SI-YU-KONTINUITET-Politika SLO 18.XII.-DELO-SFRJ I SRJ SLOVENIJADELO18. XII. 1999.SFRJ još plaši"Iz zapadne Europe već su prije nekoliko tjedana stizali signali da njihove države nisu previše naklonjene projektu rezolucije koju su u
UN-u pripremale Hrvatska, Makedonija, Bosna i Hercegovina te Slovenija. Rezolucija bi trebala presjeći na prvi pogled besmislenu praksu po kojoj je članica svjetske organizacije, barem na simboličnoj razini, još uvijek SFRJ, fantomska država koja odavno više ne postoji. Njezino mjesto koje bi trebalo biti ispražnjeno, pokušava zauzeti SRJ, nečlanica koja bi morala zatražiti članstvo u UN-u kao novonastala država.O gornjim činjenicama ne može biti dvojbe, kao ni o tomu da su svih pet država, nastalih na području bivše SFRJ, ravnopravne nasljednice nekadašnje zajedničke države. To su jasno i nedvojbeno već davne 1992. utvrdile rezolucije Vijeća sigurnosti i glavne skupštine, ako zanemarimo mišljenje takozvanog Badinterova povjerenstva čiji su zaključci bili identični. No SRJ se nije podredila rezolucijama UN-a nego je radije ustrajala na tezi da je ona jedina pravna nasljednica SFRJ od koje su se neke republike
SLOVENIJA
DELO
18. XII. 1999.
SFRJ još plaši
"Iz zapadne Europe već su prije nekoliko tjedana stizali signali da
njihove države nisu previše naklonjene projektu rezolucije koju su
u UN-u pripremale Hrvatska, Makedonija, Bosna i Hercegovina te
Slovenija. Rezolucija bi trebala presjeći na prvi pogled
besmislenu praksu po kojoj je članica svjetske organizacije, barem
na simboličnoj razini, još uvijek SFRJ, fantomska država koja
odavno više ne postoji. Njezino mjesto koje bi trebalo biti
ispražnjeno, pokušava zauzeti SRJ, nečlanica koja bi morala
zatražiti članstvo u UN-u kao novonastala država.
O gornjim činjenicama ne može biti dvojbe, kao ni o tomu da su svih
pet država, nastalih na području bivše SFRJ, ravnopravne
nasljednice nekadašnje zajedničke države. To su jasno i nedvojbeno
već davne 1992. utvrdile rezolucije Vijeća sigurnosti i glavne
skupštine, ako zanemarimo mišljenje takozvanog Badinterova
povjerenstva čiji su zaključci bili identični. No SRJ se nije
podredila rezolucijama UN-a nego je radije ustrajala na tezi da je
ona jedina pravna nasljednica SFRJ od koje su se neke republike
protupravno odcijepile.
Tajništvo UN-a i neke države članice Beogradu su stalno davale
potporu, tajništvo je akrobatskim pravnim vragolijama SRJ čak
omogućilo krijumčarenje na mjestu nepostojeće države, iako je
Beograd zbog toga morao pristati na neke vrste djelomično
oduzimanje radne sposobnosti. Pred palačom uz newyoršku Istočnu
rijeku još uvijek vijori zastava pokojnice, Titove SFRJ s crvenom
zvijezdom, kao jasna opomena da o načinu prestanka njezina
postojanja međunarodna zajednica još nije našla suglasnost.
Diplomacije četiriju nasljednica ocijenile su da je ove godine
pravi čas za sređivanje članstva Jugoslavije u UN-u, beogradski je
režim odsječen od svijeta i barem na koljenima, ako ne i na tlu.
Glavne zagovornike teze o protupravnim odcjepljenjima nekih
republika od SFRJ zbog ratnih zločina protiv čovječnosti traži
haaški sud. Tajming nije bio loš, jer je logično očekivati da će
međunarodna zajednica budućem srpskom režimu drage volje ponuditi
neku mrkvicu. Stoga je pametno, ako se može, izbjeći negativna
iznenađenja. I ne kao zadnje, preostalim bi nasljednicama bilo
lakše kad bi sa Srbijom imale što manje otvorenih i neriješenih
pitanja.
