ZAGREB, 25. svibnja (Hina) - Britanski znanstvenik i profesor
antropologije na "The London School of Economics" dr. C.J. Fuller
objavio je, u suradnji s devet svojih kolega, deset eseja pod
nazivom "Caste today" (Kaste danas, sl.pr.). Fuller i suradnici
pokušali su objasniti i široj publici približiti prirodu i značenje
kasti u suvremenoj Indiji.
Britanski antropolog drži da je najosobitiji aspekt hinduske
civilizacije njezin tradicionalni društveni poredak što ga čine
kaste čije pripadnike razdvajaju endogamija i različita shvaćanja
nepoštivanja obreda.
Knjigu čini deset eseja, a Fuller u uvodu iznosi mišljenje prema
kojemu je ideja o hijerarhiji kasti već odavno prestala biti
opravdanom među obrazovanim hindu svijetom. Shvaćanje prema kojemu
kršenje kastinskih ograničenja, kada je o braku riječ, predstavlja
nepoštivanje obreda, također je izgubilo kredibilitet. Unatoč
tome, kaste i dalje postoje i odolijevaju u mnogim aspektima života
u suvremenoj Indiji.
Brakovi među hindusima, u urbanoj ili ruralnoj Indiji i dalje
u najvećem broju slučajeva poštuju tradicionalna kastinska
ograničenja. Političke stranke, primjerice, dobivaju veću podršku
birača ukoliko su osnovale saveze u okviru kasti, osiguravajući na
taj način ono što u Indiji nazivaju "bankom glasova". Štoviše, u
proteklih je petnaestak godina ponovno oživljeno kastinstvo u
politici, što je vidljivo u pokušajima pripadnika nižih kasti da
slome dominaciju onih viših u borbi za mjesta u vladi ili na
sveučilištima. Dr. Fuller ističe kako političko suprotstavljanje
pripadnika nižih kasta višima ne mora nužno spriječiti razvoj šire
hinduske političke solidarnosti, kako bi se moglo očekivati.
Andre Beteille, autor eseja pod nazivom "Caste in Contemporary
India" (Kaste u suvremenoj Indiji, sl.pr.) nameće zaključak prema
kojemu su kaste dokazale da i danas imaju ključnu ulogu u životu
većine Indijaca. Dr. Fuller i profesor Beteille svojim su
tekstovima pokušali obrazložiti zbog čega su se kaste uspjele
zadržati do danas, a autori ostalih devet eseja čitateljima nude
analizu specifičnih indijskih kasti te uvid u složenost tog
fenomena.
Tri eseja obrađuju specifične indijske muslimanske zajednice,
koje unatoč doktrinalnoj inkompatibilnosti kaste s islamom i danas
dosljedno provode svoje običaje. Kao posebno zanimljiv primjer
navodi se Meo zajednica na sjeveru Indije. Unatoč tome što su se
njezini pripadnici s hinduizma na islam preobratili još prije
nekoliko stoljeća, Meosi sebe smatraju višom kastom, a takvima ih
drži i ostalo lokalno stanovništvo. Autor Raymond Jamous u prilog
tome navodi nekoliko zanimljivih primjera: Meosi kuhanu hranu
prihvaćaju jedino od pripadnika drugih visokih kasti u tom
području, a to su - hindusi. Zanimljiv je i podatak prema kojemu
pripadnici Meo zajednice za usluge upisa novorođenih članova u
registarske knjige ne koriste obrazovane muslimane iz lokalne
Sayyid zajednice, jer oni se smatraju pripadnicima niže kaste
(unatoč tome što su potomci proroka Muhameda) već isključivo usluge
brahmanskih genealoga.
Kritičar TLS (The Times Literary supplement) zamjećuje kako autori
knjige "Kaste danas" kao gotovu činjenicu prihvaćaju
"prosvijetljeno" moderno zapadno gledište na život, prema kojemu
je sasvim prihvatljivo birati prijatelje i bračne partnere prema
njihovu imovinskom stanju i u skladu s tradicionalnim poimanjem
društvenih slojeva, ali kada pišu o kriterijima što ih postavljaju
indijske kaste, koji proizlaze iz vjere, ocjenjuju ih arhaičnima.
Profesor Beteille među ostalim piše o endogamnim brakovima,
"pravilu" kojega se danas najčešće pridržavaju čak i obrazovani
hindusi, skrećući pozornost čitatelju da je u svom istraživačkom
radu nailazio na premalo pouzdanih podataka o razmjerima promjena u
tom području, te na nedovoljno jasnu definiciju braka među
pripadnicima različitih kasti. Unatoč tome Beteille iznosi podatak
prema kojemu je broj brakova koji se zaključuju među pripadnicima
različitih kasti u posljednje vrijeme u laganom porastu.
Glavna zamjerka kritičara TLS radu profesora Beteilla je što se,
poput većine ostalih autora eseja, prema fenomenu kasti odnosi
gotovo u potpunosti europski superiorno. Nijedan od spomenutih
autora, prema njegovu mišljenju, nije se usredotočio na sposobnost
Indijaca da odbace kaste kao hijerarhijski sustav a istodobno
ostanu lojalni svojoj kasti - što je, prema naprednim zapadnjačkim
standardima, politički neispravno.
Kaste su, zaključuje TLS-ov kritičar, zajednice s vlastitim
povijestima, običajima i svojim junacima.
(Hina) mh mh
251215 MET may 98
Španjolski kup: Real u četvrfinalu, Modrić igrao
Najava događaja - svijet - za petak, 17. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za petak, 17. siječnja
Najava događaja - kultura - za petak, 17. siječnja
Najava događaja - fotografije - za petak, 17. siječnja
Najava događaja - sport - za petak, 17. siječnja
Najava - gospodarstvo - za petak, 17. siječnja
Split: Uhićeni student predan pritvorskom nadzorniku
Anušić: Dostigli smo dva posto BDP-a izdvajanja za obranu
Engleska: Manchester United - Southampton 3-1