ZAGREB, 27. siječnja (Hina) -
5. Socijalna politika i socijalna skrb
Ustavnu odredbu o Hrvatskoj kao socijalnoj državi temeljili smo na
kršćanskom socijalnom nauku, na socijalnom nauku braće Radić, i
pozitivnim gledištima hrvatske ljevice. Važnost socijalne
politike proizlazi iz potrebe osiguranja socijalne pravde i
socijalnog mira, kao osnove za normalan društveni razvitak. A u
našim uvjetima iz stoljetne socijalne patnje većine hrvatskog
naroda, demografskog nazadovanja, raseljavanja i iseljavanja.
Naša socijalna politika mora biti sukladna i opredjeljenju za
europsko povezivanje, odnosno Europskoj socijalnoj povelji i
europskom socijalnom iskustvu.
Od samog početka agresije na hrvatska područja, osim svih napora za
obranu, hrvatska je Vlada odgovorila i socijalnim programom
prihvaćanja i zbrinjavanja kako prognanika iz Hrvatske, tako i
izbjeglica iz Bosne i Hercegovine i SR Jugoslavije. Hrvatska je u
ratnim godinama zbrinjavala, najvećim dijelom sama, od pola
milijuna do milijun prognanih i izbjeglih.
U okviru prihvaćanja mirovne uloge UN-a Hrvatska je uzaludno
nastojala osigurati što skoriji povratak izbjeglih, prognanih i
raseljenih.
Istodobno s vojnim oslobađanjem okupiranih područja, i s mirnom
integracijom Hrvatskog podunavlja, hrvatska je Vlada sustavno
razvijala svestrani socijalni program cjelovite brige za žrtve
rata, za obnovu, povratak i pomirenje. U tu svrhu bile su
uspostavljene i posebne institucije (Ured za prognanike i
izbjeglice, Ministarstvo obnove, Ministarstvo branitelja iz
Domovinskog rata, Nacionalni odbor za pomirenje). U 1998. godinu
ulazimo konačno s oslobođenom cijelom Hrvatskom, sa znatnim
socijalnim rezultatima, ali i s tragičnim posljedicama rata i
stradanjima ljudi, s razorenim čitavim područjima, miniranom i
spaljenom zemljom, s velikim brojem prognanih, izbjeglih i
nestalih, s golemim gospodarskim i socijalnim posljedicama, s
velikim brojem u ratu osiromašenih i nezaposlenih ljudi.
Sve to uvjetuje izrazito nepovoljne okolnosti za poboljšanje
životnog standarda i zaposlenih i umirovljenika.
Takve okolnosti zahtijevaju, da trebamo, osim svrhovitog
gospodarskog i veoma široki i promišljeni socijalni program.
Hrvatska država ne bi mogla niti nastati da nije svoje postojanje i
obranu temeljila na demokratskim i humanim gledištima u interesu
svih njenih ljudi. Naša opća i socijalna politika mora se temeljiti
na brizi za ljude i na poštivanju dostojanstva svih građana, na
brizi za životne uvjete svih, osobito ugroženih društvenih
slojeva.
Bez pretjerivanja možemo ustvrditi da gotovo nema zemlje u svijetu
koja je izdvajala razmjerno toliko sredstava kao Hrvatska za
različite oblike socijalnog programa. Da je Hrvatska i u
okolnostima uspostave državne nezavisnosti i usprkos svim
posljedicama agresije, okupacije i rata — bila socijalna zemlja na
najvišoj razini, o tome svjedoče podaci o izdvajanjima u te svrhe.
