HR-DNEVNI PREGLED DNEVNI PREGLED BR. 223 - 17. STUDENOGA 1999. BRITANSKI RADIO - BBC16. XI. 1999.Pregled tiska"Zdravstvenim stanjem hrvatskoga predsjednika Tuđmana i mogućim utjecajima njegove bolesti na političku situaciju u zemlji u
svojim se jutrošnjim izdanjima bave i dva britanska dnevna lista - 'The Daily Telegraph' i 'The Guardian'. 'The Guardian' donosi izvješće koje mu je njegov novinar Chris Bird poslao iz Zagreba i u kojemu kaže kako mu je u neuobičajeno otvorenom intervjuu Ivić Pašalić, kojega naziva drugim po moći političarem u Hrvatskoj, kazao kako šanse da se predsjednik Tuđman oporavi nisu velike, ali još uvijek postoje. 'The Guardian' piše kako je pod rukovodstvom gospodina Pašalića HDZ u proteklih desetak dana pokušao umanjiti ozbiljnost zdravstvenog stanja predsjednika Tuđmana, ali i da je u petak priznao kako se ono znatno pogoršalo, te da Pašalić sada i sam kaže kako Tuđman više nije kadar ispunjavati svoje predsjedničke dužnosti i predsjedati stranačkim sastancima. Chris Bird potom piše kako je sve to politički život u Hrvatskoj gurnulo u kaos, budući da nema jasnog nasljednika Tuđmana i njegove tvrde nacionalističke linije te je pod znak pitanja stavljeno i održavanje parlamentarnih izbora predviđenih za 22. prosinca, na
BRITANSKI RADIO - BBC
16. XI. 1999.
Pregled tiska
"Zdravstvenim stanjem hrvatskoga predsjednika Tuđmana i mogućim
utjecajima njegove bolesti na političku situaciju u zemlji u svojim
se jutrošnjim izdanjima bave i dva britanska dnevna lista - 'The
Daily Telegraph' i 'The Guardian'.
'The Guardian' donosi izvješće koje mu je njegov novinar Chris Bird
poslao iz Zagreba i u kojemu kaže kako mu je u neuobičajeno
otvorenom intervjuu Ivić Pašalić, kojega naziva drugim po moći
političarem u Hrvatskoj, kazao kako šanse da se predsjednik Tuđman
oporavi nisu velike, ali još uvijek postoje. 'The Guardian' piše
kako je pod rukovodstvom gospodina Pašalića HDZ u proteklih desetak
dana pokušao umanjiti ozbiljnost zdravstvenog stanja predsjednika
Tuđmana, ali i da je u petak priznao kako se ono znatno pogoršalo, te
da Pašalić sada i sam kaže kako Tuđman više nije kadar ispunjavati
svoje predsjedničke dužnosti i predsjedati stranačkim sastancima.
Chris Bird potom piše kako je sve to politički život u Hrvatskoj
gurnulo u kaos, budući da nema jasnog nasljednika Tuđmana i njegove
tvrde nacionalističke linije te je pod znak pitanja stavljeno i
održavanje parlamentarnih izbora predviđenih za 22. prosinca, na
kojima se nakon godina gospodarskih promašaja očekuje poraz HDZ-a.
Pašalić je, pak, prema 'The Guardianu', kazao kako će izbori biti
odgođeni za siječanj. Takva je situacija pogodno tlo za bujanje
glasina o mogućem vojnom puču, piše list, ali i prenosi mišljenje
jednog zapadnog diplomata koji kaže kako ne vjeruje u mogućnost
puča, ali dodaje kako nije siguran da će HDZ prihvatiti poraz na
izborima.
Na stranici koju gotovo u cijelosti posvećuje zbivanjima na
prostorima bivše Jugoslavije, 'The Daily Telegraph' tiska izvješće
Juliusa Straussa koji kaže kako je očito da je hrvatski Predsjednik
na smrt bolestan. On potom piše kako nije lako odgovoriti na pitanje
kako u Hrvatsku uvesti više demokracije te kaže kako su goleme
ovlasti predsjednika Tuđmana postale glavnom zaprekom na putu
zemlje k demokraciji, budući da je predsjednik Tuđman svoju vlast
iskazivao u svim područjima života. Od imenovanja i smjenjivanja
ministara, preko odlučivanja koji će član HDZ-a kupiti koju državnu
kompaniju, pa sve do imenovanja urednika na državnoj televiziji ili
izbornika nogometne reprezentacije. Tuđmanov stil vladanja doveo
je do stvaranja još jednog jednopartijskog sustava, sličnog onom
kojega su se Hrvati svojim glasovima na izborima 1990. godine
riješili, piše list te dodaje kako dužnosnici brzo ušutkavaju sve
one koji razgovaraju o tome tko će naslijediti predsjednika
Tuđmana, jer je on oko sebe stvorio takav kult ličnosti da se
neprimjerenim drži čak i raspravljati o ustavnim posljedicama
njegove moguće smrti.
Kada je, pak, riječ o domaćim temama, britanski tisak najviše
pažnje posvećuje pomacima u sjevernoirskom mirovnom procesu, pa
tako 'The Daily Telegraph' izvješćuje kako bi stranka Sinn Fein,
političko krilo IRA-e, danas u okviru sinhroniziranih napora za
građenjem međusobnog povjerenja trebala priopćiti kako bi trebalo
privesti kraju političko nasilje. 'The Times', pak, hvali čelnika
ulsterskih unionista Davida Trimblea jer je pokazao spremnost na
rizike za što mu, drži list, priznanje moraju odati i njegovi
najžešći kritičari.
***
Za reakciju na optužbe protiv nekadašnjih čelnih ljudi svjetske
organizacije i njihovih predstavnika u Bosni i Hercegovini
zamolili smo nekadašnjega sarajevskog dopisnika američkog lista
'Newsday', a sadašnjeg dopisnika tog lista iz američkog State
Departmenta Roya Gutmanna. S njim je razgovarala Rosa Grce.
= Ovaj izvještaj jako kasni. Srebrenica se dogodila prije više od
četiri godine i mnogo je novinara, među kojima sam bio i ja,
nastojalo proniknuti ono što se dogodilo u prvoj godini nakon pada
Srebrenice. No službena istraga tada nije bila provedena jer su je
zapriječile neke zemlje članice Vijeća sigurnosti ili, recimo,
Nizozemska kojoj nije bilo stalo da se provede istraga, s obzirom da
je njezina bojna bila u sastavu UNPROFOR-a u Srebrenici u to doba.
Nizozemska sada sama istražuje cijeli slučaj, no kako naglašava
američki novinar Roy Gutmann, ta bi istraga mogla potrajati deset
godina, budući da je zamišljena kao dugoročni i polagani projekt.
Ostale zemlje koje nisu željele da se pokrene istraga odmah nakon
što su bosanski Srbi osvojili Srebrenicu, kada je ubijeno ili
nestalo na tisuće ljudi, uglavnom muškaraca, bila su, kako kaže
američki novinar koji je za svoje izvještavanje s bosanskih ratišta
dobio Pulitzerovu nagradu, Francuska i Britanija. Sjedinjenim
Državama je bilo stalo da se pokrene istraga i očekivalo se da će je
inicirati Nizozemci, no oni su se samo oglušili, nastavlja Roy
Gutmann i objašnjava da je do istrage stručnjaka Ujedinjenih naroda
u Srebrenici došlo zapravo slučajno, kao odgovor na zahtjev
postavljen u Općoj skupštini Ujedinjenih naroda.
= Mislim da je prošlo šest mjeseci dok netko nije rekao: Pa što je s
tom istragom. Tada su joj namijenili minimalna novčana sredstva
kako bi ipak bila pokrenuta. No, to je ipak bilo svjesno nastojanje
Ujedinjenih naroda da doznaju što se doista dogodilo u Srebrenici i
kako su se Ujedinjeni narodi ponašali u cijelom slučaju, pogotovo
Ujedinjeni narodi u Zagrebu i glavni predstavnik Ujedinjenih
naroda za područje bivše Jugoslavije Jasuši Akaši.
U izvještaju glavnoga tajnika Ujedinjenih naroda Kofi Annana o padu
Srebrenice priznaje se da su pogrješne procjene Ujedinjenih naroda
i nesposobnost da se uvidi razmjere zla s kojima su se oni
suočavali, pridonijeli njihovu neuspjehu da spase narod Srebrenice
od srpskoga pokolja. U izvješću se pritom kritizira tadašnjeg
glavnog tajnika UN-a Boutrosa Boutrosa Ghalija, vojnog
zapovjednika UN-ovih operacija na području bivše Jugoslavije
francuskog generala Bernarda Janviera i civilnog predstavnika
Jasušija Akašija. Evo što o ulozi tih ljudi u neuspjehu Ujedinjenih
naroda da zaštite narod Srebrenice misli Roy Gutmann, novinar koji
je uvelike pridonio rasvjetljavanju mnogih tajni bosanskoga rata.
= Mislim da istražitelji Ujedinjenih naroda nisu dobili cijelu
istinu od generala Janviera i njegovih zamjenika. Njegova se prava
uloga ne vidi iz izvještaja. Akaši je bio posve neadekvatna ličnost
u cijeloj priči i takvi su bili njegovi potezi - spori i kolebljivi.
Boutros Ghali je najodgovornija ličnost u svjetskoj organizaciji,
njegova krivica je u tom što te ljude nije smijenio. Mislim da bi
bilo važno razjasniti ulogu generala Janviera u to vrijeme i mislim
da bi se time trebala pozabaviti francuska vlada. Ja sam svojedobno
nakon razgovora ... izvijestio za svoj list 'Newsweek' da je
general u to doba bio sklopio dogovor s Ratkom Mladićem kako u
razmjenu za puštanje talaca UNPROFOR-skih vojnika neće napadati iz
zraka srpske položaje. Izvještaj Ujedinjenih naroda o tome npr. ne
govori. Mislim da bi to trebalo razjasniti.
No Roy Gutmann drži da neće biti velikih posljedica za pripadnike
Ujedinjenih naroda, aktere srebreničke drame, i da ne postoji
mogućnost da će biti optuženi za ratne zločine.
= Ujedinjeni narodi bi u svakom slučaju trebali preuzeti dio
odgovornosti za ono što se dogodilo u Srebrenici, ali krivi su
uistinu oni koji su počinili zločine. Ujedinjeni narodi su
odgovorni zato što su proglasili Srebrenicu sigurnosnom zonom, ali
nisu osigurali njezinu zaštitu. Ali to je sasvim drukčije nego
počiniti zločin.
(BBC)
NJEMAČKI RADIO - RDW
16. XI. 1999.
Pregled tiska
Današnji komentari njemačkih dnevnih listova osvrću se na pokušaje
britanskoga telekomunikacijskog giganta da preuzme njemačko
poduzeće Mannesmann iz Duesseldorfa.
