SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
30. VI. 1998.
Nema mjesta strahu od europskog osvajanja Amerike
"Kad su Daimler-Benz i Chrysler u svibnju objavili svoje spajanje,
nazvao me novinar 'The Detroit Newsa'. Želio je znati mislim li da
je to spajanje prijetnja američkom 'identitetu'", piše sveučilišni
profesor Richard Pells, autor knjige 'Ne poput nas: kako su
Europljani voljeli, mrzili i promijenili američku kulturu od
Drugog svjetskog rata'.
"To bi se Europljanima moglo činiti neobičnim. Zašto bi se
Amerikanci brinuli o ugroženosti svog nacionalnog identiteta zbog
činjenice da je njemačka automobilska tvrtka preuzela jedno od
najpoznatijih američkih imena u industriji? Europljani bi trebali
biti ti koji očajavaju nad američkom prijetnjom njihovoj tradiciji
i institucijama, a ne obrnuto.
Zapravo, pritužbe na američku kulturnu nametljivost europska su
specijalnost od početka dvadesetog stoljeća. Godine 1901.,
britanski novinar William Stead objavio je knjigu pod naslovom
'Amerikanizacija svijeta'.
Već dvadesetih godina ovog stoljeća, europski su pisci upozoravali
svoje čitatelje o pogibeljnom utjecaju američkih filmova, reklama
i jazza. Četrdesetih su godina sumnjali da je tajna namjera
Marshallovog plana pretvoriti zapadnu Europu u kopiju Sjedinjenih
Država. Osamdesetih su tvrdili da su 'Dallas' i McDonald's glavni
instrumenti američkog kulturnog imperijalizma. Devedesetih su
otvaranje parka Disney u blizini Pariza držali posljednjim
primjerom američkih pokušaja potkopavanja europske (a posebice
francuske) civilizacije.
Tako tvrdnje da su Tony Blair ili Gerhard Schroeder klonovi Billa
Clintona, ili da je njihova želja da stegnu europsku socijalnu
državu predaja pred američkim gospodarskim obrascem, imaju svoje
korijene u 100 godina europskog antagonizma ili ambivalentnosti
prema Sjedinjenim Državama. Strahovi da Amerika predstavlja
opasnost za europsku neovisnost nisu novost.
Ono novo jest shvaćanje da Europa možda ima jednako snažan učinak na
američko gospodarsko i kulturu. Današnji Amerikanci jednako su pod
utjecajem europske mode i ideja, kao što su Europljani oduševljeni
američkom tehnologijom i industrijom zabave.
Nigdje europski ujecaj nije veći nego u američkom akademskom
svijetu. Od sedamdesetih godina, američki su se znanstvenici u
potrazi za najnaprednijim teorijama, metodama i terminologijom
okretali Britaniji, Francuskoj i Njemačkoj. Ne možete ući na odsjek
za engleski jezik i književnost američkog sveučilišta a da se ne
susretnete s postmodernistima, poststrukturalistima,
teoretičarima dekonstrukcije i praktičarima 'kulturnih studija'.
Sve je to uvoz iz Europe. Niti ćete naći odsjek za povijest čije
zvijezde nisu učenici europskih gurua poput Antonia Gramscija i
Michela Foucaulta.
Većina Amerikanaca, međutim, manje je opijena europskom akademskom
kulturom, a više njezinom odjećom, namještajem, staklom i
kuhinjom. I (znali oni o ili ne), europskom filmskom tradicijom.
Istina je da Hollywood dominira globalnim filmskim tržištem. No
američka filmska industrija uvijek je nastajala pod britanskim i
europskim utjecajem - od doseljeničkih poduzetnika koji su
stvorili glavne filmske studije, preko genija Charlieja Chaplina,
odbora francuskih filmskih kritičara pedesetih koji su američku
publiku naučili da redatelj zauzima središnji položaj kao autor i
nedavne popularnosti koju su u Sjedinjenim Državama osvojili
filmovi poput 'Poštara' i britanskog uratka 'Full Monty'.
Zatim je tu pitanje europskih korporacija koje kupuju američki
imetak. Daimler-Benzovo preuzimanje Chryslera samo je jedan
primjer. Bertelsmann, jedna od najvećih njemačkih izdavačkih kuća
i medijskih tvrtki, preuzela je Doubleday, Bantam, Dell a sad i
Random House. Britanski medijski konglomerat Pierson Ltd. kupuje
Simon & Schuster. Vodeći francuski izdavač knjiga i časopisa
Hachette pomaže u financiranju mjesečnika 'George', kojeg izdaje
John F. Kennedy Jr.
Takva ulaganja znak su da Amerikanci, iako još uvijek određuju
sadržaj masovne kulture, više ne nadziru ekonomiku svjetskih
industrija informacija i zabave.
Spektakl europskog kupovanja američkih korporacija i izdavačkih
kuća i časopisa ne implicira da se američke vrijednosti ili
gospodarska praksa mijenjaju. Europsko poduzetništvo ušlo je na
američko tržište da bi zaradilo novac, a ne izazvalo kulturnu
revoluciju. Bertelsmann, Pierson i Hachette prilagodili su se
ukusima svoje američke publike. Tako će učiniti i Daimler - Benz.
Ono što ti događaji govore jest da Amerikanci i Europljani žive u
svijetu koji postaje ne homogen, nego sve više eklektičan. I da je
stoljeće dug europski strah od amerikanizacije pretjeran kao i
novonastali strahovi Sjedinjenih Država od europske prijetnje
američkom identitetu."
010425 MET jul 98
SP rukometaši: Rezultati (1)
Obilježavanje Godine Ive Tijardovića i Jakova Gotovca
SP rukometaši: Slovenija sigurna protiv Kube
Prekinuta potraga za djetetom u Savi, nastavlja se ujutro
Kos: Crna Gora bi mogla završiti pregovore s EU tijekom mog mandata
Reli Dakar: Šebalj i Crnojević 19. u 11. etapi, 20. ukupno
Švicarska traži 700 volontera za Pjesmu Eurovizije
Kirurzi čakovečke bolnice protiv novog pročelnika
Ryanair oduzeo dio letova Španjolskoj "zbog visokih naknada", više letova u Hrvatsku
Bjelovar: Teško ozlijeđeni dječak uspješno operiran