NJEMAČKI RADIO - RDW
18. VIII. 1998.
Pregled tiska
"Financijska kriza u Rusiji jedna je od glavnih tema današnjih
novinskih komentara. Rubalj je praktički devalviran, ruska je
vlada istodobno odgodila otplatu inozemnih dugova. Evo što o tome
piše 'Sächsische Zeitung' što izlazi u Dresdenu: Kriza iznosi na
vidjelo da je bolestan cijeli sustav. Rusija boluje od koruptnog
kapitalizma kao i svaka zemlja na jugoistoku Azije. Kaos u Rusiji
ulijeva strah jer iz toga proizlaze velike opasnosti za svjetsko
gospodarstvo. Virus iz Azije već je odavno zarazio druge regije.
Treba se jedino nadati da Sjedinjene Američke Države kao
konjunkturna lokomotiva ostanu u poletu te da će Europa podnijeti
teret azijske krize. Inače nitko više neće moći pomoći Rusiji kao ni
sebi samom. Onda bi bili krajnje loši izgledi za tu zemlju, za
svjetsko gospodarstvo i svjetsku politiku'.
Moskovski dnevnik 'Ruski Telegraf' smatra da je uslijed
devalvacije rublja predsjednik Boris Jeljcin izgubio svoj prestiž:
'Ako si je Jeljcin postavio za cilj da potkopa svoj ugled, onda nije
mogao nista bolje zamisliti. Tri dana prije devalvacije rublja on
je jamčio da neće doći do toga. Sada pak premijer Kirijenko može
tumačiti koliko hoće da se uopće ne radi o padu vrijednosti nego o
novoj financijskoj politici. Izuzevši ministre i službene novinske
agencije, svi drugi za opis stanja u Rusiji koriste riječ
devalvacija. Danas može najvjerojatnije jedino Jeljcin odgovoriti
na pitanje tko ga je prošlog tjedna naveo na to da javno pred
kamerama laže. Riječima se možemo igrati i dalje, označujući krizu
'stabilizacijom' a devalvaciju 'novim kursom'. Može se i dalje
sporiti o tome da li je to bilo - nužno što je vlada jučer učinila s
rubljom. Ali potpuno je neosporno da je upravo predsjednik glavni
objekt koji doživljava devalvaciju'.
Američki predsjednik Bill Clinton proživljava najveću krizu otkako
je stupio na dužnost. Nakon sedmomjesečnog osporavanja sada je
priznao da je održavao ljubavne veze s praktikanticom Monicom
Lewinsky. Dnevnik 'Westfälischer Anzeiger', što izlazi u Hammu, o
tome navodi sljedeće: 'I predsjednici su samo ljudi, odnosno samo
muškarci. Tako je postepeno izasla na svjetlo dana prilično banalna
priča: afera koja se događa u svakom uredu ovoga svijeta, naime da
nadređeni na radnom mjestu održava seksualne odnose s podređenom
osobom. I predsjednikova reakcija na otkrivanje takvog ponašanja
vrlo je uobičajena, naime poricati dokle god se to može. A onda
priznati samo što je bezuvjetno nužno. To se događa i u najboljim
obiteljima i dovodi do rastava braka. Međutim, u prvoj obitelji
svjetske sile Amerike, to se ne smije dogoditi. Ili se od vođa više
ne traži moralna čvrtstina?'
Rimski dnevnik 'La Repubblica' osvrće se na televizijski govor
Billa Clintona i konstatira da svojom obmanom izgubio. Citiramo:
'Sada je važno za sve, za burze, za gospodarstvo, za mir u Sjevernoj
Irskoj, da on ne izgubi cijelu Ameriku. Iako je nažalost u
međuvremenu on sam potvrdio da je Billy kronični lažljivac, ipak je
za Clintona bilo bitno da su mu vjerovale i stajale uz njega tri
osobe: njegova žena, njegova kći i potpredsjednik Al Gore. Gore je
bio u teškom položaju. Sada pak u američkoj politici počinje era Al
Gorea. On mora ponovno uspostaviti nacionalni i međunarodni ugled
Bijele kuće koji je upraljan mnogim mrljama i nepotrebnim lažima".
Münchenski dnevnik 'Süddeutsche Zeitung' komentira zahtjev
njemačkog ministra obrane Volkera Rühea da se zračnim napadima
NATO-a srbijanskog vođu Slobodana Miloševića prisili na popuštanje
i na pregovore s Albancima o Kosovu. Dok su zračni napadi 1995. u
Bosni bili početak procesa koji je doveo do Daytonskog mirovnog
ugovora, ovdje bi značili samo izoliranu demonstraciju odlučnosti
zapada ali koja ipak nije dovoljna za slanje kopnenih trupa.
Citiramo: 'Akcijama protiv Miloševića, što uviđa i ministar Rühe,
ne smije se istodobno jačati težnju kosovskih Albanaca za
neovisnošću. Suvereno Kosovo, koje bi bilo žariste za cijelu
regiju, osim OVK nitko ne želi. Zbog takve situacije zapad ne
posjeduje uvjerljivu koncepciju. A zračni napadi na srbijansku
specijalnu policiju ne mogu riješiti tu dilemu'".
BRITANSKI RADIO - BBC
18. VIII. 1998.
Pregled tiska
"Britanski listovi danas mnogo prostora posvećuju posljedicama
najveće terorističke akcije u Sj. Irskoj u posljednjih 30 godina, u
kojoj je poginulo 28 ljudi. 'The Times', među ostalim, kaže da su
britanski i irski ministri jučer formirali trokraku strategiju za
uništenje tzv. 'Prave IRA-e' za koju se smatra da je posmetnula
bombu. Osobita pažnja usredotočit će se na lakše osuđivanje članova
zabranjenih terorističkih organizacija. Također je najavljeno
pooštravanje sigurnosti na granici Sjeverne Irske i Republike
Irske te donošenje, zasad, tajnih mjera s dalekosežnim zakonskim
implikacijama, zaključuje 'The Times'.
'Ruski predsjednik Jeljcin suočava se s propašću dva jedina uspjeha
svoje sedmogodišnje vlasti - čvrste valute i niske inflacije', piše
'The Guardian' i dodaje kako se Rusija nalazi u najtežoj
financijskoj krizi nakon raspada Sovjetskog Saveza. List kaže kako
vodeće industrijske zemlje pažljivo prate zbivanja na nervoznim
svjetskim financijskim tržištima i kako pripremaju novi paket
pomoći za Rusiju. No, strahuje se da Rusija neće moći izbjeći krizu
poput one u kojoj se našla Indonezija, zaključuje 'The Guardian'.
Guy Dinmore piše u 'The Financial Timesu' da su se srbijanske snage
i albanski pobunjenici jučer dogovorili o primirju u zapadnom
dijelu Kosova oko Peći, kako bi međunarodne humanitarne agencije
mogle pomoći izbjeglicama i ranjenicima. Jedan pripadnik
humanitarne organizacije izjavio je kako je čuo da će primirje
trajati dva dana. No, iz drugih dijelova Kosova stižu vijesti o
nastavku borbi, kaže Dinmore. Diplomati kažu kako primirje
odgovara obijema stranama. Srbijanske snage učvršćuju nedavne
pobjede, no, diplomati kažu kako one, usprkos nadmoći u oružju,
nisu u stanju zadržati osvojeni teritoriji i pripadnici OVK-a
postupno se vraćaju u sela koja je srbijanska policija najprije
zauzela i spalila a onda ih napustila, zaključuje Guy Dinmore u 'The
Financial Timesu'.
'Vježbe NATO-a - upozorenje Beogradu', pod tim naslovom Michael
Binyon piše u 'The Timesu' kako NATO svojim vježbama u Albaniji, što
su počele jučer, želi jasno pokazati svoju spremnost da obuztda
krizu na Kosovu. Budući da u vježbama sudjeluje mnogo američkih
vojnika, pojačane su mjere sigurnosti zbog straha od mogućih napada
islamskih ekstremista. Albanski vojnici opkolili su zrakoplovnu
bazu kraj aerodroma na kojemu su održane uvodne svečanosti, a dio
osoblje evakuiran je iz američke ambasade u Tirani. Vježba će
obuhvatiti padobranske operacije, motorizirane i pješačke patrole
i druge operacije u albanskim brdima. Vježbom se, kaže dalje autor
članka u 'The Timesu', želi podići moral Albanaca na Kosovu i
naglasiti odlučnost Zapada da spriječi svaki pokušaj srpskih snaga
da protjeraju Albance iz pokrajine, zaključuje Michael Binyon.
A 'The Financial Times' prenosi informaciju agencije 'Reuters' u
kojoj se kaže kako je vrhovni zapovjednik NATO-a za jug Europe
admiral Joseph Lopez izjavio kako su njegove snage spremne
intervenirati u kosovskoj krizi ako se to od njih zatraži. Na
početku vojnih vježbi u Albaniji, admiral Lopez je rekao: 'Ova
vježba nije usmjerena ni na koju strani, na Kosovu ili u Beogradu.
Usmjerena je na postizanje regionalne stabilnosti'.
'The Times' piše i o početku suđenja šestorici Hrvata optuženih za
sudjelovanje u pokolju više od stotinu Bošnjaka, na Međunarodnom
sudu za ratne zločine na području bivše Jugoslavije u Haagu.
Tužitelj Frank Teriet izjavio je da će pozvati oko 70 svjedoka kako
bi dokazao da su njih šestorica imali ključnu ulogu u planiranju
etničkog čišćenja Bošnjaka iz sela Ahnmića i okolice u travnju
1993. godine. Gospodin Teriet rekao je da su za vrijeme tog
divljačkog napada, navodi se, 'pripadnici HVO-a više puta
strojnicama pucali po nenaoružanim seljanima, uključujući
muškarce, žene i djecu, te pljačkali i palili kuće'. Optuženi
poriču da su počinili zločine protiv čovječanstva za što bi, ako
budu proglašeni krivima, mogli biti optuženi na doživotni zatvor',
zaključuje 'The Times'".
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
18. VIII. 1998.
'U Moskvi sada znaju kome trebaju zahvaliti - Sorosu'
"'Evo rezultata 'dobročinitelja' Sorosa. U veljači 1996. u Davosu
je Italiju pred međunarodnom zajednicom prokazao u lošem svjetlu,
čime je uvjetovao da nakon toga dođe do pada lire koja se potom
oporavila. A danas se okomio na Rusiju. A onda mi govore kako radi
dobročinstva siromašnoj djeci u zemljama u krizi'. Riječi Vittoria
Merlonia oštrije su od mirnoće kojom ih izgovara.(...)
Merloni je bio jedan od prvih industrijalaca koji su otišli i
ulagali u ZND. I tako, kada je jučer u njegovoj kući na Sardiniji
zazvonio telefon, i nije bio iznenađen onime što se događa u bivšem
Sovjetskom Savezu. 'Sve je to očekivano. Dokaz je to što je jučer u
Moskvi radilo jedno izaslanstvo Monetarnog fonda'.
- Onda, dakle, Soros nema previše veze s novčanom nestabilnošću
koja se stvorila u Rusiji?