Tako dnevnik FRAENKISCHER TAG bilježi da je to prvi ozbiljan
pokušaj takozvanog neprijateljskog preuzimanja jednog njemačkog
poduzeća od poduzeća iz inozemstva. Radi se o napadu izvana koji
rezultira u zbijanju redova njemačkih poduzeća. Još uvijek su
vlasnici dionica i uposlenici Mannesmana istoga mišljenja i
odbijaju ponudu britanskog Vodafonea. Međutim tko misli da se radi
o presedanu pomirbe kapitala i rada, taj se grdno vara. Dok
uposlenici strahuju od razbijanja poduzeća i gubitka svojih radnih
mjesta - Vodafone naime želi od Mannesmanna učiniti čisto
telekomunikacijsko poduzeće - dioničari mogu poći od činjenice da
će njihovo oklijevanje oko prodaje dionica podignuti njihovu
cijenu, konstatira list FRAENKISCHER TAG.
O istoj temi piše i dnevnik za gospodarska pitanja HANDELSBLATT
koji ponudu koja se očekivala od britanskog poduzeća Vodafone za
preuzimanje Mannesmanna drži da prelazi sve dosadašnje dimenzije u
Europi. Bitka koja se nekoć vodila između njemačkog Telekoma i
Olivettija oko Telecom Italije - bila je uspoređujući razmjere -
sitnica, smatra dnevnik HANDELSBLATT iz Duesseldorfa
List STUTTGARTER ZEITUNG piše da je jasno je da će planirano
preuzimanje Mannesmanna u Njemačkoj nanovo rasplamsati
gospodarsko-političku raspravu oko pitanja moći unutar poduzeća.
Jer duesseldorfski gigant Mannesmann koji nema velikog dioničara,
obratit će se brojnim malim dioničarima i fondovima koji raspolažu
s dva do tri posto dionica - i pokušati im objasniti da je dosadašnja
situacija neovisnosti bolja nego biti pod kapom britanskog
telekomunikacijskog giganta. Mali dioničar kojega se nekoć držalo
za budalu i bezobraznim; za budalu - jer je kupio dionicu, a
bezobraznim jer traži dividendu. Ovoga puta će mali dioničar prvi
put odlučivati o budućnosti jednog velikog poduzeća, naglašava
STUTTGARTER ZEITUNG.
Ulazak Kine u svjetsku trgovinsku organizaciju, WTO, komentira
nadregionalni dnevnik FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG koji vidi
olakšanja na obje strane: nakon dogovora sa Sjedinjenim Američkim
Državama Kini je sada put slobodan u svjetsku trgovinsku
organizaciju WTO. Time se Kini priznaje sudjelovanje i važan udio u
svjetskoj trgovini. Ulazak u WTO Kini osigurava, s jedne strane,
važna izvozna tržišta u Americi i Europi te donosi tehnologiju i
ulaganja, s druge pak strane za kinesko gospodarstvo članstvo u WTO
sa sobom donosi i brojne nedostatke za kinesko gospodarstvo, poput
otvaranja tržišta, smanjenja carina i subvencija. Sve to tražit će
sveobuhvatnu promjenu struktura u kineskom gospodarstvu. Kina će
ubuduće morati poštivati međunarodna pravila. Stoga i na tom polju
komunistička partija Kine napušta još jedan mali dio svoje moći,
misli komentator lista FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG.
Berlinski DIE WELT jedan od svojih današnjih komentara naslovljuje
'Dolazi Euro-vojska'. U njemu među ostalim bilježi da se Europljani
konačno oslobađaju pasivnosti. Predvođeni Britancima koji žele
sudjelovati u europskom obrambenom savezu, kada već ne žele
sudjelovati u monetarnoj uniji. Budući da prijedlog Londona još
nije naišao na velika protivljenja, povratka više nema, ni za
Europljane ni za Amerikance. Europska unija je odlučila najkasnije
do g. 2003. osposobiti brže intervencijske snage, što u praksi ne
znači ništa drugo nego stvaranje Euro-vojske. Time članice EU prvi
put ostvaruju svoje namjere na obrambeno-političkom području, kao
što su 1991. godine počele poduzimati konkretne korake oko uvođenja
zajedničke valute. I prvi put Europljani stavljaju Amerikance na
kušnju, koji doduše neumorno od Europljana traže veći angažman, ali
koji istodobno upravo taj europski angažman postavljaju u pitanje,
jer on američku dominaciju stavlja pod znak pitanja. Amerikancima
se može samo poručiti da puste Europljane da učine što moraju
učiniti. Njemačka i Velika Britanija se zalažu da Euro-vojska ne
bude konkurencija NATO-savezu, već upravo nova jaka karta saveza.
Rat na Kosovu je pokazao i dokazao koliko je to nužno, zaključuje
berlinski DIE WELT.
(RDW)
GLAS AMERIKE - VOA
16. XI. 1999.
Izaslanstvo Ministarstva obrane RH pregovaralo s tvrtkom Lockhead-
Martin o isporuci radarskoga sustava za kontrolu zračnog prometa.
Prilog Bojana Klime.
U posjetu Sjedinjenim Državama nalazi se izaslanstvo Ministarstva
obrane Republike Hrvatske, na čelu s generalom Vladimirom
Zagorcem, pomoćnikom ministra obrane za opremanje i nabavu.
Djelatnici Ministarstva obrane održali su niz sastanaka sa svojim
kolegama iz Pentagona, većinom stručnjacima za logistiku, nabavu i
proizvodnju vojne opreme, a susreli su se i s predstavnicima
američke tvrtke Lockhead-Martin, od koje će Hrvatska kupiti
radarske i senzorske sustava za kontrolu zračnog prometa.
Neposredno pred povratak u Hrvatsku, general Zagorec je održao
konferenciju za tisak u hrvatskom veleposlanstvu u Washingtonu.
Hrvatsko vojno izaslanstvo je sa svojim američkim poslovnim
partnerima raspravilo rokove isporuke, dogovoren je sustav obuke
za ljude koji će upravljati i održavati radare, a dogovoreno je
osnivanje američko-hrvatskog tima koji bi proučio mogućnost
zajedničke proizvodnje, odnosno kako se general Zagorec izrazio -
'kooperantskog, partnerskog odnosa između Lockhead-Martina i
hrvatskih tvrtki u vojnoj proizvodnji'.
Što bi hrvatska vojna industrija mogla proizvoditi kao kooperant
Lockhead-Martina, upitali smo gospodina Zagorca.
= Ako pričamo o Lockhead-Martinu, sigurno da postoje elektronski
sklopovi koji se mogu raditi, i u okviru RIZ-a i u okviru Pomorskog
centra za elektroniku, koji je vrlo kvalitetan i koji je bio jedan
od vodećih u zemljama istočne Europe, prema tome ima velikog
iskustva. Čak su radili na sustavu RBS, švedskom raketnom sustavu,
tako da oni imaju izuzetno veliko iskustvo, čak i sa zapadnim
proizvodima. A u plinskim turbinama, postoji mogućnost jer su
Plinske turbine Karlovac nekada radile, u bivšoj državi pod nazivom
Jugoturbina, za engleske kompanije na motorima za Rolls Royce,
proizvodile su lopatice turbine za Rolls Royceove motore za avione,
smatra general Zagorec.
Radarsko-senzorski sustav za kontrolu zračnog prometa, naručen od
Lockhead-Martina, Hrvatsku će stajati 94 milijuna dolara. Radi se o
zajmu na sedam godina, koji će Hrvatska isplatiti u pet rata. Sustav
se sastoji od pet dijelova, koji će biti razmješteni na pet
hrvatskih zračnih luka.
= Te radare ne koristi samo vojska, nego koristi cjelokupnom
zračnom prometu. Ne znam da li smijem reći, kad bi gledali globalno,
možda bi veći teret kupovine tog radara trebalo podnijeti
Ministarstvo prometa i veza, ali to je tako dogovoreno na nivou
vlade, opet će taj sustav koristiti cijeloj državi. Uzmimo da nije
bitno s čijeg proračuna ide, ali nama je važno, ide iz vojnog
proračuna. Ali vlada je dala garanciju za taj kredit, prema tome
koristit će svima. Pokrivati će cijeli sustav aerodroma u
Hrvatskoj, i automatski se povezujemo, s vojne strane, s NATO
komponentom. Znači radar je kompatibilan s njihovim sustavima. S
druge strane ovaj sistem podliježe svim normama Europske unije za
standarde zračnog prometa, rekao je gospodin Zagorec.
Po čemu je novi radarski sustav bolji od prijašnjeg?
= Bolji je zato što se lakše tehnički održava, puno je jeftiniji, za
razliku od sustava istočne proizvodnje, koji su se do sada
koristili. Tih pet sustava, odnosno jedinica, zadovoljava potrebe
čitave zemlje, za razliku od istočnih sustava koji su naslijeđeni
od bivše Jugoslavije. Osim toga, ovi stariji sustavi su mogli
nadgledati samo jedno usko područje i bilo ih je jako teško uvezati,
umrežiti u jedan sustav. Nisi bili toliko kompatibilni, rekao je
general Vladimir Zagorec, pomoćnik hrvatskog ministra obrane.
(VOA)
INOZEMNI TISAK
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
16. XI. 1999.
Težak proces modernizacije u Bosni
"U sarajevskom restoranu 'Una' sjede samo stranci. Neki od njih
nose maskirne odore, svi govore engleski i nitko od njih ne puši -
jer to ne bi bilo politički korektno. Ti ljudi rade kao
'internacionalci' u jednoj od brojnih službenih ili nevladinih
udruga, koje poslijeratnu Bosnu žele (ponovno) preobraziti u
multikulturnu i multietničku, tržišno orijentiranu demokratsku
zemlju. Za susjednim stolom jedan tridesetineštogodišnji Danac,
koji već ima dug staž u Bosni, tumači problem dvojici netom
pristiglih Japanaca iste dobi: 'Mi hoćemo pomirenje, ali oni ga ne
žele - odnosno, ne žele ga političari. Mi ih želimo otjerati s
političke pozornice - ali to je jako teško'.
Tko su 'oni', bosanski političari? Odgovor je otrježnjujući:
glavnu riječ u Bosni imaju još isti oni ljudi koji su vladali i za
vrijeme rata. Neki od njih željeli su rat u Bosni i pobrinuli su se
da on i izbije. Drugi su ga pak vodili zato što im je nametnut.
Većina njih nije zainteresirana za mirovno rješenje predviđeno
Daytonskim sporazumom. Oni ne žele multietničku i multikulturnu
Bosnu, ustrojenu po predodžbama Zapada, a ne žele ni demokraciju ni
pravnu državu već žele sačuvati svoju vlast, koja počiva na
etničkoj podjeli, strahu od neprijatelja i odvajanju od njih. Sve
dok postoje takvi stvarni ili pogrješno pretpostavljeni
neprijatelji, djelovat će i faktor homogenizacije, koji osigurava
vlast nacionalista.
