NJEMAČKA
DIE WELT
26. I. 1998.
Odnos prema simbolima
"Vojna simbolika i tradicija nikad nisu oslobođene proturječja.
Odnos prema tradicionalnim vojnim formama mijenja se čak i u
zemljama neprekinutog državnog i nacionalnog kontinuiteta. U
Njemačkoj je nakon prekida nacionalnog kontinuiteta tijekom ovog
stoljeća svaka uporaba starih formi iz vojne povijesti posebno
osjetljiva: tradicija više nije općenito obvezujuća. U Njemačkoj
vojni običaji nisu samo pitanje ukusa o kojem se može raspravljati
već uvijek svojim povijesnim obilježjima nameću i pitanja načelne
orijentacije. Naročito kada se pretjerano senzibilizirana
medijska javnost zgrči pri samom pogledu na postrojbu u paradnom
postroju, obilježenu tradicionalnim simbolima.
No, prvo je pitanje upućeno vojnim obveznicima: što njima znači
prevladani običaj, vezan na njihovo obvezivanje na obranu zemlje?
Njihova 'prisega' sukladna je zakletvi vojnika koji dragovoljno
prisežu zastavi ali je istodobno manje od toga i ništa više od pukog
priznavanja zakonom propisane vojne obveze, važeće za regruta jer
on ne odbija službu u obrambenim snagama. Dakle, riječ je zapravo o
prihvaćanju moralne obveze koja bi trebala učvrstiti kolektivni
identitet postrojbe - nekada zvan 'duh zajedništva'. No, riječ je i
o stiliziranoj manifestaciji koja je namijenjena publici i trebala
bi polučiti poistovjećivanje naroda s vojskom i obratno - vojske s
narodom. Takav logičan ceremonijal mora pozitivno utjecati na
javnost kako bi služio svojoj svrsi. Upravo je to mjerilo svih
sličnih manifestacija.
To vrijedi za 13. kolovoza 1998. g. u Berlinu i za svaku drugu
priliku. Budući da je vojničko polaganje svečane prisege
zajedno sa svečanim pozivom na povratak u vojarne u gradovima već od
sedamdesetih godina izazivalo probleme, vezane s prihvaćanjem tih
ceremonija među - u prvom redu mladenačkom - radikalnom manjinom, i
pretočene u prosvjede, dok velika većina građana obično stoji po
strani a odbijanje vojne službe ostaje čest slučaj u prvom redu među
maturantima, vojna manifestacija ne može biti uzdignuta u status
mjerila odnosa između građana i vojske. Ni uobičajeni prosvjedi,
koje, naravno, u prvom redu valja očekivati u Berlinu, neće
pretvoriti trg pred Crvenom vijećnicom u ispit demokratske
spremnosti na obranu već vjerojatno u ispit povijesnih
tradicionalnih običaja Bundeswehra i svrhe javnog polaganja
prisege. Njemački ministri obrane oduvijek su s pravom ustrajali da
postrojbe ne smiju biti izolirane od stanovništva u vojarnama: one
se moraju moći svečano pokazati građanima kao što su pomagale pri
plavljenju Odre ili štitile mir u Bosni. Tko ih u tome pokuša
spriječiti, podupire one koji odbijaju vojnu službu i općenito ne
zastupaju dobre republikanske interese.
No, korijen problema javnog prikazivanja vojske čini odnos prema
široj publici u kojem se odobravanje miješa s dvojbama. Te se dvojbe
u prvom redu odnose na vojnu patetiku, praćenu bubnjevima i
trubama, ali i na uzvišenu obrambenu retoriku. S druge strane, sjaj
baklji i ponesena glazba što priziva misu na bojišnici griju srca
sugrađana, željnih sklada, iako su se tek stariji među njima borili
u ratu kao vojnici i osjetili na vlastitoj koži što znači prava
opasnost. Dakle, valja sumnjati da su tradicionalni simboli i
rituali uistinu logičan, integrativan moment u odnosu društva i
Bundeswehra: njihova je afektivna vrijednost relativna. Takve
vojne manifestacije previše su često obilježene konfrontacijama
koje ne ujedinjavaju već dijele (...)", smatra Lothar Ruehl.
270122 MET jan 98
Jadranska liga: Jadran nakon peteraca svladao Radnički
Ligue 1: Remi 3-3 St. Etiennea i Angersa
SKV: Svijet u 21 sat
SKV: Hrvatska u 21 sat
SKV: Sport u 21 sati
Norveški film "Dreams (Sex Love) pobjednik Berlinalea
PH košarkaši: Alkar uvjerljiv protiv Kvarnera 2010
Engleska: Aston Villa - Chelsea 2-1
La Liga: Atletico na prvom mjestu, 3-0 pobjeda kod Valencije
PH rukometaši: Očekivane pobjede Zagreba i Nexea, remi u Vinkovcima