CH-HR-YU-E-POLITIKA-RAT-Politika-Ratovi-Vlada-Političke stranke ŠV 13.XI.NZZ:SRB. I HRV.TEK NA POČETKU ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG13. XI. 1999.Izgubljeno desetljeće za Jugoslaviju"Deset godina nakon završetka komunističke vladavine
u istočnom dijelu srednje Europe Jugoslavija je udaljenija od Europe nego ikad dosad. Oslobađajuća 1989., 'godina čuda', koja je na istoku otvorila granice, mimoišla je Srbiju i ostale dijelove nekadašnje Jugoslavije bez ikakvoga traga. Nacionalistički vođe uspostavili su autoritarne sustave vladanja - koji su prema vanjskom svijetu bili legitimirani izborima. U razdoblju u kojemu su se vlade istočnog dijela srednje Europe živahno posvećivale izgradnji pravne države, socijalisti u Beogradu tražili su obnovu komunizma. Godina preokreta u istočnom dijelu Europe nije multinacionalnoj državi na Balkanu donijela slobodu, demokraciju i prosperitet, nego rat, patnju, razaranje, siromaštvo i izolaciju.Pritom valja napomenuti da su u toj zemlji - tako se bar činilo - bile stvorene bolje pretpostavke nego u ostalim zemljama istočne Europe. Ljudi iza željeznoga zastora sa zavišću su gledali na građane Jugoslavije, koji su uživali više slobode i bolji životni standard. No, već potkraj osamdesetih godina sve se jasnije nazirao
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
13. XI. 1999.
Izgubljeno desetljeće za Jugoslaviju
"Deset godina nakon završetka komunističke vladavine u istočnom
dijelu srednje Europe Jugoslavija je udaljenija od Europe nego ikad
dosad. Oslobađajuća 1989., 'godina čuda', koja je na istoku
otvorila granice, mimoišla je Srbiju i ostale dijelove nekadašnje
Jugoslavije bez ikakvoga traga. Nacionalistički vođe uspostavili
su autoritarne sustave vladanja - koji su prema vanjskom svijetu
bili legitimirani izborima. U razdoblju u kojemu su se vlade
istočnog dijela srednje Europe živahno posvećivale izgradnji
pravne države, socijalisti u Beogradu tražili su obnovu komunizma.
Godina preokreta u istočnom dijelu Europe nije multinacionalnoj
državi na Balkanu donijela slobodu, demokraciju i prosperitet,
nego rat, patnju, razaranje, siromaštvo i izolaciju.
Pritom valja napomenuti da su u toj zemlji - tako se bar činilo -
bile stvorene bolje pretpostavke nego u ostalim zemljama istočne
Europe. Ljudi iza željeznoga zastora sa zavišću su gledali na
građane Jugoslavije, koji su uživali više slobode i bolji životni
standard. No, već potkraj osamdesetih godina sve se jasnije nazirao
raspad zemlje. Hrvat Marković, zadnji premijer jedinstvene
jugoslavenske države, nije uspio gospodarskim reformama sačuvati
jedinstvo države. Politička vlast već je odavno bila u rukama vođa
republika, koje su slijedile vlastite interese. Stoga nije
provedena demokratizacija u cijeloj zemlji, kao ni političke
reforme, koje bi obuhvatile cijelu Jugoslaviju. U Beogradu i
Zagrebu već se probudio nacionalizam, prodirući svim snagama na
površinu.
Tako je kob krenula svojim tijekom. Dok je u zemljama istočnoga
bloka, ovisnim o Sovjetskom Savezu, nacionalizam postao
pokretačkom snagom u procesu svrgavanja komunističkih režima,
srpske vođe same su ga potpirile kako bi legitimirao i učvrstio
njihovu vlast. Srbija nije jedina zemlja u istočnom dijelu srednje
Europe i na Balkanu, u kojoj još nije došlo do smjene na vlasti. U
Hrvatskoj se, doduše, dogodio nagli prijelaz; komunisti su
izgubili prve slobodne izbore u proljeće 1990., ali novo
nacionalno-hrvatsko vodstvo preuzelo je stare metode vladanja. I
nakon nestanka srpske prijetnje i završetka ratova u Hrvatskoj i
Bosni i Hercegovini, ta zemlja pod autoritarnom Tuđmanovom
vladavinom ima problema s demokracijom.
Doduše, u Srbiji - baš kao i u Hrvatskoj - formalno postoji
višestranački sustav, skupština s dva doma, podjela vlasti,
utemeljena ustavom, oporba kao i demokratske institucije. Održani
su i izbori na svim razinama. Ipak, puno je toga ostalo tek pukom
fasadom. U objema zemljama stvarna vlast nalazi se u rukama
predsjednika, vladajuća stranka tijesno je prepletena s privredom
i dominira u državnim tijelima. Za razliku od istočnoga dijela
srednje Europe, preokret uoči raspada Jugoslavije bio je i u Srbiji
i u Hrvatskoj obilježen nacionalnim predznakom. Zagreb je težio
neovisnoj hrvatskoj nacionalnoj državi. Tom je cilju sve bilo
podređeno. Demokratizacija je poistovjećena s nacionalnim
oslobađanjem od srpske prevlasti.
