AUSTRIJA
DER STANDARD
2./3. V. 1998.
Šutnja prije oluje
"Kosovo 1998.: Krvavi jugoslavenski sukob - pokolj - rat -
građanski rat - vraća se na svoje polazište i nije potreban proročki
dar da bi se zamislilo što bi taj povratak mogao značiti.
Doduše, ne može se isključiti da će sukob - kako se neki potajno
cinično nadaju - samo tinjati, krvavi sukob usred Europe, pri čemu
će se mrtvi raspodijeliti na desetljeća dok jednom neki demokratski
nastrojeni nasljednik Miloševića ustupcima, koji se danas srpskom
vodstvu čine neprihvatljivima, na posljetku ne smiri krizno
žarište.
Međutim, vjerojatnije se čini da će sukob kojega je pacifistička
gerila Ibrahima Rugove, književnika-predsjednika kosovskih
Albanaca, držala ispod razine nasilja, eskalirati; katastrofalno
političko-ekonomsko stanje Srbije, Miloševićeva pokeraška
politika, boležljivo stanje i potaknute nacionalne strasti
mentalno i vojno lako naoružane Albanije, sve to govori u prilog
tomu da će u Europi opet biti rata - s kosovskim Albancima kao
Kurdima kontinenta. I morem izbjeglica popraćenim spremnošću za
humanitarnu pomoć i sve glasnijim neprijateljstvom prema
strancima.
Istodobno, opet izranjaju ona pitanja koja su već zagrijala duše u
povodu rata u Bosni. To što su ostala bez odgovora, pridonosi sve
dubljoj tišini prije oluje, upravo u nas: u političkoj klasi kao i
među (književnom) inteligencijom vlada paraliza i rezignacija.
Sasma je jasna jedina realna opcija koja bi možda mogla spriječiti
izbijanje rata, vojna: intervencija onog NATO-a koji već, pod
drugim nazivom, djeluje u Bosni.
Ako se razilaženja na Kosovu do sada još nisu smirila, onda je to -
bez obzira na dosadašnju politiku ustrajnog otpora kosovskih
Albanaca - na NATO-u, jedinom djelotvornom europskom sigurnosnom
sustavu.
Ta konstatacija ne proizlazi toliko iz simpatija koliko iz
političkog uvida. Da bi se europske vlade uopće suprotstavile, iako
bez uvjerenja, prijetećem ratu, više je povezano sa strahom od
izbjeglica (točnije: od značajnog dijela strancima
neprijateljskog stanovništva u pojedinim zemljama) nego s odlučnom
voljom da se mir i ljudska prava u Europi u krajnjem slučaju provedu
i prijetnjom oružanom silom.
Povod za to bio bi povoljan: previše se jednoznačno doima stvarno
stanje, a da bi se iz afere mogli izvući moralnom 'neutralnošću':
između politike apartheida bijelih Južnoafrikanaca i politike
spram kosovskih Albanaca kakvu forsira srpski nacionalizam,
postoji samo stupnjevita ali ne bitna razlika.
Nevjerojatno je da se književna inteligencija u ovoj zemlji zbog
takvog stanja želi založiti za stvar kosovskih Albanaca i svojega
'kolege' Rugove. To bi značilo zaokret od 180 stupnjeva, kasnu
solidarnost sa svima onima koji su se od 1989. u postkomunističkim
zemljama zalagali za civil society, to bi obuhvatilo profilirano
priznanje primatu ljudskih prava i ponajprije impliciralo -
horribile dictu - reviziju neprijateljske slike NATO-a.
Tako bi nedavna kriza u bivšoj Jugoslaviji ubrzala 'nestanak'
klasičnog intelektualca na čije mjesto stupaju skupine i
organizacije koje se bez predrasuda zalažu za ljudska prava na
Kosovu ili bilo gdje.
U sadašnjoj se krizi previđa - kao i u slučaju bosanskoga rata -
cijeloeuropska dimenzija. Ne na posljednjem mjestu, u sukobu
između sadašnje srpske politike i EU-a radi se o kulturnom liku
Europe. U europskom je interesu da islam i židovstvo shvati kao
integralni sastavni dio sebe same, kontinenta čija se kakvoća
sastoji u različitosti i heterogenosti njegovih kultura.
Islamski svijet će bez obzira na to mjeriti političku Europu po tomu
koliko se aktivno zalaže za fizičko i kulturno očuvanje svojeg
islamskog stanovništva - protiv Le Pena i Miloševića.
Optužbe turskog premijera Mesuta Yilmaza da Europa drži Tursku na
distanci zbog njezine islamske kulture, možda su demagoške, ali
ipak smo dužni odgovoriti da mi u Europi želimo pristati uz islam.
Tako kriza na Balkanu ima značenje koje daleko prelazi regionalno:
europski su Muslimani važna poveznica između Europe i arapskog
svijeta. Utoliko se i od naših kršćanskih crkava zahtijeva da pored
samorazumljive dobrotvorne i humanitarne pomoći za izbjeglice
započne i ekumenski dijalog, ponajprije s europskim islamom, dok
europski intelektualci moraju raščistiti koji 'kulturni kodovi'
moraju vrijediti u Europi. Na žalost, i europski je književni
parlament sve drugo doli rječit, medijski nazočan ustroj" - drži
Wolfgang Müller-Funk, filozof i esejist.
040050 MET may 98
NBA: Zubac upisao 10 koševa i 8 skokova
SVJETSKA TRŽIŠTA: Pad tehnološkog sektora pritisnuo Wall Street
Potpredsjednik Kine Han Zheng dolazi na Trumpovu inauguraciju
Pad aviona u Južnoj Koreji: Perje i krv pronađeni u oba motora zrakoplova - izvor
Netanyahuov ured potvrdio "sporazum o oslobađanju talaca"
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
SKV: Svijet u 4,30 sati
Rastući broj američkih dužnosnika traži odgodu zabrane TikToka
Katalonski zagovornici neovisnosti obnovili suradnju
Španjolski kup: Real u četvrfinalu, Modrić igrao