instrument
preuređivanja ministarstva, te je promjene koje je predložio Dini
nazvao 'uvjerljivim'. To jest: široka artikulacija diplomacije
kroz preustroj prema zemljopisnim područjima, integrirana prema
sadržajima i međunarodnim organizacijama; jačanje uloge ureda
glavnog tajnika 'za kojega nije bilo slučajno da ga je Mussolini
ukinuo'; stvaranje ad hoc skupine za planiranje diplomacije;
izobrazba kroz diplomatski institut.(...)
Sve u svemu, nakon 'Bijele knjige' i konferencije veleposlanika
(koja će se ponoviti početkom rujna 1999. godine), put prema
reformama koje su se čekale 30 godina čini se otvorenim.(...)
U svom govoru u dvorani za međunarodne odnose Prodi je naveo 'tri
stupa' talijanske vanjske politike 'u Europi, strateški odnos sa
SAD-om i regionalna uloga na Sredozemlju i Balkanu'. 'Europska
integracija je od ključne važnosti, ali ju nije lako ostvariti, a
širenje EU-a donijet će velike teškoće u unutarnjoj politici',
naglasio je. 'Spram SAD-a imamo slobodan odnos jer glede nekih
pitanja, kao što su Bliski istok, Iran i Libija, donijeli smo naša
izvorna rješenja', dodao je. I Dini se prethodno osvrnuo na važnost
naših atlantskih odnosa, predloživši jače povezivanje između NATO-
a i UN-a, i sazivanje sastanaka skupina G7 i G8 na razini ministara
unutarnjih poslova radi suočavanja s terorističkom prijetnjom
(...)", piše Maurizio Molinari.
Gorbačov: "I Amerika stoji iza propasti Rusije"
"Svima je očito da obje imaju veliku odgovornost za stanje stvari u
Rusiji. Zapadu i Clintonu sviđao se predsjednik koji će prekinuti s
komunizmom i SSSR-om. Jeljcin je, osim čvrste političke potpore,
očekivao i kišu zlata u zamjenu za svoje reforme. Zapad i Clinton su
govorili da podupiru demokratske reforme u smjeru tržišta. U
zbilji, kao što sada vidimo, radilo se o vrlo dvojbenim
demokratskim reformama, a što se tiče tržišta, sad se vidi da je ono
bilo kula od karata.
Sumnjam da to nisu primijetili. Možda su mislili da će ipak
zaraditi. Sada uviđaju da burze cijeloga svijeta javljaju o teškim
posljedicama. Na Zapadu ima ljudi koji misle da je došao trenutak da
se ode, onaj tko je zaradio da ode sa svojom zaradom, tko je izgubio
da ode praznih ruku. Jer, misle oni, Rusiji se ne može vjerovati.
Umjesto toga trebali bi se pogledati u zrcalo i preispitati
savjest, jer su mislili da se s njom mogu ponašati kao s uličarkom, u
čemu su im pomogli ruski čelnici koji su objavili takozvanu šok-
terapiju.
Drugi misle, a čini mi se da je među njima i Clinton, da Rusija ne
može biti prepuštena sama sebi. Razborito stajalište, premda
dolazi prekasno, nakon savjetodavnih pritisaka da Rusija pođe
putem koji će je odvesti u propast. Postoji bojazan da će Rusija
upasti u kaos, i to je opravdana bojazan. No još se nije točno
shvatilo što se dogodilo i kako smo dospjeli do ove točke.
No, odatle treba iznova krenuti. Razumijevajući da je interes
Zapada suradnja s Rusijom, da je došao trenutak da se razgovara s
drukčijim čelništvom od ovoga koje je do sada birano, a koje se
pokazalo nesposobnim, korumpiranim, bez ikakvog nacionalnog
dostojanstva. Novim čelništvom kojemu se neće moći nametati
recepti, s kojim će se morati raspravljati s poštovanjem,
prihvaćajući da ono donese odluke koje odgovaraju ruskim državnim
interesima, a da se pri tome ne moraju nužno narušavati 'pravila
tržišne igre'.
