FRANCUSKA
LE MONDE
12. VIII. 1998.
Proširena Europa ili sukobi susjeda
"Plan stvranja stabilnosti Europe koji je zamislio premijer po
imenu Edouard Balladur predviđao je da u Europsku uniju jednoga
dana mogu ući samo države koje su riješile svoje probleme sa
susjedima. Bilo je to između 1993. i 1995. godine. Poticanje nije
bilo nevažno. Poljska je sklopila sporazume s Litvom, Rusijom,
Ukrajinom, Bjelorusijom..., Mađarska s Rumunjskom; čak je i
Slovačka postigla barem teoretski dogovor s Budimpeštom o sudbini
mađarske manjine. Tako su prve dvije, zbog ovog i drugih, više
gospodarskih razloga, dospjele na popis najvećih kandidata za
skorašnje proširenje.
Želja da se u EU ne uvoze 'sudske parnice zbog međe', kako je govorio
Paul Nizan, sasvim je razumljiva. Europska integracija donosi
dosta poteškoća sama po sebi, pa si EU ne može dopustiti da u svojoj
sredini raspravlja o pitanjima koja su vrlo često nasljeđe propasti
Otomanskog ili Austrougarskog Carstva nakon Prvog svjetskog rata.
Da je to pravilo primijenila početkom 80-ih, Unija se danas ne bi
morala baviti posljedicama grčko-turskih razmirica. Iako Ciprani
mogu dokazati opravdanost razloga u korist svoga pristupa,
razumljivo je da će petnaestorica - ili četrnaestorica, ako Grčka
ostane po strani - dobro promisliti prije nego prihvate podijeljeni
otok.
Međutim, zahtjevi iz Balladurova plana, koje su potvrdile odluke
Europskog vijeća, nisu dovoljni da bi se uklonile sve opasnosti.
Prvo, svađe susjeda za koje se misli da su izglađene, uvijek mogu
oživjeti, čak i među partnerima dobre volje. K tome, EU proširenjem
dobiva nove, neobične i možda nesigurnije granice. S povećanjem
broja država članica mogao bi se povećati broj sporova, kao i
različitost interesa. Tako je nakon proširenja, godine 1995.,
Europska unija, zahvaljujući Finskoj, imala granicu s Rusijom dužu
od tisuću kilometara.
Dva primjera posljedica takve raznorodnosti dale su nedavno
Poljska i Mađarska. Glede Bjelorusije Lukašenka-Ubuja, Varšava,
kao uostalom i druge zemlje koje graniče s Bjelorusijom, a žele
pristupiti Uniji, neće prihvatiti mjere protiv vlade u Minsku koje
su donijela petnaestorica. Kada je riječ o Mađarima, oni neće
sudjelovati u mogućoj NATO-ovoj operaciji na Kosovu, zbog Mađara
koji žive u Srbiji. Razlozi koje navode obje strane razumljivi su i
vrijedni uzimanja u obzir, a ni Poljake ni Mađare ne priječe da
prihvate vrijednosti ostalih Europljana. No njihovo stajalište
upozorava na činjenicu: vanjska politika i politika zajedničke
sigurnosti Europske unije, koja je već dvojbena u nekim europskim
zemljama sa suprotnim tradicijama, bit će još teže ostvarive nakon
proširenja.
Ta je tvrdnja bila u središtu rasprave na međunarodnom skupu
zaklade Bertelsmann koji je nedavno održan u Berlinu u nazočnosti
nekolikih šefova država i vlada, ministara vanjskih poslova i
međunarodnih dužnosnika. To više što su se, usprkos opetovanjima
lijepih načela o nepovredivosti granica, u razdoblju od 1990. do
1991. one u Europi ozbiljno mijenjale. U bivšoj Jugoslaviji silom,
a drugdje miroljubivim dolaskom novih podanika međunarodnog
prava.
Pogledajmo opet Poljsku: njezine stoljećima nestalne granice nisu
se promijenile. Promijenili su se njezini susjedi. Njihov je broj
više nego dvostruko veći. Do 1991. Poljska je graničila s trima
državama: Demokratskom Republikom Njemačkom, Čehoslovačkom i
Sovjetskim Savezom. Danas ima sedam susjeda: Saveznu Republiku
Njemačku, Republiku Češku, Slovačku, Ukrajinu, Bjelorusiju, Litvu
i Rusiju (Kalinjingrad). To ne znači nužno da je njezina okolina
opasnija, već da se s njome teže složiti.