= Ne. Ima i te kako. Soros (koji je u četvrtak u jednom pismu
Financial Timesu zatražio devalvaciju rublje 15 do 25 posto,
op.ur.) je zapalio fitilj i izazvao eksploziju te situacije.
Postoji dvojba da iza toga može stajati financijska spekulacija.
- No ako se dogodilo onako kako je Soros tražio, ono što je kazivao
ima istinit temelj.
= Naravno, no jedna je stvar pokrenuti jedan proces praveći metež, a
druge je stvar nadzirati i upravljati procesom, kao što se moglo, i
može, dogoditi.
- Kažete da financijska nestabilanost, koja je bila očekivana, nije
toliko dramatična?
= Samo tren, treba razlikovati ta dva pitanja. Soros se stavio u
tuđe odijelo, utjecao je na jedno tržište. To ne znači da stanje u
Rusiji uopće nije jednostavno.
- Da, pošto je Jeljcin još u petak uvjeravao da rublja neće
devalvirati, a u ponedjeljak je središnja banka monetu prepustila
samoj sebi...
= Upravo je to problem, mjesecima su financijski analitičari
upozoravali na loše stanje u Rusiji. A u to je bila uvjerena i
Kirienkova vlada. No jedna je stvar nadzirati pad jedne monete uz
pomoć Monetarnog fonda i stranih banaka, a druga potpaliti fitilj.
- Ako je međutim sve bilo očekivano...
= Vidite, zatečeni su siromašni ljudi, narod.(...)
- Jeljcinov ZND čini se najaslabijom karikom Istoka koji se
mukotrpno otvara prema Zapadu.
= To je neprijeporno. No postoje razlozi za to. Rusija živi na nafti
a svi znamo da je njena vrijednost sada najniža. Osim toga to je i
zemlja koja prva osjeti posljedice azijske krize.
- A da se i ne govori o mafiji i prljavom kapitalu.
= Točno. I teret kriminala je stvaran. Krivo je, međutim,
pretjerivati s pesimizmom.
- Istine radi treba reći se opća slika ne čini baš utješnom.
= Nemojte zaboraviti da se radi o zemlji u tranziciji koja je već
napravila divovske korake. Koja teško radi protiv dva glavna zla
koja su izbjegavanje poreza i bijeg kapitala u inozemstvo. I radi
toga nisam pesimista glede njihove budućnosti.", piše Daniele
Manca.
IL MANIFESTO
18. VIII. 1998.
Medvjed od papira
"Soros je udario još jednom. Jučer se predala središnja ruska banka
prepustivši rublju da plovi tražeći novi vjerodostojni paritet,
prije svega kako bi izbjegla pogibelj da u obrani svoje valute
nestane ono malo posljednjih milijardi dolara u ruskim pričuvama.
No, Soros nije kriv, njegov članak od četvrtka u Financial Timesu
nije bio objava rata protiv rublje i Jeljcina. On u Rusiji ima
goleme ineterese, više od 2,5 milijardi dolara izravnih ulaganja u
dijelove produktivnih djelatnosti. Financijaš mađarskog
podrijetla u svojem zahtjevu se nije ograničavao na devalvaciju
rublje, već je tražio i novu potporu skupine G7 za Rusiju, novih 15
milijardi dolara, uz onih 22,6 već odobrenih milijardi. Istina je
da je riječ o mnogo novaca no obzirom koliko je odobreno za
Indoneziju nisu pregolemi.
Soros je veliki pobornik Jeljcinove Rusije kojoj je već darovao
stotine miljuna dolara u donacijama a to čini neshvatljivom
tvrdoglavost kojom se car Boris usprotivio devalvaciji. Rusija
skupo plaća, kao i sve zemlje u razvoju, financijsku krizu Yena,
plaća pad vrijednosti nafte, plaća nered prijelaza birokratskog
sovjetskog tržišta u ono divlje kapitalističko. To skupo plaća jer
nema gospodarske, društvene, i političke amortizere, no prije
svega plaća izostanak političke demokracije i proizvodnog
građanskog sloja. U tim uvjetima se razdoblje nakon Jeljcina
najavljuje kao zbrkano i otvoreno za sve mogućnosti, mada se
najmanje vjerojatnim čini ona uspjeha komunističkog čelnika
Zyuganova. S ruskim slomom tržišna globalizacija usiljenim maršom
vodi krizu prema Europi. Njemačka riskira da pretrpi prve
posljedice, kao što je prije nekoliko dana upozorio OESS. Europa je
unatoč grubih napada neoliberalizma područje bogato društvenim,
političkim i gospodarskim amortizerima, mada još uvijek nije
politički jedinstvena. To joj može omogućiti da probavi i rusku
krizu, nakon što je otklonila posljedice japanske i azijske
krize.(...)"
SJEDINJENE DRŽAVE
INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
18. VIII. 1998.
Osumnjičeni u savezu sa saveznicima SAD-a
"Provedba obećanja predsjednika Billa Clintona o oštrom
kažnjavanju onih koji su postavili bombe u veleposlanstvima SAD-a u
Africi mogla bi opet podići staru utvaru CIA-inog rata protiv
Sovjeta u Afganistanu od 1979. do 1989.. Također bi mogla stvoriti i
velike neprilike starim saveznicima u tom ratu.
Glavni osumnjičeni za napade na dva veleposlantsva je saudijski
građevinski tajkun Osama bin Laden, star 45 godina, kojega su
početkom devedesetih godina State Department SAD-a i druge zapadne
agencije opisali kao mozak međunarodnog terorizma.
Retorika koja je korištena u priznavanju odgovornosti za bombaške
napade, koje je potpisala 'Islamska vojska za oslobođenje svetih
muslimanskih mjesta' , doslovno je istovjetna žestokoj objavi rata
protiv Amerike g.bin Ladena.
Izjave mora da su došle ili od njega, njegovih sljedbenika
(nekoliko izvjestitelja koji su ga posjetili u njegovim sudanskim i
kasnije afganistanskim jazbinama procjenjuju njihov broj na oko
3000), ili od nekoga tko krivnju želi svaliti na njega.
Ako vlada SAD-a konačno ustanovi (a to je veliki ako) da je on krivac
za okrutne napade u Africi, onda će morati odlučiti kakvu kaznu
primjeniti. Postoji mnogo problematičnih čimbenika koji utječu na
takvu odluku.
Saudijski multimilijunaš, unatoč odricanju njegove obitelji od
njega, vjerojatno na raspolaganju ima dodatne milijarde od bin
Ladenovih građevinskih tvrtki, saudijskog poslovnog i
građevinskog carstva sa svjetskim utjecajem. To mu daje
neograničene novčane resurse.
On ih je osamdesetih godina tijekom desetogodišnjeg rata za
istjerivanje Rusa stavio na raspolaganje CIA-i i Pakistanu. S
takvim resursima, g. bin Laden i njegovi pomoćnici mogu nastaviti
novačiti i financirati teroriste posvuda, i onakve poput onih koji
su postavili bombe u newyorškom Svjetskom trgovačkom središtu
1993..
G. bin Laden je dobro zaštićeni gost Talibana, muslimanskih
fanatika koji su sada preplavili Afagnistan. Talibani su osudili
postavljanje bombi u veleposlanstvima. Oni kažu da su bin Ladena
upozorili da ne proglašava sveti rat s afganistanskog teritorija.
Sve od njihove pojave kao žestokih i strogih 'studenata' koji se
bore protiv korupcije i razbojništva mjesnih afganistanskih ratnih
vođa i njihovog osvajanja Kabula sredinom devedesetih godina,
Talibani su imali ospkrbu, izobrazbu i političku potporu
pakistanske obavještajne službe.
Iran, Rusija i vlade susjednih bivših sovjetskih muslimanskih
republika kao Tadžikistan, Uzbekistan i Turkmenistan boje se da bi,
osjetivši zanos pobjedama, talibanski islamistički ratnici, koji
ženama odriču pravo na školovanje i stručne poslove, i promiču
srednjevjekovne kazne za sve od preljuba do neprikladno dugih
muških brada, mogli u inozemstvo poslati ideologiju i vojnike u
Jihadu po južnim i središnjim azijskim granicama.
Pakistan, CIA-in drug po oružju u afganistanskom sukobu, koji je
bio najveća američka tajna operacija nakon rata u Vijetnamnu i
Laosu, optužen je, možda i ispravno, da sada Talibanima daje
potporu putem pakistanskih vojnih snaga. Pakistan to oštro pobija.
Bez obzira na to, već je dugo vremena jasno da Pakistan želi da
Talibani nadvladaju svoje afganistanke neprijatelje. Islamabad
želi nadzirati trgovinu i puteve prometa energenata između
Indijskog oceana i središnje Azije. Unatoč iranske, ruske i
indijske potpore ti su afganistanski neprijatelji sada u uzmaku.
Saudijska Arabija, glavna saveznica SAD-a u muslimanskom svijetu,
financira Talibana od njihove pojave, kao što je financirala
njihove izravne prethodnike i kumove, afganistanske mudžahedine
koji su se borili protiv Rusa, a sada se bore s vlastitim vladama i
društvima od Egipta i Alžira do Filipina i New Yorka.
Još jednom tvorci washingtonske politike moraju izračunati cijenu
koja se još plaća za njihov anti-komunistički savez s muslimanskim
ekstremistima tijekom prethodnog naraštaja, posebice onaj u
Afganistanu.
Ako Talibani ne napuste g. bin Ladena, mogu li Sjedinjene Države,
bez protimbe svojih pakistanskih i saudijskih saveznika, poslati
zračnu potporu i jake posebne snage da slome talibanski otpor i
uhite njega ili njegove sljedbenike?
Može li Clintonova administracija Kongresu SAD-a i američkoj
javnosti prodati obrat savezništava? To bi značilo, barem
privremeno, suprotstaviti se Pakistanu i Saudijskoj Arabiji, i
umjesto toga pridružiti se protutalibanskoj koaliciji Irana,
Indije, Rusije i bivših ruskih islamskih država središnje Azije, i
možda zapaliti novi sukob. To bi brzo trebali saznati", piše John K.
Cooley.
Vojne brige
"Mornarički piloti SAD napuštaju službu uznemiravajućom brzinom.
Nema zamjenskih dijelova za previše mlažnjaka Zračnih snaga. Uz
vojne plaće koje su postale niže od civilnih dobrovoljačke snage
posvuda imaju teškoća u novačenju dovoljnog broja stručnih
bojovnika. Sve to je uznemiravajuće poznato, i podsjeća na 'šuplju
vojsku' s kraja sedamdesetih godina. I tada je pala spremnost i
kakvoća postrojba. Predsjednik Ronald Reagan odgovorio je velikim
razvijanjem, čiji se dobri učinci tek sada konačno iscrpljuju.
U biti postoje ključne razlike između današnjih vojnih snaga i
degradiranih postrojba postvijetnamskog razdoblja. Prije svega
današnje su snage mnogo spremnije i sposobnije, znakovi propadanja
danas su stvarni i zabrinjavajući, no mnogo manje dalekosežni.
