SLOVENIJA
DELO
31. I. 1998.
Hladan smiješak britanskog veleposlanika
"Slovenski ministar vanjskih poslova na nacionalnoj televiziji
pola sata razglaba o tomu kako se bliži vrijeme 'poboljšanja odnosa
sa SRJ', u Beogradu u poluprivatnom posjetu srpskom ministru
unutarnjih poslova razgovaraju državni tajnik Slavko Debelak i
Zmago Jelinčič, Marjan Podobnik najavljuje svoj skorašnji posjet
jugoslavenskoj prijestolnici a u Strasbourgu je Borut Pahor
inicijator amandmana koji opet kritizira SRJ zbog prilika na
Kosovu. Dok Boris Frlec pojašnjava javnosti da je Zmago Jelinčič za
svoj posjet u SRJ 'najvjerojatnije dobio odgovarajuće suglasje u
parlamentarnom Odboru za međunarodne odnose', iz Odbora za
međunarodne odnose saznaje se da nemaju pojma o Jelinčičevom
putovanju u Beograd. I samo kao biser za kraj uvoda - ono kobno pismo
koje je režiser i predsjednik vanjskopolitičkog odbora
jugoslavenskog parlamenta Ljubiša Ristić napisao Jelku Kacinu,
zapravo uopće nije bilo u znak nekog otopljavanja odnosa između
Slovenije i SRJ. Svi koji ponekad posegnu za srpskim tiskom mogli su
utvrditi da se radilo samo o cirkularnom pismu koje je Ljubiša
Ristić poslao svim parlamentima u Europi. I na temelju kojeg je
jugoslavenski šef odbora za međunarodne odnose ovih dana - bez da je
čekao odgovor iz Slovenije - već u Velikoj Britaniji.
Sve su to samo pojavni oblici i nužne posljedice obznanjene i
ponekad još uvijek emocijama previše prožete slovenske vanjske
politike prema Jugoslaviji koja traje još od slovenskog
osamostaljenja.
Dakako nije teško reći da se u prijeporu sa srpskom politikom u
prošlosti radilo o načelnim i značajnim stvarima te da je slovenska
politika u tom sporu pretežno bila u pravu. Srpska je politika prema
Sloveniji u prošlosti bila skoro isključivo arogantna i otvoreno
nasilna. Za više od deset godina od onog trenutka kad Šinigojeva
vlada unatoč očitom srpskom embargu slovenskih proizvoda nije
odlučnije reagirala. Naprotiv, trebala je kao odgovor pripremiti
temelje za osamostaljenje. Ta je zgoda poznata, a njezine
posljedice također. Pa ipak srpska politka - budimo pošteni - barem
poslije 1991. nije ugrožavala Sloveniju u takvoj mjeri kako se
često prikazivalo zbog unutarnje političkih razloga. Slovenska
vanjska politika je naprotiv s tom činjenicom vozila nespretno kao
onaj Titanik - najprije je kasnila, zatim iznova predugo ustrajala
u pogrješnom smjeru.
Treba otvoreno priznati da je slovenska politika u međunarodnom
političkom sukobu sa Srbima, Crnogorcima i Jugoslavenima općenito
- često postupala 'više papinski od pape' te vrlo često vukla poteze
koji nisu bili potrebni. I zbog kojih je sređenje odnosa između
dviju država - i na štetu Slovenije koja ima sa SRJ priličan
trgovinski višak - još uvijek na mrtvoj točki.
Pogledajmo samo jedan primjer. Vjerojatno nije teško zagovarati
zaključak da je Slovenija kao članica UN-a u prošlosti imala pravo i
dužnost provoditi sankcije UN-a protiv SRJ. No je li uz to Slovenija
morala 1992. godine - osim preko noći uvedenih i nigdje objavljenih
policijskih dekreta o uvedbi viza, dopuštenih samo za obiteljske
članove slovenskih državljana Jugoslavena - doista dodati još i
potpuno zatvaranje svojeg teritorija za sva osobna i teretna vozila
iz Jugoslavije? Sjeća li se još itko danas onih vremena kad su
slovenski policajci po cijeloj Sloveniji poput zečeva lovili
jugoslavenske vozače, oduzimali im pločice i postavljali ih uz
cestu? To nije nalagao niti jedan međunarodni dokument. To je bio
sasma izvoran, slovenski umotvor. Austrijanci, vječni povijesni
protivnici Srba, uza svu svoju verbalnu osudu rata u Bosni dakako
nikada nisu bili jednako strogi. Preko njihovog su teritorija Srbi
i Crnogorci mogli mirno voziti i tijekom najgoreg rata. I
Austrijanci i danas imaju u Beogradu - već od berlinskog kongresa
nadalje - svojega veleposlanika. Što je dakako vrlo dobro i za nas
jer na taj način uz austrijsku nesebičnu pomoć naši dubokoumni
diplomati mogu posredovati za uhićene slovenske dečke u SRJ i
sređivati sve druge svakidašnje bilateralne svari u Beogradu.