Treba shvatiti da Gorbačov, Clinton i Jeljcin dolaze i odlaze sa
svjetske pozornice, no ruski, američki, francuski i talijanski
narodi ostaju, sa svojom poviješću, svojim običajima, svojim
dobrim i lošim stranama. Stvarima koje se ne mogu zatrti. Shvaćam da
je danas teško govoriti o jednakopravnom odnosu s Rusijom,
izmučenom gospodarskom i moralnom propašću, no svih ovih sedam
godina pokazuje da Sjedinjene Države ne mogu napraviti goru grešku
od one da se okorištavaju svojim položajem jedine supersile.
Sljedeće stoljeće neće biti 'američko stoljeće', na sreću svih,
uključujući i Amerikance. Nije preodvažno ustvrditi da je sadašnja
ruska propast također i posljedica tog načina razmišljanja.
Jeljcinova je strategija, dok je puštala da u njoj raste jedan
korumpirani i polukriminalni režim, u potpunosti slijedila tu
grešku. Sve do trenutka kada je stanje postalo neizdrživo. Drugi
put tijekom šest godina Rusima se prepolavlja njihov dohodak.
Nalazimo se pred političkom krizom, u punoj agoniji. Između naroda
i tog tankog sloja oligarha koji upravljaju već je nastao ponor.
U takvim okolnostima nikakva kombinacija, niti jedan pokušaj da se
zakulisnim spletkama spasi stanje, neće uspjeti. Prošlotjedno
pregovaranje nije ništa drugo nego pokušaj da se promiješa kup
starih karata. Ako se ne nađe političko rješenje, Rusija će
nastaviti na način na koji je naviknuta djelovati: otjerat će ih
sve. To se očito neće dogoditi na miran način.
Ja vjerujem da su jedino rješenje istovremeni prijevremeni izbori
za predsjednika i za Dumu. Uz referendum o nizu ključnih amandmana
na sadašnji ustav. Točno je da se nalazimo u punoj gospodarskoj
krizi, no dragovoljna Jeljcinova ostavka otvorila bi put
kompromisu koji bi omogućio uspostavu vlade nacionalnog spasa,
sposobne da se nosi s izvanrednim stanjem, a istovremeno bi
dopustila uobličavanje temeljnih pravaca ustavnih izmjena kojima
bi se Rusija oslobodila iz zamke u kojoj se nalazi od 1993. godine.
Tko se boji takvog rješenja? Jeljcin, koji želi ostati na vlasti pod
svaku cijenu, Černomirdin, koji hoće godinu i pol da bi osvojio
prednost uoči predsjedničkih izbora, jedan dio zastupnika, koji
znaju da neće biti ponovno izabrani. No u ovom trenutku postoje samo
dva rješenja. Ako ne dođe do prijevremenih izbora, ruska će se kriza
rješavati na ulici. Sad bi sama najava nadnevka izbora umirila
društvo, ljudi bi pred sobom u izgledu imali mogućnost da izraze
svoju volju na civiliziran i redovit način. Jasno je da nas neće
spasiti ni bankrotirani političari, niti umorni Predsjednik koji
je tisuće kilometara daleko od zemlje.
Alternativa je kaos. Ako to Predsjednik ne uviđa, a njegova okolina
mu to nije u stanju objasniti, mjesto treba prepustiti onima koji
shvaćaju opasnost. Njegovo je razdoblje gotovo, a njegova velika
prilika da ostane u povijesti jest da što prije objavi nove izbore.
Što će se on i njegovi više držati vlasti, više će rasti opasnost od
kaosa.
Nije istina, napokon, da ne postoje ljudi sposobni ponovno
uspostaviti red bez ukidanja demokracije i bez napuštanja
reformatorskog smjera. Već postoji jedna velika skupina na centru,
'novi centar', koja odbija i radikalni liberalizam i ortodoksni
komunizam. Postoje uvjeti da se ona politički uobliči. Već ima
svoje čelnike poput Luzhkova, Stroeva, Javlinskog, brojnih
upravitelja. To je pokret koji ima široku i snažnu društvenu bazu,
koja još nije srednji stalež u zapadnom smislu, no to je jedna
ugledna snaga sposobna privući važne dijelove društva. Zjuganov se
nada da će pobijediti, no mogla bi doći sasvim obnovljena Duma,
različita od one koju se on nada imati, a koju bi mu mogli pokloniti
surovost oligarha i jeljcinovske vlasti", piše Mihail Gorbačov.
