IT-US-E-prosvjeta-globalizacija-skupovi IT-25.XI.REPUBBL.SEATTLE-ŠKOLSTVO-E-US ITALIJALA REPUBBLICA25. XI. 1999.Jedini učitelj u svjetskoj školi"Na svakom međunarodnom sastanku o slobodnoj razmjeni opetovano izbija euro-američki rat u
vezi s kulturom: 30. studenoga u Seattleu, u Sjedinjenim Državama, počinje novi krug pregovora (u okviru Svjetske trgovinske organizacije).Ovaj put Amerikanci bi htjeli na dnevni red staviti obrazovanje, sa svrhom da se ono liberalizira, poput svake druge robe. No njihov su zahtjev odbili poglavito Europljani. Tako je odgođena bitka koja će jednoga dana postati neizbježna ako tendencija prema privatizaciji na kraju obuhvati i prosvjetu, odnosno javno školstvo. Problem se nalazi u novom smjeru otkako se revolucionarna utopija svijeta bez zapreka, nakon stoljeća pokazala kao jedna neoliberalistička mogućnost. Tamo gdje je univerzalistički marksizam bučno propao, tržište postiže uspjehe koji manje nerealanim čine taj toliko idealizirani cilj. Ta perspektiva čovječanstva bez carina i s malobrojnim granicama nedvojbeno potiče mnoge stare nade (premda u svojoj liberalističkoj verziji obećava i veće gospodarske nejednakosti) i istodobno potiče poneku ozbiljnu bojazan glede
ITALIJA
LA REPUBBLICA
25. XI. 1999.
Jedini učitelj u svjetskoj školi
"Na svakom međunarodnom sastanku o slobodnoj razmjeni opetovano
izbija euro-američki rat u vezi s kulturom: 30. studenoga u
Seattleu, u Sjedinjenim Državama, počinje novi krug pregovora (u
okviru Svjetske trgovinske organizacije).
Ovaj put Amerikanci bi htjeli na dnevni red staviti obrazovanje, sa
svrhom da se ono liberalizira, poput svake druge robe. No njihov su
zahtjev odbili poglavito Europljani. Tako je odgođena bitka koja će
jednoga dana postati neizbježna ako tendencija prema privatizaciji
na kraju obuhvati i prosvjetu, odnosno javno školstvo. Problem se
nalazi u novom smjeru otkako se revolucionarna utopija svijeta bez
zapreka, nakon stoljeća pokazala kao jedna neoliberalistička
mogućnost. Tamo gdje je univerzalistički marksizam bučno propao,
tržište postiže uspjehe koji manje nerealanim čine taj toliko
idealizirani cilj. Ta perspektiva čovječanstva bez carina i s
malobrojnim granicama nedvojbeno potiče mnoge stare nade (premda u
svojoj liberalističkoj verziji obećava i veće gospodarske
nejednakosti) i istodobno potiče poneku ozbiljnu bojazan glede
mogućnosti očuvanja vlastitoga kulturnog identiteta.
Europa je u defanzivi, i Francuska ostaje najotporniji branik,
katkad i napadački, pred napredovanjem Sjedinjenih Država. Te je u
Parizu izmišljena formula 'kulturalne iznimke', odnosno
nemogućnosti miješanja kulturalnih proizvoda (poglavito kina i
televizije) s barelima nafte i konzervama.
Sada je formula promijenjena, postala je 'kulturalna različitost',
a semantička je prilagodba dopustila Europljanima i drugim
zemljama da pristanu uz nju. Na planetu sa sve manje ograda, nema ih
malo koji žele obraniti svoj identitet, makar i prihvaćali
slobodniju razmjenu roba i ideja. Riječ 'iznimka' doimala se odveć
pretenciozno, tipično pariškom, dok 'različitost' bolje izražava
zajedničku želju da se ne dopusti utapanje u dominantnoj i
neizbježno nadirućoj kulturi. Ono što se dugo činilo kao arogantno,
svojstveno francusko, ponašanje, postalo je prilično raširena
zajednička europska fronta za obuzdavanje zahtjeva s druge strane
Atlantika. Za Pariz je to uspjeh, a za Sjedinjene Države i više nego
neugodna smetnja. Claude Allegre je govorio o povijesnom zaokretu,
osvrćući se na ovu fazu euro-američkog spora. Francuski ministar
javnoga obrazovanja naveo je dvije vijesti koje su ga ozbiljno
zabrinule: nedavni skup u Upsali tijekom kojega je raspravljano o
stvaranju američkih sveučilišta u Europi, a da pri tome nije bio
nazočan nijedan Europljanin kao takav te upravo pokušaj da se u
pregovore u Seattleu uključi i obrazovanje. U te dvije činjenice
socijalistički ministar vidi sve aktivniju želju da se dođe do
privatizacije školstva, odnosno rušenja javnoga školstva na Starom
kontinentu, s njegovim nacionalnim posebnostima, koje su u
Francuskoj temelj same Republike. Usklađivanje školstva u
Europskoj uniji poželjno je, štoviše nužno, no odricanje od javnoga
školstva je nemoguće, jer ono svim građanima jamči iste mogućnosti
i osigurava kontinuitet povijesnih i kulturalnih odnosa svake
pojedine zemlje.
Jasna je prijava hegemonskih namjera Sjedinjenih Država, spremnih
zaposjesti Stari kontinent sa svojim sveučilištima. Ministar nema
ništa protiv toga da mladi idu studirati preko Atlantika ili preko
La Manchea, štoviše želja je da idu mnogi, no bila bi katastrofa ako
bi Amerikanci uspostavili svoja sveučilišta, koja bi sva bila
organizirana po istom obrascu i s istim programima. 'Uniformirano
školstvo dovelo bi do uniformnog svijeta: one teaching, one
thinking', kazao je Claude Allegre u jednom intervjuu (Le Monde od
24. studenog), prigodom otvaranja Prosvjetnog salona u Parizu.
Francuska je i Republique des Institeurs, republika učitelja,
stvorena reformom obrazovanja (u drugoj polovici devetnaestog
stoljeća) Julesa Ferryija. U školskim se učionicama stvorio
nacionalni duh. U klupama, u najudaljenijim selima, građani su
učili iz glasovith knjiga koje se danas pamte kao povijesni
spomenici. (...)
Unatoč tomu što su se vremena promijenila, a s njima i školovanje,
dakle i Republique des Institeurs, zamisao o velikom sveučilišnom
američkom iskrcavanju, jednaka je prijetnji invazijom. Invazijom
koja bi nacionalni jezik stavila u drugi plan i donijela rizik
brisanja povijesnog pamćenja. Claude Allegre je svojim riječima
dirnuo u jedan osjetljivi dio francuskog srca.
Taj argument u različitoj mjeri može vrijediti i za druge
Europljane, makar se njihova vjernost jeziku i, općenito,
nacionalnoj kulturi iskazuje s manje strasti i vike. (...) Ideja
'uniformnog svijeta', kojega se pribojava Claude Allegre, mora
smetati staroj Europi bogatoj svojim različitostima, koje nisu
uvijek eksplozivne kao što se često događalo u stoljeću kojega
ostavljamo za sobom (...)", piše Bernardo Valli.