Kontinuitet vlasti posebno je uočljiv kod Bošnjaka, među kojima
Alija Izetbegović još zapovijeda svojim narodom u statusu
praktički neosporenog patrijarha. Njegov je islamizam, doduše,
umjeren, a većina Muslimana ne shvaća ga ozbiljno ili ga čak jasno
odbija. No, Bosancima kršćanske vjere on ipak djeluje prijeteće ili
u najmanju ruku tuđe. Što se tiče Hrvata, moćnike Matu Bobana i
Gojka Šuška otjerala je s političke pozornice smrt, ali u Zagrebu i
dalje vlada Franjo Tuđman. Svojim izričitim zahtjevom za 'trećim
entitetom', Tuđman je nedavno izričito obnovio cilj podjele Bosne
po etničkim kriterijima. Taj cilj ostaje mjerodavan za većinu
Hrvata u Bosni i Hercegovini. Što se tiče bosanskih Srba, mnogi
smatraju jugoslavenskoga predsjednika Slobodana Miloševića
izdajnikom i njegov utjecaj opada paralelno padu tečajne
vrijednosti jugoslavenskoga dinara kojega danas sve više
zamjenjuje stabilna konvertibilna marka. Unatoč tomu, Milorad
Dodik, premijer republike srpske koji uživa potporu Zapada, nije
istinski nadvladao nacionalističke snage.
Tko smo pak mi, 'internacionalci'? Tu valja spomenuti, s jedne
strane, vojnu silu Stabilisation Force. Njezinu jezgru čine NATO-
ove postrojbe pod američkim zapovjedništvom. U početku je ta
postrojba obuhvaćala 60 tisuća vojnika dok ih je sada 30 tisuća, a
uskoro bi i taj broj trebao biti smanjen na 20 tisuća. Očiti
pokazatelji koji naznačuju da je nešto moguće napraviti ipak
upućuju na golem uspjeh međunarodnog angažmana. Vojni savjetnici
uspostavili su 'ravnotežu užasa' razoružavši Srbe, naoružavši
Bošnjake i uključivši u cijeli taj proces i Hrvate. Prevladava
čvrsto uvjerenje da u tako uravnoteženom odnosu snaga nijedna
strana više neće težiti novom oružanom sukobu - bar ne dok su u
zemlji stacionirane međunarodne postrojbe. Taj uspjeh počiva s
jedne strane na jasnoj nadmoći NATO-ove oružane sile, koja je
lokalnim oružanim snagama diktirala svoje mjere, a s druge strane
na uniformnom vojnom načinu zamišljanja, koje počiva na konkretnim
veličinama poput vatrene snage i broja vojnika, a ne na neodređenim
verbalnim ljuskama poput 'naroda' i 'države'.
S druge pak strane valja spomenuti civilnu upravu pod vodstvom
visokoga predstavnika međunarodne zajednice. Ona je mjerodavna za
obnovu zemlje, koja se nalazi u završnoj fazi - bar što se tiče
betonskih projekata. Naime, porušene kuće u selima i gradovima
obnovljene su, glavne i sporedne prometnice popravljene, vlakovi
voze, u većini mjesta ima vode i struje i funkcioniraju telefonske
veze, rade škole i mreža medicinske njege. Dvije trećine ulaganja
od pet milijarda dolara (u tu svotu nije uračunata financijska
pomoć nevladinih organizacija) otpada na države iz sastava EU. Zato
funkciju visokog predstavnika uvijek i obavlja predstavnik članica
EU - već dvije godine na tom je položaju Austrijanac Wolfgang
Petritsch. Njegova će glavna zadaća biti izgradnja djelotvornih
državnih struktura, u kojoj dosad nije ostvaren spomena vrijedan
napredak unatoč snažnim nastojanjima. Petritsch može na temelju
svojih ovlasti dekretirati zakone, ali njegova su konkretna
sredstva vlasti ograničena. 'Ovdje vlast podrazumijeva oružje i
novac', izjavljuje Hans Koschnick, bivši upravitelj EU za Mostar,
koji danas po nalogu njemačke vlade treba potaknuti povratak
izbjeglica. Po njegovu mišljenju, visoki povjerenik nema dovoljno
vlastitih financijskih ovlasti zato što Europljani ljubomorno
realiziraju samo svoje nacionalne programe. Postrojbama UN-a pod
američkim vodstvom Petritsch pak ionako ne može izdavati
zapovijedi.
Temelj međunarodnog angažmana u Bosni jest Daytonski sporazum.
Riječ je o kompromisnom sporazumu, sklopljenom krajem 1995., nakon
višetjednih stresnih pregovora. Sam sporazum sadrži i određene
nedostatke i proturječja. Primjerice, ustrojavanje uprave po
regionalnim i etničkim kriterijima rezultiralo je trajnom blokadom
institucija koja još nije prevladana. Kaskada izbora koji se
održavaju svake godine rezultirala je pak trajnom predizbornom
borbom ali i normalizacijom i demokratizacijom zemlje. Neki
zapadni modeli i programi nasukali su se na balkanske činjenice. U
nekim slučajevima slijedi njihova prilagodba i mijenjanje,
'balkanizacija'. Doduše, te intervencije ne donose uvijek
priželjkivane rezultate. Povremeno se širi razoračaranje i
smućenost. Primjerice, s više se strana neprekidno razliježe poziv
na reviziju mirovnog sporazuma. Takvu je nakanu Washington uvijek
žestoko odbijao. No, Amerikac Jacques Klein, godinama angažiran na
raznim čelnim dužnostima na području bivše Jugoslavije, odnedavno
na položaju posebnog izaslanika UN-a, otvoreno izjavljuje: 'Nemamo
jasnih ciljeva. Dayton mijenjamo svakodnevno'. Ni Klein nije imun
na povremene provale razočaranja: 'Želimo im pomoći, ali oni to
često ne dopuštaju'.
U svakom slučaju, države i organizacije koje u Bosni nude političke
recepte i financijska sredstva i same su dijelom krive za
neuspjehe. One slijede različite interese te je teško koordinirati
njihov rad. Vjerojatno i same dijelom financiraju zabranjene
nacionalističke vlastodršce - primjerice, najamninama za urede,
skladišta i vojne logore; no, nije moguće dobiti točne i potpune
podatke o takvim tokovima novca. Očite su i birokratske
deformacije. Neki međunarodni uredi imaju jako velike vodeće i
upravne aparate. Budući da se vodeći položaji popunjavaju po
nacionalnim proporcionalnim udjelima, prisutna je tendencija
prevelikoga broja šefova. Osim toga, međunarodno osoblje mijenja
se previše često. Ljudi se obično angažiraju na godinu dana; mnogi
smatraju Bosnu tek kratkom međupostajom, a nastavak svoje karijere
vide u Berlinu, Rimu ili Washingtonu. Stoga i nakon četiri godine na
nekim mjestima nedostaju iskusni stručnjaci. Neizbježna
posljedica takvog stanja jest nedostatak postojanosti i
djelotvornosti međunarodnog angažmana. Sada je Kosovo potisnulo
Bosnu u pozadinu te je na raspolaganju manje novca. Možda će
nedostatak sredstava iznuditi bolju kadrovsku politiku.
Nadalje, deformacije i neuspjesi proizlaze i iz europsko-američkog
suparništva. Europljani su dosad platili lavlji dio obnove u Bosni,
ali glavnu riječ posvuda imaju Amerikanci. Po viđenju Europljana, u
svakom uredu postoji i 'Amerikanac', bez kojeg ništa nije moguće
ostvariti; on je šef ili kao zamjenik šefa ima ključnu poziciju.
Doduše, nisu Amerikanci krivi što Europljani nemaju zajedničku
politiku prema Balkanu te stoga ne mogu djelotvorno nastupati. No,
nije riječ samo o diplomatskom prestižu već - osim njega - i
odgovoru na pitanje hoće li Bosna biti uključena u zapadnu
zajednicu po američkom ili po europskom modelu.
Posljednjih 60 godina u Bosni su u istodobnom kaosu ili u vremenskom
slijedu bili na snazi zakoni fašista, komunista i nacionalista, kao
i oni ratnih poglavica i mjesnih moćnika. Ta zemlja ima potpuno
razrovan pravni sustav te je i pravna svijest njezinih građana
odgovarajuće neodređena. Sada i međunarodni učitelji dodaju takvoj
situaciji vlastite različite pravne predodžbe i upravne tradicije,
stvarajući dodatnu zabunu. Nužno je raščišćavanje takve situacije.
Petritsch se namjerava založiti da Bosna dobije europski pravni
poredak. Europska pozicija postupno jača, izjavljuje on u
razgovoru za list.
Drugi čelni europski diplomat ismijava pak 'Mickey-Mouse-stav'
Amerikanaca. Kritizira njihovu sklonost nastupu s gotovim
receptima i metodama i potonjem očekivanju brzih rezultata. Kao
primjer može poslužiti onaj Amerikanac koji je otputovao u Bosnu s
nalogom 'to design a new radio' (stvaranja novog radija),
priručnikom u prtljazi i brojnim dobrim namjerama, ali i
neopterećen poznavanjem samog područja i jezika. Takav je pothvat
vjerojatno od samog početka osuđen na neuspjeh. No, ni Europljani
očito nisu postigli veliki uspjeh svojim opsežnim radijskim i
televizijskim projektima. Televizijski i radijski programi
postaja koje su postavili pripadnici međunarodne zajednice
privlače tek slabašnu pozornost. Vijesti mjesnih postaja sastoje
se pak uglavnom od zamornog nizanja političkih imena i citata
njihovih izjava. Unatoč velikim naporima očito ni kod producenata
ni kod potrošača nije stvoreno novo razumijevanje informativnog
programa, koje bi odgovaralo zahtjevima zacrtanog takozvanog
otvorenog društva (open society - op. prev.).
Često prizivano 'građansko društvo' nije se očito dosad
etabiliralo u Bosni, a načelo 'dobrog upravljanja' nepoznata je
vrijednost. 'Ništa se ne miče s mrtve točke' glasi česta pritužba
'internacionalaca' u Bosni. Napredak se navodno može mjeriti samo u
geološkim vremenskim kategorijama, smatra američki biznismen s
trogodišnjim iskustvom iz Bosne. Po njegovu je mišljenju glavni
problem odsutnost struktura pravne države. Lokalne vlasti očito ne
funkcioniraju ili bar ne funkcioniraju onako kako bi trebale
funkcionirati. U javnost neprekidno dopiru novi slučajevi
korupcije i lošeg gospodarenja. Dobar dio financijske pomoći
nestaje u privatnim džepovima - po opreznoj procjeni oko 10 posto.
Tijesne veze između politike i organiziranog kriminala valja
pretpostaviti, ali ih je u pojedinačnim slučajevima teško
dokazati.