No druga ključna razlika je izostanak političke povike u svezi pada
vojne potrošnje. Neki u Kongresu sada skreću pozornost na
upozoravajuće znakove, no tijekom većeg dijela mandata Billa
Clintona, on i republikanci u Kongresu prilično su se slagali glede
razboritosti smanjenih i stabilnih vojnih proračuna, razilazivši
se tek u pojedinostima. Čak i sada mnogi konzervativci govore o
smanjivanjima poreza, a ne nacionalnoj sigurnosti.
Mnogo drugačije političko ozračje odražava treću ključnu razliku -
kraj hladnog rata. G. Reagan je sovjetsku prijetnju navodio kao
prvi temelj svoga razvijanja. Danas mnogi liberali i konzervativci
pitaju zašto Sjedinjene Države ne mogu više srezati vojnu
potrošnju, zašto moraju trošiti dvostruko više nego što Rusija i
Kina zajedno izdvajaju za svoje snage.
Pa opet ti isti skeptici u mnogo slučajeva od vojnih snaga SAD-a
očekuju da budu spremne za djelovanje kada to oni nađu
odgovarajućim, da okončaju genocid u Bosni ili glad u Somaliji, da
vrate demokraciju na Haiti, da izgrade obranu od projektila za
Sjevernu Ameriku. Oni očekuju te stvari iako se vojna potrošnja
SAD-a dramatično smanjila od kraja hladnog rata, bilo da je mjerena
u dolarima ili kao udio u saveznom proračunu ili nacionalnom
gospodarstvu.
Nepodudarnost između planova Pentagona i planirane potrošnje očita
je već nekoliko godina.
To nije značilo, niti to automatski znači, da je Pentagonov
petogodišnji proračun premali. Možete, poput Clintonove
administracije, obećati da se veliki dio razlike može nadoknaditi
zatvaranjem nepotrebnih baza i kroz učinkovitije upravljanje.
Možete zanemariti sadašnju spremnost usmjeravajući sredstva u
razvoj oružja za budućnost. Ili možete srezati neke od kupovina tih
budućih oružja, odlučivši, primjerice, da vojska sutrašnjice neće
trebati toliko različitih vrsta zrakoplova.
No važno je pošteno obznaniti rizik svakog od tih pristupa. Bit je u
tome da niti jedna demokracija ne želi trošitit novac na svoju
vojsku u razdoblju razmjernog mira, no manje je vjerojatno da će
takav mir potrajati ako Sjedinjene Države propuste održati snažnu i
spremnu silu.
Smanjenje poreza sada bi pojačalo natjecanje između unutarnje
potrošnje i potrošnje za nacionalnu sigurnost, dok vojska pokazuje
znakove da se stisnula tek na onoliko koliko može podnijeti.
Kongres i državna uprava bili bi neodgovorni kada bi zanemarili te
znakove."
THE NEW YORK TIMES
18. VIII. 1998.
Dopuštanje devalvacije rublja
"Devalvacija i obustava plaćanja bili su koraci koje je ruska vlada
željela izbjeći iz straha da bi mogli potaknuli političke nemire i
bijes stranih zajmodavaca. No jučer je Kremlj te korake poduzeo jer
se druga mogućnost - slom banaka i naposljetku gospodarstva -
činila gorom.
S obzirom na bankovnu krizu u razvoju i gubitak povjerenja
međunarodnih tržišta, Kremlj nije imao mnogo izbora. Postalo je
jasno da čak ni spašavanje MMF-a, najavljeno prošli mjesec, neće
biti dostatno da rusku vladu održi na nogama.
Odluka je donesena kad su prošli tjedan zajmodavci počeli
zahtijevati isplate od ruskih banaka, koje duguju velike količine
dolara. Banke su pokušale kupiti dolare od vlade, prijeteći da će
isprazniti svoje skromne devizne pričuve. Prošli je tjedan vlada
blokirala te dolarske kupovine. Sad je blokirala isplate dugova.
Donesene mjere isplatu odlažu za 90 dana; radi se o otplatama
deviznog duga ruskih banaka i privatnih uzajmljivača. Na taj se
način uzajmljivačima želi dati vremena da reprogramiraju svoje
zajmove, koje će mnogi teško otplaćivati zbog pada vrijednosti
rublja. Vlada je izjavila da će biti dopušten pad rublja do trećine
vrijednosti. Ne zna se koliko će valuta stvarno pasti.
Osim toga, Rusija obećava da će krajem ovog tjedna reprogramirati
vlastiti dug, na koji je plaćala iznimno visoke kamate. Očekuje se
da će prisiliti zajmodavce da se slože s nižim kamatama i odgodom
isplata.
S obzirom na nižu cijenu nafte, glavnog ruskog izvoznog proizvoda,
i vladin neuspjeh u ubiranju poreza, devalvacija je već neko
vrijeme bila ekonomski logična. No zapadne vlade nećkale su se
zahtijevati devalvaciju jer su se bojale ruske reakcije. U Rusiji
se dostupnost uvoznih proizvoda, posebice hrane, odjeće i
automobila, smatra dobitkom gospodarske reforme.
Rusi se ne razljute lagano i vjerojatno će se pomiriti s višim
cijenama tako dugo dok se čini da vlada zemlju vodi prema većoj
financijskoj stabilnosti. No jučerašnji će koraci bez sumnje
produbiti javni cinizam prema ruskim političkim vođama te bi mogli
još više otežati položaj reformista na sljedećim parlamentarnim i
predsjedničkim izborima. Njihovi izgledi bili bi još manje
obećavajući ukoliko bi došlo do gospodarskog sloma.
Neće biti lako pronaći način za oporavak ruskog gospodarstva. No
nije u ničijem interesu da se vlada raspadne", stoji u uvodniku
lista.
Kontroverza oko smrti srbijanskog osumnjičenika za ratne zločine
"Bosanski Srbin koji je ovoga mjeseca umro u zatvoru dok je u tijeku
bilo suđenje UN-ovog tribunala za ratne zločine u Hagu, u
Nizozemskoj, na smrt je iskrvrio zbog toga što nije dobio prikladnu
medicinsku pomoć.
Odvjetnik, Dušan Vučićević, kazao je kako je tribunal kriv zbog
nemara i uzrokovanja 'nepravedne smrti' njegovog klijenta. Rekao
je kako će zahtijevati da tribunal isplati odštetu obitelji
njegovog stradalog klijenta u Bosni.
Njegov klijent, Milan Kovačević, bivši političar i liječnik u
Prijedoru u Bosni, umro je 1. kolovoza u dobi od 57 godina od onoga
što je tribunal nazvao srčanim udarom.
Vučićević je srbijanski Amerikanac koji se bavi odvjetništvom u
Chicagu a također je i liječnik koji je prisustvovao autopsiji
svoga klijenta. U telefonskom intervjuu iz svoga ureda potvrdio je
kako Kovačević nije umro od srčanog udara nego kako je na smrt
iskrvario zbog greške osoblja zatvora.
Kazao je kako su ostali zatvorenici izjavili da su u kritičnim
satima kada je Kovčević iskrvario zatvorenički stražari u početku
ignorirali njegove bolne krikove kao i pozive ostalih zatvorenika
koji su se probudili od njegovih krikova.
Kada je bolnički liječnik stigao nakon sat vremena, uspostavio je
krivu dijagnozu kritičnog Kovačevićevog zdravstvenog stanja kao
problem sa bubrezima i dao mu analgetik umjesto da ga hitno uputi u
obližnju bolnicu.
Odvjetnik je kazao kako je autopsija pokazala da Kovačević nije
umro od srčanog udara nego od raspuknuća glavne krvne žile u trbuhu,
što je moglo biti riješeno kirurškim zahvatom.
Izviješće autopsije još nije obznanjeno a osoblje ureda za odnose
sa javnošću tribunala odbilo je odgovoriti na daljnja pitanja
tvrdeći kako mora čekati na razriješenje interne istrage. I uprava
zatvora je odbila komentirati.
Zatvor tribunala koji se nalazi u predgrađu Haga je odvojeni blok
zatvorskih ćelija sagrađenih na tlu nizozemskog zatvora, no njime
upravljaju upravitelj zatvora i čuvari koje je odredio UN.
Nizozemski zatvor pruža osnovne usluge kao što su obroci i
medicinska njega.
Iznenadna smrt Kovačevića šokirala je tribunal. Iako je patio od
visokog krvnog tlaka i već je prije pretrpio kap i moždani udar,
kardiolozi i psihijatri koji su ga liječili smatrali su da je
njegovo zdravstveno stanje dovoljno dobro da bi prisustvovao
suđenju.
Uhitile su ga postrojbe NATO-a a njegov (...) slučaj bio je važan za
tibunal. Kao prvo suđenje optuženiku za genocid u Bosni, očekivalo
se da će slučaj poslužiti kao važan primjer za buduća slična
suđenja.
Suđenje je otpočelo 6. srpnja. Između ostalih optužbi, Kovačević je
optužen i za sudjelovanje u genocidu zbog svoje uloge 1992. u
pomaganju organiziranja kažnjeničkih logora u blizini Prijedora u
Bosni u kojemu su mučeni i ubijeni brojni zatočenici, bosanski
Muslimani.
No, njegovom je smrću slučaj zaključen. 1. kolovoza, oko šest sati
nakon što je Kovačević umro, glasnogovornik tribunala, Christian
Chartier, kazao je kako je umro od 'teškog srčanog udara'. U
osmrtnici, na kojoj je datum 1. kolovoza, stoji samo kako je
Kovačevićeva smrt bila prirodna.
Odvjetnik je kazao kako je neoprostivo da pacijent nije odmah
poslan u obližnju bolnicu. U istoj je bolnici u veljači otkriveno
kako Kovačević pati od aneurizma- proširenja glavne krvne žile.
'Taj aneurizam nije nikada liječen', kazao je odvjetnik. 'Bio je
poput tempirane bombe koja otkucava u njegovom tijelu. Opetovano
smo tražili liječenje.'
Autopsija koja je izvršena 4. kolovoza pokazala je kako je ta krvna
žila- aorta- pukla i bila ta koja je uzrokovala krvarenje utrobe,
kazao je odvjetnik.
Chartier je zanijekao da je tribunal zanemarivao njegu Kovčevića
ili bilo kojeg drugog od svojih 26 zatvorenika, od kojih mnogi imaju
mnoge zdravstvene mentalne ili fizičke probleme", PIŠE LIST.
THE WASHINGTON TIMES
18. VIII. 1998.
Tragedija Kosova
"Današnji svijet može biti surovo, okrutno mjesto, posebno
pripadate li slučajno etničkoj manjini u nekom od mnogih kriznih
područja svijeta gdje ne vrijede jamstva ljudskih prava i
međunarodne zaštite", piše uvodničar lista.
"Prije ne tako mnogo vremena, genocid i etničko čišćenje smatrani
su prošlošću, strašnim moralnim padom. Toliko o nadi da se
čovječanstvo na neki način uzdiglo iznad svojih najprimitivnijih
instinkta.
Međutim, još uvijek je na sreću točno da postoje raspoloživa
sredstva kojima se zločini mogu zaustaviti, ukoliko postoji volja.
