SI-AT-E-INTEGRACIJE-Organizacije/savezi SLO 16.XI.-DELO-AUSTRIJA I EU SLOVENIJADELO16. XI. 1999.Ne dobiješ uvijek sve što hoćeš"Kad je Austrija onemogućila početak pregovora EU-a s pridruženim državama na području energetike, poručila
je da u zamjenu za pristanak pridruženja Češke zahtijeva uvođenje dodatnih sigurnosnih mjera u nuklearnoj elektrani Temelin, strožih od onih koje je odobrilo povjerenstvo EU-a. Dva tjedna poslije u Bruxellesu je odustala od toga stajališta i potez kod kuće prikazala kao pobjedu, a mjerodavna je ministrica odgovorna za sigurnost korisnika, očito na vlastitu ruku, ponovila prijetnje Češkoj.Otprilike u isto vrijeme ponovila se priča na području prometa: ministar prometa rekao je da će Austrija vetom spriječiti pregovore o usklađivanju prometnog zakonodavstva ako ne dobije jamstva da će za vozače teretnjaka s europskog istoka uvesti sustav tako zvanih ekobodova. Prijetnja je opozvana još brže nego u slučaju energije. Ostalo je na obećanju da će se problemi dodatnog prometa iz novih članica obraditi prije njihovog pridruživanja.O prijetnjama vetom u tisku se piše da su u EU izazvale 'čuđenje' i 'smješkanje', jer ne zna se za što se to Austrija zauzima.
SLOVENIJA
DELO
16. XI. 1999.
Ne dobiješ uvijek sve što hoćeš
"Kad je Austrija onemogućila početak pregovora EU-a s pridruženim
državama na području energetike, poručila je da u zamjenu za
pristanak pridruženja Češke zahtijeva uvođenje dodatnih
sigurnosnih mjera u nuklearnoj elektrani Temelin, strožih od onih
koje je odobrilo povjerenstvo EU-a. Dva tjedna poslije u Bruxellesu
je odustala od toga stajališta i potez kod kuće prikazala kao
pobjedu, a mjerodavna je ministrica odgovorna za sigurnost
korisnika, očito na vlastitu ruku, ponovila prijetnje Češkoj.
Otprilike u isto vrijeme ponovila se priča na području prometa:
ministar prometa rekao je da će Austrija vetom spriječiti pregovore
o usklađivanju prometnog zakonodavstva ako ne dobije jamstva da će
za vozače teretnjaka s europskog istoka uvesti sustav tako zvanih
ekobodova. Prijetnja je opozvana još brže nego u slučaju energije.
Ostalo je na obećanju da će se problemi dodatnog prometa iz novih
članica obraditi prije njihovog pridruživanja.
O prijetnjama vetom u tisku se piše da su u EU izazvale 'čuđenje' i
'smješkanje', jer ne zna se za što se to Austrija zauzima.
Austrijski član povjerenstva Franz Fischler o taktici svoje države
nema najbolje mišljenje. Rekao je da mu se blokiranje početka
pregovora ne čini produktivnim, jer 'smisao pregovora je u tomu da
se iznesu prigovori i dvojbe'.
Unatoč brzim metamorfozama austrijske vanjske politike, u
diplomatskim se krugovima najprije pomislilo na mogućnost da se
radi o posljedici ojačane prosvjedne uloge austrijske slobodarske
stranke. 'U EU državama je prilično teško objasniti da to nema
nikakve veze s Haiderom', iznio je bečki 'Die Presse' mišljenje
austrijskijh diplomata u Bruxellesu.
Ako ne s njim, s kim onda ima posla? Tu mislimo na dokument koji je
poslije svršetka austrijskoga predsjedanja EU-om nastao među
diplomatima Unije u Beču. Nije bio namijenjen javnosti, no dijelovi
su zbog indiskrecije objavljeni. Diplomati su držali da je način na
koji je u drugoj polovici 1998. godine Austrija predsjedala EU-om,
bio školski primjer kako 'mala država ne bi smjela djelovati'.
Stajalište je bilo iznenađujuće, jer su djelatnosti posvećene
utvrđivanju zamisli europskog udruživanja, u austrijskoj
unutarnjoj politici imale povoljan odjek. Tako su kancelar Klima
kao i ministar vanjskih poslova Schuessel bili na vrhuncu
omiljenosti. Dvojbe o produbljivanju Unije i širenju prema Istoku
bile su potisnute u stranu, jer se pokazalo da Austrija može
ostvariti baš sve nacionalne interese ako je dovoljno odlučna i ako
postupa kao velika.
Europski diplomati su se prema Austriji odnosili kao prema 'maloj
državi' i u svjetlu uzoraka ponašanja koje očekuju od takvih
država, iako s osam milijuna stanovnika i statusom treće
najbogatije države EU-a, dakako nije baš mala. Smisao prigovora
pogađao je odnose između sredstava i ciljeva, traženje realistične
uloge u zajednici petnaest država, gdje mnoge stvari velike države
međusobno sklapaju, a u zamjenu - ako tako zahtijeva korist većine -
podređuju zajednici svoje interese.
Možda dakle veleposlanici nisu promašili kad su Austriji zamjerili
što je prvo predsjedanje (pridružila se g. 1995.) shvatila kao
prigodu za ostvarenje svih nacionalnih koristi. Godinu dana
poslije zašla je naime u razdoblje prkošenja i napasti s ucjenama, a
da se nije dovoljno osvrtala na prosjeke koji nastaju u EU. Druge
države to očito ne odobravaju. Načelo djelovanja kompleksne
naddržave posebne vrste je naime pregovaranje i opet pregovaranje.
Ultimatumi nisu poželjni, jer ometaju pregovore. Čak i primadone
koje sudjeluju od samog početka, sve si rjeđe priušte takvo
plesanje izvan reda. Previše je zajedničkih interesa već na kocki.
Austrijsko traženje korisne taktike za optimalno ostvarenje
nacionalnih interesa male države može se stoga shvatiti kao širi
školski primjer problematičnog upućivanja na konsenzusnu,
pregovaračku prirodu EU-a i na njezinu nedvojbenu maksimu da - kako
su pjevali Rolling Stonesi sedamdesetih godina - 'ne možeš uvijek
dobiti sve što hoćeš'" - piše Mojca Drčar Murko.