NJEMAČKI RADIO - RDW
17. VII. 1998.
Gospodarska panorama
Oko hrvatskoga bankarstva u proteklih se godinu dana podiglo mnogo
prašine: nakon sanacija Privredne, Riječke, Splitske i Slavonske
banke, u javnost je izbio skandal u Dubrovačkoj banci čiji je trag
preko zloglasnog tajkuna Miroslava Kutle vodio čak do političkog
vrha Republike Hrvatske. Potkraj lipnja uvrstila se i Glumina banka
u niz nelikvidnih banaka te joj je Hrvatska narodna banka (HNB)
morala pomoći intervencijskim kreditom od 200 milijuna kuna.
Stanje u hrvatskom bankarstvu trenutno tematiziraju dva zagrebačka
gospodarska časopisa, 'Banka' i 'Privredni vjesnik', koji su, na
osnovi podataka HNB-a, proteklih mjeseci proveli i vlastite
ankete. Za Radio Deutsche Welle stanje analiziraju urednik
časopisa 'Banka' Željko Ivanković i guverner Hrvatske narodne
banke Marko Škreb. Prilog Klausa Dahmanna.
'Glavno obilježje stanja u bankovnom sustavu Republike Hrvatske
općenito jest veći stupanj kvalitete poslovanja'. Ova uvodna
rečenica iz ovogodišnjeg izvješća Hrvatske narodne banke,
očigledno treba zračiti optimizmom. Povjerenje građana u vlastiti
bankarski sustav, međutim, znatno se smanjilo nakon afere oko
Dubrovačke banke, a najnovija vijest o nelikvidnosti Glumina banke
stavila je točku na 'i'.
Unatoč svim problemima, Marko Škreb, guverner Hrvatske narodne
banke, smatra da se hrvatsko bankarstvo nalazi u fazi
konsolidacije: 'Naša procjena te globalne ocjene hrvatskoga
bankarstva temelji se prvenstveno na činjenici da je u zadnjih
nekoliko godina hrvatska vlada i HNB provela sanaciju, odnosno
rehabilitaciju nekoliko velikih hrvatskih banaka. Mislim,
naravno, na sanaciju Privredne, Riječke, Splitske, Slavonske
banke, a početkom godine i Dubrovačke banke, čime je gotovo 50 posto
hrvatskog bankarstva očišćeno od loše aktive'.
Kad se uzme u obzir i to da Zagrebačka banka kotira na londonskoj
burzi, te da je gotovo trećina hrvatskih banaka u inozemnom
vlasništvu, pokazuje se, sukladno sa Škrebovom ocjenom, zdrava
slika hrvatskog bankarstva. To se, međutim, odnosi samo na jedan
dio banaka. Željko Ivanković, urednik časopisa 'Banka', problem
vidi kod onih banaka koje bilježe izvanredno brzi rast, no
istovremeno ne ulaze u relativno sigurne i profitabilne projekte.
Prema podatcima Hrvatske narodne banke, ukupna je aktiva hrvatskih
banaka prošle godine narasla za 27 i pol posto - dakle, četiri puta
više nego '96. godine - na oko 94 milijarde kuna. Petnaestak banaka,
među njima i Dubrovačka i Glumina banka, zabilježilo je rast iznad
pedeset posto. O tome Ivanković kaže: '... kad banka vrlo brzo
raste, i to... na vrlo skupim izvorima, jer je GB davala stedišama
izvanredno povoljne kamate, onda joj je teško kontrolirati taj
rast. Ako se štedišama daju vrlo visoke kamate, onda se moraju vrlo
visoke kamate uzeti kod poduzeća. A ako se od poduzeća uzimaju vrlo
visoke kamate, to je rizično, jer poduzeća ne mogu u godinu dana
napraviti profit od 25, 30 ili ne znam koliko posto da bi mogli
vratiti kredite GB-i. GB je očekivala da će s dolaskom mira, ako
ćemo blagonaklono gledati prema toj tendenciji, cijelo vrijeme
puniti banke štednjom i da neće biti problema, da će se morati od
rizičnih poduzeća koja nisu uspjela oploditi kapital, povlačiti
novac'.
Ta očekivanja, međutim, nisu se ostvarila, tako da je nelikvidnost
banke postala samo pitanje vremena. Zbog lošeg poslovanja,
prevelikog udjela rizične aktive te graditeljske megalomanije,
Glumina se banka sada nalazi pred tri mogućnosti: državna sanacija,
likvidacija ili prodaja odnosno pripojenje drugoj banci koja je u
stanju premostiti financijske poteškoće banke. O tome Škreb kaže:
'Sanacija banaka nema nikakve veze s vlasništvom, jer su u svim
slučajevima svi dioničari izgubili svoje vlasničke udjele. To
znači da su gubitci otpisani prvenstveno na teret kapitala. Drugo,
i uprave i nadzorni odbori ostali su, naravno, bez bilo kakvih
ovlasti, a odluku hoće li se banka sanirati ili ne, donosi
prvenstveno Vlada RH, važući koliki su troškovi, a kolike su
koristi od te sanacije.
Prema tome, recimo, za slučaj DB bilo je vrlo pažljivo odvagano,
pomno analizirano da li zatvoriti tu banku ili je sanirati državnim
novcem. Vi morate znati da su u Hrvatskoj štedni ulozi osigurani.
