Ž4=SLOVENIJA
Ž1=DELO
Ž2=3. I. 1998.
Ž3=Pojedinac - srž manjinske zaštite
"Za Sloveniju su rješenje i neodgodivo dopunjavanje europskoga prava
manjinske zaštite vrlo značajni. Brojno jake slovenske manjine
autohtono su naseljene u susjednim državama a tamo je i mnogo kasnijih
migranata. Na njezinom pak području žive ili autohtone manjine drugih
naroda ili skupine ekonomskih migranata i kasnijih doseljenika. U
međunarodnom pravu doduše nema neprijeporne suglasne definicije
manjina - zato je praksa država tako različita i pod jakim dojmom
bilateralnih političkih odnosa - a u duljim razdobljima mogu se samo
razaznati prevladavajući doktrinarni trendovi koje države ne mogu
zanemariti.
'Slovensko rješenje', zapisano u ustavu iz 1992. godine sastoji se iz
dvije teoretske osnove zaštite manjina. Općenite odredbe zaštite u 61.
i 62. članku (svatko ima pravo slobodno izraziti pripadnost svojem
narodu ili narodnosnoj skupini, njegovati i izražavati svoju kulturu i
rabiti svoj jezik i pismo; svatko ima pravo u ostvarivanju svojih
prava i dužnosti te u postupcima pred državnim i drugim organima koji
obavljaju javnu službu, rabiti svoj jezik) oslanjaju se na moderni
koncept individualnih ljudskih prava. Prema tomu su usklađene s
Europskom poveljom o regionalnim i manjinskim jezicima od 2. listopada
1992. i s Okvirnom konvencijom o zaštiti narodnih manjina od 1.
veljače 1995. Obje su prihvaćene u okviru Vijeća Europe čija je
članica i Slovenija.
Drugi dio rješenja oslanja se na model zaštite koji je bio aktualan
minulih desetljeća, dakle na prostornu zaštitu drugojezičnih skupina
koje tamo neprekidno tradicionalno žive. Uvjete autohtonosti su po tim
mjerilima ispunjavale dvije manjine, pri čemu je uređenje jedne od
njih (talijanske) oslonjeno na obveze iz osimske međudržavne pogodbe
iz 1975. godine.
Prijeporna pitanja sa susjednim državama, nastala u zadnje vrijeme,
imaju korijenje u tom križanju dvaju koncepata. Budući da su manjine
kojima pripada pravna zaštita kakvu u Europi osim Južnih Tirolaca u
Italiji ne uživa nijedna druga, u usporedbi s drugim manjinskim
jezičnim skupinama u znantno boljem položaju, razumljiva je zamjerka
da su diskriminirane. Jasno, uspoređuju se s najvišom razinom u državi
i logično je da teže tome da budu zato i same priznate kao autohtone
skupine. Ustavni tekst je osim toga još nedosljedan (ne nabraja prava
romske skupine) i terminološki 'drukčiji', što očito plaši i slovensku
diplomaciju. Izričaj narodnosna skupina u slovenskom je ustavu naime
uporabljen kao sinonim za manjinu; pojam je nastao jer su neki držali
da 'manjina' asocira na nešto manje vrijedno. Ako dakle sada u
slovenskoj vladi razmišljaju o statusima negdje između manjine i
narodnosne skupine, to je pojmovni pleonazam.
Ali dobro je da su zapleti s njemačkom govornom skupinom u Sloveniji i
slovenskom manjinom u Hrvatskoj upozorili na nužnost oblikovanja
politike prema tim pitanjima. Bilo bi nužno prilagoditi se novostima
koje nastaju u okviru Vijeća Europe - i ratificirati Okvirnu
konvenciju - i na zakonskoj razini te u praksi se pobrinuti da se
pripadnici jezičnih manjina u Sloveniji ne osjećaju u lošijem
položaju.
Definicijski je slično otvorena i Okvirna konvencija koja u 10. članku
priznaje manjinsku zaštitu osobama na području tradicionalne
naseljenosti ili na temelju 'znatnog broja' (substancial number) gdje
bilo, iako samo ako te osobe 'takvu zaštitu zahtijevaju' i ako 'ti
zahtjevi odgovaraju stvarnim potrebama'. Slično je jamčenje školovanja
na manjinskim jezicima povezano s tradiocionalnošću naseljenosti,
znatnim brojem i stvarnim potrebama.
Ako će se - što bi bilo preporučljivo - Slovenija prihvatiti cjelovite
revizije uređenja, interpretirat će povelju i konvenciju općenitim
ustavnim odredbama zaštite ljudskih prava i temeljnih sloboda te
člancima 61. i 62. koji se na njih oslanjaju. Zaštita će ovisiti o
artrikuliranim zahtjevima jezičnih manjina i odgovarajućeg ('znatnog')
broja te realno iskazanim potrebama za koje Okvirna konvencija pozna
još jedno ograničenje, naime da njihovo zadovoljenje mora biti u
okvirima gospodarskih mogućnosti.
Osim toga će Slovenija s pojašnjenjem dati politički znak matičnim
državama manjina da želi postupati u dobroj vjeri i da to očekuje i od
njih. Da smanji standarde ustavne zaštite dvjema manjinama i tako
izjednači razinu zaštite, ne dolazi u obzir jer bi to bilo sužavanje
već priznatih prava u suprotnosti s duhom europskoga prava. Da je tako
postupila Hrvatska koja očito svoje manjinske probleme sa Srbima
rješava po političkim nadahnućima trenutka, nije opravdanje. Naprotiv,
to je povod na temelju kojeg bi bilo moguće diplomatskim putem
upozoriti na to međunarodna sjedišta (Vijeće Europe). Hrvatska nije
postupila po Okvirnoj konvenciji koju je čak već ratificirala, jer ona
izričito kaže da ništa u njoj ne može biti povodom za ukidanje već
zajamčene više razine zaštite" - piše Mojca Drčar - Murko.
050211 MET jan 98
Euroliga: Baskonia svladala Panathinaikos, pet koševa Šamanića
Ligue 1: Preokret i pobjeda Lillea protiv Nice
Premijera predstave "Pir malograđana" Gradskog kazališta "Zorin dom"
Reakcije stranaka na videosnimku ministra Dabre, traže ostavku
La Liga: Espanyol - Valladolid 2-1, Jurić igrao do 83. minute
Martinović; Nadamo se dobrim vijestima o Duvnjaku
Polarno vrijeme zahvatit će veći dio Sjedinjenih Država
SP Rukomet: rezultati i ljestvice (2)
Serie A: Šesta domaća pobjeda u nizu Rome
Bundesliga: Eintracht - Borussia (D) 2-0, Marmoush u Manchester Cityju