Imamo li tu volju? To je sad veliko pitanje za Kosovo, na kojem se
događa tragedija. Radi se o katastrofi koju su Sjedinjene Države i
njezine saveznice mogle sprječiti, koju već nekoliko godina
očekujemo, i koju smo dužni žurno dokončati.
Odkad su srpske snage ovog proljeća započele svoje napade, ubijeno
je 1.000 ljudi, 200.000 do 300.000 njih je raseljeno unutar Kosova,
15.000 njih pobjeglo je u Albaniju a 20.000 njih u Crnu Goru.
Zabilježili smo masovne grobnice; ubojstva muškaraca, žena i
djece; sela sravnjena sa zemljom. Zapravo, imamo sve što smo imali u
Bosni, tragediji za koju je ministrica vanjskih poslova Madeleine
Albright izjavila da se ne smije ponoviti.
Ono zbog čega su Sjedinjene Države još više dužne preuzeti vodstvo
jest činjenica da je za svu tu bijedu odgovoran Slobodan Milošević,
isti onaj čovjek koji je orkestrirao bosanski rat. Da postigne
dogovor o prekidu borbi u Bosni, specijalni američki izaslanik
Richard Holbrooke (sad američki veleposlanik pri UN-u) prihvatio
je g. Miloševića kao pregovaračkog partnera, osobu presudnu za mir.
Na nesreću, on je sad osoba presudna za rat na Kosovu, koje je do
1989. bilo autonomna pokrajina Srbije.
Dok se g. Milošević nekad zadovoljavao tlačenjem skoro dva milijuna
kosovskih Albanaca istovremeno se boreći u drugim dijelovima
raspadajuće Jugoslavije, sad je prešao na kampanju etničkog
čišćenja u punoj snazi, s namjerom da progna Albance. U tom se
srpskoj policiji i vojnim snagama suprotstavlja Oslobodilačka
vojska Kosova, raspršena i neorganizirana borbena i teroristička
organizacija, koja međutim uživa široku javnu potporu i prima pomoć
iz Albanije i Makedonije, kao i od Kosovara koji žive u Njemačkoj i
drugim dijelovima Europe.
Kao što je nedavno istakla kolumnistica Georgie Anne Geyer, Kosovo
možda nije ni izbliza tako važno za g. Miloševića zbog
sentimentalnih razloga kao što je važno zbog prirodnih bogatstava:
'Samo na prodaji cinka, većinom iz Kosova (prodavanog uglavnom
izvan Jugoslavije), g. Milošević je prošle godine zaradio 1
milijardu dolara. Drugi minerali iz rudnika redovito se prodaju
Grčkoj, Rusiji i Poljskoj. Srbi nadziru rudnike (...) te su nedavno
čak zamijenili kosovske djelatnike Poljacima i drugim inozemnim
djelatnicima.'
Agresija g. Miloševića ne smije se dopustiti. Zasad se međunarodni
pokušaji pronalaženja rješenja uglavnom usredotočuju na vršenje
pritiska na žrtve da pregovaraju sa svojim mučiteljima te na
pokazivanje snage provođenjem vojnih manevara duž albanske
granice. Ne treba ni reći da to ni na koga nije ostavilo dojam, a
posebno ne na Srbe. G. Milošević poštuje samo prijetnju stvarnom
silom. Zasigurno će biti potrebna dobra doza takve sile od strane
američkih zračnih snaga, da bi on Kosovare pustio na miru."
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
18. VIII. 1998.
Pad rublja
"Dramatični potez Rusije, u sklopu kojeg su objavljeni pad rublja i
odgoda plaćanja nekih vladinih dugova, predstavljao je kršenje
obećanja kojeg su predsjednik Boris Jeljcin i njegova vlada dali u
petak. To ugrožava jedno od rijetkih jasnih Predsjednikovih
postignuća - stavljanje inflacije pod nadzor. Također se postavlja
pitanje zapadne strategije za pomoć Rusiji, uključujući i 22,6
milijardi dolara vrijedan pokušaj spašavanja koji je Washington
progurao prije samo četiri tjedna. Posljednji događaji nisu toliko
politički neuspjeh, koliko priznanje neuspjeha koji je već postao
očigledan. Ruska je vlada trošila previše da bi mogla obraniti
vrijednost rublja protiv onih (kako Rusa tako i stranaca) koji su
izgubili vjeru u rusko gospodarstvo. Posrtanje gospodarstva
stjeralo je g. Jeljcina u kut, i ovo je bio njegov odgovor.
Ruski su dužnosnici za takvo stanje okrivili vanjske čimbenike.
Financijski metež u Aziji odvratio je ulagače od svih tržišta u
razvoju, pa i ruskog. On je također smanjio svjetsku potražnju za
naftom i plinom, što je snizilo cijenu tih dobara, a to je Rusiju kao
velikog izvoznika nafte i plina pogodilo.
No ti dvostruki udarci imali bi mnogo manje utjecaja da nije bilo
ruskih unutrašnjih problema. Usprkos toga što je Jeljcin ovog
proljeća u vladu postavio reformiste, unutar ruskog društva nije
bilo koncenzusa o poželjnosti brzog prijelaza na slobodno tržište.
Veći dio ruskog parlamenta ostao je suprotstavljen ili sumnjičav
prema slobodnom tržištu. Tako je Rusija ostala zamrznuta u
polovičnom prijelazu, bez prikladnog zakonodavstva ili mogućnosti
prisilne provedbe u važnim područjima poput imovinskog prava,
zakona o bankrotu, neovisnog sudstva, korporacijske uprave itd. U
zemljama koje su brzo uskočile iz komunizma u slobodno tržište,
poput Poljske ili Estonije, brzo je ostvaren gospodarski rast.
Zemlje poput Rusije i Ukrajine, koje su u slobodno tržište uskočile
samo djelomično, zaglibile su u korupciju i stagnaciju.
Rusko gospodarstvo nije omogućilo niti dovoljno poslova da bi moglo
uzdržavati ljude niti dovoljno prihoda od poreza da bi moglo
uzdržavati vladu, platiti vojsku, itd. Zemlja je morala
uzajmljivati sve više i više. Nedavni paket od 22,6 milijardi
dolara zajma bio je posljednji u toj shemi, i činjenica da nije
uspio pobuditi povjerenje pokazala je da ulagači ne vjeruju da
daljnje uzajmljivanje može riješiti ruske probleme.
Pitanje je mogu li ta djelomična devalvacija i neplaćanje sad uopće
pomoći. S jedne strane, nova politika vladi, koja će kredite lakše
isplatiti u rubljama, kupuje nešto vremena. Ona pomaže tajkunima,
koji mogu prodati svoje proizvode za dolare koji kod kuće sad
vrijede više. Ona možda neće pogoditi obične Ruse toliko koliko se
predviđalo, budući da mnogi od njih ostaju relativno nepovezani s
globalnim tržištem a drugi svoje ušteđevine već drže u dolarima.
No taj zaokret za 180 stupnjeva sasvim sigurno neće pobuditi
povjerenje u stranim ulagačima, i postoji stvarni rizik da bi mogao
zapaliti iskru inflacije te da vlada neće biti u stanju braniti svoj
novi najavljeni nivo vrijednosti rublja. Ono što je potrebno da se
ti najgori ishodi sprječe jest značajan napredak strukturalne
reforme u fiskalnom upravljanju, pravilima oporezivanja, pravima
zemljoposjednika i bankarskoj pouzdanosti. Na nesreću, to su bile
iste reforme koje su očigledno bile potrebne i prošli tjedan, i
tjedan prije toga", zaključuje uvodničar lista.
ŠVICARSKA
ALLGEMEINE SCHWEIZERISCHE MILITAERZEITSCHRIFT
srpanj/kolovoz 1998.
Nasilje ispod praga rata - veliki izazov
"U raspravi o nasilju ispod ratnog praga (Low Intensity
Conflict/LIC) ovaj će članak pozornost usmjeriti na još ne potpuno
razjašnjena područja. Poslije pregleda problemskog kruga LIC,
trebaju biti dani zamišljeni sudari za vođenje i izobrazbu pješaka
u teritorijalnoj pukovniji. Taj se rod oružja konkretnim mjerama
može bolje opremiti za buduće zadaće u okolišu LIC-a.
Ako se pokuša definirati nasilje ispod ratnoga praga, to obično
svršava u nabrajanju različitih pojavnih oblika. Nasilje nije
razgraničeno od rata time što se u primjeni sile ne ubija, odnosno
nema opasnosti od ubijanja, nego u vođenju kao i u stupnju njegove
organizacije. Nasilje je obilježeno malo planiranim, često
afektivnim istupom. U primjeni sile u neratnom obliku radi se više o
osobnim, individualnim motivima nego o (među)društvenim
problemima koji se među ostalim pokušavaju riješiti i silom oružja.
Tako se mogu razlikovati rani stupnjevi eskalacija nasilja ispod
praga rata, time što se kategoriziraju nasilna djela po broju
izravno pogođenih kao i motivi prouzročitelja.
Nasilje je specifičan oblik agresije, kojoj je cilj oštećenje
objekta ili osobe. Uglavnom se primjenjuje kombinacija više oblika
nasilja istodobno, tako da se brišu granice između nasilja,
terorizma, gerile, građanskoga rata i rata. Značenje nasilja ispod
praga rata kao oblik sukoba ne može se ocjenjivati samo po broju
žrtava, nego i po postizanju političkih ciljeva. Agresija je
normalna i svenazočna u životinjskom svijetu. Samo su specifične
okolnosti naše evolucijske povijesti stvorile ono što općenito
razumijemo kao rat. Klasični konvencionalni rat današnjih oblika
obilježen je kako slijedi:
-službeni nadzor rata Haaškim pravom i Ženevskim konvencijama
-oružane snage u državnom sustavu, opremljene simetričnim oružjem
-uporaba i zadržavanje simbola poput nosača zrakoplova, tankova
ili borbenih zrakoplova za demonstraciju sile i želje za obranom
Neka obilježja ukazuju na to da stanovita oružja i načini postupka u
vođenju rata sežu do korijena intraspecifičnih agresija i
uobičajene borbe koja izbjegava ranjavanja. Antagonisti u LIC-u se
naprotiv bore asimetričnim sredstvima i postupcima. Pobunjenici se
uglavnom oslanjaju na oružje koje se može kupiti u trgovinama,
poput prijenosnog probojnog i proturaketnog oružja kao i na opće
dostupne sirovine za proizvodnju improviziranog oružja i
eksplozivnih tijela. Etablirana sila se ipak oslanja na arsenal i
postupak koji je podešen odnosno razvijen za konvencionalan,
simetrično izložen rat - država protiv države.
Faze nasilja
1. Agitprop i organizacija
Cilj je da se u masi razvije revolucionarna svijest i da se potakne
na sudjelovanje u borbi protiv tlačenja. Istodobno treba pridobiti
simpatizere i pomagače te treba ustrojiti tajne revolucionarne
ćelije.