U prošloj (1997.) godini iz državnog proračuna i izvanproračunskih
izvora za provedbu Vladine socijalne politike bilo je namijenjeno
po skupinama:
— za branitelje Domovinskog rata 5,2 milijarde kuna (za zdravstveno
osiguranje, zapošljavanje, invalidske i obiteljske mirovine,
poslovno kreditiranje, podjelu dionica);
— za prognanike, izbjeglice i povratnike 3,5 mlrd (smještajna i
zdravstvena skrb, obnova, izgradnja i oprema kuća i stanova);
— za umirovljenike 1,8 mlrd (za zdravstveno osiguranje,
beneficirane mirovine i one iz drugih republika bivše SFRJ);
— za socijalno zbrinjavanje 0,5 mlrd (prehrana u socijalnim
ustanovama);
— za zaštitu obitelji, materinstva i mladeži 0,8 mlrd;
— za zbrinjavanje neisplaćenih radnika 0,3 mlrd;
— za studente i učenike 0,3 mlrd (standard, stanovi, besplatni
udžbenici);
— za političke zatvorenike 31,8 milijuna;
— za žrtve i sudionike II. svjetskog rata 0,3 mlrd (osobna i
obiteljska invalidnina, pomoć, opskrbnina);
— za poticanje obrtništva i malog poduzetništva 32 milijuna.
Osim toga, u svezi svega navedenog državni je proračun imao manji
prihod (zbog smanjena poreza) od 1,5 mlrd.
Sve u svemu na socijalni program u prošloj godini izravno iz
državnog proračuna dano je 9,5 milijardi kuna što iznosi 27,3 posto
državnog proračuna ili 8,4 posto BDP.
Ako se, osim proračunskih doznaka u socijalnu oblast uzmu u obzir i
druga socijalna davanja (podijeljene dionice, odobreni krediti,
poklonjena zemljišta i tome slično), ukupna socijalna davanja
znatno su veća. Za 1997. ta izdvajanja dosežu 15 milijardi kuna, što
u odnosu na proračun iznosi 43 posto, dotično 13,3 posto BDP za tu
godinu.
U okviru socijalne skrbi u prošloj godini socijalne iskaznice imalo
je 221 398 osoba (4,6 posto stanovnika), a neki od oblika socijalne
skrbi koristilo je 350 000 građana, u što je uključena i stalna
briga o 43 426 sudionika i žrtava II. svjetskog rata.
U proračunu za ovu (1998.) godinu za ukupna socijalna davanja
predviđeno je 11,4 mlrd kuna, što iznosi 29,04 posto proračuna ili
9,05 posto BDP.
U mirovinskom sustavu došlo je do nesrazmjernog porasta
umirovljenika i do pada njihova standarda u odnosu na predratno
stanje (zbog demografskog starenja, prijelaza gospodarstva na
tržišne uvjete, i osobito zbog naslijeđenog stanja s velikim brojem
prijevremenog umirovljenja, a i zbog posljedica rata).
Dovoljno je spomenuti da samo 16 posto umirovljenika ima puni
mirovinski staž, pa da se vidi kako se problem niskih mirovina ne
može rješavati na jednostavan način, jednostranim povećavanjem,
već razmotriti različite kategorije mirovinskih osiguranika.
Broj zaposlenih na jednog umirovljenika od 1990. do 1997. smanjio
se na pola, od oko 3 na 1,6. Hrvatska vlast ulagala je napore za
očuvanje standarda umirovljenika u okviru danih okolnosti. U
prošloj (1997.) godini ukupni izdaci za isplatu mirovina i
mirovinskih davanja povećani su 33,4 posto, a broj korisnika za 3,7
posto; prosječne mirovine i mirovinska primanja u cjelini bila su
veća čak za oko 28 posto, ali toliko nisu povećane mirovine za sve
kategorije, koje unatoč postupnim povećanjima zadnjih nekoliko
godina ostaju preniske.
Da bi se mogao ozbiljnije poboljšati teški socijalni položaj
umirovljenika, neophodno je što prije provesti reformu cijelog
mirovinskog sustava. Vlada će uskoro podnijeti Hrvatskom državnom
saboru prijedlog novog Zakona o mirovinskom osiguranju s namjerom
da stupi na snagu 1. siječnja iduće (1999.) godine.
Poboljšanje mirovinskih primanja može se postići povezivanjem
visine mirovina sa stvarnim plaćama odnosno osobnim uplaćenim
doprinosom u mirovinski fond, racionalnijom dobi odlaska u
mirovinu, u skladu s demografskom strukturom stanovništva i
iskustvom drugih zemalja, uvođenjem čvršćih kriterija za ocjenu
invalidnosti, te usklađivanjem mirovina s troškovima života i
skrajnjim materijalnim mogućnostima države. Pripremanom reformom
i Hrvatska bi se pridružila drugim europskim državama u načinu
rješavanja jednog od najvažnijih i najtežih društvenih pitanja
razvijenoga svijeta.
