NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
9. IV. 1998.
Loše pripremeljeni za useljavanja
"Je li Njemačka, dakle, zemlja za useljavanje ili nije? Savezni
kancelar kaže nije, ali čak i u vlastitoj stranci nailazi na
protivljenje jer stvarnost govori drugim jezikom. De facto se
useljavanje u Njemačku događa, ma što vlada rekla ili učinila.
Opseg tih godišnjih doseljenja nije naravno tako velik kako mnogi
pretpostavljaju, jer se uglavnom gleda broj doseljenika a ne i broj
iseljenika.
Tako jedno izdanje Statističkog saveznog ureda u Wiesbadenu o
'Razvitku stanovništva 1996' navodi broj 'Doseljavanja strankinja
i stranaca preko granica Njemačke' 1996. godine od 708 tisuća. To je
uostalom bilo za 85 tisuća ili deset posto manje nego prije godinu
dana (793 tisuće). Iste godine po tim je podacima Njemačku
napustilo 559 tisuća osoba (osam tisuća ili 1,5 posto manje nego
godinu ranije). U konačnici je neto doseljenje iznosilo oko 150
tisuća ljudi. Tu su dakako samo 'registrirani'. O ilegalnim
useljavanjima i iseljavanjima razumljivo nema brojčanih
podataka.
U jednom drugom istraživanju pod naslovom 'Izvješće 1997. o
demografskom stanju u Njemačkoj' koje se navodi u najnovijem
izdanju izvješća saveznog instituta za istraživanje stanovništva,
autori izvješćuju da je nakon pooštrenja 'pravnih uvjeta za
useljenje, kao i za iseljenike te tražitelje azila, saldo
doseljenika pao 1996. na samo 282 tisuće osoba'. Tim su brojkama
obuhvaćeni i kasniji doseljenici njemačkoga podrijetla koji ne
spadaju u useljenike. Ako se naprotiv radi samo o doseljenim
strancima, računice dugoročnoga godišnjeg salda predviđaju oko sto
tisuća osoba. Uz sve manje njemačkoga stanovništva, time bi se udio
stranaca koji žive u Njemačkoj s današnjih 8,9 posto za dva i pol ili
tri desetljeća mogao povećati na 12 do 13 posto.
Dakle dovoljno materijala za organiziranje rasprave na temu
'Europska unija kao regija za useljavanje - političke posljedice'
na koju je nedavno pozvalo povjerenstvo za međunarodna pitanja
stanovništva u njemačkom Društvu za Ujedinjene narode u Bonnu. Pri
tomu se ubrzo pokazalo da su zemlje članice Europske unije još
daleko od razvijanja zajedničke politike na tematski kompleks
useljavanja, izbjeglica i azila. Do sada su interesi pojedinih
članica EU-a bili previše različiti, a nema izgleda da bi se u
dogledno vrijeme izmijenili. Bez zajedničkih interesa, po
mišljenju Dietera Kugelmanna sa sveučilišta u Mainzu, koji je
obrađivao pravnu stranu tih pitanja, ne može se definirati niti
zajednička politika.
Ona bi u svakom slučaju morala biti više od politike zabrane
useljavanja, što je još uvijek u prvom planu većine članica EU-a.
Budući da se unatoč pojačanim naporima za osiguranje vanjskih
granica i u buduće mora računati s useljavanjima u Europu, bilo bi
razumnije, kaže Kugelmann, zajedničke interese odrediti pozitivno
a ne negativno i voditi politiku useljavanja koja bi upravljala
doseljavanjem. Mogućnosti za to postoje budući da su neke članice
EU-a, među njima i Njemačka, čak upućene na doseljavanje ako zbog
laganog smanjenja nacionalnog stanovništva žele održati broj
stanovnika. Pitanje je samo: kako bi takva politika upravljanja
doseljavanjem morala izgledati? Treba li useljenje dopustiti samo
određenoj kategoriji stranaca? Može li se zastupati selekcija
prema dobi, kvalifikaciji i kulturnoj pozadini? Tu su pred EU-om
još teške rasprave i odluke.
Pravni okvir kojeg je EU stvorila Amsterdamskim sporazumom,
dopustio bi zajednici konstruktivan postupak; pravne zapreke ne
ometaju konstruktivnu politiku useljavanja. No iz političkih
razloga tema politike useljavanja za sada se u EU ne drži
prvorazrednom. Srednjeročno se 'može postići samo minimalan
standard', kaže Kugelmann. Vrijeme do tada trebalo bi iskoristiti
za intenzivne rasprave i pridobivanje utjecaja.
