SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
14. VI. 1998.
Lažne nade u inozemstvu
"Zbog toga što američke vođe još uvijek ne razumiju (ili možda samo
ne žele priznati) na koji su način njihovi prethodni potezi
pridonijeli etničkom nasilju u državama poput Bosne, Ruande i
Iraka, oni su nehotično potaknuli početak vala etničkog čišćenja na
Kosovu," piše Alan J. Kuperman, koji radi doktorsku dizertaciju na
temu može li vojna intervencija zaustaviti genocid, a od ove će
jeseni raditi u zavodu Brookings.
"Za sada je srpski predsjednik Slobodan Milošević ograničio svoje
napade na granično područje s Albanijom kako bi spriječio
krijumčarenje oružja i uništio utočišta separatističkih
pobunjenika. Još je uvijek moguće spriječiti da dođe do građanskog
rata i etničkog čišćenja, ali samo ako američki dužnosnici na kraju
pristupe hladnoj procjeni prethodnih tragedija i ako se budu
spremni suprotstaviti neizbježnim, ali kratkovidnim kritikama
zapadnih branitelja ljudskih prava. Ukoliko si Clintonova vlada
zacrta taj hrabri put, shvatit će da se najbolja američka politika
pomaganja potlačenim Albancima u potpunosti suprotstavlja
intuiciji, jer od nas traži da prekinemo s retoričkim podupiranjem
kosovskih Albanaca i kritiziranjem Miloševića.
Najgrublje rečeno, za dobro kosovskih muslimana, Sjedinjene bi
Države trebale zašutjeti i držati se podalje od srbijanskog
sukoba.
Ta preporuka predstavlja krivovjerje u službenom Washingtonu i na
stranicama državnih uvodnika. Uobičajena razboritost, koju
najčešće izražava ministrica Madeleine Albright, kaže da su
neprikladne ili zakasnjele američke intervencije odgovorne za
mnoge od najgorih humanitarnih prijestupa ovoga desetljeća. No u
stvari, najčešće imamo previše američkih diplomatskih
intervencija koje nehotice izazivaju lažne nade o vojnoj
intervenciji i potiču razvoj događaja čiji je vrhunac etničko
čišćenje ili genocid.
Ta se dinamika tako često ponavlja da je postala poznata. Prvo,
tiranska vlada diskriminira podređenu skupinu unutar granica svoje
države. U početku se ta skupina ne buni, jer zna da bi to vodilo
pokolju. Zatim skupina privuče pozornost zapadnih branitelja
ljudskih prava i medija, koji vrše pritisak na Sjedinjene Države
i/ili druge zapadne države kako bi one upozorile na to tiransku
vladu, uz nagovještaje daljnje akcije ukoliko ona ne popusti.
Skupina iz te retorike optimistično zaključuje da će Zapad doći u
pomoć ako izazovu nasilno rušenje vlade i ako se zbog toga proširi
pobuna. Vlada, shvaćajući da skupina od sada predstavlja prijetnju
njezinoj vlasti, odlučuju ukloniti tu skupinu sa svojega
teritorija genocidom ili etničkim čišćenjem. Zapadnjaci, u strahu
od riskiranja žrtava ili ugrožavanja viših interesa, ne
razmještaju vojnike tako dugo dok nasilje ne splasne, navodeći
skupine za ljudska prava da tu slabašnu reakciju dovedu na zao glas.
A američki dužnosnici kasnije kažu da su trebali intervenirati
ranije.
