FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

NJEMAČKA - DIE WELT - 24. I. WESTENDORP DESIGNIRA BOSANSKE DRŽAVNE SIMBOLE

NJEMAČKA DIE WELT 24. I. 1998. Westendorp u ulozi designera bosanskih državnih simbola "Prije no što je preuzeo svoj posao u Bosni, Carlos Westendorp možda je upitao kakve su kvalifikacije potrebne za to mjesto. Ispodprosječna kolebljivost pri primjeni vojnih sredstava, ustrajnost u odnosu prema svadljivim balkanskim borbenim pjetlićima, hladnokrvnost, hrabrost, strpljenje, i žilavost, glasio je možda odgovor. No, zahtjevi s kojima se suočavao ovih dana i tjedana nešto su nježnije prirode. Potreban mu je bio dobar osjećaj za boje, oblike i dar za crtanje. Danas bi mu dobro došla svjedodžba iz grafičkog designa. Njegovo je prvo umjetničko djelo izrađeno od papira, zove se 'marka' i zapravo je bosanska inačica njemačke marke kojoj i nalikuje kao jaje jajetu. Boje, proporcije i u prvom redu vrijednost identični su onima na njemačkim novčanicama. Marka vrijedi jednu njemačku marku i tako bi trebalo ostati sve dok ne budu stvoreni gospodarski temelji za vlastitu valutu - što će navodno biti ostvareno u roku od sljedećih 18 mjeseci. Nakon što marka bude stavljena u optjecaj početkom travnja ove godine, u Bosni će se - što se tiče novca - promijeniti sljedeće: dosada su Srbi, Muslimani i Hrvati imali zajedničku valutu - njemačku marku. Ubuduće će imati zajedničku valutu koja se doduše zove (gotovo njemačka) marka, izgleda kao marka i jednako vrijedi samo što neće biti ona prava. Primjerice, potpuno je neupotrebljiva u inozemstvu. Design novčanica odredio je Westendorp osobno na temelju različitih prijedloga etničkih skupina koji su se potom slili u prototip Narodne banke BIH. Westendorp je odbio taj prototip zato što je jasno naznačavao odvojenost srpskih područja od muslimansko-hrvatske federacije. Westendorp se sada namjerava odmah posvetiti daljnjim designerskim zadaćama. Primjerice, valja designirati zajedničku bosansku zastavu i zajedničke automobilske oznake. Druga zadaća vjerojatno ovisi o rješenju prve. Bosanske automobilske oznake trenutačno slijede njemačku shemu: na početku se nalaze dva slova koja se odnose na okružno gradsko središte, slijedi nekoliko brojki a između njih se nalazi hrvatski, srpsko-bosanski ili muslimanski grb - ovisno o etničkoj pripadnosti. Westendorp će vjerojatno na mjesto spomenutih grbova staviti bosansku državnu zastavu koju tek treba designirati. Zasada samo nebo zna kako će izgledati bosanska zastava. Nije poznato ni kako će različite etničke skupine obuzdati vlastite sklonosti i prihvatiti izvana nametnut državni simbol. Poštanske su marke problem koji navodno ne treba tako hitno rješavati. Pritom valja napomenuti da je muslimansko-hrvatska federacija jedina zemlja na svijetu koja je izdala spomen-marku povodom smrti britanske priceze Diane - u nominalnoj vrijednosti 1,50 njemačkih maraka. Westendorp a s njime i međunarodna zajednica nastupaju trenutačno u ulozi ureda za design čija je zadaća stvaranje prikladnog 'corporate identitiy' za Bosnu. U žargonu komunikacijske branše 'corporate identity' podrazumijeva zbir međusobno usklađenih simbola koji bi tvrtki - odnosno u aktualnom slučaju državi - trebali podariti određeni image. Nažalost, vanjski atributi državnosti koje bi Bosna upravo trebala dobiti nemaju puno veze s unutrašnjim životom te zemlje. Kao da IBM-u podarite vanjske simbole tvrtke Haribo i obratno. Mržnja i svađa odjevene su u ruho zajedništva. Budućnost će pokazati propušta li to ruho vodu. Sve dok Bosna uistinu ne profunkcionira kao država, vanjski atributi neće biti od velike pomoći", smatra Boris Kalnoky. 260151 MET jan 98

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