Pod takvim pretpostavkama svježi kapital neće dolaziti u Bosnu i
Hercegovinu niti će biti trajan gospodarski razvoj. Jedna novija
studija pokazuje da su privatna izravna ulaganja u okviru legalne
privrede dosad u praktički svim slučajevima rezultirala gubicima
ili da u najmanju ruku nisu donijela dobit. Kao najnoviji primjer i
dokaz neprijateljskog odnosa prema napretku iznesena je tvrdnja da
na bosansko tržište nije stupio čak ni McDonalds. Nakon temeljitih
ispitivanja, Amerikanci su odlučili da će svoje hamburgere ipak
peći negdje drugdje. Ta činjenica može, naravno, biti protumačena i
kao pobjeda bosanskih ćevapčića nad sveprisutnim zaprženim
sendvičem - naime, spašen je djelić balkanskoga identiteta i
obranjena europska tradicija od nasrtaja američkog standarda",
napominje Andres Wysling.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
16. XI. 1999.
UN preuzima djelomičnu krivicu za ubojstva u Bosni
"Prihvaćajući određeni dio krivnje za smrti tisuća bosanskih
Muslimana, UN je danas objavio dugo čekano izvješće u kojem kaže da
su UN-ovi dužnosnici nesvjesno potpomogli snage bosanskih Srba,
koje su u srpnju 1995. pregazile Srebrenicu i izmasakrirale mnoge
njezine stanovnike", piše Colum Lynch.
"To izuzetno priznanje rezultat je unutrašnje istrage o padu
Srebrenice, utemeljene na UN-ovim arhivima i intervjuima s više od
100 dužnosnika. UN je Srebrenicu proglasio 'sigurnim područjem' i
stavio pod zaštitu 150 nizozemskih mirotvoraca.
'S najdubljim smo žaljenjem i kajanjem razmotrili svoje poteze i
odluke uoči napada na Srebrenicu", piše u izvješću glavni tajnik
Kofi Annan. "Zbog pogrješnih procjena i nesposobnosti da shvatimo
razmjere zla s kojim smo bili suočeni, propustili smo izvršiti
svoju dužnost i spasiti ljude Srebrenice od srpske kampanje
masovnog ubojstva.'
Izvješće od 155 stranica daje jezivu kronologiju događaja. 6.
srpnja 1995., kad su snage bosanskih Srba počele svoj napad na grad,
viši su UN-ovi zapovjednici odbacili zahtjeve nizozemskih
mirotvoraca za zračnom potporom NATO-a. UN-ov mjesni časnik
također je odbio ustupiti oružje bosanskim Muslimanima, kako bi se
oni sami obranili.
U danima koji su uslijedili, tisuće Muslimana u bijegu ustrijeljeni
su ili skupno smaknuti. Ostaci 2.500 žrtava, uglavnom dječaka i
muškaraca, otkriveni su u masovnim grobnicama. Tisuće drugih drži
se nestalim, kaže izvješće.
'Srebrenica je bila najveći kolektivni neuspjeh Zapada od
tridesetih godina ovog stoljeća', rekao je Richard C. Holbrooke,
američki veleposlanik pri UN-u i graditelj Daytonskoga mirovnog
sporazuma kojim je završen bosanski rat. 'Veoma sam zadovoljan što
se UN pokušava pomiriti s jednom od najvećih sramota međunarodnog
sustava.'
Izvješće, međutim, kaže da krivnja nije samo na UN-u. Ono kaže da je
petnaestčlano UN-ovo Vijeće sigurnosti bilo glavni tvorac politike
prema Bosni koja je bila osuđena na propast. Iako su nizozemski
mirotvorci bili slabije naoružani od srpskih snaga, njih se također
kritizira jer nisu pucali na napadače. Velike sile, uključujući
Sjedinjene Države, odbile su pružiti obavještajne podatke o
kretanju srpskih vojnika. Francuska, Britanija i Nizozemska, koje
su imale najviše mirovnih snaga u Bosni, željele su izbjeći
sukobe.
Ipak, izvješće najoštrije kritizira vodstvo UN-a, posebno bivšeg
glavnog tajnika Boutrosa Boutrosa Ghalija; njegova višeg
zapovjednika, general pukovnika Francuza Bernarda Janviera, i
njegova visokog izaslanika Japanca Jasuši Akašija. Oni su se
žestoko protivili uporabi zračnih snaga protiv Srba.
Objavljivanje izvješća poklopilo se sa sastankom trojice članova
zajedničkog bosanskog predsjedništva u UN-ovu Vijeću sigurnosti.
Trojica vođa, Alija Izetbegović, Ante Jelavić i Živko Radišić,
složili su se u nedjelju u Holbrookoveoj rezidenciji u Waldorf
Astoriji o 'mini Daytonu'. Dogovorili su se o stvaranju zajedničke
granične policije, zajedničke bosanske putovnice i
petnaestočlanog multietničkog tajništva čiji bi cilj bio
učvršćivanje bosanske vlade."
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
16. XI. 1999.
Dogovor koji bi mogao promijeniti Kinu
"Američki dužnosnici i kineski znanstvenici kažu da bi ulazak
Pekinga u Svjetsku trgovinsku organizaciju, koji je sad zapravo
osiguran nakon što su dvije sile potpisale sporazum, mogao označiti
važan pomak u američko-kineskim odnosima", piše Kevin Platt.
"Slična će promjena pratiti ubrzano prihvaćanje slobodnoga tržišta
u Kini. Sporazum će označiti kraj komunističkog nadzora nad velikim
sektorima gospodarstva i ubrzati gospodarsku i kulturnu
globalizaciju zemlje koja je prije samo 30 godina bila gotovo
potpuno odsječena od ostatka svijeta.
Nakon što su jučer dvije strane potpisale dogovor o ulasku Kine u
Svjetsku trgovinsku organizaciju, glavna Clintonova savjetnica za
gospodarstvo ustvrdila je da Kina i Sjedinjene Države napokon
ostavljaju iza sebe način razmišljanja iz hladnog rata kako bi
otvorile novo poglavlje u bilateralnim vezama u 21. stoljeću.
'Ovo nije samo trgovinski dogovor', rekao je ekonomist Bijele kuće
Gene Sperling na tiskovnoj konferenciji, održanoj sinoć u
Pekingu.
On je rekao da se tu radi i o budućnosti kinesko-američkih odnosa,
globalnom gospodarstvu i usponu Kine kao uglednog člana na
svjetskoj gospodarskoj pozornici.
Kina je 13 godina priželjkivala moć i ugled koji donosi članstvo u
svjetskom trgovinskom tijelu. Američko je izaslanstvo objavilo da
je dogovor postignut tek nakon osobne intervencije predsjednika
Clintona, kineskog predsjednika Jianga Zemina i premijera Zhu
Rongjia.
Kineski trgovinski višak s Amerikom prošle je godine premašio
prosječnih 1 milijardu dolara tjedno. No prema dogovoru Svjetske
trgovinske organizacije, Kina mora razbiti velike zidove
protekcionizma u svom državnom gospodarstvu. Otvorena i poštena
konkurencija prema pravilima Svjetske trgovinske organizacije
vjerojatno će značiti velik poticaj za kineske privatne tvrtke,
nakon duge izolacije kineskih tržišta.
Yan Xuetong, znanstvenik Kineskog zavoda za suvremene međunarodne
odnose u Pekingu, kaže da će 'ulazak u Svjetsku trgovinsku
organizaciju Kinu snažno pogurati prema priključenju ostatku
svijeta'.
Također kaže da će dvije zemlje, 'dok se američko i kinesko
gospodarstvo približavaju prema liberalnim trgovinskim pravilima
Svjetske trgovinske organizacije, moći ostvariti snažniju
suradnju u pitanjima politike i sigurnosti'. On dodaje da će 'neki
ljudi, poput Jessea Helmsa, i dalje Kinu smatrati prijetnjom'.
Američki Kongres tek treba potvrditi status Kine u trgovinskim
odnosima. Članice Svjetske trgovinske organizacije još se trebaju
složiti s priključenjem Kine. (...)
U sklopu svojih ustupaka u otvaranju tržišta, Kina je pristala
smanjiti carine na širok spektar inozemne robe. (...) Strani će
ulagači također dobiti veći pristup golemim tržištima interneta,
telekomunikacija, bankarstva i glazbe u Kini.
'Kineska će kultura doživjeti novu revoluciju, no ovaj će put ona
biti potaknuta inozemnom kulturnom najezdom, a ne zatvaranjem
kineskih granica', kaže mladi filmaš iz Pekinga.
'Opasnost je u tome da će mnogi kineski filmaši i glazbenici biti
pregaženi u tom napadu, no na posljetku će svi morati naučiti
natjecati se sa svijetom', dodaje on.
Hu Angang, ekonomist Kineske akademije znanosti, kaže da će
priključenje Svjetskoj trgovinskoj organizaciji pomoći
reformistima u komunističkoj stranci da 'slome otpor
konzervativnih interesa tržišnim promjenama'. (...)
Svjetska trgovinska organizacija zahtijevat će od Pekinga da
postupno ukine subvencije za većinu industrija, što će poremetiti
stranački nadzor nad ne samo mnogim sektorima gospodarstva nego i
nad desecima milijuna radnika.
Iako bi u početku moglo doći do rasta nezaposlenosti, '1,25
milijarda kineskih potrošača imat će pristup jeftinijim
automobilima, telekomunikacijskim uslugama i elektronici, i to će
ojačati potporu ovom potezu', kaže Hu.
Američka predstavnica za trgovinu Charlene Barshefsky rekla je da
će ovaj dogovor također dati zamah reformi pravnog sustava Kine.
'Ovaj će dogovor ojačati vladavinu zakona u Kini, uključujući
osnovna pravila o transparentnosti i sudskoj reviziji', rekla je
ona.
Newyorški Human Rights Watch objavio je u ponedjeljak da je dogovor
'dobar za trgovinu, no i za ljudska prava i vladavinu zakona.
Skupina je dodala da bi 'kinesko članstvo u Svjetskoj trgovinskoj
organizaciji moglo povećati pritisak na veće otvaranje, veću
slobodu tiska, veća prava za radnike i neovisno sudstvo'."
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
16. XI. 1999.
Vrijeme za suradnju humanitarnih djelatnika i poslovnog svijeta
"Na mostu između Ženeve i Lausanne neka je vragolasta osoba
naškrabala: 'Prvo moramo globalizirati obveze.' Ne poistovjećujem
se često s grafitima, ali anonimni je autor imao pravo", piše
Cornelio Sommaruga, predsjednik Međunarodnog povjerenstva
Crvenog križa.