Nekoliko specifičnih slučaja ilustriraju tu shemu. Irački Kurdi i
šijiti, dugo ogorčeni zbog diskriminacije koju su nad njima
provodili irački suniti (muslimanska elita), nisu bili ubijani
niti 'čišćeni' nekoliko godina prije Zaljevskog rata, jer su
prethodna politika osvete Sadama Huseina i mir s Irakom umanjili
prijetnju koju su oni predstavljali bagdadskom poretku. Poslije
rata, međutim, predsjednik George Bush nagovijestio je izglede za
američku pomoć, javno preporučujući da 'irački narod treba
odbaciti Sadama'. Kad su Kurdi i šijiti to pokušali, a Sadam Husein
je svojoj vojsci naredio da slomi pobune, Bushova je vlada odbila
razmjestiti svoje snage čak i za rušenje iračkih ratnih
helikoptera. Američki dužnosnici bojali su se 'škripca' ili
zalijetanja Irana na oslabljeni Irak. Tek nakon što su stotine
tisuća Kurda bile stjerane u sjeverno područje Iraka, Washington je
intervenirao pružanjem humanitarne pomoći.
Ta se shema ponovila na Balkanu. Bosanski muslimani, iako
nezadovoljni srpskom dominacijom u jugoslavenskoj federaciji,
nisu bili ubijani niti 'čišćeni' početkom 1992., čak ni nakon
krvavog srpskog rata protiv Hrvatske 1991. Zapravo, Hrvatska je
razorena tek nakon što je odcjepljenjem od Jugoslavije izravno
osporila srpsku dominaciju. Bosanske vođe, ispravno procjenjujući
da se republika nije bila u stanju vojno obraniti, nisu odmah
slijedile hrvatski primjer.
U siječnju 1992., međutim, Europska je zajednica donijela
smjernice za priznavanje neovisnosti jugoslavenskih republika,
potičući bosanske vođe da povjeruju da će im Zapad pomoći protiv
Srbije. Bosanci su održali potrebno glasovanje pa su ih priznali.
Kao odgovor, srpske su snage ubile desetke tisuća Muslimana i
etnički očistile dvije trećine bosanskog teritorija za samo
nekoliko mjeseci. UN je tek u jesen u tom području razmjestio znatne
mirovne snage - prekasno da većinu Muslimana spasi od Srba.
Ruandska manjina, narod Tutsi, bila je nezadovoljna od trenutka kad
je izgubila pravo na neovisnost, godine 1962. Od 1973. do 1990.,
međutim, vlada u čijem je sastavu većina bila iz brojnijeg naroda
Hutu, nije vršila nikakve progone u Ruandi, ponajprije zato što su
Tutsiji shvatili da su preslabi za suprotstavljanje
diskriminaciji. No američko uvježbavanje vojske i potpora Ugandi
ohrabrili su dugogodišnje izbjeglice u Ugandi, pripadnike naroda
Tutsi iz Ruande, da u listopadu 1990. napadnu Ruandu.
Zapad je nastavio pristajati uz pobunjenike na mirovnim
pregovorima u Arushi od 1992. do 1993., koristeći inozemnu pomoć i
trgovinu kako bi prisilio vladu Ruande da pristane na glavne točke
dogovora i obećavajući multilateralne mirovne snage radi jamčenja
sigurnosti naroda Tutsi u prijelaznom razdoblju. Njih je to
ohrabrilo, pa su odlučili pokazati nepopustljivost u svojim
zahtjevima, što je, zauzvrat, pomoglo pri radikaliziranju Hutua i
navelo ih je da potraže konačno rješenje. Tek nakon genocida nad
narodom Tutsi, Sjedinjene su Države intervenirale kako bi pružile
humanitarnu pomoć izbjegličkim logorima u susjednom Zairu, u kojem
su - ironično - utočište našli počinitelji ubojstava. Nedavno je
predsjednik Clinton u Ruandi ustvrdio da 'Sjedinjene Države i
svjetska zajednica nisu učinile toliko koliko su mogle i trebale.'
Brza američka intervencija mogla bi smanjiti takva krvoprolića. No
još od gubitka 18 američkih vojnika u Somaliji u listopadu 1993.,
Amerikanci nerado šalju svoje snage u građanske ratove. Čak i kad bi
iznimka bila učinjena da se genocidi zaustave, mnoge bi žrtve bile
mrtve prije nego bi takva odluka mogla izazvati razmještanje.
Mogućnost uporabe zračnih snaga neučinkovita je kao ubodi
iglicama, a politički teška zato što veći zračni napadi nužno
ubijaju civile.