Isto vrijedi za zabranjene koncerte srpskih glazbenika, solističke
slovenske intervencije protiv SRJ u međunarodnim organizacijama i
ekonomske mjere protiv bosanskih Srba koje Slovenija trenutno, po
podacima Gospodarske zbornice Slovenije i dalje obavlja - kao
jedina država na ovom svijetu.
Pa ipak - tko se još danas sjeća da je 1993. godine Slovensko
slavističko društvo zbog sankcija UN-a otkazalo poziv na
međunarodni seminar Slovenki koja živi u Beogradu Mariji Mitrović?
Ili da slovenski organi u približno isto vrijeme nekadašnjem
kulturnom teroristi Ljubiši Ristiću - onomu kojega danas Kacin
poziva u Ljubljanu i koji je u Sloveniji tijekom dugih desetljeća
razbijao led vidmmarevskog dogmatizma - nisu željeli izdati vizu za
putovanje preko Slovenije na kazališnu predstavu u Italiji? I tko
se danas još sjeća da slovensko ministarstvo vanjskih poslova
srpskom piscu Miloradu Paviću po čijem romanu danas Tomaž Pandur u
New Yorku režira svoju predstavu, isto tako nije htjelo izdati
vizu? Isto vrijedi i za pjevački zbor Branko Krsmanović i još mnoge
druge umjetnike iz SRJ. Jesu li svi ti nekulturni udarci Sloveniji
doista bili potrebni?
Isto vrijedi i za javno odbijanje jugoslavenskog, Panićevog
priznanja Slovenije. Moguće je da 1992. godine Slovenija još nije
mogla priznati SRJ. No - da su njezini političari imali barem malo
državničke mudrosti, odgovornosti i povijesnog sjećanja - mogli su
priznanje jednostavno uzeti na znanje. I ništa više. Ali ne.
Prikliještenoj Jugoslaviji tada je zbog prikupljanja točaka pred
domaćom javnosti trebalo kratkovidno dosoliti još jednu,
nepotrebnu pljusku.
Nešto slično se dogodilo za slovenskog priznanja SRJ 1995. godine.
U prvom izdanju beogradskih Večernjih novosti naći ćete vijest o
slovenskom piriznanju SRJ na malom stupcu pored člančića o ponovnom
izvozu Yuga u Egipat i velikog članka u kojem hrvatski ministar
vanjskih poslova Mate Granić tvrdi da 'Hrvatska nema ništa protiv
da SRJ zauzme mjesto u međunarodnim organizacijama'. Slovenske
novine su istodobno uz vijest o priznanju SRJ, jasno, donijele i
vijest o tomu da je predstavnik Slovenije u Genevi među prvima
tražio isključenje SRJ iz niza međunarodnih potpisnica -
konvencije protiv mučenja! A zašto? Dakako opet zbog načelnog,
moralnog, ujedno nedjelotvornog i činjenično beznačajnog
protivljenja jugoslavenskoj tezi o jedinom nasljedniku SFRJ.
Još bismo mogli nabrajati. Je li poslije svega čudno ako su Hrvati i
Makedonci s Jugoslavijom potpisali već osam međudržavnih sporazuma
i da Sloveniju pretječu po desnoj strani čak i Bosanci, dočim
Slovenija - upravo ponižavajuće - još uvijek samo jednostrano i bez
jugoslavenskog odjeka ponavlja fraze o 'nužnom poboljšanju odnosa
sa SRJ. Službeno nadasve ljubezno, ali bez ikakvog napretka' -
nekako tako mi je u Beogradu sadašnju politiku SRJ prema Sloveniji
opisao jedan od visokih savjetnika srpske vlade.