"Globalizacija je, naravno, u osnovi financijski i gospodarski
fenomen. No iznenadna plima i oseka kapitala koja odlikuje
globalizaciju može imati duboke učinke na sukobe i humanitarne
krize. Tko glavne snage globalnih financija poziva na odgovornost,
kad se to dogodi? I slično, kada politika neke rudarske ili naftne
kompanije nepovoljno utječe na sukob?
U prošlosti između humanitaraca i poslovnog svijeta nije bilo mnogo
dijaloga. (...) Poslovni svijet nije dio tradicionalne liste naših
sugovornika - vlade, boraca, drugih agencija za pomoć - s kojima
izaslanici Međunarodnog odbora Crvenog križa surađuju u zonama
sukoba. Mislimo da je vrijeme da se to promijeni.
Prije iznošenja nekih zamisli o tome kako bi to trebalo provesti,
važno je ustvrditi da Crveni križ ni na koji način nije protiv
kompanija niti pokušava odabrati stranu u raspravi za ili protiv
globalizacije. (...) Ništa ne govori da je traženje profita
nespojivo sa širim interesima ljudskog društva.
Međutim, posljedica gospodarske globalizacije je globalizacija
obveza. Kompanije u zonama sukoba ne mogu biti imune na ono što se
događa oko njih.
Nadziranje prirodnih resursa često je jedan od glavnih uzroka
dugotrajnih sukoba koji su obilježavali razdoblje poslije hladnog
rata. Međunarodni poslovi, posebno oni u primarnom sektoru, ne mogu
preseliti svoje operacije iz ratnih zora. Oni često nemaju drugog
izbora već ostati.
U državi koja je zamalo propala - kao što je danas prečesto slučaj -
to može često poslovima dati nerazmjernu moć da utječu na živote
žrtava sukoba.
I što treba učiniti? Creni križ vjeruje da, kao prvo, treba uložiti
veći napor da se kompanije podsjeti na načela i primjene
međunarodnog humanitarnog zakona. Mi, humanitarni djelatnici
moramo osvijestiti poslovne vođe o mogućim humanitarnim
posljedicama gospodarskih odluka.
Moramo sustavno razvijati kontakte, s ciljem međusobnog
upoznavanja. Naravno, mnoge su kompanije silno svjesne svojih
dužnosti u zonama sukoba i ponašaju se časno. I opazili smo nedavne
međunarodne poteze da se poboljša nadzor kupovine nebrušenih
dijamanata u Africi. No treba učiniti mnogo više.
I humanitarni djelatnici i kompanije mogu imati koristi od
međusobnog boljeg razumijevanja. Crveni križ sa svoje strane mora
držati korak s najnovijim tehnikama upravljanja. Moramo biti
moderni i inovativni, i spremni smo učiti od poslovnog svijeta.
A, osim na području međunarodnoga humanitarnog zakona, smatramo da
bi i poslovni svijet mogao nešto naučiti od Crvenoga križa. Naša
organizacija uživa velik ugled u humanitarnom svijetu zbog
opstajanja i djelovanja u nekim od najnepristupačnijih i
najnegostoljubivijih mjesta na zemlji.
Naši su povjerenici stekli znatnu stručnost u umjetnosti
povećavanja količine hrane dostupne zajednicama bez oštećivanja
mjesnih tržišta koja su funkcionirala prije izbijanja krize, i koja
će morati nastaviti funkcionirati nakon što Crveni križ napusti
područje. To se također mora činiti na neutralan, neovisan i održiv
način.
Naravno, posao koji još nisam spomenuo jest unosno prodavanje lakog
oružja borcima. Ne treba ni reći da nenadziran tok oružja u sukob
može izazvati neizrecive patnje i nestabilnost.
Države i tvrtke koje lakim oružjem opskrbljuju borce koji ne
poštuju međunarodni humanitarni zakon s njima dijele moralnu
odgovornost za uporabu tog oružja.
U Ženevi su Crveni križ i Pokret crvenog polumjeseca upravo
završili svoju dvadesetsedmu konferenciju. Na sastanku se od
država još jednom zatražilo da preuzmu svoje dužnosti u primjeni i
poštivanju ženevske konvencije i ratnih zakona. (...)
Konvencija iz 1949., koja pokušava ograničiti učinke rata na žrtve,
odnosi se na većinu država. U desetljećima koja su uslijedila
počelo se držati da ona obvezuje pobunjeničke skupine i pokrete
nacionalnog oslobođenja. Kad se radi u zonama sukoba, nije li
vrijeme i da kompanije, koje su sad moćnije nego ikad, prihvate
načela konvencije?"
AUSTRIJA
SALZBURGER NACHRICHTEN
16. XI. 1999.
Havel - iznimka
"Prošlo je deset godina od 'praškoga čuda'. U studenom 1989.
zakotrljala se 'baršunasta revolucija' Čeha i Slovaka, gurnuvši na
kraju u predsjednički naslonjač disidenta Vaclava Havela.
G. 1989. brojni su intelektualci u srednjoj i istočnoj Europi
katapultirani na pozicije u vlasti. To nije bilo nimalo
iznenađujuće budući da je komunistička nomenklatura bila u
cijelosti diskreditirana dok su pisci i mislioci ispunili dodatne
uloge - kao savjest nacije, glas potlačenih, vođe otpora
totalitarnom sustavu. Stoga su se na početku procesa stvaranja nove
političke elite njezini pripadnici uglavnom regrutirali iz redova
neovisnih intelektualaca.
Vaclav Havel još stoluje u praškoj tvrđavi. I Mađarska je na
položaju državnog poglavara imala pisca - Arpada Goencza. No, i u
reformskim državama srednje i istočne Europe odavno je nastala nova
klasa profesionalnih političara. Mnogi intelektualci-političari
vratili su se u međuvremenu svojim pisaćim stolovima.
Takav razvoj događaja otkriva dvije značajke: '1989' bila je
poseban povijesni trenutak na istoku Europe; ta iznimna situacija
nije mogla potrajati vječno. Stoga danas i druga polovica našeg
kontinenta poznaje uvriježenu podjelu rada između neovisnih
intelektualaca i profesionalnih političara.
Doduše, u Latinskoj Americi i Francuskoj postoji tradicija
slijedom koje veliki pisci dobivaju političke dužnosti kao
predstavnici nacije. Dakle, intelektualci mogu sudjelovati u
kreiranju politike preuzimanjem političkih dužnosti. Vaclav Havel
zacijelo je sretna podudarnost na položaju državnog poglavara.
No, u normalnim slučajevima vrijedi sljedeće: neovisni
intelektualci i politički praktičari igraju različite uloge.
Zadaća intelektualca koji se angažirano upleće u političku
raspravu ali izbjegava sudjelovanje u borbi za političku vlast i
dužnosti jest u prvom redu težnja istini. Ako je pošten, političar
će priznati da zapravo barata poluistinama; već sama riječ
'stranka' podrazumijeva i 'pristranost', 'jednostranost'.
Primarna, odlučujuća uloga intelektualca trebalo bi biti isticanje
zrcala u kojem će se ogledati moćnici. Nekoć je Guenter Gras
privlačio veliku pozornost kao izborni bubnjar SPD-a, ali u 'res
publica' postiže veće rezultate svojom aktualnom kritikom politike
berlinske vlade prema azilu odnosno preuzimanjem uloge
glasnogovornika prikraćenih istočnih Nijemaca", napominje na
kraju komentara Helmut L. Mueller.
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
16. XI. 1999.
EU se igra u pješčaniku
"Pet mjeseci nakon završetka rata na Kosovu, u Europskoj uniji
počela je grozničava izrada planova o budućim obrisima europske
sigurnosne i obrambene politike. Prerasta li gospodarski div u
vojnu supersilu?
U najmanju ruku među članicama je prevladala spoznaja da Europljani
moraju preuzeti veću odgovornost za mir i sigurnost pred vlastitim
vratima. Osim toga, američka vlada neprekidno je opominjala da
raspodjela tereta mora biti pravedna. Doduše, između brojnih
skiciranih ambicioznih planova i stvarnosti zjapi golem jaz.
U ponedjeljak su se prvi put u Bruxellesu sastali ministri vanjskih
poslova i ministri obrane članica EU kako bi se savjetovali o
europskoj sigurnosnoj politici. Povodom te premijere, britanska i
francuska vlada izložile su plan o osnivanju europske interventne
postrojbe za rješavanje kriza. Ta postrojba, koja bi trebala biti
spremna za operativno djelovanje do kraja 2003., mogla bi
obuhvatiti 40 tisuća vojnika. Za razliku od već postojećega
njemačko-francuskog korpusa, nije predviđeno stvaranje stalne
postrojbe već bi postrojbe trebale biti okupljene od slučaja do
slučaja. Dok je britansko-francuska inicijativa i dalje predmet
konzultacija, ministri su se složili o jednoj važnoj kadrovskoj
odluci: povjerenik EU za vanjsku i sigurnosnu politiku Javier
Solana trebao bi postati i glavnim tajnikom WEU, europskog
obrambenog saveza - ako ovaj prihvati taj prijedlog.
Stvaranje europske obrambene politike prerasta u pravi pothvat
koji će vjerojatno biti daleko teže izvesti nego što je bio slučaj s
osnivanjem monetarne unije. Bitni je problem uključivanje WEU u EU.
Doduše, šefovi država i vlada donijeli su odgovarajuću odluku već
početkom lipnja na svom sastanku na vrhu u Koelnu. Ipak, upitno je
sjedinjavanje interesa. Neutralni partneri poput Austrije, Finske
i Švedske imaju određene ograde glede širenja EU u obrambeni savez.
Naime, potpuno uključivanje WEU u EU pretpostavlja i preuzimanje
obveze pružanja pomoći u slučaju rata.
Doduše, članice EU mogle bi se složiti da preuzmu samo određene
zadaće WEU - poput, primjerice, zajedničkog sprječavanja sukoba.
No, time bi se postavio novi problem: Zapadnoeuropska unija, koja
je osnovana 1954. i obuhvaća deset članica EU, nema vlastite
oružane snage. Čak i ako u budućnosti postane vojnom rukom EU,
Europljani ni u kom slučaju neće biti osposobljeni za vojno
djelovanje. Taj bi problem privremeno mogla riješiti netom
predložena postrojba za rješavanje kriza. No, u kontekstu
smanjenja europskih obrambenih proračuna potpuno je neizvjesno već
njezino financiranje.
Ministri su se u Bruxellesu konzultirali i o prijedlozima o
osnivanju sigurnosnopolitičkog i vojnog odbora u EU. No, takve
prijedloge nije moguće ostvariti bez prethodne promjene sporazuma
o EU. Osim toga, nije jasno bi li ti odbori bili čisto konzultativna
tijela ili bi u slučaju sukoba mogli preuzeti čak i vojne zadaće.
'Izrađuju se brojni lijepi planovi, ali EU će i dalje biti upućen na
NATO', smatra jedan diplomat EU" - na kraju članka Andreasa
Oldaga.
