NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
1. IV. 1998.
Svi polažu nade u NATO
Karl Feldmeyer ocjenjuje da bi se NATO trebao orijentirati na
sprječavanje primjene sile u zemljama koje nisu njegove članice -
kao što je već počeo činiti u Makedoniji i Albaniji.
"Činilo se na početku da će biti lako nadzirati razvoj događaja.
NATO je odlučio poslati svoje vojnike na godinu dana u Bosnu kako bi
prekinuo ubijanje u toj zemlji. Postrojba je nazvana IFOR
(Implementation forces). Bilo je to 1995. Mandat te postrojbe
istekao je krajem prosinca 1996. - ali ne i potreba za vojnom
zaštitom mirovnoga procesa u Bosni. Stoga se NATO poslužio trikom:
promijenio je naziv svoje postrojbe u SFOR - Stabilization Forces -
i dao joj mandat, produljen na 18 mjeseci, ali još uvijek vremenski
ograničen. On istječe 30. lipnja ove godine. Ovaj puta članice
NATO-a postigle su dogovor o ostanku postrojbe SFOR-a u Bosni i
nakon 30. lipnja, ovaj put bez novoga vremenskog ograničenja
njezine misije. Time je naznačen mandat neodređenoga trajanja. No,
nazočnost NATO-a u jugoistočnoj Europi vjerojatno neće u
predstojećem razdoblju biti ograničena samo na Bosnu. Učestali su
navještaji da će postrojbe NATO-a biti nazočne i u ostalim
dijelovima bivše Jugoslavije i izvan nje. U Hrvatskoj je već
stacioniran pričuvni kontingent za postrojbe angažirane u Bosni.
Poput novoga vodstva republike srpske, i bosanski su Hrvati
zainteresirani za sudjelovanje u programu 'Equip and Train'
('Opremi i uvježbaj') koji je sastavni dio Daytonskog sporazuma.
Poput Albanije, i Republika Makedonija nada se pomoći i angažmanu
zapadnog saveza. U Makedoniji treba ponovno osigurati stabilnost
zemlje i nakon isteka mandata UN-a 30. kolovoza ove godine. Kako bi
spriječili širenje građanskom ratu srodnih sukoba na tu bivšu
jugoslavensku republiku, Ujedinjeni narodi odlučili su već 1993.
poslati onamo svoje promatrače. Posebno su Sjedinjene Države
svojom vojnom nazočnošću demonstrirale da neće dopustiti
destabilizaciju te zemlje. Taj je cilj zahtijevao minimalan
angažman. Ukupno 800 vojnika - polovica iz sastava američkih
oružanih snaga, a pola iz oružanih snaga skandinavskih zemalja -
čine u Makedoniji od 1993. UNPredep (UN Preventive Deployment Force
- Postrojba UN-a za sprječavanje sukoba), kontingent promatrača, a
ne borbenu postrojbu. Taj je kontingent bio dovoljan da odvrati ne
samo Srbiju već i Grčku od ozbiljnog ugrožavanja egzistencije
Republike Makedonije.
Radi očuvanja takvog stanja i nakon istjeka mandata UN-a,
Makedoniju treba još ove godine uz američku potporu uključiti u
suradnju s NATO-m. U tom je kontekstu najpogodniji NATO-ov program
'Partnerstvo za mir', zamišljen da suradnju s NATO-om omogući onim
državama koji mu ne mogu ili ne žele pristupiti. Sudjelovanje
Makedonije u tom programu trebalo bi se sastojati u osnivanju
stalnog logora za obuku u vojarni Krivolac, u kojem bi skromne
makedonske oružane snage trebale uvježbavati suradnju s vojnicima
NATO-a, posebno američkim. To može biti smatrano izlikom budući da
je zapravo važna stalna nazočnost vojnika NATO-a - posebno
američkih - koji trebaju onemogućiti eventualne pokušaje Beograda
i Atene da uklone neželjenu državu.
Politika prevencije, koja je u Makedoniji očigledno bila uspješna,
poprima novo značenje u kontekstu dramatičnog razvoja događaja na
Kosovu. Kosovo je sastavni dio srpskoga državnog teritorija. Tu
činjenicu neće promijeniti nijedna članica NATO-a. No, njihova će
nazočnost ipak utjecati na suzbijanje represije koju vlada u
Beogradu i njezine oružane snage provode nad više od 90 posto
stanovništva Kosova (udjel Albanaca u demografskoj strukturi te
pokrajine). Stoga države članice kontaktne skupine pozivaju
Beograd da Kosovu odobri poseban status koji bi trebao biti što
bliži autonomiji. Vojna intervencija na Kosovu ne dolazi u obzir za
NATO. Glavni tajnik Solana to je i javno istaknuo. Doduše, to ne
znači da NATO nije zainteresiran za taj problem. Nemiri većeg
opsega ugrozili bi susjednu Albaniju, stvarajući istodobno i
rijeke izbjeglica koje bi se odlile sve do Njemačke.