2. Ulični nemiri
Organiziraju se prosvjedi i sve su češći kao izraz sve većeg
nezadovoljstva. Skupovi se pretvaraju u pobunu. Dolazi do uličnih
pokolja s državnim čuvarima reda - koji su u opasnosti da pod
pritiskom mase izgube nadzor. Redarstvo i vojska koja žuri u pomoć
djeluju represivno, što polarizira javno mišljenje.
3. Zastrašivanje
Osobe ciljevi zastrašivanja su pripadnici redarstva, ljudi iz
vlade i javne osobe koje se izjašnjavaju za akciju policije i
vojske. Oni i njihovi srodnici su ugorženi, mučeni ili napadnuti.
Izjavljeni cilj je pritom prešutni sporazum uzajamnog živi i pusti
živjeti.
4. Terorizam
Terorizam želi stvoriti klimu kolapsa kako bi pučanstvo izgubilo
povjerenje u redarstvo, vojsku i na posljetku u državu. To
oduzimanje povjerenja se stvara time da se zakon učini
neprovedivim. Svjedoke, porotnike i suce odnosno tužitelje
zastrašuju, prijete im, otimaju ih ili čak ubijaju. Na taj način
treba spriječiti pogođene i ostale da svjedoče. To vladu prisiljava
na izdavanje nužnih zakona koji joj primjerice dopuštaju da
osumnjičene osobe uhiti bez optužbe ili da osobe osude na temelju
izjava svjedoka koje ne saslušavaju na sudu. Takvo smanjivanje
prava na slobodu dalje potkopava povjerenje naroda u pravnu državu
i njezin pravorijek. Iako su čuvari reda nazočni, od straha pred
represijama prave se slijepi i nijemi na akcije terorista. Svoju
djelatnost zaštite čak sasma napuštaju stanovitih dana i noći. Zbog
straha za vlastiti život, dijelovi pučanstva prihvaćaju se
samopomoći i uzimaju zakon u svoje ruke. Spremno prihvaćaju
ponuđenu ruku spasa, bilo da je to vojna hunta ili organizirana
revolucionarna stranka koja ne obećava da će stvoriti ni mir ni red.
Jer preživljavanje obitelji važnije je od politike.
5. Gerila i građanski rat
Dobro etabliranom bazom organizirani revolucionarni pokret može
dopustiti eskalaciju sukoba u vođenje gerilskog rata a kasnije i u
građanski rat. Pritom osiguravaju pobunjenička područja u kojima
je potkopana vlast države. Lokalnom će redarstvu najprije
izmaknuti djelotvornost sporazumom živi i pusti živjeti a kasnije
konačno protjerati. U tim 'oslobođenim' područjima vlada zakon
revolucionara i služi kao temelj za daljnji tijek kampanje. Ako se
različita oslobođena područja mogu obuhvatiti u jedno jedinstveno
područje, tamo se može otvoreno proglasiti pobunjenička vlada,
unovačiti dovoljno velik broj vojnika i izgraditi sigurnost.
Kasnije se može prijeći na otvorene vojne akcije protiv državnih
oružanih snaga. Gerilski se rat tako pretvara u građanski rat.
Budući da se namjera destabilizacije sastoji u tomu da se potkopa
državnopravnost, svako vlastito djelovanje mora biti u okviru
zakona. Protiv vojnika, grupacija i građanske obrane koji uzimaju
zakon u svoje ruke kako bi se terorom svladao teror, mora se
postupiti rigorozno. Ako je zajamčena državnopravnost, može se
postupiti protiv uzurpatora. Pritom se pretežno radi o
zadovoljenju potreba sigurnosti i o pribavljanju informacija.
Da bi se došlo do informacija o protivniku, njegovim simpatizerima
i skrovištima, mora se spremnima na suradnju i njihovim obiteljima
zajmčiti sigurnost. Povjerenje u državne institucije ponovno raste
tek kada obrambeno pješaštvo i druga sigurnosna tijela neprekidnom
nazočnošću i uspješnim posredovanjem u narodu ponovno stvore
osjećaj sigurnosti. Kad je ponovno zadobiveno povjerenje
pučanstva, vrijedne informacije dolaze same. Tako se jača uzajamno
djelovanje sigurnosti i informacija, pozitivno sve dok se
podzemnom pokretu ne oduzme baza a nasilje zaustavi ispod praga
rata.
U svjetlu nasilja ispod praga rata proizlazeće egzistencijalne
prijetnje, postavlja se pitanje može li se, odnosno mora li se
odgovornost za akcije s ciljem osiguranja opće egzistencije u svim
slučajevima prepustiti nadležnim civilnim lokalnim ili
regionalnim vlastima. Jer s jedne im strane nedostaje potrebna
operativna izobrazba. S druge strane baš nadležna civilna vlast od
stanovitog stupnja eskalacije LIC-a zbog protivničkih
zastrašivanja više nije dostojna povjerenja odnosno nije više
kadra u potpunosti snositi svoju odgovornost. Ako se postigne onaj
sinergični učinak koji se može postići jedino istodobnošću,
kreativnošću, dubinom akcije, povezanošću i jedinstvenom ciljanom
sviješću iznad svih razina sukoba, akcija se ne smije jednostavno
zaključiti na operativnoj ili strategijskoj razini a njezino
izvođenje zatim odrediti na taktičkoj razini. Tako se pojedine
bitke mogu dobiti zahvaljujući isključivo sjajnoj taktici. No bez
zajedničkog, kognitivno izrađenog ciljanog usmjerenja, i nizanje
taktičkih uspjeha može dovsti do operativnih poraza i na posljetku
odvesti u slijepu ulicu. Ako se kampanju želi uspješno dokončati,
mora se na svim razinama na svakom stupnju koji vodi do postizanja
cilja djelovati na međusobno usklađen način. Ako se dakle na umu ima
primjena obrambenog pješaštva u stanju ispod praga rata, načelo
subsidijarnosti može vrijediti samo ograničeno. Jer uz sve jaču
politički motiviranu organiziranu eskalaciju nasilja ispod praga
rata, odgovornost za akciju mora biti na barem operativnoj ako ne
čak na strategijskoj razini.
Na taktičkoj razini vojska mora učiti kako na području akcije
dovesti pod jedinstvenu zapovjednu silu postojeća civilna kao i
paravojna sredstva. Pri tomu se u prvom redu radi o razumijevanju
podataka i njihovoj obradbi u svrhu dobivanja informacija glede
taktičkog postizanja cilja. Istodobno treba zahtjevima LIC-a
prilagoditi organizaciju postrojba i formacija i dodjelu
sredstava. Tako su osim stručnjaka za eksplozive, stručnjaka na
području psihološkog vođenja rata, već na najnižem taktičkom
stupnju potrebni i stručnjaci za pribavljanje informacija odnosno
njihovu obradbu. Neizbježno je i školovanje svih časnika u tehnici
vođenja razgovora.
Na području borbene tehnike važno mjesto ima razmjer primjene sile.
Za razliku od konvencionalno otvorenih oružanih sukoba dviju
država, u LIC-u treba svladati protivnika kojeg se od civilnog
stanovništva ne može razlikovati po odori ili javnom nošenju
oružja. Da ne bi nastradali nevini,da se ne bi pokrenula spirala
esklacije nasilja čime bi se išlo na ruku protivniku, protusilu
teba primijeniti ciljano i dozirano - uz potporu psiholoških
sredstava borbe.
Razmjer primjene protusile postiže se takozvanim 'rules of
engagement', pravilima angažmana poput naputaka o uporabi
paljbenoga oružja, pravilima ponašanja ili naputcima o uporabi
nesmrtonosnog oružja kao i školovanim i stanju odgovarajućim
ponašanjem svakog čovjeka u obrani. Treba dobrano uzeti u obzir da
je ograničavanje primjene sile protivno prirodi vojnika. Osobito
kad se jedna strana bori konvencionalno a druga naprotiv prikriveno
- dakle kad u postupku vojske i potencijalnog protivnika postoji
asimetrija.
Da bi akciju politički potpomogao narod, temeljno je točno se
pridržavati pravila postupka - unatoč protivničkim provokacijama i
podmuklim nasiljima. Vlastito ograničavanje sile može se provesti
samo u jedinicama u kojima se živi, traži i provodi željezna stega.
Navedeno pokazuje da je u izobrazbi postrojba obrambenog pješaštva
nužan ispravak smjera. Težište izobrazbe postrojba osim već
navedenog standardnog ponašanja u zaštiti objekata mora se
prebaciti na pojedina područja koja su inače ograničena na bojno
pješaštvo:
-ophodnja na otvorenom, nadvišenom i prekritom terenu
-vatra i pokret
-postavljanje zasjede
-napadajna tehnika
-navalni i obrambeni boj na nadvišenom terenu
-ponašanje u protivničkom vatrenom napadaju (bojni susret)
Odvraćanje samom nazočnošću nije dovoljno. Jer da bi se bez
otvoreno pokazane želje da se zaštiti stanovništvo uspješnim
akcijama dalo važnost i vjerodostojnost, u LIC-u inicijativu ne
treba prigrabiti i na posljetku je uspješno završiti. Vojnici koji
ne znaju reagirati na vatru strijelca iz zasjede; koji su uništeni u
ophodnji u protivničkom vatrenom prepadu; koji ne znaju zauzeti
protivničko sklonište ili koji ne mogu braniti vlastiti položaj: ti
svojoj glavnoj zadaći 'zaštiti stanovništva' nisu dorasli i time
gube povjerenje stanovništva kao i odvraćajući učinak.
U akciji protiv nasilja ispod praga rata pojedini je vojnik pod
golemim duševnim pritiskom. Taj duševni pritisak stvara osjećaj
vlastite izloženosti i svijest o mogućnostima protivnika. Time,
osobito u paru s traumatskim doživljajima tijekom neke akcije,
izazivaju se psihičke reakcije na borbu. Dosljednom i sustavnom
naknadnom razradbom akcije (After Action Review) istodobno se
prate tri cilja:
-smanjenje posttraumatskih opterećenja
-neprekidno učenje i poboljšanje vlastite doktrine akcije
-stalno pribavljanje obavijesti
Debriefing nastavljen na akciju smanjuje dakle posttraumatska
opterećenja i daje nove spoznaje o protivničkoj doktrini i
valjanost vlastitog postupka u akciji. Samo se tako može vlastita
primjena sredstava u postupku odnosno vlastiti postupci
prilagoditi sredstvima koja su na raspolaganju za postizanje
postavljenih ciljeva.
Povijest evolucije čovjeka postojano je obilježena vremenom lovca
i skupljača. Uspješan lov na veliku divljač zahtijevao je od
čovjeka sućut, planiranje, koordinaciju i djelotovorno oružje.
Iskustvo zajedničke agresije u lovu stvorilo je zajednicu.
Pokazuje se da je bojna djelotvornost u bitci ovisna o uzorcima
ponašanja poput nepotizma, kohezije skupine pri suočavanju s
opasnošću, agresivnom ponašanju i u sklonosti ubijanju. Ti su se
uzorci razvili u našoj ranoj evolucijskoj prošlosti. Oni su
prilagodbe koje su selekcijom prešle u naš genetski pool. Ipak je iz
toga ponajprije specifično okružje i određena socijalizacija
oblikovala onaj oblik spora koji danas razumijevamo pod pojmom
klasičnoga rata" - piše profesionalni časnik Christoph Abegglen.