U svakom slučaju, u okviru sustava mirovinskog osiguranja potrebno
je rigoroznije praćenje provedbe invalidskog osiguranja, a također
veća učinkovitost naplate obveza prema fondovima mirovinskog
osiguranja, što se sada ostvaruje s manje od 90 posto u fondu
radnika, 70 posto u fondu obrtnika i svega 40 posto u
poljoprivredničkom fondu.
Promišljena i svrhovita reforma mirovinskog sustava jedna je od
strateških obveza hrvatske Vlade.
U tijeku 1997. godine broj onih koji su primali jedan od oblika
naknade zbog nezaposlenosti prosječno je mjesečno iznosio 223 093
osobe. Formalno registriranih bilo je 15 - 17 posto, a stvarno
nezaposlenih, po međunarodnim metodama oko 10 posto.
Istodobno, u Hrvatskoj se već danas osjeća nedostatak radne snage,
ne samo u građevinarstvu i turizmu, već i za neke gradske službe u
Zagrebu i u unutrašnjosti.
Smanjenje nezaposlenosti i osiguranje punog zapošljavanja mladih
jedan je od temeljnih socijalnih zadataka hrvatske vlasti, a može
se jamačno rješavati samo uspješnim gospodarskim razvitkom. Osim
dugoročnih programa, hrvatska Vlada mora pripremati i izravnije
kratkoročne mjere za zapošljavanje, osobito visokoobrazovanih
mladih ljudi, kako bi se izbjegle negativne posljedice od obitelji
do cijele države. Posebno treba poticati pokretljivost u
zapošljavanju (otoci, ratom stradala područja), te doškolovanje i
prekvalifikaciju radnika radi očuvanja radnih mjesta, ili za nove
proizvodne i druge potrebe.
Zavodi za zapošljavanje dužni su, osim ozbiljnog praćenja
nezaposlenosti, voditi i učinkovitiju politiku zapošljavanja. Za
provedbu ovakve politike potrebne su ne samo izmjene i dopune
Zakona, već i djelotvorno mijenjanje moralno-psiholoških
pretpostavki u čitavom društvu.
Naslijeđeni i nastali socijalni problemi u tranziciji i u ratnim
okolnostima, danas su najozbiljniji problemi sveukupnoga
hrvatskog društva i države, a njihovo rješavanje nije moguće bez
djelatnog udjela i doprinosa svih ljudi, i svih društvenih
subjekata i čimbenika, od pojedinaca i obitelji, od poduzetnika do
crkve, od kulturno-znanstvenih ustanova do svih udruga, osobito
sindikata.
Socijalni su problemi veoma ozbiljni, osobito stoga što je široka
javnost očekivala da će se po stjecanju nacionalne suverenosti sva
pitanja moći brzo rješavati. No, socijalni problemi pritišću i sve
druge pa i najrazvijenije zemlje koje nisu imale takve tegobe kao
Hrvatska.
No, u svakom slučaju nemaju nikakve osnove katastrofične
politikantsko-demogoške tvrdnje o općem siromašenju srednjih
slojeva i basnoslovnom bogaćenju stotinjak bogatuna.
To se može zaključiti i iz podatka da je u prošloj (1997.) godini u
Hrvatskoj bilo 899 933 osobnih vozila, ili 13 posto više negoli
1990. i daleko veći broj skupljih. U odnosu na ratnu 1992. broj
automobila povećan je čak za 40 posto, a samo u prošloj godini
registrirano je novih oko 53 tisuće.
Na području socijalne politike ne može biti brzih rješenja, ali ova
(1998.) godina mora biti obilježena prekretničkim koracima u
stvaranju svih neophodnih pretpostavki, u sveukupnom društvenom i
državnom sustavu da Hrvatska, demokratska i narodna država bude
zaista i stabilna socijalna država.
Samo takva, dosanjana i oživotvorena Hrvatska može osigurati
blagostanje, sreću i život u zadovoljstvu u svojoj domovini svim
svojim građanima, i prije svega trajnu opstojnost i svestrani
gospodarski i kulturni razvitak hrvatskog naroda i njegove
samostalne države, bez obzira na sva himbena kretanja i sve
možebitne mijene u suvremenom i sutrašnjem svijetu.
