FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

INDIJA: KASTE DANAS

ZAGREB, 25. svibnja (Hina) - Britanski znanstvenik i profesor antropologije na "The London School of Economics" dr. C.J. Fuller objavio je, u suradnji s devet svojih kolega, deset eseja pod nazivom "Caste today" (Kaste danas, sl.pr.). Fuller i suradnici pokušali su objasniti i široj publici približiti prirodu i značenje kasti u suvremenoj Indiji. Britanski antropolog drži da je najosobitiji aspekt hinduske civilizacije njezin tradicionalni društveni poredak što ga čine kaste čije pripadnike razdvajaju endogamija i različita shvaćanja nepoštivanja obreda. Knjigu čini deset eseja, a Fuller u uvodu iznosi mišljenje prema kojemu je ideja o hijerarhiji kasti već odavno prestala biti opravdanom među obrazovanim hindu svijetom. Shvaćanje prema kojemu kršenje kastinskih ograničenja, kada je o braku riječ, predstavlja nepoštivanje obreda, također je izgubilo kredibilitet. Unatoč tome, kaste i dalje postoje i odolijevaju u mnogim aspektima života u suvremenoj Indiji. Brakovi među hindusima, u urbanoj ili ruralnoj Indiji i dalje u najvećem broju slučajeva poštuju tradicionalna kastinska ograničenja. Političke stranke, primjerice, dobivaju veću podršku birača ukoliko su osnovale saveze u okviru kasti, osiguravajući na taj način ono što u Indiji nazivaju "bankom glasova". Štoviše, u proteklih je petnaestak godina ponovno oživljeno kastinstvo u politici, što je vidljivo u pokušajima pripadnika nižih kasti da slome dominaciju onih viših u borbi za mjesta u vladi ili na sveučilištima. Dr. Fuller ističe kako političko suprotstavljanje pripadnika nižih kasta višima ne mora nužno spriječiti razvoj šire hinduske političke solidarnosti, kako bi se moglo očekivati. Andre Beteille, autor eseja pod nazivom "Caste in Contemporary India" (Kaste u suvremenoj Indiji, sl.pr.) nameće zaključak prema kojemu su kaste dokazale da i danas imaju ključnu ulogu u životu većine Indijaca. Dr. Fuller i profesor Beteille svojim su tekstovima pokušali obrazložiti zbog čega su se kaste uspjele zadržati do danas, a autori ostalih devet eseja čitateljima nude analizu specifičnih indijskih kasti te uvid u složenost tog fenomena. Tri eseja obrađuju specifične indijske muslimanske zajednice, koje unatoč doktrinalnoj inkompatibilnosti kaste s islamom i danas dosljedno provode svoje običaje. Kao posebno zanimljiv primjer navodi se Meo zajednica na sjeveru Indije. Unatoč tome što su se njezini pripadnici s hinduizma na islam preobratili još prije nekoliko stoljeća, Meosi sebe smatraju višom kastom, a takvima ih drži i ostalo lokalno stanovništvo. Autor Raymond Jamous u prilog tome navodi nekoliko zanimljivih primjera: Meosi kuhanu hranu prihvaćaju jedino od pripadnika drugih visokih kasti u tom području, a to su - hindusi. Zanimljiv je i podatak prema kojemu pripadnici Meo zajednice za usluge upisa novorođenih članova u registarske knjige ne koriste obrazovane muslimane iz lokalne Sayyid zajednice, jer oni se smatraju pripadnicima niže kaste (unatoč tome što su potomci proroka Muhameda) već isključivo usluge brahmanskih genealoga. Kritičar TLS (The Times Literary supplement) zamjećuje kako autori knjige "Kaste danas" kao gotovu činjenicu prihvaćaju "prosvijetljeno" moderno zapadno gledište na život, prema kojemu je sasvim prihvatljivo birati prijatelje i bračne partnere prema njihovu imovinskom stanju i u skladu s tradicionalnim poimanjem društvenih slojeva, ali kada pišu o kriterijima što ih postavljaju indijske kaste, koji proizlaze iz vjere, ocjenjuju ih arhaičnima. Profesor Beteille među ostalim piše o endogamnim brakovima, "pravilu" kojega se danas najčešće pridržavaju čak i obrazovani hindusi, skrećući pozornost čitatelju da je u svom istraživačkom radu nailazio na premalo pouzdanih podataka o razmjerima promjena u tom području, te na nedovoljno jasnu definiciju braka među pripadnicima različitih kasti. Unatoč tome Beteille iznosi podatak prema kojemu je broj brakova koji se zaključuju među pripadnicima različitih kasti u posljednje vrijeme u laganom porastu. Glavna zamjerka kritičara TLS radu profesora Beteilla je što se, poput većine ostalih autora eseja, prema fenomenu kasti odnosi gotovo u potpunosti europski superiorno. Nijedan od spomenutih autora, prema njegovu mišljenju, nije se usredotočio na sposobnost Indijaca da odbace kaste kao hijerarhijski sustav a istodobno ostanu lojalni svojoj kasti - što je, prema naprednim zapadnjačkim standardima, politički neispravno. Kaste su, zaključuje TLS-ov kritičar, zajednice s vlastitim povijestima, običajima i svojim junacima. (Hina) mh mh 251215 MET may 98

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