SLOVENIJA
DELO
13. VI. 1998.
'Drnovšek me u cijelosti saslušao!'
List donosi poveći interview sa slovenskim ministrom vanjskih
poslova Borisom Frlecom, a najveći dio posvećen je odnosima s
Hrvatskom.
"- Problemi s Hrvatskom stari su sedam godina. Nisu li taj vječni
optimizam, postavljanje i odgađanje rokova - zadnji je bio najava
rješenja nekih bilateralnih pitanja do ovoga ljeta (izjava za
susreta Frlec-Granić, siječanj '98.) - neozbiljni, namijenjeni
samo ohrabrivanju sebe i javnosti?
= Rado bih ponešto ublažio taj oštri stav. Slovenija s Hrvatskom
nema problema, ima nekih neriješenih stvari. Uporaba izraza
problem značila bi da su odnosi među susjednim državama
problematični, što bi izazvalo daljnje probleme u ocjenjivanju tih
stvari. Vaša druga, vrlo oštra tvrdnja, da sve ostaje neriješeno,
nije točna. Bilanca sporazuma pokazuje da je puno toga uređeno, ali
su neka poznata pitanja ostala neriješena. Optimizam je svojstven
svakom konstruktivnom pristupu, s pesimizmom se može samo sjediti i
čekati. Intenzitet dijaloga je visok. Možda nam na nekim područjima
nedostaje ponešto političke volje, ali je ipak postignut znatan
napredak na mnogim područjima.
- Hrvatska se strana ponaša kao da joj ni nije stalo do razmjene
stajališta: prijedlozi pregovarača ostaju u torbama, a diplomatsko
povjerenstvo za granice nije se sastalo više od dvije godine.
Odakle, dakle, ta velika očekivanja, i u svezi s posjetom
predsjednika Franje Tuđmana Ljubljani?
= Uz uvjet da postoji prava mjera dobre volje na obje strane, ti bi
se problemi dali brzo riješiti. Zato bih se teško suglasio s vama da
je optimizam bio neutemeljen. Kao što znate, četiri pogranična
problema izvan su dosega diplomatskog izaslanstva. Na zadnjem
susretu s ministrom Granićem dogovoreno je da će se diplomatsko
izaslanstvo ipak sastati idućih dana i ponudili smo neka
alternativna rješenja za određivanje morske granice. Takva bi
rješenja zatim išla na političku ocjenu, a za vrijeme posjeta
predsjednika Tuđmana bila bi i potvrđena. Posjet i njegov datum dio
su normalnog postupka: najprije se odredi potreba posjeta, sa čime
se svi slažemo, zatim pokusni datum, a ako taj ne zadovoljava neke
kriterije, premjesti se. Nadam se i vjerujem da je posjet koji će
biti 'okrunjen' nekim uspješnim postignućima, moguć ove godine u
kasnu jesen. Na jednoj i na drugoj strani ne radi se o protokolarnom
posjetu bez pravog sadržaja.
- Je li taktika (vrijeme radi za Sloveniju, jačamo pregovaračke
položaje, što je još nedavno izjavio premijer Drnovšek) po vašem
mišljenju odgovarajuća?
= Jako dvojim o tim izjavama, baš sam od premijera dobio poticaj da
ubrzamo dinamiku kontakata na svim razinama. Govorim o kontaktima
na barem tri područja: u gospodarskim djelatnostima koje se odnose
na nuklearnu elektranu Krško, na području financijskih aranžmana,
kad se radi o štedišama podružnice Ljubljanske banke, i o
rješavanju granica. Ukratko, željeli smo postignuti što više
kontakata na radnim razinama i oni su se ostvarili. Popis sastanaka
koji su se održali posljednjih mjeseci ostavalja dubok dojam - no
problemi su toliko zamršeni da za rješavanje trebamo više vremena
nego što smo prvobitno predviđali.
- Nedavno ste upozorili na problem nepostojanja suglasja glede
pregovaračkih ishodišta u Sloveniji. Nanosi li Marjan Podobnik
Sloveniji štetu?
