ZAGREB, 24. kolovoza (Hina) - Hrvatska vinarska industrija svoj opstanak može osigurati jedino koncentracijom kapitala. Zato je potrebno osmisliti krovnu organizaciju koja će zastupati interese te branše i koja će hrvatske vinare
ujediniti, kao što je, primjerice, Croatia vino, koja bi ponajprije preuzela vodeću ulogu pri izvozu domaćih vina, rekao je direktor Udruženja proizvođača Hrvatske Vinko Milat.
ZAGREB, 24. kolovoza (Hina) - Hrvatska vinarska industrija svoj
opstanak može osigurati jedino koncentracijom kapitala. Zato je
potrebno osmisliti krovnu organizaciju koja će zastupati interese
te branše i koja će hrvatske vinare ujediniti, kao što je,
primjerice, Croatia vino, koja bi ponajprije preuzela vodeću ulogu
pri izvozu domaćih vina, rekao je direktor Udruženja proizvođača
Hrvatske Vinko Milat.#L#
Tijekom ovoga stoljeća vinogradarske su se površine u Hrvatskoj sa
180 tisuća hektara svele na otprilike 50 tisuća hektara, iako
postoji duga tradicija vinarstva te idealni uvjeti za gajenje
vinove loze. Ukupna proizvodnja vina iznosi 20 tisuća vagona, a
godišnje se proda četiri tisuće vagona u trgovinama na malo, tisuću
vagona u ugostiteljstvu, dok se izveze otprilike dvije tisuće
vagona. Ostalo otpada na naturalnu potrošnju domaćinstava koja se
bave proizvodnjom vina, a kojih je u Hrvatskoj 200 tisuća.
Otprilike 25 većih tvrtki, 30 vinogradarsko-vinarskih zadruga te
petstotinjak značajnih privatnika nosioci su hrvatske proizvodnje
vina.
"Privatni su proizvođači vina napravili pomak glede kvalitete vina
i povećanja vinogradarskih površina. No, oni nisu dovoljno jaki,
jer produciraju otprilike pet do 10 posto ukupnog hrvatskog prometa
vinom. Tržište je premalo i preslabo da bi moglo zadovoljiti baš
sve", istaknuo je Milat.
Velike vinarske kuće grcaju u vlastitim problemima proizašlim iz
neadekvatne pretvorbe i nedostatka stručnih ljudi tako da nisu u
mogućnosti ojačati se i izvršiti svoju funkciju u smislu
otkupljivanja, proizvodnje i prodaje, posebice vezane uz izvoz.
"U situaciji kada je naše tržište siromašno nema prostora da
opstanu svi proizvođači. Od velikih vinarskih kuća opstat će
vjerojatno manji broj, a zadruge moraju doživjeti transformaciju
uz pomoć kvalitetne opreme i kadrova ili neće moći konkurirati na
tržištu", procijenio je Milat.
Površine vinograda od 1970. do 1990. godine smanjile su se za 62,8
posto na 4,55 tisuća hektara, a godišnje se prosječno napusti 142,9
hektara vinograda, podatak je iz Nacionalnog programa razvitka
otoka kojeg je lani izradilo Ministarstvo razvitka i obnove
Republike Hrvatske.
"Država ne kreditira proizvodnju vina. Postojeći krediti s
kamatama od 20 posto su preveliki da bi se mogli podnijeti. Ukoliko
je vinova loza strateška kultura, onda ona nema zamjenu i prema tome
potrebno joj je omogućiti poseban status kao pšenici, kukuruzu i
ostalima. Potrebno je stimulirati tu proizvodnju za što je naša
država gluha ili nije dovoljno upoznata s ovom problematikom. Želi
li se vratiti život na naše otoke i priobalje mora se oživjeti i
vinova loza, jer teško da je ona tamo zamjenjiva nekom drugom
kulturom", mišljenja je Milat.
Ipak, hrvatska vina još uvijek bilježe pozitivnu bilancu u izvozu
ponajviše zbog zadržanog njemačkog i poljskog tržišta. No, to su
uglavnom rinfuzna vina. Za izvoz buteljiranih vina potrebno je
načiniti organizacijske i tehnološke preduvjete kako bi se
racionalizirala proizvodnja, a vina po kvaliteti i cijeni mogla
biti konkurentna onima na svjetskom tržištu.
Vinari su u posljednje vrijeme isticali kako im je pivo nelojalna
konkurencija te su smanjenu potrošnju vina pripisivali povećanoj
potrošnji piva, čiji je promet dosegao i do 30 tisuća vagona
godišnje.
"Proizvođači grožđa i vina ne bi smjeli biti kivni na pivarce, već
je od njih potrebno učiti. Iako je istina da je potrošnja pive,
kolika god bila, na zapadu uvijek dvostruko manja od potrošnje
vina, svakako grešku treba tražiti kod nas vinara. Izostaje nam
organiziranost, agresivniji nastup na tržištu, stručnost i pomoć
države. Moramo napokon potražiti zajednički interes branše, a da
bismo bilo što realizirali nužno je svekoliko povezivanje",
zaključio je direktor Udruženja proizvođača pića Hrvatske Vinko
Milat.
Domagoj Juričić
(Hina) dju sbo
241212 MET aug 98