NJEMAČKA
DIE WELT
18. VIII. 1998.
Budućnost ratovanja
"Pojam rata postupno postaje nejasan a njegov predmet izmiče
nadzoru. Većina od ukupno 160 oružanih sukoba, prebrojanih u
razdoblju od 1945. g., nije dosegnula prag 'službenih' ratova.
Izmišljana su složena imena: nacionalni oslobodilački ratovi,
gerilski ili partizanski ratovi, rasni, narodni, vjerski ratovi s
karakterom genocida, terorizam ili ratovi bandi, koji nagovješćuju
ideološke ili privatne motive.
Oznake sugeriraju nesigurnost pri kategorizaciji i teškoće u
obrani. Postoje prijelazni oblici prema regularnom
konvencionalnom ratu među državama i vojskama ali istodobno jača
sumnja da bi sredstva za masovno uništenje mogla dospjeti u ruke
ratnika bez država. Budući da su ratovi nesigurnih definicija sve
učestaliji te budući da u teškim napadima na američka
veleposlanstva, u pokoljima u Sjevernoj Irskoj i u krvavim sukobima
u Africi - zbivanja iz proteklih dana - do izražaja ne dolaze
kriminalne (bilo bi to prejednostavno) već ratničke energije, jača
pesimizam u vezi s izgledima za opći mir.
Polje opasnosti sve se više širi, pogođene države, savezi i
takozvana međunarodna zajednica pokazuju nemoć, sile reda lošu ili
zakašnjelu informiranost a oružane snage (zanemarimo li specijalne
postrojbe) neprimjerenost za suprotstavljanje opasnostima.
Zapadni humanitarizam odbija se o kulturne zidove. Suvremeni
oblici ratovanja težak su udarac ionako ne posebno inteligentnom
prosvjetiteljskom duhu. I - što je još važnije - igraju
nepredvidivu ulogu u budućnosti svakog pojedinca (ne samo države),
potiskujući životne planove.
U kontekstu razvijene tehnologije, posebnu pozornost zaslužuju
takozvani digitalni napadaji. Njihovo ne-smrtonosno razorno
djelovanje daleko je veće od rizika agresora. Jedan utopijski roman
o budućnosti opisuje 'veliki napadaj' na središnje računalo
japanske nacionalne banke u 2035. godini. 'Trojanski konj'
(stručni izraz za prikriveno ubacivanje podataka) usmjerava u
središte finacijskog sustava bujicu zbunjujućih informacija,
izazivajući njegov kolaps. Inicijator tog proboja ostaje
neotkriven. Ironično zvuči pojedinost da je ravnatelj središnje
banke službeno izjavio da je početkom 'trojanske smetnje' nad
svojim pisaćim stolom čuo tihi glas kako na američkom engleskom
govori 'vidio sam Helenu'.
Posljedica tog napadaja jest panično priključivanje Japana Velikoj
Istočnoazijskoj Sferi Blagostanja zvanoj Južna Kina. Iako zvuči
nevjerojatno, ta priča posreduje dojam o prirodi rata koji se
koristi grubim odnosno sublimnim sredstvima. On je i dalje - kao što
kaže Clausewitz - 'društvena djelatvnost' ali je izmaknuo
regulaciji i organizaciji države.
Nema sumnje da je u povijesti uvijek bilo te da će i u budućnosti
uvijek biti razbojničkih država koje će nastupati u ulozi
nalogodavaca terorističkih napadaja ili financijaša i
uvježbavatelja gerilaca. No, rat će u osnovi prijeći u ruke
privatnih skpina, koje će iz puke želje za vlasti odnosno za
potiskivanjem konkurencije (...), iz vjerskih, plemenskih ili
nacionalističkih motiva, a možda i iz čiste želje za ratovanjem
pokretati najrazličitije borbene operacije. Odgovarajući poticaj
već postoji, čak je neiskorjenjiv i nikakva politička korektnost
neće ga moći trajno nijekati. Povremena i u određenim regijama
naizgled uspješna izolacija rata nakon 18. stoljeća, točnije već
nakon pojave države i Westfalskog mira, propala je.
Moguće je da je najnoviji napad u Sjevernoj Irskoj bio tek jedno u
nizu 'završnih poteza' očajnih skupina u završenom sukobu ali
moguće je poražavajuće uspješno tvrditi i suprotno. Atentati na
američka veleposlanstva u Keniji i Tanzaniji vjerojatnije su
glasnici još većih pokolja zato što je fundamentalistički motiv
jednostavno nemoguće iskorijeniti te zato što u islamu ne postoji
autoritet koji bi ponašanje počinitelja mogla izolirati
preventivnim tumačenjem Kurana. Nema ni izolirajućih
kontraargumenata koji bi ograničili djelovanje borbi za vlast i
međuplemenskih borbi u Africi.
Zapadni humanitarizam odbija se o kulturne zidove. Univerzalizmu
zapadnih vrijednosti neumoljivo je suprotstavljena
univerzalizacija rata, poduprtog starinskom ili
visokotehnologiziranom opremom. Ideja da rat ima socijalne,
demografske ili političke uzroke zahvaća tek mali dio njegove biti.
U tom je smislu gospodarskim razlozima bilo moguće objasniti
međudržavne ratove i sukob svjetskih sila do 1989. g. Atomsko
zastrašivanje spriječilo je konvencionalni rat, kojeg su do 1945.
g. poticali svi mogući razlozi. Za rat skupina, terorista i moćnika
od Kabile do Miloševića ne postoji gotovo nikakva mogućnost
'odvraćanja'. (...)
Ne treba odbaciti stare strategije i taktike atomskog i
konvencionalnog ratovanja. Sve će one još biti potrebne. Uspostava
nadzora nad univerzalnim ratom uvjetovana je u prvom redu spoznajom
da on postoji i da je sve češći. Sljedeći korak sastojao bi se u
izmišljanju protusredstava, u preobrazbi bar jednog dijela
oružanih snaga u visoko mobilne komandose za borbu protiv gerilaca
te u koncentraciji izviđanja na skrivene ciljeve.(...)",
zaključuje na kraju članka Herbert Kremp.
SÜDDEUTSCHE ZEITUNG
18. VIII. 1998.
Haaški sud započinje najveće dosadašnje suđenje
"Haaški sud za ratne zločince započeo je u ponedjeljak suđenje s
najvećim brojem optuženika. Šest bosanskih Hrvata izići će pred sud
pod optužbom da su 1993. g. prilikom protjerivanja Muslimana iz
Lašvanske doline u srednjoj Bosni sudjelovali u pokolju u selu
Ahmići. U listopadu prošle godine, nakon američkog pritiska na
hrvatsku vladu, pet optuženika pristalo je manje-više dragovoljno
na odlazak u zatvor haaškog suda. Dva mjeseca kasnije jednog je
optuženika uhitila komandoska postrojba mirovnih snaga NATO-a.
Na suđenju će braća Zoran i Mirjan Kupreškić i njihov rođak Vlatko
Kupreškić te Drago Josipović, Dragan Papić i Vladimir Šantić morati
odgovarati zbog optužbe da su počinili zločin protiv čovječnosti i
ratni zločin. Kao vojnici HVO-a, vojske bosanskohrvatske kvazi-
države u sastavu Bosne i Hercegovine, oni su navodno tijekom
protjerivačkih sukoba u srednjoj Bosni sudjelovali u pokolju,
počinjenom 16. travnja 1993. g. u Ahmićima kod Viteza. U
krvoproliću su stradala 103 muslimanska civila, uključujući 33
žene i djece. Braća Kupreškić navodno su poubijala jednu
muslimansku obitelj s dvoje male djece. U okviru akcije spaljene su
sve kuće većinskog muslimanskog seoskog stanovništva i uništene
dvije džamije. Kuća Vlatka Kupreškića u Ahmićima služila je navodno
kao uporište HVO-a. Manjina bosanskih Hrvata izvedena je iz sela
već prethodne noći. Svi su optuženici izjavili da nisu krivi.
Pet optuženika izručeno je haaškom sudu u listopadu prošle godine u
skupini od ukupno 10 bosanskih Hrvata. Od osoba visokog političkog
ranga valja spomenuti ponajprije Darija Kordića, optuženog za
genocid. Kordić je neko vrijeme vodio bosansku filijalu HDZ-a,
stranke hrvatskog predsjednika Franje Tuđmana, i bio je
'podpredsjednik' 'Hrvatske Republike Herceg-Bosne'. Već dulje od
godinu dana traje pak suđenje bivšem načelniku glavnog stožera HVO-
a Tihomiru Blaškiću, optuženom za protjerivanje Muslimana iz
srednje Bosne.
Smrću dvojice najvažnijih optuženika u zatvoru sud je nedavno
pretrpio teške udarce. Nakon što se krajem lipnja ove godine Srbin
Slavko Dokmanović objesio u svojoj ćeliji nekoliko dana prije
presude, Milan Kovačević podlegao je početkom kolovoza srčanom
udaru. Smrću liječnika Kovačevića, koja je uslijedila manje od
mjesec dana nakon početka sudskog saslušanja u Den Haagu, sud je
izgubio prvog uhićenika kojem je trebao suditi zbog genocida.
Bivši član gradske uprave Prijedora bio je član srpskog 'kriznog
štaba u tom bosanskom gradu i navodno je upravljao protjerivanjem
Muslimana i ozloglašenim logorima na tom odručju. Samoubojstvo
bivšeg srpskog gradonačelnika Vukovara Dokmanovića označilo je pak
kraj suđenja čiji je predmet bilo masovno ubijanje više od 200 ljudi
nakon srpskog zauzimanja tog hrvatskog grada 1991. g. Beograd
dosada nije izručio tri srpska časnika, optužena za isti zločin",
izvješćuje Bernhard Küppers.
Plave kacige, crvene beretke, tamni trenuci
"Okružuje ga određeno sivilo ali možda su u određenim trenucima
potrebni upravo takvi ljudi da izbore nešto i obnove povjerenje
javnosti u ministre. Novi nizozemski ministar obrane, 43-godišnji
Frank de Grave, položio je svečanu zakletvu 3. kolovoza i odmah se
suočio s traumom postrojbe, padom Srebrenice i potonjim najvećim
masovnim pokoljem u Europi nakon drugog svjetskog rata. Prvi su
puta bivši nizozemski vojnici u sastavu postrojbe UN priznali da su
prije tri godine pomogli Srbima pri deportaciji Muslimana iz
bosanskog grada Srebrenice. Svoje postupke danas opravdavaju
tvrdnjom da nisu znali da Srbi namjeravaju ubiti Muslimane. U samoj
Srebrenici i oko tog grada navodno je ubijeno ukupno oko 8000 ljudi.
Osim toga, elitni nizozemski vojnici, poznati pod nazivom 'Crvene
beretke', pregazili su pri bijegu muslimanske vojnike koji su im se
ispriječili na putu.