U drugom krugu izbora pobijedio je razum
"Predstavio se kao budući predsjednik svih Makedonaca. Danas Boris
Trajkovski, kandidat vladajuće VMRO-DPMNE, mora dokazati da će
zaista nastupati i kao državni poglavar albanske manjine. Naime,
suvladajuća albanska stranka poduprla ga je u predizbornoj borbi.
Puno toga ovisi o dogovoru slavenskih Makedonaca i Albanaca. Nakon
raspada Jugoslavije, obilježenog ratnim sukobima, Balkan bi lako
moglo ponovno zapaliti albansko pitanje.
U prvom krugu predsjedničkih izbora pobijedio je oporbeni kandidat
Tito Petkovski. Takvim su ishodom građani upozorili da žele novu
vladu. Doduše, prva godina vladavine premijera Ljubča
Georgijevskog bila je jako teška zbog krize na Kosovu. No, vlada je
svojim nespretnim potezima mnoge i razočarala. Na kraju krajeva,
Makedonci nisu glasovali samo u korist nove vlade već i za umjeren
stav prema Albancima.
Petkovski je jasno odbio albanski zahtjev za binacionalnom
Makedonijom. Trajkovski je pak svim građanima obećao poštivanje
njihovih ljudskih prava. No, to neće biti dovoljno za pomirenje
etničkih skupina. Albanci zahtijevaju ravnopravan status
državotvornog naroda. Osim toga, oni inzistiraju i na upotrebi svog
jezika i svoje zastave u javnosti. Većina Makedonaca slavenskog
podrijetla strahuje pak da bi prihvaćanje tih zahtjeva rezultiralo
podjelom njihove države. Ni obzirni dosadašnji predsjednik Kiro
Gligorov nije svojim velikim autoritetom postigao puno u tom
ključnom pitanju za Makedoniju", podsjeća na kraju komentara
Bernhard Kueppers.
ITALIJA
LA STAMPA
16. XI. 1999.
Trgovci budućnosti, trgovci prošlosti
"Sjedinjene Države i Kina jučer su zaključili sporazum koji Pekingu
otvara vrata WTO-a, Svjetske trgovinske organizacije, a
Washingtonu najmnogoljudnije tržište svijeta. (...)
Bilo je potrebno trinaest godina da se Peking i Washington
dogovore. Kada su pregovori počeli, talijanski su čelnici bili
Craxi, Andreotti i Forlani, zid je dominirao Berlinom, Reagan
Bijelom kućom, a Carra našom televizijom. Osim Carre, sve se drugo
promijenilo. Sjedinjene Države su se kao zemlja uvjerile da je
trgovina sustav za širenje blagostanja unutar zemlje, a društvenog
mira u njoj i izvan nje.
Trgovinom Sjedinjene Države ne izvoze samo robu ili usluge. U svoju
kulturu uključuju različite ljude, daleke zemlje. (...) Još prije
samo nekoliko mjeseci Kina i Sjedinjene Države bili su u zategnutim
odnosima. NATO-ov projektil koji je uništio pekinško
veleposlanstvo u Beogradu, reakcija studenata koji su napali
diplomatsko sjedište Washingtona u Pekingu, izgledali su kao da nas
vraćaju u vrijeme 'kulturne revolucije'. Umjesto toga, proces koji
je započeo 1972. kada je Mao pozvao Nixona u Kinu, nastavljen 1979.
kada se Deng Xiao Ping dao fotografirati u Americi mašući
kaubojskim šeširom, nastavljen je sporazumom o WTO-u. U Seattleu će
Kina biti obični promatrač, no ubrzo će imati svoje redovito
mjesto. SAD-u padaju cijene poljoprivrednih proizvoda (s 22 na 15
posto), a za druge robe do 17 posto. Otvara se tržište automobila,
danas blokirano carinama od 100 posto, otvaraju se mogućnosti za
ulaganja i stvaranje novih tvrtka. Kinez će američkom plaćom moći
kupiti stan.
Put je dug, zapreke mnoge, itinerer je ispravan. Sjedinjene Države
i Kina u novo stoljeće ulaze kao partneri. A Europa? Europa, kao i
Kanada, nastavlja pregovarati. Predsjednik Povjerenstva Romano
Prodi na programu za 19. studeni ima put u Peking, i učinit će sve
što može kako bi ubrzao proces. No ne može se dovoljno snažno
preporučiti predsjedniku Prodiju da na stranu gurne birokracije,
sporosti, klike Staroga Kontineta, kako se ne bi odvojio od ritma
svijeta. Prekjučer je najpoznatiji američki financijer, u prolasku
Italijom, pristojno primijetio da ako 'Europa ne promijeni brzinu,
uskoro će joj Sjedinjene Države nestati s vidika i gospodarski ih
više nikada neće stići'.
Tužno, ali istinito. Pragmatizam koji je Washington naveo da trguje
sa starim neprijateljima iz Pekinga, ne raste na našem kontinentu.
Berlin govori o zidu, Pariz o 35 sati, Rim o starim ideologijama. Mi
Europljani, snobovi, trgujemo prošlošću, a u međuvremenu
Amerikanci i Kinezi grade budućnost", piše Gianni Riotta.
FRANCUSKA
LE MONDE
16. XI. 1999.
Veliki 'savezi' očituju razlike oko globalizacije
"Još se ne može govoriti o neuspjehu, ali petnaest dana prije
ministarske konferencije Svjetske trgovinske organizacije (WTO),
koja će se od 30. studenoga do 3. prosinca održati u Seattleu, i
četiri dana prije nadnevka koji su utvrdili izaslanici 135 zemalja,
članica organizacije, kako bi se dogovorili o 'rasporedu'
pregovora, tj. o temama koje će se naći na dnevnom redu, tekst
izjave koja bi se trebala potvrditi nakon toga velikog susreta u
gradu Microsofta i Boeinga, još nije sročen.
Budući da se svatko drži svoga stajališta, slijepa ulica koja
postaje sve dulja govori o sučeljavanju proturječnih interesa. Da
bi shvatili njezine razmjere, dovoljno je baciti pogled na
prijedlog izjave o kojoj se raspravlja, a koja ne napreduje već
nekoliko tjedana. Taj tekst sročen 19. listopada nakon trodnevne
sjednice vođa izaslanstava, blaža je inačica prethodnih promjena
pripremljenih na temelju tristotinjak stranica dopuna koje su
podastrli članovi na prijašnjim sjednicama. Sadašnji radni
dokument koji je skraćen na tridesetak stranica, još je pun zagrada
koje govore o mnogim neslaganjima. U poglavlju o 'novom krugu
pregovora', čak je i pojam 'krug' stavljen u navodnike, kao i
razdoblje od 'tri godine' predviđeno za dovršetak zadaće. Većina
načela koji određuju pregovore, također su predmet sumnje, napose
načelo transparentnosti.
Iako postoje neslaganja oko forme i postupka, ona su očito još veća
kada je riječ o sadržaju. Poljodjelstvo, daleko najveći kamen
smutnje koji združuje sve suprotnosti, još je kočnica koju treba
ukloniti da bi se moglo napredovati na drugim poljima. Zajedno s
uslugama, ono je dio neriješenih pitanja iz prethodnoga kruga
'Uruguay Rounda', o kojima će se svakako nastaviti rasprava
sljedeće godine. Nastavak liberalizacije usluga je općenito
prihvaćeno načelo (na dragovoljnoj osnovi).
Europljani i Amerikanci također se sučeljavaju zbog okvira i
trajanja sljedećega kruga. Prvi su za opći sporazum o svim
razmatranim pitanjima, uključujući socijalno i kulturno, zaštitu
okoliša i preventivne mjere u zdravstvu i prehrani. Drugi, kojima
se više žuri, žele o svakom pitanju raspravljati posebno, kako bi
dobili brze i vidljive rezultate, ako je moguće odmah nakon
Seattlea, s obzirom na predsjedničke izbore u SAD-u. Europa koja
nije tako nestrpljiva i očituje veću realnost, predviđa da će
pregovori trajati barem tri godine, a možda i više, kako bi se
postigao ujednačen cjelovit sporazum. Poput Japana i drugih
razvijenih zemalja, Bruxelles ističe da će samo dosta dug dnevni
red 'omogućiti svakome da dade i da primi kako bi se na koncu
pristalo na ustupke'.
Dajući ovim mučnim pregovorima na obalama Lemanskog jezera izgled
maratona, glavni sudionici do posljednjega časa čine pritisak i
stalno traže više, dok neki otvoreno spominju strašilo neuspjeha.
Znajući da je riječ o njegovu ugledu, novi predsjednik,
Novozelanđanin Mike Moore, nastoji pokrenuti pregovore pokazujuću
dobru volju na svim područjima kako bi vratio ugled WTO-u. Vičući na
uzbunu, on je 5. studenoga pozvao države da svojim izaslanstvima
daju više manevarskog prostora kako bi se na vrijeme izišlo iz te
'kritične faze'. (...)
Nakon tih posljednjih pregovora, nazire se dogovor o prijedlogu
teksta. No vrlo brzo - za četiri dana - predat će se na raspravu
ministrima koji će, bude li potrebno, zadnje preinake unijeti u
Seattleu. Neuspjeh nije isključen. 'Dosta smo oklijevali, vrijeme
je da učinimo nešto', rekao nam je jedan od najaktivnijih
pregovarača, veleposlanik Bangladeša Iftekhtar Chowdhury,
izaslanik brojnih zemalja juga koje su jako zainteresirane za
uspjeh Seattlea, ali samo poradi uklanjanja carinskih zapreka", iz
Ženeve izvješćuje Jean-Claude Buhrer.
Europa traži mogućnost djelovanja u regionalnima krizama
"Prvi put otkako se Europa počela ujedinjavati, ministri obrane
petnaestorice okupljaju se u ponedjeljak 15. studenoga u
Bruxellesu s kolegama za vanjske poslove, kako bi dali poticaj
programu zajedničke sigurnosne politike. Nakon francusko-
britanske izjave iz Saint-Maloa prije godinu dana, francusko-
njemačkog susreta na vrhu u Touluseu, u svibnju, i sjednice
Europskoga vijeća u Koelnu, u lipnju, ovaj skup u Bruxellesu nova je
etapa prije sjednice Europskog vijeća u Helsinkiju na kojoj će se
utvrditi raspored koji će Europskoj uniji (EU) pružiti mogućnost da
djeluje u regionalnim krizama.
U Bruxellesu će se poduzeti koraci u trima pravcima: jačanje uloge
visokog predstavnika za vanjsku i sigurnosnu politiku Unije ('g.
Pesc'), institucionalni okviri obrambene politike i utvrđivanje
europskih vojnih snaga.
