PEKING, 18. veljače (Hina) - Kada se početkom ožujka sastanu na zasjedanju Kineskoga narodnog kongresa u Pekingu, novoizabrani delegati, njih gotovo tri tisuće, odlučivat će i o jednoj od najzanimljivijih političkih tema današnje
Kine: o kadrovskim promjenama u Vladi i Kongresu.
PEKING, 18. veljače (Hina) - Kada se početkom ožujka sastanu na
zasjedanju Kineskoga narodnog kongresa u Pekingu, novoizabrani
delegati, njih gotovo tri tisuće, odlučivat će i o jednoj od
najzanimljivijih političkih tema današnje Kine: o kadrovskim
promjenama u Vladi i Kongresu.#L#
U javnosti se već mjesecima množe "križaljke" s imenima onih koji
zbog dobi moraju odstupiti s položaja te njihovim mogućim
nasljednicima. Istodobno se postavlja pitanje stvarnog utjecaja
delegata na izbor ljudi koji će preuzeti zadaću upravljanja zemljom
u idućih pet godina. Dosadašnje iskustvo Kineze navodi na zaključak
da će Kongres samo glasovati za odluke koje su već negdje
prihvaćene.
Kadrovska rješenja, rekao je doktor Zhou Wensheng (Džou Venšeng),
profesor prava na Pekinškom sveučilištu i jedan od vodećih kineskih
stručnjaka za pravni sustav, Kongresu će ponuditi vladajuća
stranka. Pojedini delegati svoje neslaganje izražavaju glasom
protiv ili suzdržavajući se od glasovanja ali pritom ne mogu
nadglasati većinu. Partija, naime, delegate koji su njezini
članovi obvezuje na glasovanje za pripremljene prijedloge.
Ipak, tvrditi da je Kongres samo mjesto za "udaranje pečata", po
sudu profesora Zhoua nije ispravno. On smatra da se jačanjem
sustava kongresa na svim razinama, od državne do kotarske, stvaraju
uvjeti stvarnog odlučivanja.
Krenuvši u izgradnju pravnog sustava 1949. godine, Kina je za Maove
vladavine doživjela da u razdoblju od 1957. do 1979., dakle u 22
godine, Kongres nije donio ni jedan zakon. U vrijeme stalnih
političkih kampanja, zaključno s katastrofom "kulturne
revolucije", pravnici su postali izumrla vrsta, a pravo - buržoaska
izmišljotina.
Nakon razdoblja upravljanje partijskim dekretima, od 1979. trebalo
je iznova graditi pravni sustav. Samo tijekom osmog saziva Kineskog
narodnog kongresa, u proteklih pet godina, doneseno je 270 novih
zakona. Istodobno je počeo postupak prenošenja većih ovlasti na
kongrese na nižim razinama, kako bi uz zakonodavnu, što bolje
obavljali nadzor nad radom lokalnih vlasti i njihovih tijela. Tvrdi
se da se na nižim razinama delegati sve češće znaju izboriti za
svoja zakonska prava.
Jasno je, kaže Zhou, da za izgradnju cjelovitog pravnoga sustava
treba još mnogo toga mijenjati i popravljati, sukobljavajući se s
otporima koji nisu mali.
Ima li nade da se u procesu izgradnje zakonodavne vlasti Kina odluči
za uvođenje neposrednih izbora na svim razinama, ne samo na selu i
do razine kotara? Ne tako skoro, prognozira Cai Dingjina
(Dingđina), pravni stručnjak Kineskog narodnog kongresa. Službeno
je objašnjenje da u golemoj i mnogoljudnoj zemlji zasad nema uvjeta
za neposredne izbore. Kao da Rusija i Kanada nisu goleme i kao da
Kineza svakog dana neće biti sve više, kaže Cai.
(Hina) mer fp
181245 MET feb 98