ŠPANJOLSKA
EL PAIS
5. VII. 1998.
"SAD je, kao velesila, sklon zlorabi svoje moći"
Novinar lista Jose Luis Barberia razgovarao je u Parizu s
francuskim ministrom vanjskih poslova Hubertom Vedrineom. U
članku, između ostaloga, stoji:
"(...) - Može li država kao što je Francuska, koja se toliko boji
globalizacije, koja toliko žali za svojom nekadašnjom veličinom, a
ona se teško može vratiti, priželjkivati za sebe ulogu velike
sile?
= Neki se Francuzi boje globalizacije, ali mnogi od nas toga se ne
bojimo nego se tome, de facto, prilagođavamo. Francuska može igrati
važnu ulogu pod uvjetom da njezina vanjska politika bude utemeljena
na realnom stanju, a upravo takva ona danas i jest. Osim toga, nismo
mi jedina europska država sa slavnom prošlošću koja se sada mora
prilagođavati novim okolnostima. Dovoljno je spomenuti Veliku
Britaniju, Španjolsku i Portugal, a ima ih još. Tako je zapravo s
gotovo svim europskim državama. Prema tome, nije to nekakav poseban
francuski problem.
- Može li se reći da je američka snaga prevelika čak i za samu
stabilnost u svijetu?
= Mora se priznati da u mnogim azijskim, europskim i bliskoistočnim
državama, ali i u ostalim područjima, američku nazočnost smatraju
čimbenikom stabilnosti i sigurnosti. A to bi tu hipersilu (tako je
nazivam zato što je nadmoćna na svim poljima: gospodarskom,
tehnološkom, vojnom, monetarnom, kulturalnom, na polju imagea...)
moglo navesti da zlorabi situaciju. Zbog toga se Francuska trudi
postići da mulitilateralni međunarodni odnosi budu utemeljeni na
jasnim pravnim normama i uzajamnom poštovanju. Zbog toga se mi
protivimo ekstrateritorijalnim zakonima koje američki Senat
jednostrano proglašava. Polazeći od Europe kao specifičnog pola, u
dogovoru s SAD-om, kad je riječ o onome što je najvažnije, vjerujemo
da bi bilo prikladno da se razviju još neki polovi kao što su Japan,
Rusija, Kina ili Indija - država koja se, sasvim sigurno, odlučuje
za pogrešan put.
- Može li Francuska stati na čelo alternative američkoj
diplomaciji?
= Naš cilj nije opiranje američkoj diplomaciji, nego obrana
francuskih i europskih ideja i interesa. Ako se oni podudaraju s
američkima, to bolje, ali ako to i nije tako, mi ne vidimo nikakvog
razloga za odustajanje od naših ideja i naših prijedloga. U svakom
slučaju, kako je rekao i Lionel Jospin u Washingtonu, sve moramo
rješavati onako kako to rješavaju prijatelji. Francuska je spremna
pojačati suradnju sa SAD-om tamo gdje to bude potrebno.
- Kada će biti stvorena zajednička europska vanjska politika?
= Poznato je da se Francuska za to zalaže, ali to je zadatak koji
zahtijeva dosta vremena i mnogo je zamršeniji od ionako dosta
zamršenog uvođenja zajedničke valute. Kad je o vanjskoj politici
riječ, susrećemo se s nacionalnim psihologijama, s poviješću svake
pojedine države, a ponekad i s jako ukorijenjenim predrasudama.
Europska vanjska politika ne može se proglasiti, ona se svakodnevno
priprema i dozrijeva, zahvaljujući strpljivom i plodonosnom radu.
- Kakvu ulogu pri tome može imati Španjolska?
= Ona ima važnu ulogu zbog mjesta koje zauzima u Europi, zbog svojih
veza s Latinskom Amerikom i svojom velikom ulogom koju je imala u
povijesti, na području kulture i lingvistike. Ta bogatstva
predstavljaju prednost za cijelu Europu. To je i razlog naše
potpore, koja je sada postala gotovo sudjelovanje u
pokroviteljstvu za osobito obećavajući europsko-latinskoamerički
sastanak na vrhu. Europa bi trebala izvlačiti koristi od
pojedinačnih iskustava svih svojih članica.
- Francusko-njemačka osovina, sve do sada ključna, sada je jako
oslabljena. Nije li sada vrijeme za njezino pojačavanje dodatnim
savezništvima ili možda čak i stvaranjem nekakvih alternativnih?