O prvoj točci, ministri vanjskih poslova petnaestorice
najvjerojatnije će se složiti da se 'g. Pesc' - Javier Solana -
sljedećega tjedna također imenuje za glavnoga tajnika
Zapadnoeuropske unije (WEU), jedine europske organizacije koja je
do sada bila ovlaštena za obranu, a uskoro bi se trebala stopiti s
EU-om. Ta će odluka imati dva ograničenja. Da bi se svladao otpor
zemalja članica WEU-a koje nisu u EU-u, treba naglasiti da to
gomilanje dužnosti neće biti konačno. Da se ne bi zastrašile
članice EU-a koje nisu u NATO-u, treba reći kako to dvostruko
zapovijedanje (Pesc i WEU) vrijedi samo za tzv. zadaće iz
Petersberga (svladavanje kriza) i neće se odnositi na članak 5.
ugovora WEU-a kojim se predviđa automatska solidarnost između
članica u slučaju vanjske prijetnje jednoj od njih. Tradicionalno
neutralne zemlje ne žele da EU bude vojni savez.
Ta dvostruka dužnost omogućuje g. Solani da kao glavni tajnik WEU-a
pribiva sjednici NATO-a koja će se održati u prosincu, dok se ne
riješe odnosi između EU-a i Sjevernoatlantskog saveza.
Kada je riječ o ustanovama, Francuska je u srpnju iznijela jasne
prijedloge o sastavu i radu Odbora za politiku i za sigurnost (COPS)
koji je predviđen u zaključcima s Europskog vijeća u Koelnu. U pismu
kolegama iz EU-a, Jacques Chirac je predložio da COPS-om predsjeda
'g. Pesc' i da ga čine stalni predstavnici petnaestorice na razini
veleposlanika, prema obrascu NATO-ova Vijeća. Te su zamisli naišle
na protivljenje nekih partnera: neće li predsjedanje 'g. Pesca'
COPS-om umanjiti važnost predsjedateljstva Ministarskog vijeća?
Ne trebaju li stalni predstavnici zemalja članica pri europskim
organizacijama sjediti također u Odboru za politiku i za sigurnost?
Može li se osnovati novi odbor, a da se ne mijenjaju ugovori?
Napokon, najvažniji dio na susretu ministara za vanjske poslove i
za obranu, trebao bi se ticati vojnih snaga kojima bi raspolagala
Europa, kako rasprava ne bi zaglibila u živom pijesku ustanova.
Prema lordu Robertsonu koji je kao britanski ministar obrane
sudjelovao u toj politici prije nego je imenovan glavnim tajnikom
NATO-a, 'na područje pogođeno krizom ne možemo poslati shemu radnih
mjesta s imenima njihovih izvršitelja, koliko god lijepa bila.'
Francuski dužnosnici dolaze u Bruxelles s dosta jasnim zamislima o
tome što treba učiniti na tom području. Kada je riječ o onome što
stručnjaci zovu 'vojnim pomagalima pri odlučivanju', Francuska uz
Odbor za politiku i za sigurnost predlaže osnutak europskog vojnog
odbora u koji bi ulazili predstavnici petnaest stožernih
zapovjednika, osnutak europskog stožera i skupine za planiranje
koja će biti kadra da načini sintezu podataka, istraži prilike i
predloži način djelovanja. (...)
Na dulji rok, Europljani bi trebali povećati svoje snage za
raspoređivanje i mogućnosti zapovijedanja uz osiguranje suradnje
između državnih združenih stožera i uz preustroj postojećih
europskih stožera, poput Eurocorpsa. Francuska nije sklona da se a
priori utvrde europski programi djelovanja koji bi mogli biti
ograničavajući, kao ni suviše točne zadaće koje bi pred EU
postavile uvjete na polju zajedničke obrane. Da bi se
racionalizirala i povećala europska vojna moć, predloženo je da se
za obranu utvrde 'mjerila usklađenosti' (napose u svezi s
proračunom), sukladno mjerilima za zajednički novac. Pojam mjerila
zamijenjen je pojmom 'pokazatelja usklađenosti', dijelom zato da
se ne bi zbunjivale zemlje koje trebaju sudjelovati u europskoj
obrani, a koje, istodobno, smanjuju izdatke za obranu. Ti bi
pokazatelji mogli biti koeficijenti kojima se određuje uvježbanost
snaga, mogućnost raspoređivanja i opremljenost", piše Daniel
Vernet.
LIBERATION
16. XI. 1999.
Dvosmislenost
"Službeno, to je velik korak naprijed za čovječanstvo, potvrda
globalizacije koja nije mogla ostaviti kao siročad milijun i
dvjesto tisuća Kineza, pobjeda reformatora koji se u Pekingu bore
da svoju zemlju pridruže suvremenim, demokratskim državama,
otvorenima prema svijetu.
Kad jednom to oduševljenje splasne, pokazat će se gruba stvarnost.
Ponajprije zato što Kina, iako će na sjednici Svjetske trgovinske
organizacije koncem mjeseca u Seattleu nedvojbeno sjediti na
pomoćnom sjedalu, još nije članica WTO-a. Kao što je diplomatski
podsjetio službeni predstavnik Europske unije, sporazum između
Pekinga i Washingtona možda znači proljeće, ali nije dovoljan da
riješi problem. Druga trgovinska sila na svijetu, Europa, ne može i
ne treba dopustiti da se ulazak Kine u WTO temelji samo na ustupcima
u korist Washingtona. To više što će predsjednik Clinton, i dalje
sklon da želje uzima za stvarnost, zacijelo teško nagovoriti Senat
- u kojemu većina članova ne vidi u Kini novo basnoslovno tržište za
američke tvrtke nego regionalnu silu čiji je cilj da postane
dugoročan strategijski suparnik SAD-a - da prihvati njegov
sporazum.
Ta je dvosmislenost sutrašnje Kine koja se hrani pitanjem Tajvana -
i ne samo njime - neprijeporna. Ona se neće čudom rasvijetliti nakon
ulaska u WTO od kojega Peking napose očekuje da mu otvori nova
tržišta i omogući ulaganja u inozemstvu. Ograničavajući na
najmanju moguću mjeru naknade na koje računaju razvijene zemlje.
Ništa u stvari ne jamči da će se komunizam, čak i kada je jako obojen
nacionalizmom, otopiti u trgovini, kao što se, čini se, nada Bill
Clinton i mnogi američki poslovni ljudi.
Možda će se u budućnosti čak pokazati suprotno, no danas je nemoguće
govoriti o kineskom zaokretu koji bi bio nepovratan", u uvodniku
lista piše Jacques Amalric.
?LOVENIJA
DELO
16. XI. 1999.
Globalizacija kineskih boja
"Potpisivanjem sporazuma sa SAD-om o ulasku u Svjetsku trgovačku
organizaciju (WTO), NR Kina je ne samo osigurala članstvo u njoj,
nego i pokazala da više ne može izbjegavati globalizaciju, bez
obzira koliko bi mogla ugroziti kinesku političku i društvenu
snagu. Te su odluke u Pekingu prihvaćene s teškoćama, dakako na
najvišoj političkoj razini - toliko su se kolebali da su već počeli
prijetiti otvoreni frakcijski sporovi, kakve tu ne pamte od smrti
autora reforma Deng Xiaopinga.
Sporazum o kojemu su pregovarali dugih 13 godina konačno su ipak
potpisali, a dvojba se preselila na drugu stranu: hoće li
uključivanjem azijske sile u WTO svijet udružen oko zamisli Adama
Smitha promijeniti Kinu ili će globalizacija poprimiti kineske
boje?
Jedan od argumenata nekih zapadnih protivnika kineskog članstva u
WTO-u bio je da se od države koja ni u svojoj kući ne poštuje
vladavinu zakona, ne može očekivati drugo nego da će uključenje
držati posve političkim bodom, a zatim s njim u džepu pokušati
okrenuti pravila igre u toj organizaciji i nametnuti joj svoja
pravila ponašanja, pri čemu će se oslanjati na privlačnost velikog
tržišta i moralno-ideologijsku nedosljednost Zapada. Ne smijemo
naime zaboraviti da su kineski vođe domaćoj konzervativnoj oporbi,
koja se boji da će daljnje otvaranje tržišta osjetno ugroziti
opstanak državnog sektora, obećali da će obveze koje su preuzeli
potpisivanjem sporazuma idućih godina biti sve maglovitije i da
više neće biti tako strogo određene.
Dakako, radi se o konkretnim brojkama u vezi s nekim obvezama. Zapad
je unatoč svemu već pobijedio u dva opcijska rata protiv Kine, a
ujedno je stekao dovoljno iskustava u osvajanju djevičanskih
tržišta, bez potrebe za topovnjačama. Na posljetku se
dalekoazijska veličina sada svojom voljom približila svijetu -
potez, možda, koji će ju dovesti do novog zamaha gospodarskih
reforma, potez koji pokazuje da je konačni cilj uspostavljanje ne
samo jake nego i suvremene Kine" - piše Zorana Baković.
Ne dobiješ uvijek sve što hoćeš
"Kad je Austrija onemogućila početak pregovora EU-a s pridruženim
državama na području energetike, poručila je da u zamjenu za
pristanak pridruženja Češke zahtijeva uvođenje dodatnih
sigurnosnih mjera u nuklearnoj elektrani Temelin, strožih od onih
koje je odobrilo povjerenstvo EU-a. Dva tjedna poslije u Bruxellesu
je odustala od toga stajališta i potez kod kuće prikazala kao
pobjedu, a mjerodavna je ministrica odgovorna za sigurnost
korisnika, očito na vlastitu ruku, ponovila prijetnje Češkoj.
Otprilike u isto vrijeme ponovila se priča na području prometa:
ministar prometa rekao je da će Austrija vetom spriječiti pregovore
o usklađivanju prometnog zakonodavstva ako ne dobije jamstva da će
za vozače teretnjaka s europskog istoka uvesti sustav tako zvanih
ekobodova. Prijetnja je opozvana još brže nego u slučaju energije.
Ostalo je na obećanju da će se problemi dodatnog prometa iz novih
članica obraditi prije njihovog pridruživanja.
O prijetnjama vetom u tisku se piše da su u EU izazvale 'čuđenje' i
'smješkanje', jer ne zna se za što se to Austrija zauzima.
Austrijski član povjerenstva Franz Fischler o taktici svoje države
nema najbolje mišljenje. Rekao je da mu se blokiranje početka
pregovora ne čini produktivnim, jer 'smisao pregovora je u tomu da
se iznesu prigovori i dvojbe'.
Unatoč brzim metamorfozama austrijske vanjske politike, u
diplomatskim se krugovima najprije pomislilo na mogućnost da se
radi o posljedici ojačane prosvjedne uloge austrijske slobodarske
stranke. 'U EU državama je prilično teško objasniti da to nema
nikakve veze s Haiderom', iznio je bečki 'Die Presse' mišljenje
austrijskijh diplomata u Bruxellesu.
