US-BA-OBNOVA-Strana pomoć-Organizacije/savezi-Ratovi US 22. XII. IHT DAYTON SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE22. XII. 1999.Prestanite podcjenjivati rezultate pružanja pomoći poslije sukoba"Dok se širom svijeta
prikupljaju zaklade za obnovu Kosova, važno je objasniti na koji način velikodušnost međunarodnih donatora nudi stvarnu nadu i prigode zemljama koje su pretrpjele razorni sukob", piše Rory O'Sullivan, specijalni predstavnik Svjetske banke za jugoistočnu Europu u Bruxellesu i bivši predstavnik iste banke u Sarajevu."Bosna je imala velike koristi od te velikodušnosti i napravila je važne korake u obnovi nakon godina šokova. Ona sada uživa u miru i rastućem prosperitetu, iako ju nepošteno optužuju da svoje prigode za gospodarski oporavak traći.Nakon što sam skoro četiri godine radio u Sarajevu kao predstavnik Svjetske banke, brinem se što neki medijski prikazi života u Bosni svijetu daju dojam da je pomaganje zemljama u kojima se dogodio sukob osuđeno na propast.To nije samo nepošteno nego i opasno. Za milijune ljudi koji izlaze iz rata i sukoba ošamućeni i lišeni nade, financijska potpora
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
22. XII. 1999.
Prestanite podcjenjivati rezultate pružanja pomoći poslije
sukoba
"Dok se širom svijeta prikupljaju zaklade za obnovu Kosova, važno
je objasniti na koji način velikodušnost međunarodnih donatora
nudi stvarnu nadu i prigode zemljama koje su pretrpjele razorni
sukob", piše Rory O'Sullivan, specijalni predstavnik Svjetske
banke za jugoistočnu Europu u Bruxellesu i bivši predstavnik iste
banke u Sarajevu.
"Bosna je imala velike koristi od te velikodušnosti i napravila je
važne korake u obnovi nakon godina šokova. Ona sada uživa u miru i
rastućem prosperitetu, iako ju nepošteno optužuju da svoje prigode
za gospodarski oporavak traći.
Nakon što sam skoro četiri godine radio u Sarajevu kao predstavnik
Svjetske banke, brinem se što neki medijski prikazi života u Bosni
svijetu daju dojam da je pomaganje zemljama u kojima se dogodio
sukob osuđeno na propast.
To nije samo nepošteno nego i opasno. Za milijune ljudi koji izlaze
iz rata i sukoba ošamućeni i lišeni nade, financijska potpora
međunarodne zajednice često je jedina prigoda da poprave svoj život
i da njihova zemlja postigne oporavak.
Prije četiri godine međunarodna zajednica odobrila je 5,1
milijardu dolara paketu obnove za Bosnu nedugo nakon potpisivanja
Daytonskog sporazuma. Zemlja je tada gospodarski bila na dnu.
Ceste, mostovi, vodovod, elektrane i druga vitalna infrastruktura
razoreni su u četiri godine sukoba i nedostatnog održavanja.
Tvornice i kompanije bile su bez posla. Nezaposlenost je iznosila
zamalo 80%. Stariji ljudi i žrtve rata preživljavali su na
mjesečnim mirovinama od po pet dolara budući da vlada nije mogla
izdvojiti više. Kad sam stigao u Sarajevo, u siječnju 1996.,
situacija se činila beznadnom.
Osim složenoga programa političke reforme na koji je pozivao
Daytonski sporazum, Bosna se suočila s golemim gospodarskim
izazovom. Obnavljanje prošlosti očito nije bilo dovoljno. Prošlost
je zaglibila u centralnom planiranju u komunističkom stilu. Bosna
se trebala otrgnuti od toga i uvesti reforme koje su druge zemlje u
regiji tako uspješno prigrlile. Poljska i Mađarska bile su dobri
primjeri; i Slovenija je imala što pokazati.
Obnovu su trebale pratiti ustrojne reforme koje bi uvele revoluciju
u gospodarstvo. Trebalo je uvesti privatno vlasništvo u državne
tvrtke. Kaotični bankarski sustav trebalo je srediti kako bi ljudi
obnovili povjerenje i bili spremni stavljati novac u banke. To bi
zatim potaknulo ulaganja. A način na koji su se porezi prikupljali i
trošili trebalo je modernizirati i učiniti transparentnijim. Takve
reforme napadaju interese određenih skupina.