Frank de Grave bio je 'zaprepašten novim svjedočanstvima' i smjesta
je najavio istragu. Stranački stručnjaci za obranu također su
zatražili razjašnjavanje događaja od 11. srpnja 1995. g. 'Možda je
nekoga u ministarstvu odjednom počela peći savjest', izjavljuje
desni liberalni skupštinski zastupnik Theo van der Doel. Svakog
dana na vidjelo izlaze nove podrobnosti srebreničkog skandala.
Bivši ministar obrane Joris Voorhoeve, de Graveov stranački
kolega, opovrgava tvrdnje da je zataškavao neprimjereno ponašanje
svojih vojnika. Bivši časnici tvrde da su prošlotjedne kritike
jednostavno 'prenapuhane'.
Mnogi su pogledi danas upereni u novog ministra obrane. On zna da će
srebrenički dossier postati 'vatrenim krštenjem' te je kraljičinom
povjereniku u Sjevernoj Holandiji - kojeg je moguće usporediti s
premijerom savezne njemačke pokrajine - Josom van Kemenadeom izdao
nalog o opetovanoj provjeri dosadašnjih istražnih postupaka
ministarstva obrane. Frank de Grave vjeruje da taj 61-godišnji
političar uživa takvo poštovanje svih strana da će njegovo
imenovanje prihvatiti i kritičari. Van Kemenade je također stekao
besprijekornu reputaciju poštenog političara. Od njega se očekuje
bespoštedno razjašnjenje događaja.
Primjerice, trebalo bi biti razjašnjeno što se u mornaričkom
laboratoriju dogodilo s filmovima dvojice nizozemskih vojnika u
sastavu plavih kaciga. Na tim su filmovima, između ostalog, bili
prikazani smaknuti Bosanci i Srbi tijekom smaknuća. Role filma
uništene su 'glupom greškom', ispričao se tadašnji ministar obrane
Voorhoeve. Van Kemenade trebao bi razjasniti zbivanja u Srebrenici
i istodobno prekinuti glasine, vezane za angažman nizozemskih
vojnika u sastavu plavih kaciga u Angoli i Kambodži. I u tim su
zemljama navodno zabilježene nepravilnosti a opterećujući su
dossieri nestali.
Budući da još uvijek postoje sumnje u službenu politiku
ministarstva obrane, vezanu za slučaj Srebrenice, u tijeku su dvije
dodatne istrage. Vojni sud u Arnheimu pokrenuo je u četvrtak
kazneni postupak protiv osam nizozemskih vojnika u sastavu plavih
kaciga, koji su svojim oklopnim transporterom u noći na 12. srpnja
1995. g. navodno pregazili i ubili do 30 bosansko-muslimanskih
vojnika. Tri znanstvenika pravnog instituta za ratnu dokumentaciju
(RIOD) istražuju srebrenički dossier već od 1996. g. Taj se
institut obično bavi revizijom zločina iz drugog svjetskog rata ali
je također zaključio da mora revidirati neistinitu, iz državnih
krugova poduprtu tvrdnju da su nizozemski vojnici u sastavu plavih
kaciga pružali muški otpor tijekom pada bosanske enklave
Srebrenice. Institut vodi istragu po službenom nalogu nizozemske
vlade ali se ipak neprekidno suočava s teškoćama. Ni Francuzi ni
Amerikanci, koji su tada surađivali s nizozemskim kontingentom u
sastavu plavih kaciga, ne pokazuju velik interes za suradnju.
Istraga će po procjeni RIOD-a biti dokončana tek za dvije do pet
godina.
Socijalno-liberalna vlada premijera Wima Koka nije htjela u jesen
1995. g. zbog Srebrenice riskirati krizu. Tadašnji ministar obrane
izjavio je da međunarodna zajednica snosi odgovornost za pad
zaštićene zone UN. Ta odgovornost ne smije biti svaljena na zemlju
koja je na molbe UN pokazala spremnost na slanje vojnika u enklavu,
kazao je tada Voorhoeve. No, nizozemski ministar obrane istodobno
je prešutio da su upravo vlada i skupština željele poslati vojnike u
enklavu kako bi zaštitili taj grad od Srba. Potom su Nizozemci bez
borbe predali muslimansku enklavu Srbima, postavši tako sukrivcima
za masovno smaknuće, konstatirao je američki pokret za ljudska
prava 'Human Rights Watch'. Pripadnici elitne postrojbe 'Crvene
beretke' u sastavu bataljuna 'Dutch Bat' (...) navodno su
prekriženih ruku gledali kako bosanski Srbi sustavno ubijaju
muškarce i mladiće, siluju žene i pljačkaju zarobljenike.
Svijet je obišla fotografija na kojoj pukovnik Ton Karremans,
zapovjednik Dutch Bat-a u Srebrenici i današnji časnik za vezu pri
američkoj vojsci, nazdravlja sa zapovjednikom bosanskih Srba
Ratkom Mladićem. 'Nizozemska izdaja Srebrenice stajala je
Nizozemsku međunarodnog ugleda', izjavljuje bosanska liječnica
Manuvera Vlašić. Kasnije su nizozemske vojnike u sastavu plavih
kaciga kritizirali u prvom redu britanski i američki listovi i BBC.
Neuspješna zaštita izbjeglica službeno je obrazložena i argumentom
da su bosanski Srbi oduzeli Nizozemcima vojni materijal u
vrijednosti oko 14 milijuna maraka - između ostalog, 14 oklopnih
transportera, 18 terenskih vozila, protutenkovsko naoružanje i
streljivo.
Frank de Grave, žarište pozornosti javnosti, namjerava obnoviti
povjerenje u vojsku i uglačati oštećeni image zemlje. Ta je namjera
danas, tri godine kasnije, jedan od razloga za naznačenu potporu
većine zastupnika skupštinskoj istrazi srebreničkog dossiera",
izvješćuje Siggi Weidemann.
DIE TAGESZEITUNG
18. VIII. 1998.
U Nizozemskoj otvorena nova rasprava o Srebrenici
"21. srpnja 1995. g. Nizozemska je slavila. 'Naši vojnici zaslužuju
doček kakav priliči junacima a to će i dobiti', zapovijedio je
tadašnji ministar obrane Joris Voorhoeve. Televizija je uživo
prenosila doček nizozemske postrojbe u sastavu plavih kaciga
('Dutchbat') koji je iz pale muslimanske enklave Srebrenice stigao
u siguran Zagreb. Povodom te proslave ministar Voorhoeve doveo je
iz Nizozemske istaknute posjetitelje - premijera Wima Koka i
prijestolonasljednika Willema Alexandera. Svirala je vojna limena
glazba a nije nedostajalo ni piva.
Mamurluk te junačke proslave još nije jenjao i još će godinama
zagorčavati slavljeničko raspoloženje mnogima e u oranžističkom
kraljevstvu. Naime, dok su plave kacige u znak olakšanja i u potrazi
za zaboravom punile svoje krigle, osvajači Srebrenice opijali su se
šljivovicom kako bi što bolje obavili svoj prljavi posao. Nakon
kapitulacije plavih kaciga više od 8000 ljudi iz takozvane
zaštićene zone UN Srebrenice izgubilo je živote - većina njih u
masovnim strijeljanjima koje su upriličili zlotvori bosansko-
srpskog generala Ratka Mladića. Srebrenica je simbol najtežeg
ratnog zločina, počinjenog u Europi nakon drugog svjetskog rata.
Naravno, svaki pokušaj zataškavanja debakla nizozemske mirovne
misije bio je uzaludan. Usprkos početnim zapovijedima vojnicima da
usta drže zatvorena, saslušanju časnika pred odborom za obranu iza
zatvorenih vrata, internim istragama ministarstva obrane i
premještaju zapovjednika u SAD, rijeka razotkrivajućih objava nije
presušivala.
No, čini se da se sada lavina istinski zahuktala nakon što je prije
dva tjedna u okviru novog sastavljanja vlade (ministri su iz istih
stranaka) imenovan novi ministar obrane - Frank de Grave. 'De
Graveov prethodnik uporno je pogrešno usmjeravao reviziju
međunarodne drame pod nazivom 'Srebrenica' - u prvom redu zato što
kao glavna odgovorna osoba nije dao ostavku i time prepustio
reviziju drugima', piše danas u 'De Volkskrantu' Marcel van Dam,
član internog vodstva Socijaldemokratske stanke novog i starog
premijera Wima Koka, priključujući se tako sve glasnijem pozivu na
osnivanje skupštinskog istražnog odbora.
Prvi službeni potez novog ministra obrane, koji poput svog
prethodnika potječe iz redova konzervativno-liberalnog VVD-a,
bilo je izdavanje naloga o pokretanju nove, 'nezavisne', istrage o
zbivanjima u Srebrenici. Nakon brojnih gafova u prošlim istragama,
povjerenje u istrage ministarstva obrane snažno je splasnulo.
Primjerice, fotografije strijeljanja uništene su prilikom
razvijanja a ministarstvo obrane zadržalo je izjave vojnika po
kojima su plave kacige u bijegu pred Srbima pregazile oklopnim
transporterima bosanske branitelje i civile.
U prvoj mjeri učvršćivanja povjerenja ministar de Grave
proslijedio je opterećujuće izjave državnom tužiteljstvu. Ovog će
tjedna skupština odlučiti hoće li biti pokrenuta skupštinska
predistraga, koja bi paralelno ostalim istragama mogla rezultirati
i osnivanjem skupštinskog istražnog odbora. Pitanje je hoće li
rezultat biti zadovoljavajući. Upitan 1996. g. bi li bila poželjna
međunarodna istraga, tadašnji nizozemski ministar vanjskih
poslova Hans van Mierlo odgovorio je - vjerojatno istinito - da ni
UN ni Vijeće sigurnosti vjerojatno nisu motivirani za
rasvjetljavanje čitave istine o Srebrenici", podsjeća na kraju
članka Andrea Goldberg.
RUSIJA
ITOGI
18. VIII. 1998.
Puno ih je na svakom kilometru
U rubrici 'Vlastitim očima' objavljeno je izvješće Leonida
Velehova s Kosova. Iz napisa izdvajamo: "Srbijanske su snage
sigurnosti prije sedam dana provele 'čišćenje' sela Mališeva koje
je pedeset kilometara udaljeno od kosovske prijestolnice Prištine
prema jugozapadu. Sumnja se da stanovnici sela održavaju veze s
Oslobodilačkom vojskom Kosova (OVK), pa je odlučeno da ih se
odgovarajuće kazni. Većina ih je, očito, uspjela pobjeći. (...)
Bila je to gotovo jedina kuća u Mališevu koja je ostala čitava. Sve
su druge sravnjene sa zemljom ili su djelomično uništene i
opustošene iznutra. Ovu su, čini se, sačuvali samo zato da bi je
bojnik srbijanske policije koji nas je pratio, mogao pokazati i
reći raširivši ruke: Seljaci se mogu vratiti svojim kućama.
Operacija je završena. Nitko ih neće dirati.
Kakvim kućama? Od gazdinstava je ostalo nekoliko krava koje lutaju
po spaljenom i razvaljenom selu. Jako mučući, jedna nam je izišla u
susret iz razrušene trgovinice prehranom. Kažu da u zoru, dok
policajci u selu još spavaju, albanski partizani silaze s brda i
muzu svoje kravice.