CORRIERE DELLA SERA
3. IX. 1998.
Gorbačov: 'Jeljcin se igra vatrom, ako pozove tenkove ostat će
sam'
"U jednostavnim uredima Fondacije Gorbačov vlada gužva. Nakon duge
zapuštenosti, telefoni i faksovi su pregrijani, tajnice više ne
mogu izdržati, po hodnicima jure osobe u tamnim odijelima s
mobilnim telefonima. Da li Rusija pred kolapsom ponovno nalazi
posljednjeg čelnika SSSR-a? Mihail Sergejevič prvi tome ne
vjeruje: 'Kažimo da kada brod tone onda i bivši kormilari mogu
pomoći'.
- Mislite li da vam događaji, sedam godina nakon raspada Sovjetskog
Saveza, daju za pravo?
= Ne postavljam si to pitanje, ne želim odštetu. Da li bih možda
trebao biti zadovoljan slikom koju svaku dan gledam? Više bih volio
da sam bio u krivu. No pitanje koje se danas nameće ne odnosi se na
povijesnu raščlambu. Ono je jednostavno: ruski narod više ne želi
Borisa Jeljcina, ne želi Viktora Černomirdina i ne želi Dumu. Više
ne postoji ni najmanje povjerenja u njih, čemu služe političke igre
da se podupre ovog ili onog? Zar nitko nije pročitao ono ispitivanje
javnog mišljenja prema kojem 90 posto Rusa ne prihvaća Černomirdina
kao predsjednika vlade? Igramo se vatrom, Jeljcin se igra vatrom, a
narod bi mogao odlučiti okrene stolove.(...)
- Mislite li da bi natezanje između Kremlja i Dume moglo završiti
kao 1993., pucnjavom iz topova?
= Nazočne su snage koje čini se da nastoje povećati napetost. Sam
Jeljcin izgleda da ne želi ništa isključiti. No ja mislim da do
pucnjave ovoga puta nećemo doći, naprosto stoga jer ako bi
kremaljski čelnik proglasio izvanredno stanje ili zapovijedio
vojnu akciju, nitko ne bi izvršio njegove zapovijedi. Boris Jeljcin
više nema snage da iskoristi silu.(...)
- Ocjene komunista Zjuganova o Gorbačovu gotovo da su oštrije od
onih o Jeljcinu...
= Ne čudim se, jer Zjuganov zna da imam dobro pamćenje. Dobro se
sjećam onih komunista koji su prije kolovoza 1991. sudjelovali u
rasulu SSSR-a. Dobro se sjećam komunista umiješanih u pokušaj
državnog udara, a danas vidim da su gotovo svi zastupnici u
Dumi.(...)
- Vjerujete li da bi se sadašnja komunistička stranka mogla
promijeniti, približiti se socijal-demokraciji?
= Ne vjerujem u to jer u stranci nije bilo unutarnjeg procesa
promjena koji se primjerice odvijao u bivšim komunističkim
strankama zemalja koje su bile naše saveznice. Zjuganovljeva
stranka je reakcionarna i revanšistička stranka, dostojan
protivnik jeljcinovskog prevarantskog liberizma. U tome se sastoji
drama Rusije, u sukobu i sučeljavanju dviju snaga koje mogu odvesti
samo u propast. Treba raditi na stvaranju treće snage, drukčijem
političkom prostoru koji može pridobiti povjerenje ljudi(...)." S
Gorbačovom je razgovarao Franco Venturini.
040124 MET sep 98
Rumunjska: Novi predsjednički izbori u svibnju
Dodikovi zastupnici blokirali rad parlamenta BiH, europski zakoni na čekanju
Gospodarstvo - ukratko do 14,30 sati
Vonn pala na treningu spusta u Cortini
Najmanje dvoje ubijenih u školi u Slovačkoj - TA3
Femi Kuti nastupa 11. ožujka u zagrebačkom Boogaloo klubu
Žena u Puli u romantičnoj i računalnoj prevari oštećena za više od 50 tisuća eura
Frankfurtska zračna luka i u 2024. ispod pretpandemijske razine
Državna matura: Učenici Međimurske najbolji, Ličko-senjske najčešće zadnji
Pula: Hotel Valkane predao zahtjev za izdavanje građevinske dozvole