Posjet glavnoga tajnika NATO-a Solane Albaniji prije dobra dva
tjedna bio je izraz preventivne NATO-ove diplomacije. Albanski
premijer Nano pojasnio je Solani da nemiri na Kosovu, izravnom
susjedu, izazivaju u Albaniji snažan osjećaj ugroženosti. Ta
zemlja, osiromašena višedesetljetnom staljinističkom despocijom,
ni u kom slučaju ne može sama štititi svoje granice. Albanske
oružane snage imaju na raspolaganju samo 200 vojnika za zaštitu
granice, priopćio je Nano. Albanska vojska - ako se o vojsci uopće
može govoriti - nema ništa. Nema ni vozila ni komunikacijske
uređaje - o zrakoplovima i helikopterima da i ne govorimo. Njezina
skladišta oružja i streljiva 'nadziru' još samo minska polja. To
znači da Albanija ne može zaustaviti ni krijumčare, ni rijeke
izbjeglica s Kosova, a kamoli naoružane bande. Sve te činjenice
kriju u sebi opasnost od sukoba s Beogradom i objašnjavaju zašto
albanska vlada polaže sve svoje nade u NATO. Solana je na povratni
put u Bruxelles ponio popis želja svojih domaćina, koji je
obuhvatio 21 stranicu. Kratko nakon toga u Bruxelles je doputovao
zamjenik albanskog ministra obrane Teta kako bi u suradnji s
Political Military Steering Committee (PMSC - Političko-vojni
ravnateljski odbor) pripremio konkretne mjere pomoći.
Kao i u Makedoniji, i u Albaniji se nazire stabilizacijska funkcija
'Partnerstva za mir'. Nazočnost NATO-a trebala bi biti trajno
osigurana osnivanjem stalnog ureda. Takvu je želju izrazila
albanska vlada, zatraživši, među ostalim, i demonstrativne posjete
postrojba 6. američke flote i visokih NATO-ovih časnika. No,
Albanija u prvom redu treba materijal i pomoć pri uvježbavanju.
Prioritet je stvaranje pograničnih postrojba, osiguravanje vojnih
skladišta, izgradnja komunikacijske mreže i graničenoga
prijevoznog kapaciteta oružanih snaga i priprema za migracije
izbjeglica.
Jedan od rezultata posjeta Tete jest i jamstvo NATO-a da će
sljedećih tjedana u Albaniju poslati ukupno šest ekipa stručnjaka
radi utvrđivanja konkretnih potreba na pojedinim područjima. Prvo
će u Tiranu zrakoplovom doputovati pripadnici NATO-ova stožera za
civilne krize pod vodstvom Nizozemca Van Foresta. Nakon
utvrđivanja potreba, NATO će se vjerojatno obratiti svojim
članicama s molbom da pomognu pri njihovu pokrivanju. Dosad se u toj
zadaći posebno angažirala Italija. Albanske oružane snage dobile
su potporu i od Savezne Republike Njemačke. U njemački kontingent,
angažiran u Bosni, uključena je jedna desetina iz albanskih
oružanih snaga, sastavljena od 35 vojnika. Njih je opremio i
uvježbao Bundeswehr. U tom su programu dosad sudjelovale 3 desetine
s ukupno 105 vojnika.
Ukidanje vremenskoga ograničenja angažmana u Bosni, stanje u
Makedoniji, na Kosovu i u Albaniji pokazuju u istom smjeru:
dugoročnom angažmanu NATO-a u ulozi čimbenika stabilnosti u
jugoistočnoj Europi. Posrijedi je uloga koja nije među prvotnim
razlozima za osnivanje NATO-a - uloga policajca. Ona mijenja
zapadni savez. Još prije usvajanja novoga strateškog koncepta,
stvarnost je pretekla politički proces odlučivanja. Novi strateški
koncept trebao bi prilagoditi zadaće novoj stvarnosti. Jedno od
pitanja koja se pritom postavljaju dvoji treba li prvotni razlog za
osnivanje saveza - obrana njegovih članica od vanjske opasnosti,
propisana člankom 5 Washingtonskog sporazuma od 4. travnja 1949. g.
- i dalje ostati njegovom glavnom zadaćom. Stvarnost pokazuje da su
problemi koji su NATO-u danas najvažniji druge prirode. U središtu
pozornosti više nije obrana od agresora već sprječavanje primjene
sile u zemljama koje nisu članice NATO-a i bile su nekada sastavni
dio komunističkoga carstva. NATO treba intervenirati - po
mogućnosti prije izbijanja oružanih sukoba.
Pritom je cilj saveza štititi slobodarski poredak ili omogućiti
njegovo stvaranje. No, osnova za djelovanje jest očuvanje država i
njihovih granica, kao što je odlučeno u 'Košari 1' KESS-ova
zaključnoga dokumenta u Helsinkiju 1975. Usporedba 'Košare 1'
KESS-ova zaključnoga dokumenta s Poveljom Ujedinjenih naroda
pokazuje pak da ta osnova djelovanja može sa sobom donijeti i
probleme. Naime, ona obvezuje na poštivanje prava naroda na
samoodređenje kao temelja mira. Balkan općenito, a Srbija, Kosovo i
Albanija konkretno pokazuju pak da ta dva elementa - očuvanje
teritorijalnoga integriteta postojećih država i poštivanje prava
naroda na samoodređenje - nisu uvijek nužno u suglasju", upozorava
na kraju članka Karl Feldmeyer.
020012 MET apr 98
NBA: Zubac upisao 10 koševa i 8 skokova
SVJETSKA TRŽIŠTA: Pad tehnološkog sektora pritisnuo Wall Street
Potpredsjednik Kine Han Zheng dolazi na Trumpovu inauguraciju
Pad aviona u Južnoj Koreji: Perje i krv pronađeni u oba motora zrakoplova - izvor
Netanyahuov ured potvrdio "sporazum o oslobađanju talaca"
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
SKV: Svijet u 4,30 sati
Rastući broj američkih dužnosnika traži odgodu zabrane TikToka
Katalonski zagovornici neovisnosti obnovili suradnju
Španjolski kup: Real u četvrfinalu, Modrić igrao