Čelnici Europske unije očituju dobru volju kada tvrde da nakon
nestanka dvaju blokova ne žele stvoriti nove crte podjele na
kontinentu. Trebala bi postojati veza između kandidata za pristup i
zemalja koje u dogledno vrijeme neće biti članice EU-a, između
pristupnika na prvoj listi i onih koji su zamoljeni da pričekaju
bolje dane... U stvarnosti su razlike puno finije. Dokument koji je
na zadnjem skupu predstavila zaklada Bertelsmann - Europa uoči
svoga ostvarenja - govori o 'novom privremenom susjedstvu', o novim
susjedima koji su, kao možebitni članovi EU-a, rezultat stalnog
proširenja, i tako dalje, sve do neodređene granice.
Međutim, to privremeno stanje može trajati dugo. Iskustvo pokazuje
da između dvaju krugova pristupa može proteći i desetak godina,
tijekom kojih bi se Europska unija morala suočiti s prilikama na
koje nije naviknula. Hoće li tako crta koja je u doba čehoslovačkog
saveza dijelila Češku-Moravsku od Slovačke, za par godina biti
vanjska granica Europe, budući da Republika Češka ima sve izglede
da postane punopravnom članicom EU-a, dok autokratska Slovačka g.
Mečiara još mora čekati. Iako su Mađarska i Rumunjska uspjele
riješiti pitanje mađarske manjine u Transilvaniji, mađarsko-
rumunjska granica također će biti vanjska granica EU-a,
postavljajući Budimpeštu pred nemogući izbor: ili se odreći
slobode kretanja unutar EU-a, ili se ograditi od rumunjskih
Mađara...
Sa skorašnjim proširenjem Europske unije na istok, manjine
podrijetlom iz država članica koje žive u državama koje nisu
njezine članice, (rumunjski i srbijanski Mađari) i manjine
podrijetlom iz zemalja koje nisu članice, a žive u zemljama
članicama (estonski, a kasnije i letonski Rusi), otežavat će
susjedske odnose. Nestabilna Rusija mogla bi čak doći u napast da
svoje manjine u baltičkim državama iskoristi kako bi narušila
proširenje EU-a, kao što je do sada uspijevala zaustaviti otvaranje
NATO-a prema tim zemljama.
Pitanja o demokratskoj budućnosti Rusije nadilaze jednostavna
pitanja o susjedskim odnosima. A Ukrajina bi u godinama koje dolaze
mogla postati razlog za ozbiljnu zabrinutost Europljana. Njoj
prijete dvije opasnosti koje se dopunjuju: s jedne strane neuspjeh
političkih i gospodarskih reforma, a s druge, obnova slavenske
zajednice pod vodstvom Moskve. U oba slučaja neposredni susjedi
Ukrajinaca ne bi bili pošteđeni jer bi se zbog lančane reakcije
umiješala zajednica europskih država, napose ako su ti neposredni
susjedi već pristupili Europskoj uniji ili su na putu da to učine.
Ipak, proširenje na istok ima samo nedostatke. Budući pristupnici
donose sa sobom i posebno iskustvo o odnosima sa zemljama koje su se
zapadnim Europljanima činile gotovo egzotičnima. To će iskustvo
svakako biti korisno za borbu s krizama koje će sigurno izbiti na
rubovima proširene Europske unije. Uostalom, šteta što se ono nije
više koristilo u početku jugoslavenskog sukoba", piše Daniel
Vernet na prvoj stranici lista.
122351 MET aug 98
Profil najavljuje sedam novih naslova za 2025. godinu
Uhićena majka djeteta za kojim se traga u Savi
Energetski će se obnoviti zgrada Gimnazije i Strukovne škole Gospić
Veleposlanstvo SAD u BiH zastupnicima: Ili ste s nama ili na strani Rusije
Puljak: Incident u školi u Splitu "jako ozbiljan"
VLADA Utvrđen popis od 32 nekretnine od strateškog značaja za državu
SKV: Hrvatska u 12,30 sati
SKV: Sport u 12.30 sati
SKV: Svijet u 12,30 sati
Na Adventu u Varaždinu 2024. rekordnih 200.000 posjetitelja, oboreni i drugi rekordi