6. Postignuća hrvatskog športa u 1997. godini
Uloga športa u životu i razvitku ne samo mladih ljudi, već i čitavog
društva, dobiva na sve većoj važnosti u cijelom svijetu. Hrvatska u
tome nije nikakav izuzetak.
Šport biva jedan od najdjelotvornijih čimbenika za afirmaciju
države i promicanje ugleda čitavih naroda, bilo putem natjecanja u
pojedinačnim ili pak u kolektivnim športovima, na domaćim, a
posebice na međunarodnim natjecanjima. Od iznimne je, pače
nezamjenjive, važnosti za normalan razvitak mladih ljudi, za
sprečavanje i otklanjanje svih pošasti i zala što uvelike nagrizaju
suvremenu civilizaciju (droga i alkohol, bezidejnost i
bezsadržajnost u životu). Stoga hrvatska državna vlast poklanja
športu dužnu pozornost kao važnom čimbeniku u ukupnosti društvenog
života.
Prošla 1997. godina, bila je vrlo uspješna za hrvatski vrhunski
šport. U toj su godini hrvatski športaši svih kategorija i uzrasta
na velikim međunarodnim natjecanjima osvojili ukupno 163 odličja,
od kojih 47 zlatnih, 50 srebrnih i 66 brončanih medalja.
Plasman hrvatske nogometne reprezentacije na Svjetsko nogometno
prvenstvo 1998. u Francuskoj, od iznimne je važnosti, a tome
zasigurno treba pridodati i uspjehe pojedinih hrvatskih
nogometnih, košarkaških, odbojkaških, rukometnih i boćarskih
sastava na međunarodnoj sceni. Uspjesima već prije afirmiranih
hrvatskih tenisača, pridružila se i skupina mladih nada, a s
pojedinačnim uspjesima naši su športaši nastavili i u boksu i
stolnom tenisu i nekim drugim športovima.
Ovim uspjesima u športovima u kojima smo i prije tradicionalno
postizali dobre rezultate, u protekloj 1997. zasigurno treba
pridodati i uspjehe naših športaša u športovima u kojima do sada
nismo imali zapaženijih rezultata, kao što je npr. skijanje.
Neke od naših momčadi, i nacionalne i klupske, nisu u 1997. postigle
željene i očekivane rezultate. Dakako i zbog nesretnog spleta
okolnosti, ali i zbog vlastitih slabosti s nesređenosti u čitavoj
športskoj grani ili u vođenju. Za nadati se da će iz toga izvući
pouke za uspješniju 1998..
S obzirom na dosadašnje, tradicionalno dobre rezultate, realno je
očekivati da će hrvatski reprezentativci i ini vrhunski športaši, i
u 1998. godini, postići nove uspjehe na nizu velikih međunarodnih
športskih manifestacija koje nam predstoje.
Novim Zakonom o športu koji je donijet prošle 1997. godine,
stvorene su zakonske pretpostavke za brži i svrhovitiji razvitak
svih športskih grana na razini vrhunskog i pogotovo masovnog
športa. Jedna od bitnih zadaća tog Zakona bila je uređenje odnosa i
logičnog razgraničenja između amaterskog i profesionalnog športa,
osobito u upravljanju materijalnim osnovama športa.
S obzirom na ograničena financijska sredstva koja država može
izdvajati za šport, dobro razborito upravljanje postojećim
izvorima i mogućnostima u športskim savezima i klubovima, od
najveće je važnosti i za klupske i za pojedinačne športove.
Razborito i nadasve odgovorno raspolaganje financijskim
sredstvima, bilo da je riječ o financiranju redovne djelatnosti u
športu, ili pak o izgradnji športskih objekata, zadaća je prije
svega športskih radnika, ali i svih onih koji osiguravaju sredstva
za šport.
S tim u svezi posebno ističem da na Ministarstvu prosvjete i športa
i na Hrvatskom olimpijskom odboru stoji zadaća i odgovornost da
sustavno i djelotvorno osiguraju primjenu novog Zakona o športu i
svrhovitu športsku politiku u svim športskim granama na cijelom
državnom području pa i u pojedinim središtima i županijama.