Uspjeli smo doći u Mališevo samo zahvaljujući slučaju. Naš boravak
na Kosovu poklopio se s posjetom zamjenika ruskog ministra vanjskih
poslova Nikolaja Afanasjevskog koji se bavi kosovskim problemom.
Srbijanske vlasti ne vole pokazivati mjesta 'čišćenja' i borba s
albanskim partizanima, na prilazima k njima raspoređene su straže
koje su opremljene teškim oružjem. No ruskog diplomata,
razumljivo, nisu mogli odbiti, a Afansjevski je poveo i nas. (...)
Zamjenik ministra bez riječi je slušao priče srbijanskog majora,
rijetko postavljajući pitanja. Poslušno se zavukao u rov koji su mu
pokazali, a koji su na kraju šume iskopali borci sada protjerani iz
okolice Mališeva, kako bi mogli pucati na cestu. Grudobran pokraj
rova iz nepoznatog je razloga bio nasut na suprotnu stranu, iza leđa
strijelaca, ako su oni gađali cestu.
Kada se vratio u Prištinu Afansjevski, na kojega je navalila
energična američka novinarka, umorno je počeo govoriti kako se i
dalje mora tražiti miran, diplomatski put za rješavanje kosovskog
sukoba, kako je upletanje SAD-a nedopustivo, da će ono samo
izazvati borce, a neće riješiti sukob. Kada je novinarka zatražila
konkretniji odgovor, Afanasjevski se kiselo nasmiješio: Možda vi
znate kako uspostaviti mir na Kosovu? Prodajte mi rješenje, plaćam
milijun dolara.
Iskusni diplomat nije milijun stavio na kocku. Nitko ne zna kako
uspostaviti mir na Kosovu. Kao i prijašnji jugoslavenski sukobi, i
ovaj ima duboke korijene, a ni radikalne, ni konzervativne metode
'liječenja' ne daju nikakvih rezultata. Pregovori između Prištine
i Beograda prekinuti su u samom početku, a radikalne metode poput
srpskog 'čišćenja' samo pogoduju širenju sukoba.
Paradoks je u tome što su se međunacionalni sukobi na Kosovu
pojavili prije svih drugih na području tadašnje SFRJ. Odmah nakon
Titove smrti 1981. tu su održani prosvjedi nekoliko tisuća domaćih
Albanaca koji su tražili da se njihovoj autonomnoj pokrajini dade
status republike. (...)
Pojava OVK-a pobrkala je karte miroljubive kosovske oporbe. Ne
priznavši odmah samu činjenicu da postoji tako radikalna skupina
njegovih sugrađana i optuživši ih da su provokatori, Rugova i
njegovi istomišljenici neobično su si otežali traženje zajedničkog
jezika s OVK-om. Sada je političkim vođama kosovskih Albanaca
savršeno jasno da se više ne mogu distancirati od OVK-a ako ne žele
otići sa scene. (...)
Na strani OVK-a danas su simpatije ne samo većine stanovnika
Kosova, već i, što je isto tako važno, albanske dijaspore u
inozemstvu. Ona podupire partizane, materijalno je pripremila
'ustanak', kako nastup OVK-a naziva još jedan miroljubivi
prištinski intelektualac Skelzen Maliqi. Radikalizam dijaspore on
obrazlaže time što ključnu ulogu u njoj imaju mladi ljudi koji su
iselili s Kosova 90-ih godina i većinom su ratovali protiv Srba, na
strani Hrvata. Oni vjeruju da se i kosovski problem može riješiti
samo vojnim putem."
FRANCUSKA
LIBERATION
18. VIII. 1998.
Oprezne vojne vježbe NATO-a u Albaniji
"NATO prvi put organizira velike vojne vježbe u Albaniji, pazeći
ipak da se ne miješa u krizu na Kosovu. Neće biti nikakvog
razmještanja snaga barem 150 kilometara od srbijanske granice.
Vježba pod nazivom 'Cooperative Assembly 98' koja je počela jučer,
a trajat će do 22. VIII. u okolici Tirane, ima zadaću da 'dade
zajedničku ocjenu operacija za očuvanje mira' i da 'u primjeni
uskladi djelovanje između vojnih snaga pojedinih zemalja
sudionica'.
Admiral Joseph Lopez koji vodi vojne vježbe NATO-a, misli da
'vježba nije usmjerena ni prema Kosovu, ni prema Beogradu. Ali se
nadam da će to biti jasna poruka za zaraćene strane. NATO je spreman
za operacije očuvanja mira, kao i za druga moguća rješenja. Vježba
koja je u tijeku, vrlo je važna za stabilnost ovog područja: ne
možemo spriječiti rat ako nismo nazočni na licu mjesta.' Dakle,
nije izričito riječ o pokazivanju snage kako bi se činio pritisak na
srbijanskog predsjednika Slobodana Miloševića, ili o pripremama za
možebitno raspoređivanje na Kosovu ili na granici između dviju
zemalja. Rusija koja se protivi vojnom upletanju NATO-a na Kosovu,
simbolično je poslala tridesetak pješaka koji će izvoditi vježbe
zajedno sa svojim drugovima sa Zapada. Međutim, nazočnost gotovo
tisuću i pol NATO-ovih vojnika u Tirani i vojnih zrakoplova na
albanskom nebu ne bi trebala proći nezapaženo u Beogradu. Sredinom
rujna, slična će se vježba održati u susjednoj republici
Makedoniji.
Četrnaest zemalja sudjeluje u 'Cooperative Assembly' koja se
provodi u okviru Partnerstva za mir, sporazuma koji NATO povezuje s
bivšim socijalističkim i neutralnim zemljama. Amerikanci su
trebali doći u većem broju: na koncu će ih biti jedva stotinu i
pedeset. Zbog događaja u Kongu marinci su pozvani u druge krajeve. U
stvari, State Department, koji je u petak odlučio da će svoju
diplomatsku nazočnost svesti na minimum, smatra Albaniju
visokorizičnom zemljom i preporučio je svojim državljanima da
napuste zemlju zbog straha od mogućeg napada. Dan prije, albanska
je policija, vjerojatno uz pomoć CIA-e, uhitila u Tirani egipatskog
islamskog borca Ahmeda Ismaila Ossmana. Taj je čovjek u svojoj
zemlji osuđen na smrt zbog terorizma. Dakle, nema ni govora da se
američki vojnici razvlače po tom području.
Talijani, koji daju najveći kontingent od petsto ljudi, morali su
bez odlaganja zamijeniti Amerikance. Oni dobro poznaju Albaniju
koju je Rim u doba Mussolinija čak bio pripojio. 1997. talijanska je
vojska bila vođa operacije za očuvanje mira 'Alba' nakon nutarnjih
nemira izazvanih padom bankarskog sustava. Francuzi su nazočni kao
i prošle godine. Sa 150 opkonika 2. opkoparske pukovnije, oni
obnavljaju školu u Kritju na sjeveru Tirane. Ovi stručnjaci za
gradnju ne bi trebali previše uznemiravati Miloševićeve
postrojbe", izvješćuje iz Tirane Jean-Dominique Merchet.
LE MONDE
18. VIII. 1998.
Poštenje Dragana Petrovića, bjegunca iz prljavog kosovskog rata
Iz Podgorice izvješćuje posebni izvjestitelj lista Christian
Lecomte: "U zoru 27. VII. Dragan Petrović je rekao zbogom životu
novaka u jugoslavenskoj vojsci. Preskočio je preko zida vojarne u
Peći, na jugozapadu Kosova, otišao s rukama u džepovima i autobusom
se vratio kući u Crnu Goru. 'Nisam više mogao', žali se.
Vojnik Petrović je mlad. Ima tek dvadeset i jednu godinu, ali je
vidio puno toga. Njegovi su snovi danas ispunjeni morama. Tjera ih
šišajući noću travu u obiteljskom vrtu, lašteći sestrine cipele ili
perući očev auto. Njegova je majka zabrinuta, ali manje opterećena.
Radije da u četiri sata ujutro prekopava po alatu u šupi, nego da je
na bojištu. 'Kada je došao bio je tako prljav, da je njegovim
sestrama trebalo dva sata kako bi skinule prljavštinu s njega. Tamo
se u tri mjeseca samo jednom oprao u cijelosti, i to u bunaru', priča
g. Petrović.
Dragan je poslan na Kosovo u svibnju dok je službovao u Kraljevu, u
Srbiji. 'Iz moje postrojbe išli su dolje većinom nesrbi, Mađari iz
Vojvodine, Cigani i Crnogorci. Srbi su ostajali u vojarni'. Dragan
vozi kola hitne pomoći, a zatim transporter koji vuče top. Albanska
sela gore jedno za drugim, i za mladog Petrovića zrak uskoro postaje
zagušljiv.
On priča: 'Okružili bi selo, specijalne postrojbe bi ušle, pucale,
protjerivale žene i djecu, palile i odlazile s hladnjacima i
televizorima. Rekli bi za to 'idemo u kupnju'. Časnici su bili
degenerici i pijanci koje je trebalo pozdravljati svake dvije
minute. Onaj tko je mogao pucati zatočenicim u glavu dobio bi
trideset i pet dana dopusta. Govorili su nam: Tebi ostaje pet
mjeseci službe, ubij ih petoricu i možeš odmah kući. Nitko nije
mogao pucati osim jednog Madžara, ali on je napola poludio.'
Draganova se bojna često seli. Oslobodilačka vojska Kosova (OVK)
postavlja zasjede. Zastrašene mlade novake časnici šalju na prvu
crtu. 'Iza neredbe bi odmah uslijedila protunaredba, podčasnici se
nisu nikada slagali, osim kada su išli pljačkati kuće.' Živci
vojnika su krajnje napeti, svake večeri im propisuju umirujuća
sredstva. Dragan ih pljuje. Shvaća da taj rat nije njegov i da mora
pobjeći prije nego to postane.
Vojnik Petrović je bjegunac koji se ne krije. Nova crnogorska vlada
koja je osudila oružanu represiju Beograda na Kosovu, obećala je da
će fizički i pravno zaštititi svakog svog građanina koji je bio
nepokoran. Danas se Dragan Petrović slobodno skita tijekom dana i
bori se sa svojim noćnim strahovima baveći se kućanskim
poslovima."
190248 MET aug 98
EU uvodi antidampinške carine na uvoz zaslađivača eritritola iz Kine
Najava događaja - sport - za petak, 17. siječnja
OIF: Tek pokoji gubitnik
ZSE: Oporavak Crobexa, dosegnuli nove rekordne razine
Dakar reli: Al-Rajhi pred pobjedom
U Ministarstvu poljoprivrede sastanak o mjerama zbog slinavke i šapa u Njemačkoj
HRW osudio stanje ljudskih prava u svijetu, ističe dodatnu bojazan od Trumpa
U čakovečkoj bolnici devet novih pročelnika službi, odnosno voditelja odjela
Cijene nafte blizu 82 dolara
Svi Mirexi u plusu