ZAGREB, 30. lipnja (Hina) - Prihvate li saborski zastupnici Konačni prijedlog zakona o mirovinskom osiguranju, pravo na starosnu mirovinu u Hrvatskoj ubuduće bi ostvarivali muškarci sa navršenih 65 godina života, a žene sa 60 godina
života i 15 godina radnog staža. Pravo, pak, na prijevremenu starosnu mirovinu imali bi muškarci sa 60 godina života i 35 godina staža, a žene s 55 godina života i 30 godina staža.
ZAGREB, 30. lipnja (Hina) - Prihvate li saborski zastupnici Konačni
prijedlog zakona o mirovinskom osiguranju, pravo na starosnu
mirovinu u Hrvatskoj ubuduće bi ostvarivali muškarci sa navršenih
65 godina života, a žene sa 60 godina života i 15 godina radnog
staža. Pravo, pak, na prijevremenu starosnu mirovinu imali bi
muškarci sa 60 godina života i 35 godina staža, a žene s 55 godina
života i 30 godina staža. #L#
Osim što je snižena dobna granica za odlazak u mirovinu kod žena,
zakonodavac je, u odnosu na prethodni tekst, izmijenio i način
izračuna aktualne vrijednosti mirovine. Predloženo je da aktualnu
vrijednost mirovine utvrđuje Upravno vijeće Zavoda, prema rastu
prosječnih troškova života i prosječnih plaća za svako polugodište
(polovica zbroja rasta). U prethodnom tekstu zakona, određivanje
aktualne vrijednosti mirovina bilo je vezano uz porast prosječne
brutto plaće u protekloj godini.
Prilikom određivanja mirovina, bio bi napušten dosadašnji način
određivanja mirovinske osnovice na temelju ostvarenih plaća u
najpovoljnijih deset uzastopnih godina osiguranja. Dosad je to
stvaralo velike razlike u iznosima mirovina kod određenih
kategorija osiguranika. Konačni prijedlog zakona polazi od plaća,
odnosno osnivica osiguranja ostvarenih nakon 1. siječnja 1970. i
njihovog odnosa prema prosječnoj plaći svih zaposlenih u
Hrvatskoj.
Budući da bi novi zakon o mirovinskom osiguranju, po prijedlogu,
trebao stupiti na snagu 1. siječnja 1999., zakonodavac je predvidio
postupni prijelaz za izračun mirovine do punog razdoblja. Tako bi
se u 1999. mirovina određivala na temelju deset najpovoljnijih
godina, u 2000. na temelju 13, 2001. najpovoljnijih 16 najpovljnih
godina itd.
Novi mirovinski sustav u Hrvatskoj bio bi uređen na tri razine -
obveznom mirovinskom osiguranju zasnovanom na generacijskoj
solidarnosti (dosadašnji sustav), obveznom osiguranju zasnovanom
na individualnoj kapitaliziranoj štednji i dobrovoljnom
mirovinskom osiguranju. Zakon o mirovinskom osiguranju uređuje
prvu razinu sustava, dok bi se posebnim zakonima uredile preostale
dvije razine.
Primjenom novog sustava, svi osiguranici plaćali bi doprinos za
mirovinsko osiguranje po stopi od 21,5 posto, s tim što bi
osiguranici mlađi od 40 godina uplaćivali 5 posto za osiguranje na
temelju individualne kapitalizirane štednje, a preostali iznos u
sustav generacijske solidarnosti. Procjenuje se da bi u tom sustavu
osiguranje nastavilo 50 posto sadašnjih osiguranika.
Zakonodavac predviđa da će takvo dijeljenje stope uzrokovati
smanjene prihode u sustav generacijske solidarnosti za oko 10 posto
u prvoj godini primjene zakona, pa bi tranzicijski trošak u prvoj
godini provođenja reforme iznosio 1,8 posto predviđenog domaćeg
brutto proizvoda. Za prvih deset godina provođenja reforme očekuje
se postpuni pad tranzicijskog troška, pa bi u tom razdoblju ukupni
kumulativni tranzicijski trošak mogao iznositi od 11-12 posto
brutto društvenog proizvoda.
Konačni prijedlog zakona o mirovinskom osiguranju predviđa i
radikalnu izmjenu sustava invalidskog osiguranja. Invalidnost se,
prema novom zakonu, definira kao gubitak sposobnosti za rad (opća
nesposobnost) i kao profesionalna nesposobnost za rad. Na temelju
obje ocjene može se ostvariti mirovina, ali će mirovina na temelju
profesionalne nesposobnosti biti za trećinu manja. Cilj je, ističe
zakonodavac, da se djelomično nesposobni za rad profesionalnom
rehabilitacijom osposobe za rad. Konačni prijedlog zakona o
mirovinskom osiguranju također ukida neka dosadašnja prava kao što
su prava na raspoređivanje na druge poslove i rad sa skraćenim
radnim vremenom.
Kad je riječ o upravljanju mirovinskim fondovima, predviđa se
osnivanje Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje. Njega bi
sačinjavalo 13 članova, od kojih bi sedam imenovala Vlada, a po dva
člana udruge osiguranika, umirovljenika i poslodavaca.
(Hina) mt db
301141 MET jun 98