I na kraju zadnji, krunski argument koje se provlači kroz opširne i
skolastičke rasprave o odnosima s Jugoslavijom. Svi potezi
slovenske diplomacije garnirani s emocijama bili su naime cijelo
vrijeme - i još su - popločani neprestanim ponavljanjem prazne
fraze o tome kako se Slovenija mora stalno i na svakom koraku
protiviti SRJ 'zbog njezine teze o tome da SFRJ nije napala, nego da
su se ostale jugoslavenske republike odcijepile'. I da Slovenija ne
može uspostaviti diplomatske odnose sa SRJ sve dok SRJ ne prizna
jednakopravno nasljedstvo svih država. Prvi šok za u tu frazu
zanesenu slovensku javnost dogodio se u trenutku kad je Slovenija
30. studenog 1995. priznala SRJ. U slovenskoj se javnosti odmah
poslije toga čina postavio niz pitanja o tomu kakve bi to posljedice
moglo imati za raspravu o sukcesiji a neki su komentatori tvrdili da
je priznanje pogrješka jer bi se SRJ najprije morala odreći 'teze da
je jedina nasljednica nekadašnje Jugoslavije. S pravnom logikom
zaključak dakle nema veze. Ni s dosljednošću; stajališta koja su
bila nadasve značajna - zbog njih Slovenija nije htjela ni čuti o
Balkanu - iznenada su prestala biti značajna', napisano je u jednom
od tih komentara.
Sve je to svakako samo propagandistička magla. Već iz prvog
priručnika međunarodnoga prava možemo saznati da je priznanje
države samo diskrecijsko pravo svake države. Odlaganje priznanja
može zato biti samo prijazna usluga a ne i kršenje prava. Druge
države nema ništa manje ako je ne priznaš. Neki pravnici su čak
uvjereni da države zapravo imaju neko pravo biti priznate i da
postoji dužnost drugih država da priznaju sve države. Slovenija
nije zato 1995. godine priznanjem postojanja objektivne činjenice,
napravila ništa što bi štetilo raspravama o sukcesiji. Isto vrijedi
i za valjanost međunarodnih pogodba. Činjenica da SRJ sebe drži
nasljednicom SFRJ i preuzima njezine konvencije, još ne znači da
Slovenija ne može biti jednakopravna nasljednica SFRJ. Ako je
pitanje prijeporno, svi bez posljedica mogu ostati pri svojoj
priči. Upravo su tako - naime tako da su ga obišle - taj problem s
Jugoslavijom riješile i Makedonija i Hrvatska.
Ali ne i opet ne! Naši vrli diplomati i političari tijekom dugih
godina htjeli su nešto što njihovi jugoslavenski kolege nisu dali
ni Hrvatima ni Makedoncima. Naime, ovjerenu izjavu da se SFRJ
raspala! Što je isto kao kad bi SRJ od Slovenije zahtijevala da
potpiše izjavu o tomu da se odcijepila od Jugoslavije. Bi li naši
diplomati - bez opasnosti da budu obješeni na ljubljanske
kandelabere - mogli napraviti nešto takvo? Ne? Oprostite, ali zašto
je onda takvu glupost od Jugoslavena tražila slovenska
diplomacija? U tom je smislu suhoparna rečenica Odbora za
međunarodne odnose, da budući 'sporazum između republike Slovenije
i Savezne republike Jugoslavije o uspostavi odnosa mora sadržavati
odluku da su obje države jednakopravne nasljednice SFRJ', uistinu
treba razumjeti kao skoro iznimnu evoluciju dosadašnjih
pregovaračkih ishodišta.
Na koncu mali osobni dojam. Prije nekih godinu dana, malo prije
slovenskog priznanja SRJ, u Londonu sam na kraju razgovora s lordom
Owenom sreo britanskog veleposlanika u Beogradu Ivoryja Robertsa.
Začudeno sam ga zapitao kako se zapravo njegova nazočnost u
Beogradu slaže s temeljnim smjernicama zajedničke europske
politike. Čovjek je odmah znao na što mislim. Europska unija je
naime još prosinca 1991. prihvatila 'Smjernice za priznavanje
novih država u istočnoj Europi i Sovjetskom savezu'. U skladu s do
pojedinosti opisanom procedurom, sve su se države, koje su željele
biti priznate od strane europskih država, morale odreći promjena
granica silom, pristati na dokumente o neširenju nuklearnog oružja
i slično. Na temelju tih smjernica Badinterova je Arbitražna
komisija dala svoje mišljenje i tako je priznata i Slovenija.