Vrlo bi opasno bilo tvrditi da međunarodna zajednica time što se
nije oduševila rezolucijom, ponovno otvara pitanje načina raspada
SFRJ. No činjenica je da nije htjela iskoristiti prigodu da ga
konačno zatvori. Uz očekivanu nepovjerljivost Rusije i NR Kine,
rezoluciji se nije protivio ni SAD ni neki nesvrstani, što bi netko
možda očekivao. Ne, protivila se Europska unija koja je rezoluciju
htjela razvodniti do te mjere da više ne bi imala smisla.
Možda je točno, kako neki drže, da Srbija u Europi ima još puno
prijatelja i da neki u EU nipošto ne žele zatvoriti sva vrata
pregovorima s Miloševićem. Ili samo ne žele ničim ugroziti odnose
sa sadašnjom srpskom oporbom za koju očekuju da će uskoro preuzeti
vlast. A sve u svemu, posrijedi je daleko više, međunarodna se
zajednica, a unutar nje Europska unija, ne želi jasno odlučiti u
pogledu prava na samoodređenje naroda. U prijelomno doba, kad je
pao Berlinski zid, kad se slomio komunizam i Njemačka se ponovno
ujedinila, vrtoglava je brzina kojom su se nizali događaji, neke
prestigla, pa nisu znali kako točno reagirati.
Sloveniji bi bilo vrlo teško poreći osamostaljenje, jer je u bivšoj
SFRJ bila najprivrženija demokratizaciji, tržišnom gospodarstvu,
ljudskim pravima i vladavini prava. Budući da su osim toga bile pod
pritiskom Njemačke (ona je priznanjem Slovenije i Hrvatske
napravila pravi pravi vanjskopolitički potez poslije 45 godina) i
Vatikana, zapadnoeuropske su se države pomirile sa samostalnošću
Slovenije. Osim svega, bile su naime stavljene pred gotov čin.
Ono što ipak nije tako jasno, jest je li međunarodna zajednica
spremna priznati i međunaodnopravnu neprijepornost procesa
slovenskog osamostaljenja. U stanovitom dijelu međunarodne
zajednice, a i u nekim zapadnoeuropskim prijestolnicama, malo
nakon što su četiri nasljednice SFRJ bile primljene u UN i druge
međunarodne organizacije otvorenoga tipa, pojavila se teza da je
priznanje Slovenije (i Hrvatske) bilo prebrzo i da je pripomoglo
širenju rata na području bivše SFRJ. Uzrok takvog razmišljanja je
razumljiv. Ne samo Rusija, Kina i Indija, nego i zapadnoeuropske
države očito žele zadržati mogućnost da nekoj od svojih pokrajina
koja bi se željela osamostaliti, to ne dopuste.
U Sloveniji razliku između raspada države i odcjepljenja neki neće
ili ne žele razumjeti. Neki su se čak hvalili odcjepljenjem. No u
međunarodnom je pravu razlika između raspada države i protupravnog
odcjepljenja vrlo velika, kako na pravnom i financijskom, tako i na
moralnom području. Ne radi se naime samo o diobi zajedničke
imovine, iako se već i tu pojavljuju razlike. Šteta koja je nastala
zbog ratova na području bivše SFRJ golema je i još nije jasno tko će
ju platiti. Slovenski pregovarači koji su sudjelovali u
pregovorima o nasljedstvu, mogli bi puno toga reći već o
dosadašnjim pokušajima kojima su neki željeli na slovenska leđa
prevaliti što veći teret. Kad bi se potvrdila teza o odcjepljenju,
karte bi se mogle dijeliti iznova.
Vrlo je veliko i značenje moralne dimenzije koja se može
ilustrirati prilično raširenim uvjerenjem da je NATO u svoje redove
pozvao Poljsku, Češku i Mađarsku upravo zbog moralnog duga, jer ih
je u doba hladnoga rata prepustio na milost i nemilost Sovjetskom
savezu (Budimpešta 56., Prag 68. itd). S tog stajališta uopće nije
svejedno je li Sovenija - pa makar kratko vrijeme - bila žrtva
velikojugoslavenske ili velikosrpske agresije ili je možda jedan
od krivaca za krvavu propast SFRJ. Pojašnjenje tog pitanja moglo bi
biti važno i za ulazak u Europsku uniju. A baš ponašanje te unije u
svezi s projektom rezolucije pokazuje, da su očekivanja da će se SRJ
odreći teze o kontinuitetu, nerealna. Zato se može dogoditi da
Sloveniju (i tri druge nasljednice) još čeka prava pravna bitka o
tomu na koji je način prestala postojati SFRJ" - drži Gorazd Bohte.