FRANCUSKA
LIBERATION
27. I. 1998.
Mučitelji Arapa
Mokhtar Lakehal, profesor ekonomskih i društvenih znanosti i
predsjednik Laboratorija za znanstvena istraživanja u području
ekonomskih i socijalnih znanosti (Larmises) piše o arapskom
svijetu i o pogrešnim načinima rješavanja problema poslije
prestanka kolonijalne vlasti. U članku, između ostaloga, stoji:
"Dok smo bili kolonizirani, mislili smo da naša nesreća dolazi
isključivo od stranaca koji su došli s druge strane Sredozemlja
kako bi nam nametnuli svoje zakone i svoju viziju povijesti. Nakon
toga su se kolonijalne sile sukobile s nacionalistima koji su
odbili sustav vrijednosti naših predaka (čast, hrabrost,
velikodušnost, solidarnost) zamijeniti onima kojima se dičila
kolonijalistička manjina (sloboda, jednakost, bratstvo).
Suparništva naših vođa plašila su nas i mnogo prije stjecanja
nezavisnosti zbog problema legitimnosti koje smo morali riješiti,
osim nužnosti hvatanja koraka, i zbog povijesne zaostalosti koja
nas odvaja od bogatog i arogantnog Zapada.
Zapadnjaci nam ni tada nisu prestali ponavljati da je razlog svih
naših nevolja nepostojanje demokracije. Trebalo se tada uskladiti
s normama, omogućiti stvaranje političkih stranaka, sindikata,
organiziratai izbore, osigurati slobodu tiska. Naši politički vođe
redovito slušaju prodike o tome da moraju poštovati ljudska prava,
što je 'conditio sine qua non' ako žele da ih prihvati međunarodna
zajednica i ako žele dobrodošlicu u zapadnim glavnim gradovima.
Formalno, gotovo svaka arapska država može ustvrditi da posjeduje
atribute pravne države koja bi nas trebala učiniti sretnijima nego
što smo bili u vrijeme kolonijalizma. Oslobođeni tog 'carstva
očaja', kako ga je nazvao Leon Bloy, Arapi su mogli računati i na
'vrijeme i na prostor', kao što je to primijetio general de Gaulle u
vrijeme izraelsko-arapskog rata iz 1967. No, što smo mi to učinili
od tog vremena, prostora i nezavisnosti?
Neki drže da smo upropastili ta tri aduta, ako uzmemo u obzir
povijesne prigode koje arapski režimi nisu znali iskoristiti. I oni
stalno ponavljaju istu priču: od odlaska posljednjeg kolonista,
trebali smo obnoviti našu izvornu kulturu umjesto što smo dopustili
da potpadnemo pod utjecaj Rusije, Francuske, Engleske, SAD-a, i
umjesto što smo prihvatili neprilagođene modele razvoja (još jučer
to je bio birokratski socijalizam ili državni kapitalizam, danas je
to liberalni kapitalizam) i stavili naše vladarske obitelji pod
njihov nadzor.
Neki drugi misle da smo uspjeli učiniti mnogo više od onoga što su
uspjeli kolonizatori tijekom jednog stoljeća svoje dominacije. I
dodaju jedan jaki argument: oni koji nam kažu da nismo dovoljno
napredovali u usporedbi s novim industrijskim državama u Aziji,
dobro se čuvaju usporedbe sadašnje situacije u arapskom svijetu s
poniženjem koje je međunarodni kapitalizam nanio Koreji,
Indoneziji i ostalim azijskim državama, za koji su vjerovali da ga
bolje koriste pri njihovu razvoju nego što su to činili Arapi s
Magreba i iz drugih krajeva.
Kad su države OPEC-a, pod utjecajem arapskih socijalističkih
režima, odlučile povećati cijenu nafte (1973. i 1979.), potičući
istodobno nastanak međunarodne kapitalističke krize, neki su
arapski nacionalisti vjerovali da će to 'podmetanje noge'
prizemljiti arogantni Zapad i pružiti dodatno vrijeme Arapima kako
bi ga sustigli i, a zašto ne, i prestigli. A neki drugi arapski
čelnici već su nas počeli smatrati Japancima i držali su govore pred
narodom pune hvalisanja, anakronističkih podsjećanja i demagoških
argumenata. (...)"
U nastavku teksta autor spominje iransku islamsku revoluciju
(1979.) koja je neke navela na pomisao da su sve arapske države
trebale krenuti tim putem, osobito one koje su odustale od svojih
starih idola poput Marxa, Lenjina, Maoa i Che Guevare i započele
proces ponovne islamizacije, a sami su je Iranci odlučili izvoziti,
iako revolucija nije poboljšala život samih Iranaca, što je i
izazvalo rat s Irakom i onaj u Libanonu. A i sada, 1998. godine,
"nijedna od tri države, Irak, Iran ili Libanon, ne nalazi se na
popisu industrijaliziranih država".
Na drugoj strani, piše Lakehal, upozorenja koja dolaze iz Alžira i
iz Egipta trebala su njihove vođe navesti na pametnije gledanje,
ali iz njih i dalje stižu samo loše vijesti.
"(...) Nakon svih ponižavanja koje trpimo od 1948., naši vođe još
imaju hrabrosti govoriti nam o arapskom jedinstvu, a europsko
ujedinjenje već je gotovo dovršeno. Zašto, dakle, tih stotinjak
ljudi koji vladaju nad 160 milijuna Arapa želi da mi trpimo sve to
zlo okrivljavajući za to susjednu državu, stranca, imperijalizam i
Zapad? Ali, ako upitate nekog Arapa, bez obzira gdje se on nalazio,
'kako mu je?', sigurno će vam odgovoriti 'hvala Bogu, sve je dobro'.
Treba ustrajati na tome da on kaže ono što zaista osjeća: dojam da su
ga izdali političari koji nikada ne silaze s vlasti i radije
nastavljaju s varanjem.
Svi naši problemi ne dolaze zbog nepostojanja demokracije. Mi
kronično patimo od mnogo teže bolesti, od deficita pravde i reda
koji bi zakonito svakoga postavili na mjesto koje on zaslužuje. A
kad je o tome riječ, našim vođama koji bi željeli prestati stalno
brinuti o interesima svojeg klana, obitelji, plemena ili saveza, za
to u svijetlim trenucima arapske povijesti sigurno ne nedostaje
primjera. A bila bi laž uvjeravati nas da Zapad zaista želi takve
promjene".
280144 MET jan 98
Euroliga: Baskonia svladala Panathinaikos, pet koševa Šamanića
Ligue 1: Preokret i pobjeda Lillea protiv Nice
Premijera predstave "Pir malograđana" Gradskog kazališta "Zorin dom"
Reakcije stranaka na videosnimku ministra Dabre, traže ostavku
La Liga: Espanyol - Valladolid 2-1, Jurić igrao do 83. minute
Martinović; Nadamo se dobrim vijestima o Duvnjaku
Polarno vrijeme zahvatit će veći dio Sjedinjenih Država
SP Rukomet: rezultati i ljestvice (2)
Serie A: Šesta domaća pobjeda u nizu Rome
Bundesliga: Eintracht - Borussia (D) 2-0, Marmoush u Manchester Cityju