BOSNA I HERCEGOVINA
LJILJAN
15. VI. 1998.
Pripremam reviziju Daytonskog sporazuma
Obraćanje predsjedavajućeg predsjedništva BiH Alije Izetbegovića
europskim ministrima u Bruxellesu, u kojem je zatražio od
međunarodne zajednice da ili potpuno provede Daytonski sporazum
ili da izvrši njegovu reviziju, povod je razgovora s prof. dr.
Kasimom Trnkom, savjetnikom Alije Izetbegovića.
Istaknuvši kako je Daytonski sporazum moguće provesti samo ako se
uravnoteženo primijene svi njegovi aspekti, dr. Trnka kaže kako ga
inače treba "ili otkazati ili zatražiti njegovu bitnu reviziju".
Kao primjer navodi činjenicu da je bošnjačkoj javnosti najteže palo
što je sporazumom legalizirana Republika Srpska, "iako svi dobro
znamo da je ona nastala na jedan ilegalan način, ne po bilo kakvim
propisima nego golom silom. Međutim, na tu koncesiju se pristalo
radi toga što su srpski pregovarači prihvatili BiH kao državu, kao
međunarodno-pravni subjekt, i činjenicu da je njezino unutarnje
ustrojstvo transformirano. Dakle, BiH se nije stvorila Daytonskim
sporazumom. Podsjećam, u članku 1. Ustava BiH upravo se kaže da je
BiH država u međunarodno-pravnom smislu i da vrši transformaciju
svog unutarnjeg uređenja. Prema tome, ako se poštuju oba aspekta
ovoga pitanja, onda Daytonski sporazum ima smisla. Međutim,
predsjedavajući Izetbegović je upravo u tom smislu, obraćajući se
europskim ministrima u Luxembourgu, imao namjeru reći da ukoliko na
rujanskim izborima dođu one snage koje će preferirati separaciju
ili debalans u Mirovnom sporazumu, onda bi trebalo izvršiti njegovu
radikalnu doradu. Ta dorada bi se morala odnositi na nekoliko
stvari", napominje Trnka. Zamoljen da ih pojasni, Trnka prvo
izdvaja potrebu da se do kraja dovede "princip konstitutivnosti sva
tri naroda na cijelom teritoriju BiH".
Upozorava, dalje, na problem da je Daytonski ustav, "nastojeći da
osigura nacionalnu ravnopravnost - ugradio niz elemenata koji su
doveli do blokade sustava. Imamo princip pariteta i imamo princip
konsenzusa", kaže Trnka i objašnjava kako je u praksi došlo "do
eskalacije tih principa i priličnog odstupanja od modela koji je
zamišljen u Daytonskom sporazum". Objašnjava kako su paritet i
konsenzus predviđeni u Gornjem domu parlamenta i Predsjedništvu,
ali da su se, nažalost, u praksi proširili - "potpuno bez potrebe i
neopravdano - i na izvršnu vlast", što dokazuje na primjeru Vijeća
ministara i kaže: "U Daytonskom sporazumu nema nijedne odredbe koja
kaže da će Vijeće ministara biti sastavljeno na paritetu, niti da će
odlučivati konsenzusom. (...) Zamisao je Daytonskog sporazuma da
se demokratske odluke donose u Parlamentu i Predsjedništvu, tamo je
osigurana ravnopravnost naroda, a egzekutiva, zapravo, izvršna
vlast bi trebala biti efikasna, ali istovremeno pod kontrolom
Parlamenta, odnosno Predsjedništva. Čim se u izvršnu vlast uveo
konsenzus, odnosno paritet, ona se zablokirala. A onda se taj
princip, rekao bih, poput metastaze proširio po cijelom sustavu, pa
ide čak do lokalne razine. To bi, dakle, bio sljedeći element koji
bi trebalo korigirati i doraditi u Daytonskom sporazumu kako bi
čitav model bio uopće funkcionalan".
Dr. Trnka ističe dalje kako u doradi Daytonskog sporazuma treba
razmišljati "o potpuno jasnoj diferencijaciji tri vlasti:
zakonodavne, izvršne i sudske", koje bi morale biti "konzekventno
izvedene od lokalne do najviše državne razine". Ocjenjuje kako se,
također, mora "naći eksplicitna ustavna osnova za izvorne prihode
institucija Bosne i Hercegovine. Prema sadašnjoj praksi, entiteti
uplaćuju kotizacije za funkcioniranje institucija BiH. Dokle god
institucije BiH ovise o dobroj volji entiteta, one neće normalno
funkcionirati, ili će to uvijek biti mehanizam kojim entiteti mogu
otežavati, ako ne blokirati rad institucija centralne vlasti. U
postojeći ustav, također, morala bi se ugraditi eksplicitna
odredba koja bi sve institucije vlasti u BiH obvezivala da izvršna
vlast mora održavati proporcionalnu strukturu stanovništva prema
popisu iz 1991. godine. Samo se tako može očuvati multietničnost
BiH i ravnopravnost njezinih naroda. Ja upravo radim na analizi tih
pitanja", napominje dr. Kasim Trnka i upozorava kako oni jesu za
provođenje Daytonskog sporazuma "kakav je sada, ali u njegovoj
punoj mjeri i punoj izbalansiranosti. Ako bi izborima na političku
scenu došle snage koje to nisu spremne uraditi, onda bi se stekli
uvjeti da se izvrši revizija Daytonskog sporazuma", upozorava dr.
Trnka.
162344 MET jun 98
Ryanair oduzeo dio letova Španjolskoj "zbog visokih naknada", više letova u Hrvatsku
Bjelovar: Teško ozlijeđeni dječak uspješno operiran
U Britaniji već propao dio financijskih odluka za 2025.
Australian Open: Tien svladao Medvedeva
Najava događaja - kultura - za petak, 17. siječnja
Najava - gospodarstvo - za petak, 17. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za petak, 17. siječnja
Gospodarstvo - ukratko do 17,30 sati
Ina o onečišćenju mora: Nisu utvrđena propuštanja opreme ni spremnika
Plakat 65. šibenskog MDF-a prikazuje djecu u stvaranju neobične ptice