ZAGREB, 21. siječnja (Hina) - Prava i obveze državnih dužnosnika, njihova primanja, uvjeti za odlazak u mirovinu, članstvo u nadzornim odborima kao i smještaj čelnih ljudi zakonodavne, izvršne i sudbene vlasti u službene rezidencije,
uz ostalo je ugrađeno u tekst prijedloga zakona o pravima i obvezama državnih dužnosnika na kojemu Hrvatska vlada radi već nekoliko mjeseci. Na sadržaju budućega zakona, kojeg je premijer Zlatko Mateša prvi puta javno najavio potkraj prošle godine, radilo se gotovo svakodnevno, a kako se saznaje iz Vladinih izvora uskoro bi trebao i na dnevni red jedne od sljedećih Vladinih sjednica.
ZAGREB, 21. siječnja (Hina) - Prava i obveze državnih dužnosnika,
njihova primanja, uvjeti za odlazak u mirovinu, članstvo u
nadzornim odborima kao i smještaj čelnih ljudi zakonodavne,
izvršne i sudbene vlasti u službene rezidencije, uz ostalo je
ugrađeno u tekst prijedloga zakona o pravima i obvezama državnih
dužnosnika na kojemu Hrvatska vlada radi već nekoliko mjeseci.
Na sadržaju budućega zakona, kojeg je premijer Zlatko Mateša prvi
puta javno najavio potkraj prošle godine, radilo se gotovo
svakodnevno, a kako se saznaje iz Vladinih izvora uskoro bi trebao i
na dnevni red jedne od sljedećih Vladinih sjednica. #L#
Namjera je predloženog zakona utvrditi sustav obnašanja dužnosti,
te pripadajuće obveze i prava dužnosnika. On bi uz ostalo bio i
podloga za utvrđivanje primanja dužnosnika, odnosno utvrđivanje
njihovih plaća, a regulirao bi se i pitanje članstva u nadzornim
odborima. Tako se predlaže da bi, primjerice, pojedini dužnosnici
zbog funkcije koju obnašaju imali obvezu biti članovi nadzornih
odbora, ali za to ne bi primali novčane naknade. Što se pak njihove
osnovne plaće tiče, ona bi u odnosu na sadašnju trebala biti znatno
veća.
Članovima Vlade plaće bi određivao Predsjednik Republike, dok bi
Hrvatski državni sabor utvrđivao plaće zastupnicima, članovima
Ustavnog suda i Predsjedniku Republike. Sve bi te plaće trebale
biti više nego sadašnje, ali zbog toga dužnosnici ne bi mogli imati
drugih primanja.
U zakonskom tekstu detaljno se navodi nespojivost državne dužnosti
s privatnim vlasništvom trgovačkog društva, odnosno pojedinog
gospodarskog subjekta, a razmatra se i mogućnost da čak i članovi
uže obitelji dužnosnika ne bi smjeli biti vlasnici trgovačkog
društva.
Glede odlaska u mirovinu, za sve dužnosnike izjednačili bi se
uvjeti, a kako se saznaje oni bi bili čak nešto stroži negoli su
sadašnji, što znači da bi se dobna granica ili pak godine radnoga
staža uvećale za pet godina. Naime, poznato je da, primjerice,
zastupnici u Saboru imaju povoljnije uvjete za odlazak u mirovinu
od drugih kategorija građana.
Po uzoru na neke europske države, u prijedlogu zakona čelnici
zakonodavne, izvršne i sudbene vlasti imali bi pravo korištenja
službenog rezidencijalnog smještaja za vrijeme obnašanja
funkcije. Tako bi, primjerice, premijer, predsjednici Sabora i
Ustavnoga suda za vrijeme obnašanja te dužnosti bili smješteni u
rezidencije.
Zakonom bi se reguliralo i primanje darova dužnosnika, pa bi tako
svi darovi od oko 2000,00 kuna postali vlasništvom države. Prilikom
stupanja na dužnost, izabrane ili imenovane osobe bile bi dužne
nadležnom tijelu podnijeti izjavu o svom imovinskom stanju.
Ukoliko bi zakon bio prihvaćen njime bi po prvi puta na cjelovit
način bila regulirana prava i obveze državnih dužnosnika.
Valja podsjetiti da je inicijativu, odnosno sličan prijedlog,
potkraj 1996. u saborsku proceduru uputio Vladimir Šeks, a sličan
su zakon u isto vrijeme Saboru podnijeli i zastupnici IDS-a. Dok je
prijedlog zakona Vladimira Šeksa prošao kroz prvo saborsko
čitanje, onaj IDS-ov nije dobio 'zeleno svjetlo'. No, kako po
Poslovniku Zastupničkog doma od prvog do drugog saborskog čitanja
ne smije proći više od šest mjeseci, prijedlog Vladimira Šeksa
izgubio se negdje u saborskim ladicama. Tijekom tadašnje saborske
rasprave zastupnici su predlagali Vladi izradu cjelovitoga zakona
kojim bi se uredilo pitanje prava i obveza državnih dužnosnika.
(Hina) sšh il
211555 MET jan 98