US-HR-IZBORI-STRANKE-Izbori-Političke stranke ŠV 28. XII. NZZ:DOBRI IZGLEDI HR. OPORBE ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG28. XII. 1999.Dobri izgledi za hrvatsku oporbu"Trećega siječnja u Hrvatskoj će biti izabran novi sastav skupštine, a
24. siječnja bit će održani predsjednički izbori. Nakon smrti predsjednika Tuđmana svi znakovi upućuju na preokret: svi pokazatelji upućuju na zaključak da će Hrvatska demokratska zajednica, odlučujuća politička snaga u razdoblju od 1990., izgubiti svoju apsolutnu većinu te da će ujedinjena oporba dobiti većinu mjesta u Zastupničkom domu Sabora. Oporba se udružila u dva predizborna saveza koji su i međusobno labavo povezani. Glavnu riječ ima koalicija lijevoga centra koju čine Račanovi socijaldemokrati i Budišini socijalliberali; spomenute dvije stranke nastupaju na izborima sa zajedničkim listama. Njima uz bok stoji i koalicija centra koju čine četiri stranke pod vodstvom seljačke stranke. Za zastupnički dom kandidira 4006 kandidata na 55 stranačkih lista odnosno u statusu neovisnih kandidata. Bit će izabran i novi sastav Županijskog doma, ali on igra podređenu ulogu u hrvatskom političkom životu. Zastupnički mandat traje četiri godine, a predizbornu borbu tjednima je zasjenjivala i blokirala
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
28. XII. 1999.
Dobri izgledi za hrvatsku oporbu
"Trećega siječnja u Hrvatskoj će biti izabran novi sastav
skupštine, a 24. siječnja bit će održani predsjednički izbori.
Nakon smrti predsjednika Tuđmana svi znakovi upućuju na preokret:
svi pokazatelji upućuju na zaključak da će Hrvatska demokratska
zajednica, odlučujuća politička snaga u razdoblju od 1990.,
izgubiti svoju apsolutnu većinu te da će ujedinjena oporba dobiti
većinu mjesta u Zastupničkom domu Sabora. Oporba se udružila u dva
predizborna saveza koji su i međusobno labavo povezani. Glavnu
riječ ima koalicija lijevoga centra koju čine Račanovi
socijaldemokrati i Budišini socijalliberali; spomenute dvije
stranke nastupaju na izborima sa zajedničkim listama. Njima uz bok
stoji i koalicija centra koju čine četiri stranke pod vodstvom
seljačke stranke. Za zastupnički dom kandidira 4006 kandidata na 55
stranačkih lista odnosno u statusu neovisnih kandidata. Bit će
izabran i novi sastav Županijskog doma, ali on igra podređenu ulogu
u hrvatskom političkom životu. Zastupnički mandat traje četiri
godine, a predizbornu borbu tjednima je zasjenjivala i blokirala
dugotrajna bolest i napokon smrt predsjednika Tuđmana. Teško je
procijeniti kako će taj događaj utjecati na oblikovanje mišljenja
građana. S jedne je strane smrt utemeljitelja države izazvala
kratkotrajno rasplamsavanje nacionalnoga patosa, čime se HDZ uspio
okoristiti. S druge je pak strane HDZ zajedno s Tuđmanom izgubio
svoju glavu i svoju dušu. Na prošlim izborima mnogi su glasovali za
Tuđmana jer su mu vjerovali. No, ti birači neće automatski
glasovati za aparat i sustav koji je u velikoj mjeri diskreditiran
korupcijom i lošim gospodarenjem, iako se i dalje hvali uz pomoć
Tuđmanove slike. Naprotiv, proteklih je mjeseci sve više ljudi
stjecalo uvjerenje da je taj sustav odveo zemlju u slijepu ulicu,
političku stagnaciju i gospodarsku krizu.
Dvije vodeće oporbene stranke brzo su reagirale na novo stanje.
Predstavile su svoje kandidate za predsjedničku i premijersku
dužnost - Budišu i Račana - i program vladanja s donekle jasnim
ciljevima. Pod geslom 'Glasujte za promjene' obećaju smanjenje
poreza i državnih izdataka i transparentnost u poslovanju vlade.
HDZ je krenuo njihovim stopama sa sličnim programom, priznajući da
je u prošlosti griješio i obećajući poboljšanje u budućnosti. Kao
mogućega kandidata za premijersku dužnost HDZ je spomenuo Nikicu
Valentića; naime, on je za vrijeme rata učinio stabilnom hrvatsku
privredu, koja je tada klizila prema visokoj inflaciju.