Ono što takve rasprave čini mukotrpnima jest što domaće
stanovništvo doseljenike, izbjeglice i tražitelje azila uvijek
trpa u isti lonac. Pritom baš u Njemačkoj razlikovanje nije uopće
teško. Mnogi Turci koji su u doba pune zaposlenosti krajem
šezdesetih, početkom sedamdesetih pozivani na rad u saveznu
republiku, u međuvremenu su nedvojbeno postali trajni
nastanjenici. Njihove potomke rođene u Njemačkoj nipošto se ne može
nazivati 'gastarbajterima' već i stoga što su prihvatili njemačko
državljanstvo. Izbjeglice u smislu Ženevske konvencije su naprotiv
onih oko 300 tisuća Bošnjaka koje je rat na Balkanu dotjerao u
Njemačku. Većina njih će se, ako budu mogli, prije ili kasnije
vratiti u Bosnu. Ali to neće biti omogućeno svima. Treba
predvidjeti da će se s vremenom promijeniti i status bosanskih
izbjeglica, da će postupno postajati useljenici.
Slično je i u Francuskoj s tamo živućim Alžircima, Marokancima i
drugim Afrikancima iz bivših francuskih kolonija. Portugal ima
'svoje' Afrikance iz Gvineje-Bisao, Mozambika i Angole, Nizozemci
imaju 'svoje' Indonežane, Kongoance, Velika Britanija mnoštvo
Indijaca i Pakistanaca; tako zapravo svaka članica EU-a ima danas
određeni udio stranaca u svojem stanovništvu, bilo iz doba kada je
postojala potreba za 'gastarbajterima' bilo da su krvavi sukobi u
njihovim domovinama od starosjedilaca napravili izbjeglice ili
tražitelje azila.
Očito je da Europska unija sve zajedničke probleme najbolje rješava
zajednički. To osim toga zahtijeva i sloboda kretanja koja vlada u
zajednici. Vrijedi li sloboda kretanja bez ograničenja i za
doseljene izbjeglice? Teoretski bi se moglo zamisliti da se
iznenada svi stranci nasele u jednoj određenoj zemlji EU-a. Već
sada postoji tema 'dioba tereta' (burden sharing) o kojoj
ponajprije Njemačka govori u EU jer je tijekom balkanskoga rata
prihvatila najviše izbjeglica. Tko je još u vrijeme kad je odlučeno
o slobodi kretanja unutar EU-a mislio na to da se iste odredbe
moraju donijeti i za unutarnja preseljavanja stranaca koji žive u
Europi. Za njih nema slobode kretanja? Usredotočenost na sigurnost
vanjskih granica u dosadašnjoj politici useljavanja bez pratećih
mjera za već doseljene u Europu, neće trajno riješiti probleme.
U doba globalizacije gospodarski su se odnosi u svijetu temeljito
promijenili. Međunarodno umreženje pomoću novih komunikacijskih
sustava nezaustavljivo napreduje. Samo je čovjek do sada bio izuzet
od otvaranja svih granica. Ali čini se da se i to sada brzo mijenja i
da Europska unija na to nije primjereno pripremljena. Nedostaje
integrirana migracijska politika koja bi vodila računa o
međunarodnim preseljavanjima koja treba očekivati" - piše Klaus
Natorp.
100127 MET apr 98
Izložba "Merkur, Venera, AMZ, Mars" u izlogu iličkog nebodera
Split: Sukob dvojice maloljetnika, jedan u bolnici sa teškom ozljedom
Božinović: MUP je pokrenuo interne konzultacije o uporabi pirotehnike
Francuska: Katolička crkva poziva na istragu o seksualnim napadima poznatog opata
Potpisan Memorandum o suradnji Hrvatske i Izraela u pošti i komunikacijama
EBRD investirao u BiH lani 213 milijuna eura
Gospodarstvo - ukratko do 14,30 sati
Senzacija u Wengenu, Von Allmen pobjednik superveleslaloma
Varaždin dobiva Regionalni centar za predinkubaciju u pametnoj industriji
Anušić: Hrvatska će moći odgovoriti zahtjevu od 3 posto BDP-a za obranu