FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

BIH-LJILJAN-TRNKA-15-6

BOSNA I HERCEGOVINA LJILJAN 15. VI. 1998. Pripremam reviziju Daytonskog sporazuma Obraćanje predsjedavajućeg predsjedništva BiH Alije Izetbegovića europskim ministrima u Bruxellesu, u kojem je zatražio od međunarodne zajednice da ili potpuno provede Daytonski sporazum ili da izvrši njegovu reviziju, povod je razgovora s prof. dr. Kasimom Trnkom, savjetnikom Alije Izetbegovića. Istaknuvši kako je Daytonski sporazum moguće provesti samo ako se uravnoteženo primijene svi njegovi aspekti, dr. Trnka kaže kako ga inače treba "ili otkazati ili zatražiti njegovu bitnu reviziju". Kao primjer navodi činjenicu da je bošnjačkoj javnosti najteže palo što je sporazumom legalizirana Republika Srpska, "iako svi dobro znamo da je ona nastala na jedan ilegalan način, ne po bilo kakvim propisima nego golom silom. Međutim, na tu koncesiju se pristalo radi toga što su srpski pregovarači prihvatili BiH kao državu, kao međunarodno-pravni subjekt, i činjenicu da je njezino unutarnje ustrojstvo transformirano. Dakle, BiH se nije stvorila Daytonskim sporazumom. Podsjećam, u članku 1. Ustava BiH upravo se kaže da je BiH država u međunarodno-pravnom smislu i da vrši transformaciju svog unutarnjeg uređenja. Prema tome, ako se poštuju oba aspekta ovoga pitanja, onda Daytonski sporazum ima smisla. Međutim, predsjedavajući Izetbegović je upravo u tom smislu, obraćajući se europskim ministrima u Luxembourgu, imao namjeru reći da ukoliko na rujanskim izborima dođu one snage koje će preferirati separaciju ili debalans u Mirovnom sporazumu, onda bi trebalo izvršiti njegovu radikalnu doradu. Ta dorada bi se morala odnositi na nekoliko stvari", napominje Trnka. Zamoljen da ih pojasni, Trnka prvo izdvaja potrebu da se do kraja dovede "princip konstitutivnosti sva tri naroda na cijelom teritoriju BiH". Upozorava, dalje, na problem da je Daytonski ustav, "nastojeći da osigura nacionalnu ravnopravnost - ugradio niz elemenata koji su doveli do blokade sustava. Imamo princip pariteta i imamo princip konsenzusa", kaže Trnka i objašnjava kako je u praksi došlo "do eskalacije tih principa i priličnog odstupanja od modela koji je zamišljen u Daytonskom sporazum". Objašnjava kako su paritet i konsenzus predviđeni u Gornjem domu parlamenta i Predsjedništvu, ali da su se, nažalost, u praksi proširili - "potpuno bez potrebe i neopravdano - i na izvršnu vlast", što dokazuje na primjeru Vijeća ministara i kaže: "U Daytonskom sporazumu nema nijedne odredbe koja kaže da će Vijeće ministara biti sastavljeno na paritetu, niti da će odlučivati konsenzusom. (...) Zamisao je Daytonskog sporazuma da se demokratske odluke donose u Parlamentu i Predsjedništvu, tamo je osigurana ravnopravnost naroda, a egzekutiva, zapravo, izvršna vlast bi trebala biti efikasna, ali istovremeno pod kontrolom Parlamenta, odnosno Predsjedništva. Čim se u izvršnu vlast uveo konsenzus, odnosno paritet, ona se zablokirala. A onda se taj princip, rekao bih, poput metastaze proširio po cijelom sustavu, pa ide čak do lokalne razine. To bi, dakle, bio sljedeći element koji bi trebalo korigirati i doraditi u Daytonskom sporazumu kako bi čitav model bio uopće funkcionalan". Dr. Trnka ističe dalje kako u doradi Daytonskog sporazuma treba razmišljati "o potpuno jasnoj diferencijaciji tri vlasti: zakonodavne, izvršne i sudske", koje bi morale biti "konzekventno izvedene od lokalne do najviše državne razine". Ocjenjuje kako se, također, mora "naći eksplicitna ustavna osnova za izvorne prihode institucija Bosne i Hercegovine. Prema sadašnjoj praksi, entiteti uplaćuju kotizacije za funkcioniranje institucija BiH. Dokle god institucije BiH ovise o dobroj volji entiteta, one neće normalno funkcionirati, ili će to uvijek biti mehanizam kojim entiteti mogu otežavati, ako ne blokirati rad institucija centralne vlasti. U postojeći ustav, također, morala bi se ugraditi eksplicitna odredba koja bi sve institucije vlasti u BiH obvezivala da izvršna vlast mora održavati proporcionalnu strukturu stanovništva prema popisu iz 1991. godine. Samo se tako može očuvati multietničnost BiH i ravnopravnost njezinih naroda. Ja upravo radim na analizi tih pitanja", napominje dr. Kasim Trnka i upozorava kako oni jesu za provođenje Daytonskog sporazuma "kakav je sada, ali u njegovoj punoj mjeri i punoj izbalansiranosti. Ako bi izborima na političku scenu došle snage koje to nisu spremne uraditi, onda bi se stekli uvjeti da se izvrši revizija Daytonskog sporazuma", upozorava dr. Trnka. 162328 MET jun 98

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