Ako ne s njim, s kim onda ima posla? Tu mislimo na dokument koji je
poslije svršetka austrijskoga predsjedanja EU-om nastao među
diplomatima Unije u Beču. Nije bio namijenjen javnosti, no dijelovi
su zbog indiskrecije objavljeni. Diplomati su držali da je način na
koji je u drugoj polovici 1998. godine Austrija predsjedala EU-om,
bio školski primjer kako 'mala država ne bi smjela djelovati'.
Stajalište je bilo iznenađujuće, jer su djelatnosti posvećene
utvrđivanju zamisli europskog udruživanja, u austrijskoj
unutarnjoj politici imale povoljan odjek. Tako su kancelar Klima
kao i ministar vanjskih poslova Schuessel bili na vrhuncu
omiljenosti. Dvojbe o produbljivanju Unije i širenju prema Istoku
bile su potisnute u stranu, jer se pokazalo da Austrija može
ostvariti baš sve nacionalne interese ako je dovoljno odlučna i ako
postupa kao velika.
Europski diplomati su se prema Austriji odnosili kao prema 'maloj
državi' i u svjetlu uzoraka ponašanja koje očekuju od takvih
država, iako s osam milijuna stanovnika i statusom treće
najbogatije države EU-a, dakako nije baš mala. Smisao prigovora
pogađao je odnose između sredstava i ciljeva, traženje realistične
uloge u zajednici petnaest država, gdje mnoge stvari velike države
međusobno sklapaju, a u zamjenu - ako tako zahtijeva korist većine -
podređuju zajednici svoje interese.
Možda dakle veleposlanici nisu promašili kad su Austriji zamjerili
što je prvo predsjedanje (pridružila se g. 1995.) shvatila kao
prigodu za ostvarenje svih nacionalnih koristi. Godinu dana
poslije zašla je naime u razdoblje prkošenja i napasti s ucjenama, a
da se nije dovoljno osvrtala na prosjeke koji nastaju u EU. Druge
države to očito ne odobravaju. Načelo djelovanja kompleksne
naddržave posebne vrste je naime pregovaranje i opet pregovaranje.
Ultimatumi nisu poželjni, jer ometaju pregovore. Čak i primadone
koje sudjeluju od samog početka, sve si rjeđe priušte takvo
plesanje izvan reda. Previše je zajedničkih interesa već na kocki.
Austrijsko traženje korisne taktike za optimalno ostvarenje
nacionalnih interesa male države može se stoga shvatiti kao širi
školski primjer problematičnog upućivanja na konsenzusnu,
pregovaračku prirodu EU-a i na njezinu nedvojbenu maksimu da - kako
su pjevali Rolling Stonesi sedamdesetih godina - 'ne možeš uvijek
dobiti sve što hoćeš'" - piše Mojca Drčar Murko.
Što je Zapadnoeuropska unija (WEU)
"Zapadnoeuropska unija (WEU) ambiciozn je projekt Europske unije
da u okviru NATO-a bolje uklopi tako zvani obrambeni i sigurnosni
identitet i tako djelomično izbjegne izvanredan američki utjecaj u
NATO-u. Organizacija ima malo kraću povijest od
sjevernoatlantskoga saveza - dok je potonji utemeljen 1949.
godine, WEU je konačno oblikovan tek svibnja 1955. iako su dogovori
o takvoj europskoj obrambenoj organizaciji započeli još prije
utemeljenja NATO-a.
Zapadnoeuropska unija je zapravo zaživjela tek dobra dva
desetljeća kasnije, kad se u Europi počelo razmišljati o
samostalnijoj obrambenoj politici. Čini se da je pri tomu ipak
prevladalo ponajprije francusko stajalište da Europa mora najprije
sama osigurati svoju sigurnost i izbjeći američko tutorstvo, no ta
zamisao nikada nije pobijedila. Na jednoj su strani naime osobito
Britanci stalno naglašavali presudnu američku ulogu i u obrani
Europe (u tom okviru ograničene na EU), a i među članicama
Zapadnoeuropske unije dugo su se godina raspirivali sukobi
riječima o pravom sadržaju djelovanja WEU-a.
To je pitanje postalo još osjetljivije kad su se za europsku
obrambenu organizaciju počele zanimati i istočnoeuropske države -
djelomično stoga što su držale da bi im to moglo značiti prečac u
NATO, a i stoga što je to bila nekakva posredna ulaznica u Europsku
uniju. Sjetimo se kako je nestrpljivo prije nekoliko godina
Slovenija čekala poziv da se uključi u WEU kao pridružena
partnerica. Morala je pričekati potpisivanje europskog
(pridružbenog) sporazuma s unijom i još istoga su joj mjeseca taj
status priznali i u WEU. Sada je u WEU povezana 21 država koje su
ujedno članice EU-a ili NATO-a (ili obaju) i sedam srednjoeuropskih
i istočnoeuropskih država.
Organizacija ima glavnu ulogu u odnosima između EU-a i NATO-a.
Važniju joj ulogu ponajprije daju zadnji ključni dokumenti unije -
maastrichtski i amsterdamski sporazumi odnosno njima dodane
posebne deklaracije o WEU, dok se o njezinu humanitarnom i
sigurnosnom radu govorilo u Petersbergu kraj Bonna već 1992. U tom
okviru se naime razvija europski sigurnosni i obrambeni identitet
(ESDI).
Značenje WEU-a može se najjednostavnije opisati riječima da je
jedna organizacija koja je osposobljena i spremna voditi
'europske' vojne akcije na humanitarnom području i surađivati u
mirovnim akcijama (peacekeeping) i sprječavanju sukoba. Iz zadnjih
su godina poznati napose njezin nadzor pomorskog embaga potiv SRJ
na Jadranskom moru i na Dunavu te 'europska uprava' u Mostaru. Za
neke akcije WEU naime može po posebnom dogovoru uporabiti i NATO-
ovu 'opremu i sposobnosti', i to osobito za smirivanje raznih
sukoba u Europi.
Već je saveznička akcija na Kosovu odnosno protiv SRJ potvrdila da
Zapadnoeuropska unija još nije sposobna za samostalne akcije većeg
opsega - još se mora oslanjati na presudnu američku pomoć. Europske
članice NATO-a (sve su uključene i u WEU, Francuska možda
najgorljivije), za to nemaju dovoljno naoružanja ni primjerenu
logističku potporu" - piše Stojan Žitko.
SRBIJA
POLITIKA-EKSPRES
16. XI. 1999.
Drašković ide na noge agresoru
"Po svoj prilici, reprezentativnu momčad izdaje srpskoga naroda na
sastanku OESS-a u Istanbulu pojačat će Vuk Drašković. Tako će
Drašković, uz Zorana Đinđića i Mila Đukanovića, sačinjavati
vazalni trio koji ide na poklonjenje agresoru. Idu po direktive, na
uobičajenu dozu poniznosti i servilnosti (...)
Provjereni dvojac političke prostitucije Đinđić-Đukanović dobio
je ozbiljno pojačanje u Vuku Draškoviću, pa makar to bilo i silom
stranih gazda iznuđeno. (...)
Valja priznati da je ovakvo otvoreno političko pristupanje
petokolonaškom kolu, čin se, teško palo gospodinu Draškoviću. Jest
da se on vječito lomio kojemu političkom stadu da se prikloni, ali
sada su ga gazde NATO-a natjerali na izbor - ili izdaja i sve što ide
uz izdaju ili Haag i luksuzni zatvor iz koga se živ ne izlazi. Zato
tolika halabuka oko pretvaranja prometne nesreće u politički
atentat, toliko vike da se prije istrage proglasi živim svecem
navodnoga političkog nasilja i da kao nedodirljivi mučenik
odmaršira u svijet izdaje.
Vječiti politički gubitnik i daroviti velemajstor za političke
autogolove opet je promašio pravu stranu."
DANAS
16. XI. 1999.
Princ za republiku
"Upravo završeni Svetoandrejski sabor Srba iz dijaspore i
demokratske oporbe u Srbiji(...) počeo je u znaku ofenzivnog
optimizma, na polovici se sudario s novim izdanjem 'stare nesloge',
da bi se, na kraju, pokazalo makar deklarativno jedinstvo o
kompromisnom dokumentu.
(...)Nijedan uvjet dijaspore (ni monarhija pod svaku cijenu, ni
pomoć uz krute zahtjeve) nije zaoštren do razine prekida
komunikacije s maticom, niti je srpska oporba razbuktala svoje
podjele pred strahom od postavljenih uvjeta. Jer najvažniji je bio
prihvatljiv svima, a vjerojatno i građanima: nikakvu pomoć neće
zasluživati oni koji prave kompromise s vlašću.
Pokroviteljstvo Aleksandra Karađorđevića nad skupom, čini se s
pravom, nitko na kraju nije doživio kao 'bauk monarhije'. Možda i
zbog toga što se (...) on tijekom skupa ponašao kao veći
republikanac i demokrat od monarhista iz oporbe, a naročito onih
koji sebe u budućnosti vide kao 'veličanstva'."
"Izvanredno stanje" u Hrvatskoj
"(...) S obzirom na neizvjestan Tuđmanov oporavak, slobodno se može
utvrditi da se Hrvatska već nalazi u svojevrsnom 'izvanrednom
stanju'. Naime, hrvatski je sistem predsjednički, te koncentracija
gotovo svih bitnih funkcija u jednom čovjeku, predsjedniku, otvara
niz pitanja na koje se odgovori ne mogu naći u Ustavu. (...)
HDZ je uočljivo uspaničen, bez obzira na optimistične izjave o
Tuđmanu kao svom adutu i nosiocu izborne liste. (...)
Nisu samo 'unutarnji' problemi protiv normalnosti Hrvatske u ovom
trenutku. Tu je i sukob sa EU koja je nedavno hrvatskim vlastima
uputila vrlo oštar demarš sa zamjerkama, od datuma izbora (...) do
izbornog zakona.(...) Na sve se nadovezala i oštra Carla del Ponte,
haška tužiteljica, koja je zbog odbijanja suradnje s Haaškim sudom
(...) Hrvatsku prijavila Vijeću sigurnosti i time učinila da
sankcije postanu hrvatska vjerojatna i vrlo bliska budućnost".
POLITIKA
16. XI. 1999.
Tuđmanov politički testament
"(..) Kako stvari stoje, a takvo je i ovdje već opće uvjerenje,
Hrvatska će uskoro morati birati i novog predsjednika Republike,
što je posebno važno, s obzirom na činjenicu da je u njegovim rukama
koncentrirana i najveća vlast u RH. Na tu temu današnji zagrebački
'Večernji list' (...) privukao je veliku pažnju tvrdnjom (...) da
je uoči odlaska u bolnicu (...) predsjednik Tuđman ostavio kovertu
s pisanom izjavom kojom određuje da ga za vrijeme odsutnosti na čelu
stranke zamjenjuje potpredsjednica HDZ-a i Vlade RH Ljerka Mintas-
Hodak..."