NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
27. VI. 1998.
Svijet dvoznačnosti
"Oni koji traže pojam kojim bi prikladno opisali sadašnje stanje
europske politike, ne trebaju duboko razmišljati jer već prolaskom
kroz povijest europskog ujedinjenja nailaze na usporedbe i
sličnosti. Jer da su europske stvari danas dvo-, više- ili
mnogoznačne - kao što su i prije često bile - brzo je pronađeno i
politički napeto shvaćanje.
Dva primjera dokazuju tu dvo- ili višeznačnost: početkom svibnja
Europska je unija jedanaestoricu imenovala u Europsku monetarnu
uniju i time 'projektu stoljeća' dala zadnji blagoslov. Njezina
oznaka je nadnacionalni aranžman, režim središnje banke koja ne
podliježe politici i očekivanje da bi i izvan monetarne politike
mogla imati značajnih posljedica. No poslije samo nekoliko
tjedana, jedan od očeva eura i nekada izjašnjeni pristaša političke
unije u Europi, savezni kancelar Kohl, zajedno je s Francuzom
Chiracom pozvao na borbu protiv europskoga centralizma i pod geslom
'subsidijarnost', uniji za iduće mjesece nametnuo raspravu o
strukturi i ravnoteži sila između EU, zemalja članica i regija.
Dok su se Kohl, Chirac i ostali šefovi država i vlada manje ili više
oduševljeno složili s monetarno-političkim 'škopljenjem' svojih
vlada i slavili euro kao politički, gospodarski i integracijski
višenamjenski instrument, inače se prave krhkima: njihov otpor, ne
samo njemačkog kancelara, daljnjoj predaji ovlasti i novim
koracima ujedinjavanja, osjetno je narastao. No očito je da se iza
toga krije i strah da će politički zakržljati, da će time svoju moć
političkog utjecaja izgubiti u monetarnoj uniji i u uvjetima veće
preglednosti tržišta, pooštrene utakmice i dalekosežne
deregulacije. To se pokazalo već u svađi oko stabilizacijskog pakta
i u francuskoj želji za političkom protutežom Europskoj središnjoj
banci.
Drugi primjer koji potvrđuje europsku proturječnost danas, na
prijelazu s britanskog na austrijsko predsjedništvo u zajednici,
povezan je s proširenjem: s nakanom koju također s velikim patosom -
i s pravom - uzdižu u rang povijesne velike zadaće.
No do sada, i to samo u skladu sa, slično kao u slučaju monetarne
unije, skeptičnim raspoloženjem među biračima i interesnim
skupinama, Europljani dopuštaju da nedostaje prave ozbiljnosti
tako da se kandidati već ljute što datum njihova pristupa sve više
tone u maglu XXI. stoljeća. Nekim starim članovima nedostaje
odlučnosti da stvore pretpostavke da proširenje ne bi dovelo do
institucionalnog kolapsa zbog prevelikog širenja; drugima, koji su
i sami korisnici europske solidarnosti, nedostaje spremnosti za
preraspodjelu u korist novih članova. Reakcije povlaštenih koji
uživaju kvote, subvencije i druga sredstva unaprijeđenja na
reformski paket 'Agenda 2000', već sada daju naslutiti sukobe oko
podjele koji će u rastućem društvu koje istodobno postaje
heterogeno, spadati u svakodnvene poslove.
Kako razriješiti te dvoznačnosti, o tome bi se dalo puno
špekulirati. Okretna i stožerna točka tih špekulacija opet su oba
velika projekta, euro i proširenje: prijam deset i više novih
članova - neovisno o brzini i redoslijedu - čini neizbježnom
institucionalnu reformu. Oko nje su Europljani do sada zabušavali;
mora biti substancijalna, u ovim okolnostima čak temeljna, i mora
povezati djelotvornost s demokratskim legitimitetom.
Slično se može pretpostaviti i za monetarnu uniju: njezine članove
koje paket stabilizacije obvezuje na strožu financijsku
disciplinu, neće mimoići da svoju gospodarsku, poreznu i
proračunsku politiku koordiniraju i usklade te na stanovit način
jedni drugima prilagode svoja socijalna davanja. Zajednička
monetarna politika glede eura, koja će kompletirati unutarnje
tržište i stvoriti europsko tržište kapitala, sve će više
ograničavati nacionalne manevarske prostore i na drugim političkim
poljima ubrzavati europsku konvergenciju ('spill over').
