FRANCUSKA
LE MONDE
17. II. 1998.
"Ne smatram da je Zapad jači ili razvijeniji od Istoka Europe"
Novinar lista Jan Krauze razgovarao je britanskim povjesničarem
Normanom Daviesom, autorom knjige "Europe, a History" u izdanju
Oxford University Press-a i Random House-a.
"- Vi govorite o Europi kao cjelini. Može li se ipak,
shematiziranjem, navesti neki poseban događaj koji bi označio
početak odvajanja povijesti zapadne od povijesti istočne Europe,
nakon kojega je istočna postala drugorazredna Europa?
= Europa A i Europa B... To je duga, vrlo duga priča. Ta shizma
između dviju Europa zapravo je shizma između naših glava, a ja
mislim da ona ne odgovara pravom stanju. Najprije bih želio reći da
na Zapadu ima dijelova Europe koji su 'zaostali', ako baš želite taj
termin. Jednom sam izradio popis značajki nacija istočne Europe,
onakvih kakve se pojavljuju u stereotipima, i utvrdio sam da je
Irska najistočnija europska nacija: seljačko društvo, katoličko,
pobožno, bez industrijskog razvoja itd. A gdje se nalazi Irska?
'Ja jednostavno ne mislim da je Zapad razvijeniji ili jači od
Istoka. Stvarnost je vrlo zamršena. Ali početak razdvajanja treba
tražiti kod starih Grka, u samoj predodžbi koju su ljudi imali o
barbarima i o civiliziranim ljudima. Ako želite da to
pojednostavnim, vjerujem da se početak te podjele može smjestiti u
razdoblje prosvjetiteljstva koje se, osobito na Zapadu, podudara s
početkom industrijalizacije. Ali to je bilo i razdoblje u kojemu su
kultivirani ljud bolje poznavali grčki i latinski svijet nego svoju
vlastitu zemlju. Filozofi Prosvjetiteljstva bili su jako usmjereni
na Zapad. Voltaire je npr. Poljsku opisivao kao hram fanatizma.
- Možda je to bilo tako zato što ga je plaćala Katarina II.?
= Većina tih stereotipa služi nekom političkom interesu. Kasnije je
i komunistički sustav imao interesa u tome da istočnu Europu
prikazuje kao nerazvijeno područje, kako bi opravdao svoje metode
modernizacije. A, kako bismo se vratili razlozima te podjele, treba
razmotriti i još jedan očigledan trenutak - razdoblje hladnog rata,
kad je Europa podijeljena na umjetan način, kad su ljudi u zapadnoj
Europi smatrali barbarima one s istočne strane zida, a malo su znali
o njima i prezirali su ih. Tako su vrlo često razmišljali
Amerikanci. A uvijek ima ljudi koji pišu polemičke tekstove, koji
se protive ulasku Poljske, Mađarske i Češke u Europsku uniju ili
NATO argumentirajući to time što su te države u povijesti bile
zaostale.
- Vi se, očito, protivite Europi koja bi bila 'klub bogatih'.
Mislite li da je proširenje ove Europe neka vrst moralne dužnosti,
povijesne dužnosti, ili bi zapadne države u tome trebale pronaći i
nekakve vlastite interese?
= Mislim da je riječ o svemu tome istodobno. Ali najjači je argument
negativan. Ako ne obavimo proširenje, u određenom trenutku, možda
za dvadeset, trideset ili pedeset godina, te će države opet biti u
strašnim problemima, kao što je to bilo u prošlosti, kad nisu bile
prikladno uključene u sustav zapadne Europe. To je argument
praktične politike, 'posvećenog egoizma'. Ali postoji i moralni
argument: općenito govoreći, zapadna je Europa bila naprednija,
uživala je američku pomoć, a istočnu Europu je strašno izrabljivao
Sovjetski Savez. Desecima godina mi smo se bogatili, a istočna
Europa nije imala tu mogućnost. Stoga imamo moralnu obvezu plaćanja
te cijene za usklađivanje Europe, a ona će sigurno biti vrlo
visoka.
- Ali, pričama o proširenju nikako nema kraja. Ne postoji li
opasnost da stvorimo čudovište kojim nitko neće moći vladati?
= Ne vjerujem. Postoji prirodna granica preko koje se Europa ne može
proširiti, a to je Rusija. Rusija je prevelika, veća od ostatka
Europe, i dva puta veća od SAD-a. Ona je div, Europska unija nju ne
može apsorbirati. Mislim da je vrlo nevjerojatno da bi se Europska
unija mogla proširiti sve do Rusije. Želio bih razmišljati na način
da se Ukrajina, koja je veća od Francuske, može uklopiti. Ukrajina
je, nema sumnje, oslonac budućnosti Europe. Ali mislim da je
najveći problem, mnogo veći od baltičkih država, zapravo Turska.
Prihvaćanje Turske stvorilo bi goleme probleme. Ali bi njezino
ostavljanje po strani stvorilo još veće.
- U Europi postoji, kako Vi pišete, određeno jedinstvo, ali i velike
različitosti. Mislite li da postoji način da Europska unija očuva
te različitosti u nekoj vrsti konfederacije?
= Mislim da postoji europski identitet, jak identitet, ali je još u
pelenama. Ako budu postojale Sjedinjene europske države, nekakva
federacija, onda će to biti za mnogo godina, pedesetak, možda i
stotinu. Ja vjerujem da se, jednako kao što su države-nacije u XIX.
i XX stoljeću razvile pravu ideologiju i mistiku, na isti način ni
jedinstvena Europa ne može razviti bez osjećaja, mistike i
zajedničkog cilja.