= Gospodin Podobnik je podpredsjednik slovenske vlade i Sloveniji
jamačno ne nanosi štetu. U konsktruktivnom smislu upozorava na neke
nedorečenosti. Tipičan primjer za to jest stajalište Slovenske
narodne stranke o ratifikaciji već potpisanog sporazuma o
pograničnom prometu i suradnji gdje su se neke dvojbe pokazale
opravdanima, ali se nadam da će ih vlada razvodniti odgovorima na
postavljena pitanja.
- Slažete li se sa stajalištima koja izražava podpredsjednik vlade
glede granice na moru i s njegovim maksimalističkim tezama? Ne
šteti li to sređivanju bilateralnih odnosa?
= Govorimo o pregovaračkim ishodištima i o činjenici da granica na
moru nikada nije bila određena te o stvarnim zahtjevima Slovenije
koja ima svoju morsku obalu, svoje more, i traži suverenost nad
akvatorijem do međunarodnih voda. Mislim da smo sada vrlo blizu
ostvarenju tog uvjeta koji je za Sloveniju nepromjenjiv.
Diplomatsko izaslanstvo ima neke prijedloge koji to omogućavaju.
- Podobnikova maksimalistička stajališta nisu štetna?
= Ne znam o čemu zapravo govorite. Radi se o uvjetu kojeg je postavio
državni zbor, o suverenosti nad Piranskim zaljevom i radi se o
prirodnom zahtjevu Slovenije da ima prolaz do međunarodnih voda. U
tome ne vidim ništa maksimalističkog.
- Ali nesređeni odnosi s Hrvatskom međunarodno terete Sloveniju?
= Slovenija sa svim susjedima želi što sređenije odnose. No bilo bi
jako pogrešno shvaćanje da spomenuti odnosi Sloveniji otežavaju
ulaz u europske i druge integracije. Ali istina je da je jedan od
uvjeta za ulaz Hrvatske u Svjetsku trgovačku organizaciju (WTO)
uređenje imovinskih odnosa sa susjedima, što znači nužnost
sklapanja imovinsko-pravnog sporazuma.
- Niste li za preuzimanja položaja izjavili da put u Europu vodi
preko sređenih susjedskih odnosa?
= To još uvijek tvrdim. Želimo dobre donose, ali ako oni na nekim
područjima nisu uređeni, to ne može spriječiti naš ulaz u Europsku
uniju. Poznati su slučajevi da članice EU-a - recimo na moru - još
nemaju određenih granica; ako se dobro sjećam, radi se Saveznoj
Republici Njemačkoj i Danskoj.
- Ne izlažu li sugovornici tijekom posjeta prijestolnicama
nesređene odnose?
= Tu temu ne izlažu kao problematičnu. Naši sugovornici se, dakako,
za njih zanimaju, ali bez ikakvih naznaka da bi to Sloveniju
opterećivalo pri ostvarivanju njezinih težnja za ulazak u europske
integracije.
- Nismo li izgubili najjače adute u dogovorima S Hrvatskom,
primjerice izgradnju phyrnske ceste?
= U gradnji cestovne mreže preko Slovenije koja je deklarirano
tranzitna država, ne vidim nikakve pregovaračke adute, jer ne
odstupamo teritorij nego gradimo ceste koje su europske. To radimo
u skladu s prihvaćenim prioritetima koje je prihvatio parlament, i
s međunarodnim obvezama. Dio osimskih cesta spada među naše
strategijske prioritete, a phyrnska cesta jedna je od značajnih
europskih prometnica koja na našem dijelu još nije uvrštena među
prioritetne zadaće, ali je jasno da ćemo prije ili kasnije
izgraditi i taj dio ceste.
- S obzirom na izvanredan interes Hrvatske za spomenutu cestu,
vjerojatno bi sluh za nju ubrzao bilateralni dijalog...
= Slovenija gradi ceste unutar prihvaćenih financijskih
konstrukcija, što znači da u velikoj mjeri rabi vlastiti novac. Uz
povoljnu financijsku konstrukciju, ne vidim razloga da ne
izgradimo i tih 22 kilometra ceste koji su veza dvaju krakova
phyrnske ceste.
