FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

US IHT 10. IV. AZIJSKE VRIJEDNOSTI

SJEDINJENE DRŽAVE THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE 10. IV. 1998. Što su to 'azijske vrijednosti'? One su opravdanje za represiju "Kad sam radio u Hong Kongu, predsjednik gradske vlade Tung Chee- hwa često je upozoravao zapadnjake da ne diraju u Hong Kong, gdje su vlada i društvo općenito, izjavio je, poduprti 'kineskim vrijednostima'", piše Jonathan Mirsky. "Katkada ih je pretvorio u 'azijske vrijednosti'. Ovako je glasio njegov popis tih vrijednosti: 'Povjerenje, ljubav i poštivanje obitelji i starijih, poštenje, čast i lojalnost; predanost obrazovanju; vjera u red i stabilnost; sklonost suradnji umjesto sukobu.' Katkada bi g. Tung dodao 'sklonost poslušnosti umjesto isticanju prava pojedinaca'. Kad je govorio o azijskim vrijednostima, navodio je 'marljivost, poštivanje učenja, čestitost, otvorenost za nove ideje, odgovornost, disciplinu i oslanjanje na vlastite snage. 'Sjevernoameričke vrijednosti', izjavio je g. Tung, koji je proveo nekoliko godina u Sjedinjenim Državama, jesu: 'sloboda izražavanja, osobna sloboda, oslanjanje na vlastite snage, prava pojedinaca, marljivost, osobna postignuća, samostalnost u mišljenju.' Jednom sam g. Tungu spomenuo da sve te vrijednosti meni zvuče židovski. On je zasjao. 'Da, neki od mojih ...' Naravno, sve su to gluposti. Jednom sam pisao g. Tungu, preporučujući mu da na tiskovnim konferencijama prestane stranim novinarima govoriti slijedeće: 'Vi to ne razumijete. Vi niste Kinezi'. Primijetio sam, pišući o četiri guvernera, od Lorda MacLehosea do Chrisa Pattena, nikad nisam čuo da bilo oni bilo njihovi dužnosnici govore kineskom izvjestitelju: 'Vi to ne razumijete. Vi niste Britanci'. Bili bi odmah optuženi za rasizam. (...) Oni koji govore o azijskim vrijednostima boje se onog što obično zovu 'nestabilnošću'. Kažu da njihovi žitelji cijene red i konsenzus. Kao g. Tung, oni napadaju 'nemoral' Zapada te mračno upozoravaju na kaos u onim zemljama koje su nastale nakon sloma Sovjetskog Saveza, da bi tako pokazali što se događa kad nestane stabilnosti. To obožavanje stabilnosti opravdava mnogo toga. G. Tung kaže da, unatoč svom poštivanju slobode tiska, smatra da bi mediji trebali 'pozitivno' prikazivati vladinu politiku.(...) Neki zapadnjaci, obično strani ulagači koji žele održati prijateljske odnose s istokom, tvrde da Azijci nisu niti zainteresirani, niti spremni za demokraciju. Stranci koji se suprotstavljaju azijskim vođama o pitanju ljudskih prava, po njihovu mišljenju, pogoršavaju stvari. Članovi američke i drugih zapadnih trgovačkih komora u Hong Kongu i Pekingu rijetko javno govore o ljudskim pravima, a ona šačica koja to čini izvrgnuta je ismijavanju. Izuzevši opravdavanje represije, 'azijske vrijednosti' bezvrijedan su pojam. Kako možete zajedno strpati indijske kaste, animizam na Borneu i Novoj Gvineji ili raznovrsne kulture Indonezije i Filipinskog arhipelaga? Kako uspoređivati vjenčanja, sprovode i navike pri stolu - uporabu vilica, štapića, žlica i ruku? Branitelji azijskih vrijednosti pričaju o konsenzusu umjesto sukobu. (...) No državni mučitelji u Aziji nisu ništa zainteresiraniji za konsenzus od njihovih kolega iz Izraela ili Jugoslavije. Godine 1965. u Indoneziji su ubijene tisuće ljudi, zbog optužbe za komunizam. Stvarni razlog ubijanja mnogih od njih bio je taj što su bili Kinezi. Kambodžanci su umirali od ruku svojih sunarodnjaka za vladavine Pol Pota, a u Kini, gdje se cijene stariji ljudi i intelektualci, partija je smaknula tko zna koliko ljudi. Za vrijeme kulturne revolucije, Crvena garda jela je 'klasne neprijatelje'. Nama zapadnjacima katkada govore neka ne primjenjujemo svoje vrijednosti na druga društva. Kina posebno aludira na tu, prvo, drskost, a drugo, upletanje u njezin suverenitet. Andrew Nathan sa sveučilišta Columbia na te optužbe odgovara u svojoj novoj zbirci eseja, 'Kineski prijelaz'. 'Čim je društvo autoritarnije, to mi manje znamo o razlikama u vrijednostima, koje postoje unutar društva... Nije slučajno da prigovore o prosudbi pomoću stranih vrijednosti najglasnije upućuju autoritarne vlade, a ne građani.'(...)" 132320 MET apr 98

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