SI-HR-GRANICE-Politika SLO 17.XI.-DELO-NERATIFIKACIJA SLOVENIJADELO17. XI. 1999.Neratifikacija ne rješava granicu"Što znači pogranični sporazum između država, najbolje znaju oni koji su desetljećima mogli na svojoj koži iskušavati
sličan (videmski) sporazum između Italije i tadašnje Jugoslavije na jednoj od razmjerno mekših granica tadašnjega znamenitog europskog željeznog zastora. Taj je sporazum često bio pukotina u drukčiji, slobodniji i normalniji svijet i mostić uz koji su u suživotu mogli živjeti ljudi pokraj inače strogo čuvane granice.Ako je videmski sporazum koristio stanovnicima Furlanije, Primorske i Istre na jednoj državnoj granici, vrlo je vjerojatno da bi mogao koristiti svima koji sada žive na drugoj, slovensko-hrvatskoj granici. No tu je taj nemilosrdni ali: Hrvatska je s dosadašnjom politikom uistinu nepredvidljiva, u nekim političkim stajalištima najviših predstavnika države i vrlo nenaklonjena Sloveniji. Stoga je primjereno pitanje ima li s takvom susjedom smisla potpisivati bilo kakve sporazume. Naša je politika u vezi s tim pitanjem podijeljena na optimiste i pesimiste, na one koji na život gledaju pozitivno i praktično i na druge koji se boje čak i
SLOVENIJA
DELO
17. XI. 1999.
Neratifikacija ne rješava granicu
"Što znači pogranični sporazum između država, najbolje znaju oni
koji su desetljećima mogli na svojoj koži iskušavati sličan
(videmski) sporazum između Italije i tadašnje Jugoslavije na
jednoj od razmjerno mekših granica tadašnjega znamenitog europskog
željeznog zastora. Taj je sporazum često bio pukotina u drukčiji,
slobodniji i normalniji svijet i mostić uz koji su u suživotu mogli
živjeti ljudi pokraj inače strogo čuvane granice.
Ako je videmski sporazum koristio stanovnicima Furlanije,
Primorske i Istre na jednoj državnoj granici, vrlo je vjerojatno da
bi mogao koristiti svima koji sada žive na drugoj, slovensko-
hrvatskoj granici. No tu je taj nemilosrdni ali: Hrvatska je s
dosadašnjom politikom uistinu nepredvidljiva, u nekim političkim
stajalištima najviših predstavnika države i vrlo nenaklonjena
Sloveniji. Stoga je primjereno pitanje ima li s takvom susjedom
smisla potpisivati bilo kakve sporazume. Naša je politika u vezi s
tim pitanjem podijeljena na optimiste i pesimiste, na one koji na
život gledaju pozitivno i praktično i na druge koji se boje čak i
savijenog konopca, jer ih je nekad ujela zmija. Među potonje
jamačno pripada i Danijel Starman, koji kaže da na svaki način treba
nastojati spriječiti ratifikaciju sporazuma o pograničnom prometu
i suradnji. Ne samo zato što bismo prejudicirali tijek sporne
granice između država. Takav sporazum po njegovu pojašnjenju po
svoj prilici onemogućavaju i slovenske pripreme za preuzimanje
schengenskog sporazuma i ulazak u Europsku uniju. Da se općenito
ponašanje Hrvatske više puta razlikovalo od dogovora o
nedodirljivosti stanja iz lipnja 1991. dok nema odgovarajućeg
dogovora; zato bi joj Slovenija morala odgovoriti odlučnije.
Aurelio Juri, koji slovi kao jedan od inicijatora sada spornog
sporazuma, baš u njemu vidi mogućnost prevladavanja zapleta koji se
gomilaju među državama. S njim bi ponajprije počeli bolje živjeti
260 tisuća Slovenaca i 180 tisuća Hrvata iz pograničnih općina,
dvovlasnicima bi bilo olakšano kretanje, turistima bi bilo lakše,
slovenski bi ribari dobili stara morska lovišta, čak bi i piranski
vijećnik Joško Joras iz Sečovlja bezbrižno prevozio svojih 12
litara mlijeka na drugu obalu Dragonje. Slovenski i hrvatski
državni predstavnici više su puta dodatno tvrdili da sporazum ne
prejudicira granicu i da ga se poslije tri godine može jednostavno
opozvati. Postoji velika opasnost da uz našu neratifikaciju
spomenutoga sporazuma hrvatski Sabor ne ratificira imovinsko-
pravni sporazum, koji bi trebao odmrznuti otprilike 300 milijarda
tolara slovenske imovine u Hrvatskoj. I ne na kraju: ako Slovenija
ne ratificira sporazum o pograničnom prometu i suradnji, ni u čemu
ne bi riješila pitanja međudržavne granice s Hrvatskom. Možda bi se
stvari čak još više zamrsile.
Posve sam suglasan s mišlju koju je od nekoga preuzeo Danijel
Starman: 'Slovenci, vaš problem nisu Hrvati, nego vi sami, jer ne
znate što hoćete'. Stvari se mijenjaju brže nego što mnogi žele
priznati. Već sutra će u Hrvatskoj puhati drukčiji politički
vjetar, a preksutra još više. Državna granica s Hrvatskom bit će
točno tamo gdje će ju moći i znati držati Slovenija. Bez obzira na
njezin tok, stanovnicima uz nju, pa dakle i državama, koristio bi
sporazum koji će olakšati protok ljudi, roba i ostalog. Države su
osuđene živjeti kao susjede, zato moraju tražiti dijalog. To dakako
ne znači da se može pristati i na jednostranu promjenu stanja
dogovorenog 25. lipnja 1991. Slovenija je često puno prekruta tamo
gdje bi morala biti mekana, prilagodljiva, a premekana upravo tamo
gdje bi morala pokazati svu svoju nepopustljivost. To je odraz
krize vođenja države i odnosa vladajućih sila. No varaju se oni koji
svoju nepopustljivost dokazuju u sigurnoj parlamentarnoj fotelji
kraj pogrješnog dokumenta" - piše Boris Šuligoj.