To ne znači da nikad ne bismo trebali vojno intervenirati radi
zaustavljanja etničkog ubijanja, već da nije vjerojatno da ćemo to
učiniti na vrijeme. U skladu s time, naši bi se diplomatski napori u
prvom redu trebali usredotočiti na sprječavanje izbijanja etničkog
čišćenja i genocida. Američki dužnosnici trebali bi učiniti sve što
mogu da izbjegnu prenošenje pogrešnih poruka potlaćenim skupinama
- da ćemo intervenirati na njihovoj strani. Kad te skupine jednom
shvate da su same, manje je vjerojatno da će se pobuniti i biti
pokošene.
Unatoč tome, američki dužnosnici nastavljaju činiti štetu na
Kosovu šaljući izmiješane signale. Prvo je predsjednik Bush u
prosincu 1992. zaprijetio intervencijom. Clintonova je vlada bila
konstruktivnija, pokazavši početkom ove godine čvrsto
protivljenje neovisnosti Kosova i nazvavši pobunjenički pokret
'terorističkim'. Međutim, ministrica Albright potkopala je to
stajalište tvrdnjom da Sjedinjene Države neće 'stajati i gledati',
a NATO je ovaj tjedan nanio novu štetu vježbanjem bombaških napada.
Signal koji su kosovski pobunjenici primili ohrabruje ih na
izazivanje daljnjih nevolja i poticanje Srba na snažnije napade, u
nadi da će Sjedinjene Države doći u pomoć.
Realno gledano, međutim, mi nećemo poslati pješaštvo na Kosovo, a
ni sankcije ni taktički zračni napadi ne mogu zaustaviti etničko
čišćenje područja. Teže bombardiranje nije vjerojatno s obzirom na
sigurno rusko protivljenje u Vijeću sigurnosti UN-a.
Oni koji tvrde da Srbi nikad ne bi poduzeli sveopći vojni napad kako
bi obranili suverenost u području u kojemu predstavljaju jednu
devetinu stanovništva, očito su zaboravili srpski napad na
Hrvatsku 1991. Tamo su Srbi predstavljali samo 12% stanovništva.
Srbi će se za Kosovo boriti još žešće, jer ga iskreno smatraju
svojim 'Jeruzalemom', mjestom u kojem se nalaze njihovi vjerski i
nacionalni korijeni.
Iako će branitelji ljudskih prava politiku suzdržavanja osuditi
kao nečovječnu i suprotnu američkim načelima, ona bi mogla
spriječiti građanski rat na Kosovu i tako spasiti desetke tisuća
života - a pravo na život temeljno je ljudsko pravo.
Neki će tvrditi da ne možemo samo sjediti i dopustiti da se genocid
dogodi. No, to odaje temeljno nerazumijevanje uobičajenih povoda
za genocid i etničko čišćenje. Oni su rijetko rezultat pojave
iracionalnog vođe poput Hitlera ili Pol Pota, koji žele promijeniti
svijet prema svom vlastitom izopačenom modelu. Mnogo se češće radi
o hladnim, proračunatim, 'racionalnim' odgovorima vlade na izazove
podređene etničke skupine. Iako to može zvučiti kao logika
'okrivljavanja žrtve', pobunjenički vođe velikim su dijelom
odgovorni za procjenu vlastitih snaga prije poduzimanja nasilne
pobune. Ono što još više uznemirava jest da Zapad u oba slučaja
snosi neku odgovornost za poticanje krajnje žrtve na pobunu.
Drugi će biti zabrinuti pa će reći da takva politika osuđuje
podređene skupine na vječni inferiorni status. No nedavni događaji
pokazuju da tirani ne traju zauvijek. Na položaj P. W. Botha u
Južnoj Africi došao je F. W. Klerk, a zatim i Nelson Mandela.
Poslije generala Augusta Pinocheta na vlast u Čileu došao je
Eduardo Frei. Nadalje, vlade na kraju shvate da dobici od etničke
suradnje nadmašuju mogućnosti tlačenja. Još važnije, iako
prihvaćanje diskriminacije kratkoročno predstavlja štetu, ona
drži otvorena vrata u bolju budućnost, održavanjem skupine na svom
teritoriju.