Arbitražna komisija je dala pozitivno mišljenje i o priznanju
Makedonije i Hrvatske, dočim nije savjetovala priznanje Bosne i
Hercegovine. Glede Jugoslavije stvar je zapela. Europske su države
najprije odlagale priznanje i povukle veleposlanike, zatim su
poslije ukidanja sankcija, tiho, bez spominjanja bilo kakvih
kriterija za priznanje, ponovno poslale svoje veleposlanike natrag
u Beograd. S tim su de facto i bez poštivanja vlastitih kriterija,
priznale SRJ. Kad sam britanskog veleposlanika upozorio na tu
nedosljednost, samo se nasmiješio. 'U politici morate biti
pragmatični', odgovorio mi je uz hladan smiješak.
Pragmatični su međutim bili i hrvatski diplomati koji nisu samo
javno tvrdili da će SR Jugslavija moći zasposjesti mjesto SFRJ u
međunarodnim organizacijama, nego su sa SRJ potpisali niz
značajnih bilaterlanih sporazuma. Time je postalo sasma jasno da je
postupak priznanja Jugoslavije bio djelomično drukčiji od
priznanja ostalih republika. Što se dakako moglo predvidjeti.
Srbija je naposljetku bila priznata još na berlinskom kongresu
1878. godine, Crna Gora još i prije toga. Dakako, nisu jedine
nasljednice SFRJ - ali istina, zašto bi morale još jedanput tražiti
priznanje? Bi li to napravila Slovenija da su ju priznali još u
prošlom stoljeću? Ne? Zašto smo onda to tako ustrajno zahtijevali
od SRJ? I ako držite da su naši diplomati kod tog pitanja prebrzo
posustali - bi li morala Slovenija i po tom pitanju - za razliku od
svih europskih država pa čak i od SAD-a - uistinu do kraja
zagovarati načela koja su sve druge države u međuvremenu napustile?
To je sektaška logika koja iza maske velike brige za državu
nacionalnim interesima više šteti nego koristi. Baš zato zadnji
posjet Zmage Jelinčiča i Slavka Debelaka Beogradu unatoč nekim
sjenovitim stranama zapravo nije uopće tako bogohulan i lijepo
dokazuje da je dosad slovenskoj politici najviše štetilo baš
pomanjkanje pragmatizma i opterećenost prošlošću.
I kako dalje? Vrlo jednostavno. Ovako:
'Polazeći od činjenice da su Srbija i Crna Gora postojale kao
neovisne države prije nastanka Jugoslavije i uz spoznaju da je
Jugoslavija nastavila međunarodnopravni subjektivitet tih
država, Republika Slovenija priznaje postojanje državnog
kontinuiteta Savezne republike Jugoslavije.
Polazeći od činjenice da su slovenski narod i stanovnici Slovenije
na plebiscitu o samostalnosti i neovisnosti republike Slovenije
odlučili organizirati Republiku Sloveniju kao suverenu i neovisnu
državu, Savezna republika Jugoslavija priznaje državni
kontinuitet Republike Slovenije.
Pogodbene strane se slažu da će pitanja sukcesije SFRJ rješavati
sporazumno i na temelju pravila međunarodnoga prava o sukcesiji
država.'
Radi se dakako u slovenskom duhu donekle prerađenom ključnom
prijedlogu članka kojeg se može naći i u makedonsko-jugoslavenskom
(članak 4) kao i u hrvatsko-jugoslavenskom (članak 5) Sporazumu o
normalizaciji odnosa. Doista bi bilo zanimljivo kad bi - bez dvojbe
brojni - kritičari tog neuslišanog, bogohulnog i kapitulantskog
slovensko-jugoslavenskog dvojnog pakta (koji Sloveniju opet
potiskuje u okrilje Balkana itd.) na razumljiv način pojasnili
zašto bi takav sporazum o normalizaciji odnosa koji do sada očito
nije ništa naštetio ni Makedoniji ni Hrvatskoj - mogao štetiti
Sloveniji?" - pita Igor Mekina.
020320 MET feb 98
Euroliga: Baskonia svladala Panathinaikos, pet koševa Šamanića
Ligue 1: Preokret i pobjeda Lillea protiv Nice
Premijera predstave "Pir malograđana" Gradskog kazališta "Zorin dom"
Reakcije stranaka na videosnimku ministra Dabre, traže ostavku
La Liga: Espanyol - Valladolid 2-1, Jurić igrao do 83. minute
Martinović; Nadamo se dobrim vijestima o Duvnjaku
Polarno vrijeme zahvatit će veći dio Sjedinjenih Država
SP Rukomet: rezultati i ljestvice (2)
Serie A: Šesta domaća pobjeda u nizu Rome
Bundesliga: Eintracht - Borussia (D) 2-0, Marmoush u Manchester Cityju