Štovani predsjedniče
i zastupnici oba Doma Hrvatskoga državnog sabora,
Štovani dužnosnici izvršne i sudbene vlasti,
VI. ZAKLJUČNO
O nekim bitnim zadaćama, što su pred nama u novim okolnostima ove
1998. godine, govorio sam već pred Hrvatskim državnim saborom
prošlog mjeseca u Poslanici, u prigodi proglašenja ustavnih
promjena i sedme obljetnice donošenja hrvatskog Ustava.
No, na kraju ovog izvješća o protekloj godini, s kojom smo stvarno —
a formalno 15-og ovog mjeseca — završili razdoblje uspostave pune
državne suverenosti — smatram za potrebno iznijeti u sažetku
najvažnije zadaće, što stoje pred nama u ovoj, prvoj godini,
jamačno, novog razdoblja.
1.
Kao prva zadaća u sveukupnoj unutarnjoj politici postavlja se
dosljedna provedba one državne politike s kojom smo, u suradnji s
Privremenom upravom UNTAES-a i s lokalnim srpskim pučanstvom,
ostvarili mirnu reintegraciju Hrvatskog podunavlja.
Sveukupna državna vlast i lokalna uprava i samouprava, te društveni
i gospodarski subjekti moraju: a) osigurati što brži povratak
prognanika s omogućivanjem doseljavanja na opustjele predjele
izbjeglica i povratnika iz drugih područja; i b) što prije
uspostaviti sveukupni normalan život na svim gospodarskim,
kulturnim i društvenim područjima u okviru cjelovitoga hrvatskog
sustava.
Vlada treba poduzeti svrhovite korake da se dobije međunarodna
pomoć za obnovu Vukovara i drugih razorenih područja, te da se ona
upotrijebi za prvotne zadaće ne tek obnove nego i daljeg razvitka.
2.
Ojačani ugled i međunarodni položaj Hrvatske, nakon što smo
ostvarili suverenitet nad čitavim državnim teritorijem, omogućava
nam poduzimanje djelotvornijih koraka u vanjskoj politici.
U svezi s tim, prvotni zadaci u ovoj godini jesu:
2.1. — U sklopu dovršenja normalizacije odnosa sa SR Jugoslavijom
postići bilateralni sporazum o demilitarizaciji područja
Prevlake, što je sigurnosno pitanje za Dubrovnik i za Boku
kotorsku.
Ukoliko se u roku od tri-četiri mjeseca ne potpiše takav sporazum,
hrvatska Vlada treba otkazati pristanak na promatrače UN-a na
Prevlaci, jer to ometa gospodarski život i razvitak turizma.
2.2. — Dovršiti pregovore sa Slovenijom o otvorenim pitanjima. Ako
se ne mogu postići bilateralni dogovori — zatražiti međunarodnu
arbitražu.
2.3. — Postići sporazume i donijeti potrebna rješenja za
priključenje Hrvatske udruzi zemalja CEFTA-e, Svjetskoj
trgovinskoj organizaciji (WTO), te OECD-u.
2.4. — S EU i sa SAD postići dogovore: a) o sporazumu o međusobnoj
suradnji i trgovini; b) o priključenju sporazumu 'Partnerstvo za
mir'; i c) o postupnom uključivanju u EU i NATO-savez.
2.5. — Što prije dovršiti pregovore o posebnim odnosima Hrvatske s
Federacijom BiH, te o uspostavi vijeća za suradnju s BiH.
U tom sklopu i sporazume o izgradnji autoceste: Zagreb-Bihać-
Dubrovnik s odvojcima za Split i za Sarajevo, te za slobodnu zonu u
luci Ploče i za režim prolaza kroz Neum.
3.
Radi osiguranja dugoročnosti gospodarskog razvitka potrebno je:
3.1. — Osigurati i dalje provedbu državne politike društvene i
gospodarske stabilnosti.
3.2. — Poticati domaću štednju, te domaća i inozemna ulaganja,
osobito u novim tehnologijama.
3.3. — Nastaviti odlučnije s dovršenjem privatizacije, osobito
turističkih i drugih gospodarskih objekata.