Sada je iznos osiguranog štednog uloga 100.000 kuna. Prema tome,
zatvaranje banke ne znači da za državu nema troškova'. Stečaj
Glumina banke, dakle, za državni proračun nije obvezno jeftinija
varijanta, jer su ulozi štediša zakonski osigurani. Željko
Ivanković, međutim, smatra kako upravo taj zakon upravama banaka
otvara mogućnost moralnog hazarda. Uprave su, naime, svjesne toga
da je likvidacija banke za vladajuću stranku politički lošije
rješenje. Tu problematiku Ivanković objašnjava ovako: 'Ja osobno
mislim da je u Hrvatskoj potrebno više tržišta. Tržište, međutim,
zahtijeva stanovite žrtve. A to znači da neki propadnu. Kada
propadaju, onda je, budući da je zakonodavac i vlastodržac, u
pitanju i taj vlastodržac. Ja ne vjerujem da će zakonodavac raditi
protiv sebe, raditi toliko rizično da dopusti više tržišta zato da
suzi svoj utjecaj i da na taj način izazove nepovjerenje birača i
javnosti. To je, dakle, jedna zamka u kojoj smo se sada svi našli'.
Guverner Škreb smatra kako je 'nedovoljno jasno definirana
politika izlaska s tržišta', dakle, likvidacija banke. On predviđa
da će donošenje novoga Zakona o bankarstvu stvoriti 'jasniju
situaciju' u kojoj će se banke koje ne uspijevaju konsolidirati
svoje stanje, morati ili pripojiti drugima ili zatvoriti svoja
vrata. Prijedlog novoga zakona što ga je Škreb nedavno uputio Vladi
i Saboru, preciznije bi definirao i mjere koje Hrvatska narodna
banka može poduzimati prema kriznim bankama. 'Ja sam siguran da u
budućnosti, pogotovo s novim Zakonom kad će biti preciznije
definirane i ovlasti izlaska s tržišta, bit će mnogo manje
sanacija. No ja ne mogu isključiti mogućnost sanacije, to bi bilo
neoprezno. Međutim, sasvim je sigurno da situacija koja je bila u
Privrednoj, u Riječkoj i u Splitskoj banci, praktički takvih
situacija više nemamo', kaže Škreb.
U slučaju spomenutih triju banaka te Slavonske banke, kriza je
nastala zbog gubitaka naslijeđenih iz prošlosti. Po tome se ta
četiri slučaja bitno razlikuju od slomova Dubrovačke i Glumina
banke. Prije svega skandal u Dubrovačkoj banci objelodanio je i
problem pružanja kredita tzv. povezanim osobama, dakle, osobama
koje izravno ili neizravno mogu utjecati na poslovnu politiku
banke. U tom dijelu Ivanković traži više javnosti: 'U Hrvatskoj se
sve to proglašava poslovnom tajnom. A ako sve proglasite poslovnom
tajnom, onda preostaje ogroman prostor za izbjegavanje zakona. Ja
mislim da je najbolji način za poštivanje zakona ne inspekcije,
nego da što više stvari bude javne, a javnost je ta koja će
prisiliti, radi vlastitog održanja, i bankare, i banke, i
poslodavce, i gospodarstvo da posluje po zakonu čisto, jasno, javno
i transparentno. Zato mislim da samim reguliranjem povezanih osoba
- neće se puno postići ako ne bude javno tko su vlasnici banaka, tko
su vlasnici poduzeća, tko podiže velike kredite, ako to ne bude u
javnosti poznato'.
Strožim zakonskim okvirom i pojačanim nadzorom, međutim, ne može se
riješiti pitanje lošeg poslovanja. O tome guverner Hrvatske
narodne banke kaže: '... potrebno je, i mi radimo na tome da
unaprijedimo što više i što je brže moguće naš nadzor. Međutim, isto
tako moramo znati da nadzor nad bankama nije, niti može biti
supstitut za, s jedne strane, tržišnu disciplinu, s druge strane,
za ono kako posluju uprave odnosno nadzorni odbori u bankama. Vi ne
možete očekivati niti u jednoj zemlji da nadzor zamijeni zdravo
poslovanje uprave, jer to nije niti posao nadzora. Tako da u tom
kontekstu, ja to često ističem, zamislite situaciju kada nijedna
banka nikad ne bi mogla propasti, to bi bila sjajna situacija, jer
bi uprave banaka mogle raditi što žele, a kada bi došle u probleme,
samo trebaju doći u narodnu banku i reći: E, sad nas vi izvlačite iz
problema'.
Propadanje banaka koje loše posluju, u budućnosti, dakle, nije
isključeno. Stoga se štediši nameće pitanje u koju banku ulagati
novac, prije svega kad je riječ o iznosima većim od osiguranih
100.000 kuna. Preporuka Željka Ivankovića glasi: 'Kad ja gledam
gdje mogu štediti, ne gledam u prvom redu na zaradu od kamate, nego
gledam i na to tko vodi banku, kako se banka predstavlja u javnosti,
je li banka suvremena, informatizirana, nude li se neke usluge,
neke mogućnosti, dakle, ulaže li banka u sebe, da tako kažem. Ako
banka vodi računa o sebi, onda ona vodi računa i o štediši'.
(RDW)
200328 MET jul 98
Najava događaja - sport - za petak, 17. siječnja
OIF: Tek pokoji gubitnik
ZSE: Oporavak Crobexa, dosegnuli nove rekordne razine
Dakar reli: Al-Rajhi pred pobjedom
U Ministarstvu poljoprivrede sastanak o mjerama zbog slinavke i šapa u Njemačkoj
HRW osudio stanje ljudskih prava u svijetu, ističe dodatnu bojazan od Trumpa
U čakovečkoj bolnici devet novih pročelnika službi, odnosno voditelja odjela
Cijene nafte blizu 82 dolara
Svi Mirexi u plusu
SP Rukomet: S Argentincima je uvijek bilo problema