- U sređivanju odnosa s Hrvatskom očito nedostaje stručnih
kriterija. Potrebna je politička odluka. Ali što kad status quo
takvoj politici najviše odgovara. Vaš komentar!
= Stručnih kriterija uopće ne nedostaje.
- Navodim sasvim svježu izjavu visokog dužnosnika ministarstva
vanjskih poslova.
= Sasvim je jasno da je pri prijepornim odlukama na kraju potrebna
politička odluka jer se radi o kompenzacijskoj razmjeni zemljišta,
o izravnanju granice u skladu s postavljenim kriterijima, a treba
uvažavati još neke druge činjenice i gospodarski interes. Radi se i
o tradicionalnim težnjama i kretanjima stanovnika, recimo u Beloj
krajini, gdje sadašnja granica neljudski razdvaja selo Sekulići;
to znači da povjerenstvo treba postići suglasje, da selo mora
živjeti na jednom teritoriju.
- Odgađanje političkih odluka dakle nije problem?
= Za sada još nije bilo prigode za političke odluke jer diplomatsko
povjerenstvo još nije završilo svoj rad. Djelomična rješenja su
predstavljena političkim skupinama u okviru slovenskog parlamenta
gdje se nisu mogli čuti neki politički problemi.
- Kako komentirate činjenicu da Hrvatska gradi alternativnu vezu s
međunarodnom energetskom mrežom?
= Svaka država ima diskrecijsko pravo da se brine za vitalne
funkcije, kao što je recimo energetika, na svoj način. Koliko
poznajem hrvatsku energetsku mrežu, njoj je nužno potreban
potporni stup koji je prvobitno zamišljen kao druga nuklearna
elektrana na Prevlaci. Nje neće biti, a umjesto nje gradit će se -
ili se gradi - termocentrala. Logično je da se ta mreža povezuje na
sve strane, pa svaka država mora si osigurati nesmetan dotok
energije. Spomenuta gradnja nema nikakve veze s nuklearnom
elektranom Krško koja trenutno, ako sam dobro obaviješten,
dobavlja Hrvatskoj barem 20 posto potrebne energije.
- Pripreme na alternativne izvore struje nisu povezane s tim da bi
se Zagreb mogao odreći vlasništva, a time i troškova zatvaranja
nukelarne elektrane Krško?
= Susjedne su se republike u prvobitnoj pogodbi sporazumjele za
zajedničku gradnju nuklearne elektrane. Njezin status u sadašnjim
zakonskim odnosima, koji su se u međuvremenu već četiri puta
promijenili, morat će odrediti međudržavno povjerenstvo. Poslovni
problemi kao što su gospodarenje, ulaganja i zatvaranje elektrane,
rješavaju se na poslovnom odboru. Zatvaranje Krškog je čimbenik
koji ulazi u cijenu električne energije na pragu elektrane i glede
toga Hrvatska je strana dala određeno jamstvo za plaćanje troškova;
no ta jamstva ne ispunjavaju naša očekivanja. Razgovori i dalje
traju. Trenutno najviše smeta činjenica što Hrvatska primljenu
energiju ne plaća likvidno po cijeni koja je dogovorena na
poslovnom odboru nuklearne elektrane Krško (...)"
Razgovor je vodio Saša Vidmajer.
150109 MET jun 98
U 79. godini umro David Lynch, tvorac Twin Peaksa
Kvarachelija potvrdio odlazak iz Napolija
Sabor u petak o izmjenama Zakona o provedbi carinskog zakonodavstva EU
Medijska zvijezda iz Primorčevog stožera ide u zatvor zbog prijetnji Nikici Jelaviću
Novi francuski premijer preživio glasanje o povjerenju zahvaljujući socijalistima
Puljak (Centar): Čak 243 općine nemaju niti jednog proračunskog korisnika
SAD: Primirje u Gazi počinje u nedjelju unatoč neriješenom pitanju
SP rukometaši: Rezultati (1)
Obilježavanje Godine Ive Tijardovića i Jakova Gotovca
SP rukometaši: Slovenija sigurna protiv Kube