IT-diplomati-dužnosnici-krize IT-18.XI.-LA STAMPA- SOLANA INTERVJU ITALIJALA STAMPA18. XI. 1999.Još jedna teška kriza za Europsku uniju"Javier Solana upravo je kazao Europskom parlamentu da za Rusiju 'ne može biti vojnog rješenja u
Čečeniji', i priprema se otputovati na sastanak OESS-a u Istanbulu, gdje će svjetski vođe pokušati ugasiti čečenski požar. U svom prvom intervjuu nekom talijanskom listu otkako je prije mjesec dana postao 'Mr. Pesc', odgovorni za vanjsku politiku i zajedničku europsku sigurnost, objašnjava zašto petnaestorica primjenjuju s Moskvom meku liniju i zašto je nužno da Unija u brzom roku napravi vojnu strukturu, makar ona može značiti katkad i bolne odluke za nacionalne proračune.- Gospodine Solana, kakvog smisla ima potpisati sporazum o smanjenju konvencionalnih snaga s Rusima u ovom trenutku?= To je stanje koje se razvija, odlučit će se sljedećih sati, pa i u svjetlu ruskog ponašanja. Raspoređivanje postrojba u Čečeniji je privremeno i razmatrano je u okviru sporazuma. No istina je da bi bilo bizarno imati summit OESS-a, a da Organizacija ne može igrati nikakvu ulogu u sadašnjim sukobima, posebno onom čečenskom. Nadam se da postoji način da OESS nađe takvu ulogu, bilo s političke točke
ITALIJA
LA STAMPA
18. XI. 1999.
Još jedna teška kriza za Europsku uniju
"Javier Solana upravo je kazao Europskom parlamentu da za Rusiju
'ne može biti vojnog rješenja u Čečeniji', i priprema se otputovati
na sastanak OESS-a u Istanbulu, gdje će svjetski vođe pokušati
ugasiti čečenski požar. U svom prvom intervjuu nekom talijanskom
listu otkako je prije mjesec dana postao 'Mr. Pesc', odgovorni za
vanjsku politiku i zajedničku europsku sigurnost, objašnjava zašto
petnaestorica primjenjuju s Moskvom meku liniju i zašto je nužno da
Unija u brzom roku napravi vojnu strukturu, makar ona može značiti
katkad i bolne odluke za nacionalne proračune.
- Gospodine Solana, kakvog smisla ima potpisati sporazum o
smanjenju konvencionalnih snaga s Rusima u ovom trenutku?
= To je stanje koje se razvija, odlučit će se sljedećih sati, pa i u
svjetlu ruskog ponašanja. Raspoređivanje postrojba u Čečeniji je
privremeno i razmatrano je u okviru sporazuma. No istina je da bi
bilo bizarno imati summit OESS-a, a da Organizacija ne može igrati
nikakvu ulogu u sadašnjim sukobima, posebno onom čečenskom. Nadam
se da postoji način da OESS nađe takvu ulogu, bilo s političke točke
gledanja, bilo s one koja se odnosi na humanitarni dio.
- Što očekujete od Jeljcina?
- Ne znam što će učiniti Jeljcin, no u Istanbulu ruski će se
Predsjednik susresti s Chiracom, kancelarom Schroederom,
Clintonom, a postoje i osobni odnosi koji imaju važnost.
- Kakva sredstva pritiska na Rusiju ima Europa?
= Ona politička, koje je u ponedjeljak iskoristilo vijeće ministara
vanjskh poslova EU-a zauzevši jako tvrdo stajalište. Moglo bi
se djelovati i preko Međunarodnoga monetarnog fonda, no vjerujem da
za to nema razloga, jer bi se time riskiralo destabilizirati stanje
u Rusiji.
- Sve u svemu, gospodarske sankcije nisu provedive?
= Ne mislim da bi ih bilo jako mudro primijeniti. Rusko je stanje
gospodarski osjetljivo, i ne znam bi li sa sankcijama stvorili više
problema nego što ih želimo riješiti. A ne mislim ni da SAD ili
Kanada imaju namjeru iskoristiti gospodarski instrument. Osim
toga, ne smijemo zaboraviti da treba održavati pritisak na
međunarodni terorizam, niti se može dovesti u pitanje
teritorijalni integritet Rusije.
- Glede toga, što odgovarate onima koji kažu da Europa koristi dvije
mjere za Kosovo i Čečeniju?
= Kažem da se ne mogu primijeniti isti kriteriji na različite krize:
Srbija nije Rusija, Čečenija nije Kosovo.
- Prijeđimo na europsku obranu. U ponedjeljak su ministri obrane
petnaestorice dali prvi blagoslov europskoj sili koja bi mogla
djelovati izvan ili unutar NATO-a. Što to znači?
= Da bi se imalo težinu u međunarodnoj politici, težinu koju Europa
zasad nema, nužno je imati usklađeniju vanjsku politiku, koja bi
mogla biti poduprta i silom vojnog tipa. I prvi je put Europa
spremna ići u tom pravcu. Postoji politička volja za djelovanjem,
te da se to brzo učini. No potrebne su vojne strukture koje danas ne
postoje, a koje su od temeljne važnosti za našu vjerodostojnost: na
papiru imamo milijun ljudi, no bilo ih je teško naći 40.000 za
slanje na Kosovo.
- Strukture koje su skupe...
= Ono što treba učiniti jest restrukturirati vojne izdatke. Problem
je u tome što imaju oružane snage zamišljene za obranu državnih
granica, dok se sada trebaju pripremiti na misije izvan granica za
takozvane 'zadaće Petersberga', održavanja mira.
- To u prijevodu znači da će petnastorica morati potrošiti više?
= Za neke zemlje nije dovoljno restrukturirati troškove, bit će
nužno potrošiti nešto više. (...)"