Zapravo, vjerujem da se zajednički europski identitet pojačava
samo pod djelovanjem vanjskog pritiska. Ljudska priroda ne postiže
rezultate samo snagom svoje volje. Nećemo svi mi postati dobri
Europljani samo zato što imamo dobre namjere. No, ako nastane neka
kriza, npr. s Rusijom, Europljani će odmah biti prisiljeni na
ujedinjenje zbog straha. Jednako tako, mislim da će pritisak
obaviti SAD koji se polako udaljava od Europe i sve više postaje
suparnik, konkurent, pa će i to razviti veliki osjećaj solidarnosti
među Europljanima.
- Vi govorite o prilično udaljenoj budućnosti, ali postoje bliski
događaji, do kojih će doći vrlo skoro. Npr. uvođenje eura. Neki u
tome vide budućnost Europe, neki drugi prijetnju.
= Nisam pristaša plana uvođenja jedinstvene valute. Mislim da je
vrlo loše zamišljeno. Ta bi se monetarna unija trebala stvoriti na
kraju tog procesa, a ne na samom početku. Za to su dobrim dijelom
odgovorni Britanci, zato što poslije rata nisu pokazali nikakav
interes za bilo kakvu vrstu stvaranja političkog jedinstva. Zato se
pokret stvaranja jedinstvene Europe razvio isključivo na
gospodarskom području: zajednica posvećena ugljenu i čeliku,
stvaranju zajedničkog tržišta itd.
- 'Nema ničega originalnog u toj knjizi', pišete u prvom redu
predgovora knjige koja je u Velikoj Britaniji doživjela veliki
uspjeh u knjižarama. Ta skromnost prikriva, kako izgleda,
političke ambicije: ne samo uravnoteživanje načina pisanja
povijesti Europe, nego i pisanje te povijesti na originalan način.
= Knjiga je napisana na tri razine. Postoje narativna poglavlja,
vrlo zaokružena, kakva se mogu pronaći i u općoj povijesti. Zatim,
na kraju svakog poglavlja, postoje sličice iz povijesti, vrlo
šarolike, izabrane zbog simboličnosti - neki poseban nadnevak, ili
neko posebno mjesto. Na primjer, onaj dan kad je neki vojnik ubio
Arhimeda na plaži u Sirakuzi. Osim toga, postoji oko tri stotine
'kapsula', izabranih vrlo brižljivo, a odnose se na sve dijelove
kontinenta, od Bugarske do Irske, o vrlo različitim temama koje se
inače ne bi našle u uobičajenoj općoj povijesti. Trudio sam se da
izaberem teme za koje se suvremeni povjesničari posebno zanimaju:
rasa, seks, oblačenje, običaji. Kad lista knjigu, čovjek ima dojam
da su to slučajno izabrane zanimljivosti, ali to nije istina.
- Ima li ta metoda neki presedan?
= To nisam vidio nigdje drugdje, ali sam bio pod utjecajem
francuskih knjiga. Volim francuske povijesne udžbenike, u kojima
je svako poglavlje oslikano nekim posebnim dokumentom ili
ilustracijom. Zamisao mi je vjerojatno stigla odatle.
- U toj vrlo debeloj i ozbiljnoj knjizi Vi si dopuštate i neke šale.
Kako su na to reagirali Vaši kolege povjesničari?
= Amerikanci imaju drugačiji smisao za humor, često ne razumiju
ironiju i misle da sam ozbiljan onda kada se šalim. Bilo je teških
kritika ove knjige, često im se nisu svidjele te 'kapsule', a neki
ih smatraju frivolnima, ali to se sviđa većini čitatelja, osobito
onima običnima, zato što mogu preskakati ostatak i čitati samo
kapsule.
- To je znači tehnika vulgarizacije koja donosi nešto novoga?
= Ponekad me pitaju da li je ta knjiga 'znanstvena' ili 'popularna'.
Odgovaram da je ona i jedno i drugo. Profesionalni povjesničari su
se jako specijalizirali i postali su nečitki. Pišu u nekoj vrsti
žargona koji je namijenjen malom klanu stručnjaka, a obični ljudi,
čak i oni vrlo učeni, u tome su posve izgubljeni. U posljednje dvije
godine pet ili šest mojih kolega objavilo je slične knjige i imali
su sličan uspjeh u knjižarama. To je nova pojava u izdavaštvu:
obrazovana publika gladuje za knjigama te vrste zato što povijest
donose na probavljiv način".
170410 MET feb 98
SK, biatlon: Treća uzastopna pobjeda francuske muške štafete
Plenković pozvao na odgovornost u formiranju cijena
Najava događaja - kultura - za subotu, 18. siječnja
Tjedna najava događaja - Hrvatska - od 18. do 24. siječnja
Iz pulske Osnovne škole Šijana otuđena 22 računala
Gospodarstvo - ukratko do 17,30 sati
Američki Vrhovni sud potvrdio zakon o zabrani TikToka
Branič Manchester Cityja Kyle Walker na pragu prelaska u AC Milan
Prijateljska: Rijeka s 2-0 svladala austrijskog prvaka Sturm
Tjedna najava događaja - kultura - od 18. do 24. siječnja