Tom procesu koji na posljetku djeluje centralizirajuće, a koji
prema francuskom tumačenju treba biti povezan s povećanjem moći i
statusa Europe u svijetu - dakle spram Amerike i dolara - na putu
stoji ostvarenje zamisli o subsidijarnosti. Ako se dosljedno
provede u političku praksu, kako traže neki članovi i regije EU-a,
cjelokupna bi struktura unije mogla doći pod pritisak promjene
političkih zahtjeva za samoodržanje i oblikovanje - s ciljem da se
ograniče ili barem više ne šire ovlasti Bruxellesa. No vjerojatno
se u teoriji bolje nego u političkoj praksi može fino, čisto
razdvojiti koje teme Europska unija može sadržajno regulirati, a
koje trebaju riješiti vlade zemalja članica i njihova regionalna
tijela.
Oni koji zbog te europske nesigurnosti i neodlučnosti vrte glavom,
trebali bi proširiti perspektivu i pogledati na Ameriku. Tamo sami
sebe drže neizbježnom svjetskom silom. Povremeno si čak čestitaju
zbog neporecive uloge 'dobronamjernog globalnog hegemona' koji se
ne treba bojati nikakve političke i vojne konkurencije i na kojem
sjaji - djelomično ganutljiva ali sasma opravdana - optužba
drskosti i oholosti.
No u unutrašnjosti Amerike i u politici Washingtona ipak se
događaju procesi koji se teško slažu s međunarodnom odgovornošću
Sjedinjenih Država: ponajprije u kongresu, i to osobito u
republikanskoj većini, to je nepovjerenje - naraslo od pojedinih
slučajeva do fanatizma - prošireno spram međunarodnih organizacija
i multilateralizma, kako je nedavno uz žaljenje ustanovljeno na
zasjedanju Weatherhead Center for International Affairs
sveučilišta Harvard u Talloiresu. To se odbijanje izražava na više
načina: primjerice u odbijanju Washingtona da podmiri američke
dugove Ujedinjenim narodima ili da odredi ispunjavanje kvote za
Međunarodni monetarni fond (MMF), ili u spajanju poreza. Pri tomu
je posebno pikantno što je baš MMF cilj kritike, jer MMF se uvijek
pokazao korisnim instrumentom za provedbu američkih gospodarskih i
financijskih interesa u svijetu.
Motiv koji napaja to odbijanje je jasan: republikanci odbijaju
međunarodne organizacije u kojima Sjedinjene Države, ali ne same,
određuju ton. I sumnjiv im je multilateralizam jer ga shvaćaju kao
ograničenje suverenosti Sjedinjenih Država, što su primjerice
otvoreno priznali na konferenciji o zaštiti klime u Kyotu.
Europljani su sve svjesniji da se u doba globalizacije gospodarski
okvirni uvjeti neopozivo mijenjaju i da prostor za autonomno
političko djelovanje postaje sve manji, a time i potreba za
međunarodnom suradnjom sve veća. No američka politika, možda zato
jer je zamagljena vlastitom slikom o premoći, ne daje uvjerljiv
odgovor na jedno od pitanja o budućnosti: ono o ograničenju
nacionalne suverenosti koje globalizacija neizbježno donosi" -
piše Klaus-Dieter Frankenberger.
290101 MET jun 98
Bjelovar: Teško ozlijeđeni dječak uspješno operiran
U Britaniji već propao dio financijskih odluka za 2025.
Australian Open: Tien svladao Medvedeva
Najava događaja - kultura - za petak, 17. siječnja
Najava - gospodarstvo - za petak, 17. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za petak, 17. siječnja
Gospodarstvo - ukratko do 17,30 sati
Ina o onečišćenju mora: Nisu utvrđena propuštanja opreme ni spremnika
Plakat 65. šibenskog MDF-a prikazuje djecu u stvaranju neobične ptice
Deseci migranata možda su se utopili pokušavajući doći do Španjolske