AMSTERDAM, 31. ožujka (Hina) - Veliki su izvori stranog privatnog kapitala koji može biti uložen u razvoj infrastrukture u novim demokracijama srednje i istočne Europe (SIE), no izazov leži u osiguranju uvjeta za takva ulaganja,
izjavio je u utorak u Amsterdamu nizozemski premijer Wim Kok.
AMSTERDAM, 31. ožujka (Hina) - Veliki su izvori stranog privatnog
kapitala koji može biti uložen u razvoj infrastrukture u novim
demokracijama srednje i istočne Europe (SIE), no izazov leži u
osiguranju uvjeta za takva ulaganja, izjavio je u utorak u
Amsterdamu nizozemski premijer Wim Kok.#L#
Kok je to izjavio otvarajući dvodnevnu euroatlantsku konferenciju
kojoj je svrha donijeti konkretne preporuke za jačanje suradnje
između stranih privatnih ulagača i država koje trebaju razviti
svoju infrastrukturu i uskladiti je sa zapadnoeuropskim
standardima.
Razvoj infrastrukture je vrlo skup i dugotrajan proces za čije
financiranje javni sektori bivših komunističkih zemalja nemaju
dovoljno sredstava, upozorio je član Europske komisije zadužen za
transport Neil Kinnock. On je dodao da sav novac koji dolazi iz
državnih proračuna, iz proračuna EU-a te iz međunarodnih
financijskih institucija neće biti dovoljan za modernizaciju
infrastrukture u SIE te da se stoga u proces trebaju uključiti i
privatni ulagači.
Vlade trebaju osigurati pogodne zakonske uvjete da bi strani
privatni kapital stigao u zemlje SIE-a, odnosno moraju imati
transparetne institucije, ocijenio je Kok.
Podsjećajući da EU sada službeno otvara pregovore o prijamu pet
zemalja srednje i istočne Europe, Kinnock je rekao da je Europska
komisija svjesna koliko je fizičko povezivanje zemalja važno za
integraciju Europe, te dodao da je u dokumentu "Agenda 2000"
Komisija iznijela prijedloge za razvoj transeuropskih prometnih
mreža.
Važan fokus za međunarodne ulagače je devet paneuropskih koridora,
utvrđenih na konferenciji o prometu održanoj na Kreti 1994. godine,
kazao je Kinnock, bivši čelnik britanske Laburističke stranke.
Dodao je da je na konferenciji u Helsinkiju u lipnju prošle godine,
nakon stabilizacije stanja na prostoru bivše Jugoslavije, podržan
i plan o koridoru koji bi vodio od južne Njemačke, preko područja
bivše Jugoslavije do Grčke i Turske.
Europska komisija procjenjuje da će samo ulaganja u izgradnju devet
"kretskih koridora" iznositi 50 milijardi ekija. Ključno razdoblje
za dovršenje transeuropskih prometnih mreža bit će razdoblje od
2000. do 2006. godine, dodao je on.
Na konferenciji u Amsterdamu, nazvanoj "Premošćivanje prepreka u
financiranju infrastruktura - Međunarodna konferencija o
partnertsvu između javnog i privatnog sektora", tristotinjak
članova vlada i stručnjaka iz zemalja članica OESS-a, Koreje,
Japana te međunarodnih financijskih institucija trebaju dati vrlo
konkretne prijedloge koji bi vodili uključenju privatnog sektora u
razvoj prometa, telekomunikacija i energetike te zaštite okoliša u
SIE.
Prigodom komemoracije Marshallova plana, održane u svibnju 1997.
godine u Den Haagu, nizozemski je premijer najavio da će njegova
vlada organizirati međunarodnu konferenciju o ulaganjima u
infrastrukturu SIE-a. Usklađivanje infrastruktura je "ključ za
povezivanje europskih naroda" i "stvaranje nove Europe", istaknuo
je Kok.
Konferencija će se nastaviti u utorak poslijepodne zatvorenim
razgovorima u radnim skupinama, a u srijedu će na plenarnom
zasjedanju biti izneseni zaključci i preporuke.
(Hina) vb maš
311424 MET mar 98