Beograd se pak žestoko suprotstavio podjeli Srbije na tri dijela
(na užu Srbiju i dvije autonomne pokrajine - Vojvodinu i Kosovo),
uloživši maksimalne napore u obnovu navodno izgubljenog
teritorijalnog jedinstva. Nacionalni ciljevi Hrvata i Srba bili su
nepomirljivi. Njihov sudar u etnički miješanoj Bosni donio je rat i
protjerivanje.
U Srbiji se Milošević spretnim šahovskim potezom postavio na čelo
vala nezadovoljstva koje je sam potpirio. Bilo je to vrijeme
takozvane antibirokratske revolucije u drugoj polovici
osamdesetih godina - režiranih masovnih marševa. Tako je stvoren
dojam da je Milošević reformator, što je dugotrajno blokiralo
oporbu. Dok su se mnogi Srbi uljuljali u lažno uvjerenje da
sudjeluju u početku novog razdoblja i u revoluciji, Milošević je
samo želio svrgavanjem vojvođanskog, kosovskog i crnogorskog
vodstva promijeniti odnos snaga u jugoslavenskoj federaciji u
svoju korist i učvrstiti svoju vlast. Otada se Srbija gotovo
neprekidno nalazi u blokirajućem stanju nacionalne mobilizacije
protiv vanjskih i unutarnjih neprijatelja.
Vodstvo je izmamilo Srbe na ulice nacionalističkim parolama.
Srpski nacionalizam lažno je prikazan kao napredna pojava. U to
vrijeme gotovo nitko nije kritizirao sustav ili metode
vlastodržaca. Tuđman je u Hrvatskoj slavljen kao osloboditelj, a
Milošević u Srbiji kao spasitelj srpske nacije, koji će zemlji
vratiti 'nacionalnu čast'. U svojoj nacionalističkoj
zaslijepljenosti srpski intelektualci, za vladavine komunizma
smatrani disidentima, postali su ljestvama za uspon na vlast
čovjeka koji je gurnuo zemlju u ponor. Umjerene snage nisu imale
nikakvih izgleda u odmjeravanju snaga s nacionalističkim
vrtlogom.
Dok je drugdje vladavina komunista proglašena odgovornom za
gospodarske i političke probleme, vlastodršci u Srbiji - a s njima i
velik dio duhovne elite - smatrao je da je uzrok jugoslavenske krize
isključivo ustav iz 1974. g., koji je dao veću ulogu republikama i
faktički osigurao autonomnim pokrajinama pravo veta na saveznoj
razini. Konfederalizacija je u to vrijeme tumačena kao spuštanje
Srbije u podređen položaj i kao poniženje. Najvažniji cilj bilo je
otklanjanje 'nacionalne sramote'. Kao ideološka osnova poslužio je
krut nacionalni program, preuzet iz 19. stoljeća gotovo bez ikakvih
promjena.
Uvid u način razmišljanja srpske inteligencije u tom razdoblju
pruža Memorandum Srpske akademije znanosti i umjetnosti iz 1986. U
tom dokumentu, koji je nacionalističkim političarima poslužio kao
duhovni leitmotiv, očitovano je s jedne strane žaljenje zbog manjka
demokracije, ali krivac za taj nedostatak nije pronađen u
komunističkoj partiji nego samo u navodnoj političkoj, privrednoj
i nacionalnoj diskriminaciji Srba. Liberalne ideje neraskidivo su
se vezale s nacionalističkim težnjama. No, demokracija i
uskogrudni nacionalizam međusobno su nespojivi. Etnička
definicija nacije u vezi s centralističkim tumačenjem države,
uvriježenim na Balkanu, morala je uroditi kobnim posljedicama.
Kada se preobrazba jugoslavenske federacije u centralističku
državu pod srpskom prevlašću nasukala na otpor jugoslavenskih
republika te kada su Srbi izvan Srbije nakon raspada države postali
manjinom u novoj državi koja je u većini slučajeva prema njima
zauzimala neprijateljski stav, srpsko nacionalno pitanje ponovno
je aktualizirano u svoj svojoj oštrini. Vodstvo u Beogradu tražilo
je rješenje u državi koja bi po mogućnosti obuhvatila sva područja
nastanjena Srbima. One pak koji su, za razliku od službene
doktrine, željeli da Srbi - u Srbiji ili izvan nje - žive u
demokratskoj državi propaganda je žigosala kao izdajnike. Sasvim
opravdano nacionalno pitanje postavljeno je primarno u smislu
državno-teritorijalnog ujedinjenja. Takav pristup onemogućio je
bilo kakvu istinsku demokratizaciju. Slovenija nije imala
neriješenih nacionalnih pitanja. Uspjela se odvojiti od
Jugoslavije i usredotočiti sve svoje snage na gospodarsko i
političko preustrojstvo.
Srbija je veliki gubitnik deseljeća demokratskog preokreta u
bivšim komunističkim zemljama na istoku, nesumnjivo obilježenih i
otrježnjenjem, razočaranjima i političkim i privrednim porazima.
Dok je u istočnom dijelu srednje Europe sjećanje na preokret već
izblijedilo, a zemlje su na mukotrpnom putu u Europsku uniju, deset
godina nakon sloma komunizma, Srbiji - a do određenog stupnja i
Hrvatskoj - revolucija tek predstoji. Valja se nadati da će proteći
u znaku mira", napominje na kraju komentara Cyrill Stieger.