= Uvjeren sam da će odnosi Francuske i Njemačke i dalje biti u
središtu izgradnje zajedničke Europe, a koristi će imati sve
europske države. Ali teže je biti pokretač jedne Europe s 15 nego
Europe sa šest država, a bit će još teže kad ona bude imala dvadeset
ili više članova! Mislim da francusko-njemački motor nitko ne može
zamijeniti, iako bi bilo dobro da ga upotpunimo vezama s ostalim
državama koje bi jednako tako mogle nešto predložiti i pokrenuti.
No, važno je zbrajati, a ne oduzimati. Francusko-španjolski odnosi
dobar su primjer za to. U stalnom su napretku u posljednjih petnaest
godina.
(...)
- Koje bi još države trebale ući u Vijeće sigurnosti UN-a?
= Vijeće sigurnosti bi trebalo postati reprezentativnije, jer nije
se svijet uzalud toliko promijenio od 1945. godine. Ali ono mora i
dalje biti jednako djelotvorno, ne želimo li da se sve pretvori u
Ligu naroda. Logično je da se za ta mjesta kandidiraju Japan i
Njemačka, ali budući da ono mora biti reprezentativno, mora biti
mjesta i za neke velike države s južne polutke. Latinska Amerika,
Afrika, arapski svijet i ostala azijska područja moraju se
međusobno dogovoriti, ali tako da konačni broj članica Vijeća
sigurnosti ne bude previše velik. Osim toga, mi želimo da ostane na
snazi pravo služenja vetom zato što bi Vijeće sigurnosti, u
protivnome, izgubilo svoju djelotvornost.
- Je li Vijeće sigurnosti sposobno zaustaviti tendenciju širenja
nuklearnog naoružanja?
= Na sastanku u Ženevi sve stalne članice Vijeća sigurnosti uputile
su Indiji i Pakistanu poruku - da su izabrali pogrešan put i da ono
što zapravo moraju učiniti jest vođenje ozbiljnih pregovora o
Kašmiru. Jednoglasna je poruka bila da će, ako ne zaustave utrku u
naoružavanju nuklearnim i konvencionalnim oružjem, ostati bez
potpore i pomoći, a imat će velikih problema, iako se radi o dvjema
velikim državama. U sadašnjem svijetu neka država ne može dugo
vremena živjeti izdvojeno od glavnih struja.
- Koje je pouke Francuska izvukla iz svoje politike prema Africi u
prošlosti? Mislim pri tome na genocid u Ruandi, na potporu
diktatorima na tom kontinentu, na ulogu koju je odigrala naftna
kompanija Elf, na rad špijunskih službi...
= Sigurno ću vas sada iznenaditi, ali mislim da je konačni račun
francuske politike u Africi u posljednjih 40 godina uglavnom
pozitivan. Ako promotrite povijest tog kontinenta u posljednjih
četrdeset godina, shvatit ćete da su se gotovo sve velike drame, a
bilo ih je petnaestak, dogodile izvan francuske utjecajne sfere.
Iako smo neke od njih mogli i spriječiti.
- Kako će se riješiti sve dramatičnija kriza na Kosovu?
= Rješenje se mora pronaći davanjem posebnog autonomnog statusa
Kosovu koji smo Klaus Kinkel i ja zatražili od Miloševića 19.
studenoga prošle godine. Od početka srpskih vojnih operacija, u
veljači ove godine, kontaktna skupina je primjenjivala strategiju
sve jačih pritisaka, ali je i nagovarala Beograd na pregovore, a
kosovske Albance upozoravala, kako bi obje strane prišle
pregovorima i traženju političkog rješenja. Rješenje je,
ponavljam, u davanju velike autonomije koja isključuje održavanje
sadašnjeg nepodnošljivog statusa quo, ali i nezavisnost te
pokrajine.
- Ali, što ćete učiniti kako se ne bi obistinile najgore prognoze?
= U ovome je trenutku najhitnije zaustavljanje nasilja i obnova
dijaloga. Kako bismo to postigli, ne isključujemo nijednu
mogućnost, pa čak ni vojnu intervenciju.
060103 MET jul 98
Novi francuski premijer preživio glasanje o povjerenju zahvaljujući socijalistima
Puljak (Centar): Čak 243 općine nemaju niti jednog proračunskog korisnika
SAD: Primirje u Gazi počinje u nedjelju unatoč neriješenom pitanju
SP rukometaši: Rezultati (1)
Obilježavanje Godine Ive Tijardovića i Jakova Gotovca
SP rukometaši: Slovenija sigurna protiv Kube
Prekinuta potraga za djetetom u Savi, nastavlja se ujutro
Kos: Crna Gora bi mogla završiti pregovore s EU tijekom mog mandata
Reli Dakar: Šebalj i Crnojević 19. u 11. etapi, 20. ukupno
Švicarska traži 700 volontera za Pjesmu Eurovizije