3.4. — Prići postupnoj privatizaciji javnih poduzeća, radi
dobivanja svježeg kapitala i nove tehnologije, imajući na umu
nacionalno-državne interese.
3.5. — Poticati izvoz i zapošljavanje smanjenjem poreza i doprinosa
na plaće i iz plaća, a možda i privremenim oslobađanjem za
novozaposlene pripravnike.
3.6. — Voditi promišljenu politiku zaštitnih carina, radi zaštite i
poticanja domaće proizvodnje, ali i sprečavanja monopola i
sniženja cijena na domaćem tržištu.
3.7. — Osigurati dosljednu primjenu zakona o PDV-u i proučiti sve
učinke njegove primjene u prvoj godini, te po potrebi donijeti
eventualne izmjene radi poboljšanja.
4.
Ubrzati restrukturiranje i jačanje bankarskog sustava.
Hrvatska narodna banka mora potaknuti smanjenje kamatnih stopa,
među inim i prerazmatranjem uloga u stranim bankama.
Naći rješenja za poboljšanje likvidnosti između poslovnih
subjekata, osobito s obzirom na državne ustanove i zdravstvene i
mirovinske fondove.
5.
Dovršiti reformu mirovinskog sustava, radi što skorijeg povećanja
mirovina, uz istodobnu reviziju zloporaba u invalidskom
osiguranju.
6.
Poduzeti potrebne korake za uklanjanje zaostajanja sudstva kako u
građansko-pravnim postupcima, posebno onima pred trgovačkim
sudovima, tako i u kaznenim i prekršajnim postupcima.
Budući da dugogodišnja neažurnost sudova prouzrokuje ne samo
političko-moralno nezadovoljstvo građanstva već i štetne
gospodarske posljedice (nemoć vjerovnika, otezanje stečaja), a
Vlada i sudstvo ne nalaze učinkovita rješenja, predlažem da se o tom
stanju povede rasprava u Odboru za pravosuđe ili u samom
Zastupničkom domu Hrvatskoga državnog sabora.
7.
Potrebno je da Vlada osigura sporazumom sa sindikatima povećanje
plaća u državnoj upravi i u sudstvu, u kulturi, znanosti i
prosvjeti, jer na svim tim područjima one znatno zaostaju iza
prosjeka zarada u privatnom sektoru.
Vlada treba što prije predložiti Zakon o obvezama i pravima
državnih dužnosnika.
8.
Donijeti rješenja o mirnodopskom ustrojstvu i razmještaju
postrojbi Hrvatske vojske, Hrvatskog ratnog zrakoplovstva i
Hrvatske ratne mornarice.
U provedbi modernizacije voditi računa o potrebi smanjenja
proračunskih izdataka za vojne potrebe.
9.
U sveukupnom unutarnjem društveno-političkom i državnom životu
naše glavne opće zadaće u ovoj godini — osim posebno spomenutih —
svode se na što potpunije ozbiljenje hrvatske demokracije, na
svestrano učvršćivanje poretka vladavine prava, zaštite sloboda i
prava svakoga čovjeka i građanina, i napokon, što je u sadašnjem
trenutku od izvanredne važnosti, na promišljenu izgradnju sustava
socijalne države i socijalne pravde.
U prošlomjesečnoj ustavnoj Poslanici govorio sam o poteškoćama i
otporima koje moramo svladati i otkloniti; o koracima koje moraju
poduzeti sva tijela državne vlasti, kako bismo što prije i
potpunije u svojoj demokratskoj narodnoj državi ostvarili
napredno, prosperitetno građansko društvo ravnopravnih i sretnih
hrvatskih građana.
Za oživotvorenje tih veoma zahtjevnih, ali u ovom času temeljnih
hrvatskih nacionalnih ciljeva, valja uključiti sve društvene
slojeve, osiguravajući im najšire mogućnosti stvaralačkog
djelovanja i razvitka, osobito hrvatskoj mladeži.
Uvjeren sam da pri tom u izgradnji slobodne Domovine možemo
računati na svjesno sudioništvo svih društvenih stališa i pogotovo
mladeži, isto onako kako su bez prinude, odazivajući se na opći
poziv, dragovoljno sudjelovali u domovinskom pokretu i ratu za
uspostavu i za obranu hrvatske države.
