NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
22. VII. 1998.
'Nedostatak liberalne tradicije'
Razgovor s Norbertom Bobbiom o 'Crnoj knjizi komunizma' list
prenosi iz talijanskog lista 'L'Unita'.
- Izdavač Crne knjige Courtois piše: 'Komunizam je, tamo gdje je bio
na vlasti, bez iznimke proizvodio teror'.
= Doista je bilo tako: posvuda. Ta je knjiga prva koja pokazuje da
nije bilo komunističkog režima koji nije bio teroristički.
Mehanizmi primjene sile, broj žrtava, mogu varirati - ali posvuda
je jednaka nemilosrdnost, samovolja i primjena sile radi
potvrđivanja vlasti.
- Komunizam i despotizam su uzajamno povezani?
= Taj despotski univerzalizam u prirodi je povijesnog komunizma.
Kad je tako, moramo zapitati nije li despotski oblik vlasti povezan
s bićem komunizma. Oni koji još pokušavaju braniti komunizam, znaju
dobro govoriti: 'Povijesni komunizam bio je degenerirani oblik
idealnog komunizma'. Ali zašto se ta degeneracija događala uvijek i
posvuda?
- Za Courtoisa postoji više odgovora na to pitanje.
= Primarni je odgovor onaj koji cvjeta u velikom dijelu naknadnih
opravdavanja: odnos cilja i sredstava. Ako je točno da je najviši
zakon politike da cilj opravdava sredstvo, tada također vrijedi:
što je teže postići cilj, to je lakše opravdati oštrinu sredstava.
Još 1920. Trocki je pri ukidanju privatnog vlasništva - što nijedan
režim prije toga nije pokušao - rekao da nema drugog puta osim
diktatorske vlasti. A Lenjin je rekao: 'Okrutnost našeg života -
uvjetovana okolnostima - bit će shvaćena i oproštena.'
- Zastrašujući navod...
= Tragika je u tomu što cilj nije postignut. Ne samo da je promašen -
rezultat koji je postignut nakon dugogodišnjeg terora, bio je baš
suprotan cilju. Ostanimo trenutak na tome: ako je istina da cilj
opravdava sredstvo, iz toga slijedi da nepostizanje cilja ne može
opravdati sredstva. Sredstva su dakle u svojoj goloj stvarnosti ono
što jesu. Ako su podla, ostaju podla. Ubojstvo je ubojstvo, teror je
teror i basta. Pozivanje na odnos između sredstava i ciljeva jedno
je od tradicionalnih opravdanja za zlo. Zlo u cilju dobroga.
Totalna sila osim toga dolazi s ponižavanjem neprijatelja do
nečovjeka. Treba navesti Gorkoga koji piše: 'Sasma je prirodno da
radnička snaga istrebljava svoje neprijatelje kao da su uši.'
- A isto vrijedi i za nacionalsocijalizam.
= O toj temi postoji beskrajna literatura. Dovoljno je podsjetiti
na Prima Levija. Stanovnici logora za uništenje učinjeni su
podljudima. Mehanizam ideologije uništavanja, to je dobro pojasnio
Domenico di Iasio u 'zaštiti Atene', sastoji se u srozavanju
čovjeka: za španjolske osvajače Indiosi, za nacionalsocijaliste
Židovi, za komuniste klasni neprijatelji nisu bili ljudi, dakle ili
uši ili bijesni psi. I po tom pitanju: nema ništa nova pod suncem.
- 'Crna knjiga' namjerava preokrenuti uobičajenu 'hijerarhiju
okrutnosti'. U čemu vidite razloge za dosadašnje različito
vrednovanje komunističkog i nacističkog terora?
= S jedne strane Sovjetski Savez ima velikog udjela u pobjedi nad
Hitlerom. Ta neprijeporna činjenica čini da zaboravljamo kako su
zemlje koje je 'oslobodio' Sovjetski savez godinama bile podređene
sustavu koji je bio jednako totalitaran kao i
nacionalsocijalistički. Osim toga je lijeva inteligencija, čiji
sam dio bio i ja, kao olakotnu okolnost za Sovjetski Savez navodila
da je komunizam veliki ideal koji prožima cijelu povijest
humanizma. Nacionalsocijalistička ideologija je naprotiv od
početka teoretski pogrješna i moralno ponižavajuća, jer se temelji
na premoći jedne rase nad svim ostalima.
- 'Crna knjiga' pojašnjava odnos između komunizma i sile krvavim
značajem ruske povijesti. Je li to uvjerljivo?
= Puno je važnija jedna druga posebnost ruske povijesti kojoj do
sada nije posvećeno dovoljno pozornosti: apsolutan nedostatak
tradicije liberalnog mišljenja i ponajprije liberalne politike.
Liberalizam znači pravno ograničenje državne moći, priznanje
ljudskih i građanskih prava, pravnu državu. Suprotnost ruskoj
autoritarnoj državi. Marksisitička teorija države teorija je
načina kako doći do vlasti, ali ne o načinu kako ju provoditi.
Liberalizam je naprotiv u prvom redu teorija provođenja vlasti.
- Jedno drugo pojašnjenje vraća se na Popperovu kritiku povijesnog
materijalizma: tko vjeruje da zna zakone povijesti, moralno se
oslobađa svake odgovornosti, jer svi koji ometaju povijesni tijek,
moraju biti uklonjeni.
= Ispravno je skrenuti našu pozornost na Popperovo tumačenje:
povijest kao načelo ozakonjenja. Osim načela vjerskog, moralnog
ili pravnog opravdavanja vlasti, politička povijest ideja zna
kriterij povijesne legitimacije vlasti: legitimacije koja se
odnosi na proteklu povijest (ona je konzervativnog duha) i
legitimaciju putem buduće povijesti koja proizlazi iz
revolucionarnog mišljenja. U tom drugom slučaju povijest ima istu
funkciju kao i providnost u vjerskom mišljenju. Tumačenje znakova
povijesti daje im istu snagu i sigurnost za djela koja obavljaju,
vjeruju da tumače tijek povijesti koji se ne može promijeniti. To
nije velika razlika od tvrdnje: 'Bog je s nama' koja je bila geslo
njemačke vojske i od izjave 'Povijest je s nama', što su govorili
revolucionari svih vremena.
Razgovor je vodio Giancarlo Bosetti.
230049 MET jul 98
Plinacro: Uskoro započinju radovi na magistralnom plinovodu Zabok-Lučko
Papa pao i natukao ruku, ali je nije slomio
Božinović: Zasad nema novog traga djetetu u Savi
Rashford bi do kraja tjedna trebao odlučiti gdje će nastaviti karijeru
Beograd: Teško ozlijeđena studentica u naletu automobila tijekom blokade
DHK raspisao natječaj za nagrade Juditu, Davidiasa i Slavića
Fuchs: Situacije u Splitu riješene su onako kako je trebalo postupati
U izraelskim napadima nakon objave primirja ubijeno više od 70 Palestinaca u Gazi
Vivo i Huawei prestigli Apple u Kini u 2024. - istraživanje
Prometni stručnjak Željko Marušić DP-ov kandidat za zagrebačkog gradonačelnika