SLOVENIJA
DELO
25. III. 1998.
Ne povezuju nego razdvajaju
"Mostovi obično spajaju. No u Dalmaciji su baš oni najveći uzrok
polemika. Radi se ponajprije o dva, i to najvažnija.
Jedan je već izgrađen -'novi' maslenički (stari je srušen tijekom
rata) koji je zamišljen kao most nove Jadranske autoceste i
autoceste Zagreb-Split-Dubrovnik. Drugog su se tek prihvatili.
Radi se o mostu preko Rijeke dubrovačke, a polemike usporavaju.
Očito je da ispod mosta zbog njegove visine - 50 metara iznad morske
površine - neće moći ploviti veliki brodovi za koje je Dubrovnik
jedna od stalnih postaja na kružnim putovanjima po Sredozemlju.
Izgleda da će Dalmacija imati barem dva vrlo nezadovoljavajuća
mosta.
Polemike u svezi s novim masleničkim mostom odnosno njegovom
Ahilovom petom, dosegle su vrhunac kad je zimi silovita bura na
njemu prevrnula švedske teretnjake. Uglavnom se radi o pitanju je
li za most izabrano najprikladnije mjesto ili bi možda bilo bolje da
je postavljen tamo gdje je bio dosadašnji (porušeni). Mjerodavni,
ponajprije ministar razvitka i obnove (Dlamatinac) Jure Radić,
tvrde da bura 'ne može biti argument' protiv gradnje mosta, jer bi
imali istih teškoća i da je izgrađen južnije. Oni koji drže da
sadašnja lokacija nije dobro odabrana, uvjereni su da je most
izgrađen tu samo zato da ne bi bio na staroj 'jugoslavenskoj'
lokaciji, a pritom se nitko nije obazirao na opasnosti bure (na
starom se mostu zimi svih proteklih godina nije izvrnuo nijedan
teretnjak, a novoga pri svakom jačem udaru velebitskog vjetra
moraju zatvoriti za promet).
Stručnjaci koji se svi redom boje za svoje položaje, mudro šute.
Samo viši suradnik Instituta za promet i veze prof. dr. Ivan Dadić
usudio se izjaviti da je novi most trebao biti izgrađen bliže mjestu
gdje je stajao stari, već i zbog trase buduće autoceste. Po njemu je
prije gradnje trebalo izraditi studiju o utjecaju vjetra i drugih
prirodnih čimbenika, a zatim odlučiti gdje će biti građen.
Prijašnja lokacija ipak je bila bolje zaštićena od udara bure. Novi
maslenički most zamišljen je prilično megalomanski. Preko njega bi
svakodnevno trebalo prijeći 40 do 60 tisuća vozila dočim ga u ovo
godišnje doba prijeđe samo nekih četiri tisuća. Doduše, s novom
autocestom broj vozila povećao bi se na deset tisuća. No time priča
o novom mostu preko Novskoga ždrila ni izdaleka nije gotova.
Most koji bi trebao povezati brda Rijeke dubrovačke već je određen
čvrstim sporazumom kojeg je hrvatska vlada krajem prošle godine
sklopila s njemačkim poduzećem Walter Bau AG. Ipak lučka kapetanija
Dubrovnika koja je još 1987. dala suglasnost na prijedlog po kojem
će most biti visok 50 metara, sada traži most koji bi bio viši za 10
do 15 metara (ako može, još i više). No radovi su već počeli, a s
njima i pripreme projektne dokumentacije i usklađivanje s novim
tehnologijama u mostogradnji. Među 'protivnicima' vlada uvjerenje
da bi sadašnja visina mosta mogla ograničiti 'manevriranje'
današnjim i budućim velikim brodovima koji pristaju u dubrovačkoj
luci Gruž na kružnim putovanjima po Sredozemlju. Prije deset godina
još je bilo sve u redu, a sada Sredozemljem plovi sve više brodova
kojima visina mosta iznad Omble (Rijeke dubrovačke) više nije
dovoljna. Još lani su u gruškoj luci pristala dva broda visoka 57
metara, a u svjetskim se brodogradilištima izgrađuju plivajući
'hoteli' među kojima su neki visoki do sto metara. Očito je da bi
zbog toga štete mogao imati Dubrovnik koji se ionako uz teškoće
vraća u predratne turističke razmjere" - izvješćuje Ilija Mimica.
260112 MET mar 98
NBA: Treća uzastopna pobjeda Clippersa, Thunder pregazio Cavse
Dvoje NASA-inih astronauta obavilo popravke na ISS-u tijekom svemirske šetnje
Od jutra nastavljena potraga za djetetom u Savi
NHL: Rezultati
Australian Open: Alcaraz u osmini finala
MIZ: KBC Zagreb u ponedjeljak dobiva v.d. ravnatelja
Vekić u osmini finala Australian Opena
Dobrotvorni koncert FireAid za pomoć stradalima u požarima u Los Angelesu
SpaceX-ov Starship uspješno lansiran, nakon toga eksplodirao
SVJETSKA TRŽIŠTA: Azijski ulagači oprezni, u fokusu kineski BDP