Napuštanje oštrog načina izražavanja ne bi spriječilo Sjedinjene
Države da nastave braniti ljudska prava, dužnost pri kojoj su
najkorisnije za pokazivanje tolerancije na domaćem terenu.
Naposljetku, na samim je potlačenim skupinama da izaberu prikladno
sredstvo agitiranja kako bi razumno promicale svoje gledište - bez
izazivanja nasilja. Korisni primjeri jesu revolucije 'narodne
moći' na Filipinima i u Indoneziji.
Očito, zapadna politika suzdržavanja neće odvratiti sve etničko
nasilje - tako dugo dok se mogu pojaviti zaluđeni tirani ili
revolucionari skloni riziku - no mogla je spriječiti barem tri
slučaja, od onih najgorih iz ovog desetljeća.
Sve nas to vraća natrag na pitanje Kosova. Većina kosovskih
Albanaca još uvijek slijedi Ibrahima Rugovu, umjerenog albanskog
vođu samoproglašene kosovske vlade, koja ustraje na nenasilnim
taktikama, ali slijedi potpunu neovisnost. Drugi kosovski Albanci
nedavno su se okrenuli nasilju, stvarajući Oslobodilačku vojsku
Kosova. Te dvije skupine bore se za srca i mozgove kosovskih
Albanaca. Prevladaju li pobunjenici, izgleda da su nastavak rata i
etničko čišćenje neizbježni, s mogućnošću da se sukob proširi na
susjedne države, uključujući Albaniju i Makedoniju.
Sjedinjene Države i saveznički napori trebaju se usredotočiti na to
kako ojačati kosovsku potporu za Rugovine nenasilne taktike,
istodobno mijenjajući njegov cilj od neovisnosti prema autonomiji.
Prvo trebamo pojasniti da nikakva zapadna vojna intervencija nije
na vidiku. Kosovski Albanci mogli bi ipak izabrati nasilje, no tad
bi samo sebe mogli okriviti za neizbježnu srpsku reakciju. Zapad,
barem, ne bi opet snosio odgovornost za lažno podizanje
očekivanja.
Drugi konstruktivni korak koji bi Zapad sad mogao poduzeti jest da
pojača nedavno ponovno nametnute sankcije na Srbiju, istovremeno
nagovijestivši izglede za značajne diplomatske i gospodarske
mrkve, učini li Milošević ustupke prema obnovi i regionalnoj
autonomiji. (...) Iako je vjerojatnost da Milošević uskoro
ozbiljno pristupi pregovorima mala, ta bi mu strategija barem dala
poticaj.
Amerikanci imaju sebi svojstvenu sklonost da navijaju za malog
čovjeka koji žudi za slobodom, kritizirajući i prijeteći
nasilniku. Kao jedina svjetska supersila, međutim, ta vrsta poze
može uvelike utjecati na očekivanja i ponašanje potlačenih skupina
koje traže našu pomoć. Tako dugo dok smo nespremni učinkovito
razmjestiti naše snage, trebali bismo se suzdržati od miješanja
kako bismo izbjegli nanošenje veće štete."
160024 MET jun 98
Puljak (Centar): Čak 243 općine nemaju niti jednog proračunskog korisnika
SAD: Primirje u Gazi počinje u nedjelju unatoč neriješenom pitanju
SP rukometaši: Rezultati (1)
Obilježavanje Godine Ive Tijardovića i Jakova Gotovca
SP rukometaši: Slovenija sigurna protiv Kube
Prekinuta potraga za djetetom u Savi, nastavlja se ujutro
Kos: Crna Gora bi mogla završiti pregovore s EU tijekom mog mandata
Reli Dakar: Šebalj i Crnojević 19. u 11. etapi, 20. ukupno
Švicarska traži 700 volontera za Pjesmu Eurovizije
Kirurzi čakovečke bolnice protiv novog pročelnika