NJEMAČKA
DIE WELT
24. I. 1998.
Westendorp u ulozi designera bosanskih državnih simbola
"Prije no što je preuzeo svoj posao u Bosni, Carlos Westendorp možda
je upitao kakve su kvalifikacije potrebne za to mjesto.
Ispodprosječna kolebljivost pri primjeni vojnih sredstava,
ustrajnost u odnosu prema svadljivim balkanskim borbenim
pjetlićima, hladnokrvnost, hrabrost, strpljenje, i žilavost,
glasio je možda odgovor. No, zahtjevi s kojima se suočavao ovih dana
i tjedana nešto su nježnije prirode. Potreban mu je bio dobar
osjećaj za boje, oblike i dar za crtanje. Danas bi mu dobro došla
svjedodžba iz grafičkog designa. Njegovo je prvo umjetničko djelo
izrađeno od papira, zove se 'marka' i zapravo je bosanska inačica
njemačke marke kojoj i nalikuje kao jaje jajetu. Boje, proporcije i
u prvom redu vrijednost identični su onima na njemačkim
novčanicama. Marka vrijedi jednu njemačku marku i tako bi trebalo
ostati sve dok ne budu stvoreni gospodarski temelji za vlastitu
valutu - što će navodno biti ostvareno u roku od sljedećih 18
mjeseci.
Nakon što marka bude stavljena u optjecaj početkom travnja ove
godine, u Bosni će se - što se tiče novca - promijeniti sljedeće:
dosada su Srbi, Muslimani i Hrvati imali zajedničku valutu -
njemačku marku. Ubuduće će imati zajedničku valutu koja se doduše
zove (gotovo njemačka) marka, izgleda kao marka i jednako vrijedi
samo što neće biti ona prava. Primjerice, potpuno je neupotrebljiva
u inozemstvu.
Design novčanica odredio je Westendorp osobno na temelju
različitih prijedloga etničkih skupina koji su se potom slili u
prototip Narodne banke BIH. Westendorp je odbio taj prototip zato
što je jasno naznačavao odvojenost srpskih područja od
muslimansko-hrvatske federacije.
Westendorp se sada namjerava odmah posvetiti daljnjim designerskim
zadaćama. Primjerice, valja designirati zajedničku bosansku
zastavu i zajedničke automobilske oznake. Druga zadaća vjerojatno
ovisi o rješenju prve. Bosanske automobilske oznake trenutačno
slijede njemačku shemu: na početku se nalaze dva slova koja se
odnose na okružno gradsko središte, slijedi nekoliko brojki a
između njih se nalazi hrvatski, srpsko-bosanski ili muslimanski
grb - ovisno o etničkoj pripadnosti. Westendorp će vjerojatno na
mjesto spomenutih grbova staviti bosansku državnu zastavu koju tek
treba designirati. Zasada samo nebo zna kako će izgledati bosanska
zastava. Nije poznato ni kako će različite etničke skupine obuzdati
vlastite sklonosti i prihvatiti izvana nametnut državni simbol.
Poštanske su marke problem koji navodno ne treba tako hitno
rješavati. Pritom valja napomenuti da je muslimansko-hrvatska
federacija jedina zemlja na svijetu koja je izdala spomen-marku
povodom smrti britanske priceze Diane - u nominalnoj vrijednosti
1,50 njemačkih maraka.
Westendorp a s njime i međunarodna zajednica nastupaju trenutačno u
ulozi ureda za design čija je zadaća stvaranje prikladnog
'corporate identitiy' za Bosnu. U žargonu komunikacijske branše
'corporate identity' podrazumijeva zbir međusobno usklađenih
simbola koji bi tvrtki - odnosno u aktualnom slučaju državi -
trebali podariti određeni image. Nažalost, vanjski atributi
državnosti koje bi Bosna upravo trebala dobiti nemaju puno veze s
unutrašnjim životom te zemlje. Kao da IBM-u podarite vanjske
simbole tvrtke Haribo i obratno. Mržnja i svađa odjevene su u ruho
zajedništva. Budućnost će pokazati propušta li to ruho vodu. Sve
dok Bosna uistinu ne profunkcionira kao država, vanjski atributi
neće biti od velike pomoći", smatra Boris Kalnoky.
260151 MET jan 98
Slavnoj tenisačici Pam Shriver ukradeni brojni trofeji
U riječkom MMSU izložba "Objektiv NDH: opasni i nepoćudni po javni red i sigurnost"
PH, košarkaši: Alkar u Sinju iznenadio i svladao Cibonu
SKV: Hrvatska u 21 sat
SKV: Sport u 21 sati
FINANCIJSKI SERVIS od 17. siječnja 2025.
Usporedni tečajevi poslovnih banaka primjenjivi od 18. siječnja
SKV: Svijet u 21 sat
Ligue 1: Montpellier prekinuo crni niz, pobijedio Monaco
Grlić Radman u Kijevu: JI Europa ujedinjena u obrani prava Ukrajine da bira svoj put