Neuobičajeni datum izbora izabran je zato što za vrijeme blagdana
mnogi Hrvati iz inozemstva borave u Hrvatskoj, u posjetu rodbini.
Naime, po općoj pretpostavci, Hrvati iz inozemstva podupiru
Hrvatsku demokratsku zajednicu koja je na vlasti od 1990. a sada se
opravdano osjeća ugroženom te nastoji mobilizirati što više
glasova. Izbori će biti održani u skladu s novim izbornim zakonom
koji je donesen tek krajem listopada i obuhvaća nekoliko preporuka
OESS-a. Osnovano je deset izbornih jedinica koje obuhvaćaju po 320
tisuća birača i imenuju po 14 saborskih zastupnika - razmjerno
broju glasova koje određena lista dobije. Podjela na izborne
jedinice odgovara interesima vladajuće stranke: velika gradska
središta tako su spojena sa seoskim zaleđem pa je birački
potencijal oporbenih stranaka u gradovima u najmanju ruku
djelomice neutraliziran HDZ-ovim biračkim potencijalom u selima.
Zagreb je kao oporbena utvrda podijeljen na četiri dijela koji sežu
daleko u seosku provinciju. Split je prepolovljen. Podijeljena je i
istočna Slavonija, čime su glasovi tamošnjih Srba nadjačani
glasovima Hrvata u zapadnoj Slavoniji. Valja također napomenuti da
je pet mjesta rezervirano za nacionalne manjine - po jedno za
Mađare, Srbe, Talijane, Čehe i Slovake i ostale.
Takozvana dijaspora, koju čine pretežno Hrvati nastanjeni u Bosni i
Hercegovini, tvori posebnu izbornu jedinicu. Za nju će biti uređeno
desetak glasačkih mjesta. Hrvati u dijaspori tradicionalno gotovo
u cijelosti glasaju za HDZ. Dosad su imali 12 zastupničkih mjesta u
Saboru čime su bili presnažno zastupljeni; no, zbog revizije zakona
vjerojatno će dobiti tek četiri do šest zastupničkih mjesta, ovisno
o odazivu birača. Drugu vrstu dijaspore - doduše, bez vlastite
izborne jedinice - čine Srbi koji su izbjegli iz Hrvatske u Bosnu i
Jugoslaviju. Oni su hrvatski državljani te stoga imaju pravo izići
na izbore. Ako imaju odgovarajuće isprave, moći će glasovati u
hrvatskom veleposlanstvu u Beogradu te u hrvatskim konzulatima u
Subotici, Kotoru i Banjoj Luci. Teško je procijeniti jesu li uopće
zainteresirani za izbore u Hrvatskoj. Jedan zapadni diplomat
primijetio je da je vladi u Zagrebu jako stalo do glasova Hrvata iz
dijaspore dok baš i ne hlepi za glasovima hrvatskih Srba.
Sva izborna povjerenstva sastavljena su po načelu pariteta, od
predstavnika vladajuće stranke i oporbe, a sastavljeno je i
paritetno etičko povjerenstvo koje bdije nad predizbornom borbom.
Predviđeno je i opsežno promatranje izbora u kojemu bi trebao
sudjelovati OESS i nevladine udruge. U svakom slučaju, mehanizam
promatranja izbora vjerojatno će pokazati određene nedostatke u
Bosni i Jugoslaviji. Pogrješke se mogu pojaviti pri pročišćavanju
popisa birača koje se zbog kasnog donošenja izbornoga zakona odvija
pod snažnim vremenskim pritiskom. Biračko pravo dvojnih bosansko-
hrvatskih državljana nije do kraja regulirano. Nadalje, tek je
polovično regulirana uloga koju bi u predizbornoj borbi trebala
odigrati državna televizija kao najvažniji masovni medij. Novi
zakon o televiziji nije prihvaćen na veliko nezadovoljstvo
oporbenih stranaka; postoji tek manje-više obvezujući kodeks
ponašanja. Po mišljenju kritičara, hrvatska je televizija
izmislila 'paralelnu istinu', koja već mjesecima i godinama
sugerira javnosti da je u Hrvatskoj sve u najboljem redu -
zahvaljujući mudrom vodstvu", prenosi na kraju izvješća Andreas
Wysling.