Danas, kad smo u potpunosti obranili i učvrstili svoju državnu
nezavisnost, uspostavivši i suverenost nad čitavim teritorijem,
možemo još odlučnije nastaviti s politikom nacionalnog pomirenja,
radi očuvanja narodne sloge, što je preduvjet također za uspješnu
mirnodopsku izgradnju.
Polazeći od ostvarenih rezultata, a imajući u vidu zadaće što stoje
pred nama na početku novog razdoblja, držim da s pravom mogu tražiti
od svih odgovornih čimbenika današnje Hrvatske da ulože
stvaralačke napore u dalju integraciju hrvatskoga nacionalnog bića
radi učvršćenja stečene državnosti, a u cilju izgradnje
demokratskoga građanskog društva i države socijalne pravde na
osnovama podjednakih uvjeta za sve slojeve i građane. U tu svrhu
potrebno je posebno dobro domisliti sustav ravnomjernije
raspodjele nacionalnog bogatstva.
Zauzimanje za socijalnu državu znači prije svega osiguranje
izvršenja poreznih obveza srazmjerno imovinskom stanju, a ne
sputavanje, već naprotiv poticanje privatnog — malog i velikog —
poduzetništva. Bez toga, jamačno, nema nikakvog napretka pa ni
zapošljavanja niti uspješnog socijalnog programa.
Spomenute opće ciljeve i zadaće možemo ostvariti samo ako svi
hrvatski građani i stališi, uključujući ponajprije mladež, preuzmu
svoj dio odgovornosti, kako za rješavanje svojih pojedinačnih i
zasebnih problema života i napretka, tako i općih potreba i
sigurnosti društva i države.
Da bi to bilo moguće, moramo za to što prije stvoriti sve potrebne
pretpostavke otklanjajući sve socijalne, gospodarske i ine,
pogotovo birokratske zapreke.
Kad je riječ o temeljnim potrebama i interesima, bilo države u
cjelini, bilo pojedinih društvenih slojeva ili građana kao
pojedinaca, valja pitati što svatko mora činiti za svoju hrvatsku
državu, ali isto naći i pravi odgovor što hrvatska država može i
mora učiniti za svaki društveni razred i pojedinog građanina.
Moja opetovana poruka ovom Hrvatskom državnom saboru i svekolikoj
javnosti, o potrebi dalje izgradnje demokratske Hrvatske kao
zbiljske države socijalne pravde, ostaje okvirni društveno-
politički i gospodarski program državnog vodstva. Promišljenom
strategijom gospodarskog razvitka i konkretnim zakonskim i drugim
mjerama, taj program treba što prije, još tijekom ove godine
sustavno razraditi hrvatska Vlada, a provoditi sva tijela
središnje državne vlasti i lokalne samouprave i uprave. U okviru
svojih ustavnih ovlasti, učinit ću sve potrebno i moguće da moj, u
Poslanici ovom Saboru, izložen program bude ne samo obvezatna
preporuka, već da se u zbilji što potpunije i dosljednije provodi u
život.
Razumije se, to će biti moguće jedino ako se na izgradnju
prosperitetne, socijalne i pravne države — kao današnjeg prvotnog
nacionalnog cilja — usredotoče, ne samo sva zakonodavna, izvršna i
sudbena vlast, nego i sve težnje, napori i stvaralaštvo svih
hrvatskih ljudi u svim središtima i županijama, odnosno u svim
tijelima i subjektima društvenog i državnog života.
Hvala na pozornosti.
(Hina- kraj) pp/dm ds
271349 MET jan 98
Talijanska premijerka Meloni prisustvovat će Trumpovoj inauguraciji
Najava događaja - svijet - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - fotografije - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - kultura - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - sport - za subotu, 18. siječnja
Euroliga: Baskonia svladala Panathinaikos, pet koševa Šamanića
Ligue 1: Preokret i pobjeda Lillea protiv Nice
Premijera predstave "Pir malograđana" Gradskog kazališta "Zorin dom"
Reakcije stranaka na videosnimku ministra Dabre, traže ostavku