RU-CZ-US-DEMOKRACIJA-Izbori-Sudovi-Diplomacija-Vlada US 24. XI. IHT DEMOKRACIJA SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE24. XI. 1999.Demokracija nije samo održavanje izbora"Poznata ruska šala govori koliko je ustav bio važan
za prava građana u bivšem Sovjetskom Savezu: Gladan čovjek ulazi u restoran, i konobar mu daje jelovnik. Čovjek prvo naručuje piletinu. 'Nema', kaže konobar. Onda ribu. 'Nema'. Pureće meso? Opet 'ne'. Čovjek poviče, 'Što ja to čitam, jelovnik ili sovjetski ustav?'Svaka zemlja sovjetskoga bloka imala je ustav koji podupire demokratska prava, no to su u praksi bili nevažni dokumenti koje je komunističko vodstvo ignoriralo", piše Mark Brzezinski, član Vijeća za inozemne odnose i autor djela 'Bitka za ustavni sustav u Poljskoj'."Za posljednjih deset godina, u gotovo svim bivšim sovjetskim državama održani su slobodni izbori, no demokracija nije samo u izborima. Održive demokracije i složena tržišna gospodarstva ovise o pravnoj jasnoći i jamcima da zakoni dolaze ispred politike.Jedno veliko pitanje povezano s istragom ruskog pranja novca, koju je pokrenuo američki Kongres, jest jesu li se u bivšim sovjetskim zemljama stvari doista promijenile. Smatra li se ustav
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
24. XI. 1999.
Demokracija nije samo održavanje izbora
"Poznata ruska šala govori koliko je ustav bio važan za prava
građana u bivšem Sovjetskom Savezu: Gladan čovjek ulazi u restoran,
i konobar mu daje jelovnik. Čovjek prvo naručuje piletinu. 'Nema',
kaže konobar. Onda ribu. 'Nema'. Pureće meso? Opet 'ne'. Čovjek
poviče, 'Što ja to čitam, jelovnik ili sovjetski ustav?'
Svaka zemlja sovjetskoga bloka imala je ustav koji podupire
demokratska prava, no to su u praksi bili nevažni dokumenti koje je
komunističko vodstvo ignoriralo", piše Mark Brzezinski, član
Vijeća za inozemne odnose i autor djela 'Bitka za ustavni sustav u
Poljskoj'.
"Za posljednjih deset godina, u gotovo svim bivšim sovjetskim
državama održani su slobodni izbori, no demokracija nije samo u
izborima. Održive demokracije i složena tržišna gospodarstva ovise
o pravnoj jasnoći i jamcima da zakoni dolaze ispred politike.
Jedno veliko pitanje povezano s istragom ruskog pranja novca, koju
je pokrenuo američki Kongres, jest jesu li se u bivšim sovjetskim
zemljama stvari doista promijenile. Smatra li se ustav
nepovrjedivim? Jesu li političari i dobro povezani ljudi manje
važni od zakona? Razmjeri i dubina financijskog škandala upućuju na
sustav u kojemu nedostaju poštivanje zakona i instrumenti za
nametanje zakona.
Nedavno otpuštanje ruskoga tužitelja Jurija Skuratova, koji je
uzalud pokušao razotkriti dokaze o korupciji u Kremlju, odraz je
ispolitiziranosti ruskoga pravosuđa.
Prije nekoliko godina činilo se da će ustavni sustav zamijeniti
bezakonje. Budući da komunistički režimi nisu poštovali zakone,
svaka je poslijekomunistička država, osim što je prihvatila ustav,
osnovala i ustavni sud za nametanje njegovih odredbi. Suci -
aktivisti u srednjoj Europi tjerali su političke elite da prihvate
zakonite dosege političke moći.
Poljski sud usprotivio se desničarskim skupinama i poništio zakon
koji je od televizijskih i radijskih programa zahtijevao
odražavanje 'kršćanskih vrijednosti'. Bugarski je sud odlučno
odbio proglasiti stranke turske manjine nezakonitima, unatoč
velikom političkom pritisku. Česi su iskoristili sudsku reviziju
da zaštite politička prava Cigana i vlasnička prava sudetskih
Nijemaca prognanih nakon Drugoga svjetskog rata. Mađarski je sud
izazvao politički metež kad je smrtnu kaznu proglasio neustavnom.
Te i druge odluke razbijesnile su političare i vodile pozivima za
raspuštanje sudova. U toj se točci iskušava vladavina zakona.
Vjerodostojnost novih sudova proizlazi iz činjenice da se ustav
smatra nepovrjedivim. U srednjoj je Europi, ustavni sustav - nadmoć
zakona nad vlašću - bio dovoljno snažan da odoli napadima.
No u Rusiji i drugim državama koje su izišle iz bivšega Sovjetskog
Saveza, političari su uvidjeli da im novostvoreni sudovi remete
ambicije i protiv toga su poduzeli korake. Ruski ustavni sud od
svoje prve odluke kolidira s političkim vlastima. Tom je odlukom
poništen Jeljcinov dekret o spajanju bivšega KGB-a s ministarstvom
unutarnjih poslova. Predsjednik Jeljcin u početku je odbijao
provesti odluku. Glavnom je sucu oduzeo vikendicu i službeni auto i
prisilio ga na ostavku.
U listopadu 1993., nakon što je sud proglasio neustavnim Jeljcinov
dekret o raspuštanju parlamenta, Predsjednik je suspendirao sud na
18 mjeseci. Poslije je proširio njegovo članstvo i nakrcao ga
svojim pristašama.
Anatolij Kovler, novoimenovani ruski sudac pri Europskom sudu za
ljudska prava, potužio se da je ruski ustavni sud presudio da su
zahtjevi za registraciju privremenih stanovnika Moskve neustavni,
'no ništa se nije promijenilo.'
Predratno iskustvo s demokracijom u srednjoj Europi, iako kratko,
pružilo je temelj ustavnoj vladavini. Osim toga, stanovnici
srednje Europe imali su poticaja da poštuju demokratske procese.
Poljski ministar pravosuđa rekao mi je da su izgledi za članstvo u
NATO-u i Europskoj uniji, pri čemu je demokratska vlast uvjet,
političarima pružili veliku motivaciju da poštuju odluke suda.
Jedan je češki ministar nedavno kritizirao pokušaje izgradnje zida
za odvajanje Cigana jer bi takva akcija 'naškodila češkim
pokušajima integracije s Europskom unijom'.
Postojana politička i gospodarska reforma nije moguća ako
vladavina zakona ne postane sveprisutna. Američka politika trebala
bi promicati dugoročne sudbene jamce za zaštitu demokracije i
ljudskih prava, s posebnom usredotočenošću ustavnih struktura koje
uvode trajno poštivanje vladavine zakona.
Jedna dobra polazna točka bila bi pojasniti koje kriterije treba
zadovoljiti da bi se zemlju držalo 'demokracijom'. Danas se čini da
se svaku zemlja koja provodi slobodne izbore automatski smatra
demokracijom. Poruka bi trebala biti da demokracija nije samo
prigodan događaj."