Konačno, trebalo je stvoriti čitav niz institucija kao odraz
Daytona i novo tržišno gospodarstvo ni iz čega, a u sve to trebalo je
uključiti ljude koje su skoro četiri godine učili međusobnoj
mržnji.
Po svakom mjerilu, građani Bosne su se laćali silne zadaće.
Međunarodna zajednica im je dala četiri godine da ju izvrše.
Četiri godine su skoro istekle i možemo vidjeti rezultate. Obnova
mostova, cesta i druga infrastruktura, oštećena bombardiranjem ili
granatiranjem, dovršena je na vrijeme. Gospodarski rast je
dojmljiv, iako reforme duž tržišnih crta nipošto nisu završene.
Do početka novoga tisućljeća, gospodarstvo će narasti oko 250% od
kraja rata, no količina gospodarske proizvodnje još će biti upola
manja u usporedbi s predratnom. Očekuje se da će 2000. gospodarstvo
postići jednu od najviših stopa rasta u Europi, uz stopu rasta od 11
do 12%. (...)
Zakoni i pravila potrebni da bi Bosna funkcionirala kao moderno
zapadno gospodarstvo već su skoro tu. Prihvaćeno je više od 40
zakona za poboljšanje pravnih uvjeta kako bi se oni što više
uskladili s normama Europske unije. No samo prihvaćanje zakona ne
donosi rezultate. Zakone trebaju prihvatiti vlada i kompanije, a
'sustav' ih treba primijeniti.
Ovdje je napredak sporiji nego što bi mnogi željeli. Ako se spor ali
stalan napredak u provedbi tih zakona nastavi, budućnost bosanske
djece bit će sigurna. No ako taktike odgađanja, koje neke interesne
skupine često primjenjuju, budu uspješne, budućnost će donijeti
pad i siromaštvo.
Na razočaranje moje i mojih kolega, u međunarodnoj zajednici
donatora, pravi uspjesi postignuti u protekle četiri godine
rijetko dobivaju priznanje koje zaslužuju.
Optužbe o korupciji nedavno su osvanule na naslovnicama, dok se
opipljivi, svakodnevni uspjesi koji postupno mijenjaju
gospodarstvo zanemaruju. Korupcija je problem u Bosni, moramo se
suočiti s njom i iskorijeniti ju kad ju pronađemo. No neki
komentatori odaju dojam da korumpirani dužnosnici sustavno
pljačkaju međunarodne donatore, što je jednostavno netočno.
Većina donatora provodi mjere revizije koje njihov novac čine
sigurnim. Svjetska banka veći dio svoga novca troši tako da čeka dok
ne vidi dio opreme ili komad betona, u skladu s uvjetima ugovora o
dostavi, prije nego što isplati novac.
Druga česta pritužba izvan Bosne glasi da međunarodni donatori
plaćaju sve račune, a mještani ništa. Nije istina. Ljudi plaćaju
poreze, koji financiraju velik dio vladinih rashoda. Godine 1999.,
priljev poreza širom zemlje narast će na nekih dvije milijarde
njemačkih maraka, odnosno oko 35% BDP-a zemlje. To je, prema većini
standarda, odličan rezultat.
Dok se bogatstvo zemlje bude povećavalo, bit će više prigoda za
nezakonito ostvarivanje profita. Mjere protiv korupcije bit će i
dalje potrebne.
Složeni etnički ustroj bosanskoga stanovništva navodi se kao izvor
trajnog nesuglasja i još jedan razlog zbog kojega će Dayton
propasti.
Istina je da ostaje dosta mržnje nakon tako okrutna rata i povratka
izbjeglica u dijelove Bosne u kojima se nalaze u manjini. No većina
mještana spominje i bezbrojne slučajeve solidarnosti, na zasadama
onoga što je postojalo prije rata. Pitanje obnove približilo je
Srbe, Muslimane, Hrvate i druge. (...) Bosansko bi nam iskustvo
trebalo dati samopouzdanje da kampanjama pomoći poslije sukoba
pružimo ugled koji one tako očito zaslužuju."